Békés Megyei Hírlap, 2011. február (15. évfolyam, 26-49. szám)
2011-02-17 / 40. szám
Igazgatói hitvallás az értékekről és a célokról A 21. század elejéről visszanézve elmondhatjuk, hogy gimnáziumunk alapítása óta sok minden változott, de azok az alapértékek, amelyeket iskolánk a modern kor képére formálva ma is képvisel, örök érvényűek számunkra. Pontosan mik ezek? Fontosnak tarjuk, hogy az iskola falain belül olyan lehetőségeket biztosítsunk tanulóink számára, melyekkel élve sokrétű, biztos és használható tudásra és az életben való eligazodáshoz szükséges kompetenciákra tehetnek szert. Ezeknek a megszerzése nem csak a tanórákon történik. Feladatunknak tartjuk azt is, hogy olyan környezetet teremtsünk, ahol a játszva, szórakozva és a munkavégzés közbeni tanulás is szerephez jut. A Petőfi Sándor Gimnázium sikere tanulóink sikerében mérhető. Itt a siker általában használandó, és nem korlátozódik kizárólag a tanulmányi sikerekre, hiszen az élet bármely területén lehetünk eredményesek. A sikerélmény elégedettséget hoz. Elégedettséget a tanuló, a szülő, a pedagógus, a szűkebb és tágabb környezet irányából. így tudtunk az elmúlt közel ötven év alatt több ezer tanulót az egyéni karrier útján elindítani, és tesszük ezt a következő évtizedekben, talán évszázadokban is. Légy Te is, legyen Ön is részese sikereinknek! Szilágyi Tibor igazgató Az oldal a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnázium támogatásával készült. Múlt, jelen, jövő, fejlődés képzés Háromprofilú gimnáziumi oktatás a fiatalok sikereiért A Petőfi Sándor Gimnázium modern, korszerűen felszerelt, akadálymentesített épületben várja a diákokat. A háromprofilú oktatás lehetővé teszi a fiatalok számára, hogy a lehető legteljesebben bontakoztathassák ki tehetségüket. A háromprofilú oktatás első alappillére az 1987 óta zajló magyar-német két tanítási nyelvű képzés. Anyanyelvi tanárok és az iskola több mint húszéves tapasztalata segíti hozzá a tanulókat ahhoz, hogy a mindennapi életben használható nyelvtudást és felsőfokú nemzetközi nyelvvizsgát szerezzenek, akár ingyenesen is, a gimnázium vizsgaközpontjában. A legtöbb felsőoktatásban továbbtanuló diák ebből a képzési formából lép ki a nagybetűs életbe. 2000 őszén indulhatott útjára az Arany János Tehetséggondozó Program, ami évről évre kitörési lehetőséget nyújt a hátrányos helyzetű tehetséges diákoknak. Számtalan képzés, foglalkozás és támogatási forma segíti őket abban, hogy a gimnáziumi tanulmányaik befejezése után eredményes, sikeres felnőtté válhassanak. 2004. szeptember 1-jétől módosították az általános tantervű képzést angol nyelvi előkészítő évfolyam bevezetésével. 2009 őszétől ez a profil német nyelvi előkészítős csoporttal bővült. Itt a tanulók olyan jártasságokra tehetnek szert, amelyek megkönnyítik és eredményessé teszik a nyelvvizsgára, az érettségi vizsgákra való felkészülést és a továbbtanulást. Ebben az ágazatban különösen magas az előrehozott érettségi vizsgák száma. Számos tanuló még al1. évfolyam végén bizonyítványt szerez angol, illetve informatika tantárgyból. Az elmúlt években tovább bővült az oktatási kínálat. Útjára indultak az eddig jól bevált — 12. és 13. évfolyamon működő — emelt szintű oktatás mellett az alsóbb évfolyamokon a tagozatok. A diákok humán és reál tantárgycsoportok közül választhatnak. A megye középiskolái közül elsők között vezették be az intézményben — a TÁMOP 3.1.4. pályázat elnyerésével - a kompetenciaalapú oktatást. Jelenleg hét osztályban folyik ez az új rendszerű képzés. A TIOP 1.1.1/09. pályázatnak köszönhetően pedig a jövőben „laptoposztályok” indulnak, ahol a mindennapos tanítás-tanulás folyamatát a diákoknak kiadott, hordozható számítógépek fogják segíteni. A múlt héttől 216 tanulói laptop is segíti a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnázium diákjait az új ismeretek, a korszerű tudás elsajátításában. Mindennapi ki mit tud a gimnáziumban siker Szabadidős és tanulási lehetőségek sorával várja a PSG a diákokat Gimink egy nagy ki mit tud. Úgy érzem, ritkán akad olyan nyolcadikos diák, akinek konkrét elképzelései vannak a jövőjét illetően. Még nekem is csak körvonalazódnak a terveim, pedig végzős vagyok. A PSG pedig a legnagyobb erőbedobással segített ezen vonalak megrajzolásában. „Tűzoltó leszek, s katona, vadakat terelő juhász...” - idézem József Attila szavait, bár ezt akár én is megfogalmazhatnám. Mikor a gimibe kerültem, úgy éreztem, minden érdekel. Szeretek énekelni, hát járjak énekkarra. De szeretem a verseket is, így verskörös is lettem. Aztán később rájöttem, hogy szeretem a labdajátékokat, az úszást, az aerobikot, az atlétikát, a jógát, a németórát, Spaichingent, Lingent, Gronaut, Prágát, a szervezési dolgokat, az iskolarádiót és iskolaújságot, a tanulmányi versenyeket, a karácsonyi vacsorákat, a gombavatót, a Sándor-bált és persze, az Amerika-napot. Ennek megfelelően hol a kottákat rakosgattam, hol a tesipólókat vagy a német szótárat, és így adódott, hogy kipróbálhattam magam biológusként, újságíróként, színészként, tolmácsként, kosarasként, de belekóstoltam a forgatókönyvírás és filmrendezés érdekes világába is. A legnagyobb benyomást rám mégis az amerikai konzul, Erik Schnotala előadása és a magyarországi finn nagykövettel, Jari Vilénnel töltött nap tette. Lenyűgöző volt a diplomata vendégeként betekinteni a nagykövetség mindennapjaiba és ellátogatni a Parlamentbe. Talán már csak hab a tortán, hogy a tehetséggondozás révén informatikából kettő, földrajzból pedig egy évvel hamarabb leérettségiztem, és emellett jelenleg egy ÖSD nemzetközi és államilag is elismert középfokú nyelvvizsgával rendelkezem, ami mellé remélhetőleg hamarosan társul másik két, német felsőfokú nyelvvizsga, persze mondják, hogy ez a kosszal is ránk ragad. Nem skatulyázhatjuk be magunkat tehát rögtön az elején, hiszen bármelyik nap érkezhet egy nagykövet az iskolába, nyerhetünk diákolimpiát, rendezhetünk kolibulit vagy készíthetünk interjút kedvenc tanárunkkal, és ami az egészben a legjobb, mindez egy helyen történik. Nyéki Júlia, 13/B Polgármesteri gondolatok a város és az iskola együttéléséről Egy 11 ezer lakosú város értékeit sokféleképpen fogalmazhatjuk meg, így többek között iskolarendszerének fejlettségében is. A fejlettség szempontjából fontos, hogy kimeneti oldalon minél magasabb végzettséget biztosítson a településen működő intézményhálózat, így Mezőberény kiemelten kezeli az 1800-as évek elejére visszanyúló történettel rendelkező gimnáziumot, az abban folyó munka minőségét, az ide járó fiatalok közérzetét. Ragaszkodunk középiskolánkhoz, hosszú távon gondolkodunk fenntartásáról! Polgármesterként azt kívánom elérni, hogy minél több magasan művelt, de felnőtté válását hasznos és szórakoztató szabadidőtöltéssel megélő fiatal kerüljön ki az iskola falai közül. Az itt élők Mezőberényt iskolavárosnak tekintik. Nem véletlenül, hiszen gimnáziumunk országos beiskolázású, s közel 600 tanuló felkészítéséről gondoskodnak az ott dolgozó pedagógusok. Az itt végzett diákok között megtalálható diplomata, egyetemi dékán, a gazdasági élet több területén dolgozó személy, országos cégek gazdasági és egyéb vezetői. Büszkék vagyunk rájuk, igyekszünk velük folyamatos kapcsolatot tartani. Mezőberény várja a tanulni akaró fiatalokat, mindazokat, akik az értékeket keresik egy hagyományokkal és kiemelkedő eredményekkel rendelkező iskolában. Siklósi István polgármester Petőfi Sándor Gimnázium - OM 028375 5650 Mezőberény, Petőfi út 13-15. Tel/food (66)515-578/(66)515-580 E-mail: psg@mezobereny.hu Web: www.gimnazium.mezobereny.hu A gimnázium szinte minden diákja továbbtanul