Békés, 1886 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1886-11-21 / 47. szám

r 47-ik szám Kéziratok nem adatnak vissza. Gyula, 1886. november 21-én V.évfolyam. Társadalmi és közgazdászati Hetilap. MEGJELENIK MINDEZT VASÁRNAP. Kiadja: Gyula városa értelmiségéből alakult társaság. Felelős szerkesztő: Oláh György, munkatárs: Bodoky Zoltán. ------------­Kiadó hivatal: Főtér, Prág-féle ház, Dobay János könyvárus üzlete, hova a hirdetések és nyílt­téri közlemények külden­dő­k Hirdetések szabott áron fogadtatnak el Gyulán a kiadó hivatalban. Hirdetések felvétetnek: Budapesten: Goldberger A., V. Dorottya utcza 6. sz. a.; Saasenstein és Vogler (Jaulus Gyula) Dorottya utcza 11. sz. a.; Lang L­ipót Dorottya utcza 8. sz. a.; Bécsben: Oppelik A., Schalek Henrik, Moose Rudolf és Dukes üf. hirdetési irodáiban, a szokott előnyös árakon ~----------------------` Szerkesztőség: Újváros, 1301. sz. a. házban, hova a lap szellemi részét illető közlemények külden­dők. Előfizetési dij: Egész évre..........5 írt — kr. Félévre ..............2 „ 50 „ Évnegyedre .. .. 1 „ 25 „ Egyes szám ára 10 Nyilttér sora 10 kr. A vallásosság. A magyar polgárság, a lelkes polgá­rok a nemzetnek egyik erős támaszát ké­pezik. Nagy erő, nagy hatalom van kezük­ben ; szivükre lelkükre, haszaszeretetükre nagy szükség van. Ha anyagilag megőrzik függetlensé­güket, ha hivek maradnak a szántóföldhöz és munkához, a haza felvirágozásának egyik szögletköve az a szűrös tábor, mely Európa alkotmányos államai közt a legnagyobb szabadságot élvezi. Szabad a telke, szabad a nyelve ; a politikában mint kiváló tényezőt használ­ják fel, tehát fontos hivatással bír. Aztán azon szükségletekhez mérve, mely a polgárcsaládoknál honos, melyben élnek évtizedek óta, aránylag terhelt nem an­nyira sújtó, mint például egy 100 hol­das kaputosé, ki a czivilizátiónak napon­ként szolgálatában áll. Tisztességes ruhában kell megjelennie, a közügy­eket szolgálnia, vérét szinte on­tani a hazáért, gyermekeit a felsőbb — nagyon is drága — iskolákban tanítania. Gyűléseken, ünnepélyeken megjelenni, a nagy értelmiségben helyt állni, lapokat járatni, könyveket venni, a túl magas adót fizetni, jótékony czélokra adakozni, az ön­kéntes szolgálatokban kifáradni, útmutató­nak lenni az eszmeharczokban, melyeken az Írást olvassák s elkopnak a szolgála­tokban. S mindezt megtenni 100 holdból. Sokszor olyan 100 holdból, mely nyomva van adóssággal Ez aztán nehéz dolog. A kor szolgálatában valóságos mar­­tyrok ! És a polgárság? — Megszántja föld­jét, 2—3 évig taníttatja gyermekeit. Elég neki egy szűr 10 évig, egy kalap ötig. Eljár fuvarba munkára. Maga szánt vet és arat; tehát napszámra keveset költ; s aztán amit maga dolgozik, az jól meg van téve. Igaz, hogy fizet papot, tanítót, pásztorokat, de ha maga már dolgát elvé­gezte, napszámban — melynek ára bizony elég drága — keres szép összeget éven át. A polgárság is meg van terhelve adóval, az igaz, de eljár másnak aratni, csépelni, és meglehetős keresménye van belőle. Tehát nem azt akarjuk mondani, hogy a telkes polgárokon nincs sok teher; van bizony elég! de az is igaz, hogy a czivi­­lisátió nem ró rá terhet, egyszerűen él — ha akar; közügyek nem veszik el idejét s maga dolgozik. A közbirtokos osztályhoz mérve sor­sát, állását, nagy előnyben van e felett. És ez tiszta igazság! Aztán mégis mit látunk, fájó lélekkel mit észlelünk ? Hogy számtalan polgár­család hátrafelé megy, bukás előtt áll, az ősi vagyont elszórta, szántóföldjén meg­osztoztak. Szellejében más szüretel, luczer­­násán más kaszál! Tudunk polgárt, ki másfél telket örö­költ szüleitől teher nélkül, állt 20—40 ezer forintig, s ma ott áll a szegénység előtt. Vannak községek, melyekre ujjal le­het rámutatni, szegényednek tönkre men­nek ! S van rá elég példa, hogy bizonyos községek folyvást gyarapodnak, szereznek, építkeznek polgárai, s ha egy negyed te­lek van náluk eladó, be nem eresztenek idegen embert, hanem megveszik maguk. Mi az ok tehát a pusztulásra? El­mondjuk a mindennapi betegségeket. Miután a földbirtok aránylag nagy terheket visel, természetes, hogy egészen más gazdálkodást kell folytatni mint a múltban. A földeket jó karban tartani, jól munkálni, s lehetőleg többet termelni, aztán a telket az adósságnak még árnyé­kától is megkímélni, mert az adósság a polgártelken olyan, mint a láng a szalmás házon, csak egyik felében kapjon bele, leég az egész. Ma már nem lehet csak úgy félváll­ról gazdálkodni, hanem hozzá­látni a mun­kához, s mindenek felett takarékosnak lenni. No hát pedig igen sokan rosszul is gazdálkodnak, nem is dolgoznak eleget, aztán adósságot is csinálnak; csinálnak pedig számtalan könnyelműségükből szár­mazott bajokból, s nem csapás, veszedel­mek miatt. Ez az egyik baj! A másik baj az, ha a polgár megszorul, nem megy el pénz­ért, vagy tanácsot kérni a birtokos, a pap­ért, tanítója vagy jegyzőjéhez, hanem el­megy az uzsoráshoz ki nemcsak vagyo­nát, hanem bőrét is lefejti!? Habár ma már a pénzintézetek sem adnak olcsó kamatra pénzt, de mégis ide van utalva a polgárság bajaiban, nem pe­dig az uzsorások körmei közé, honnan épen ki nem szabadul! Eg­yik legnagyobb veszedelem a tel­kes házas polgárokra a váltó. Miért? — Mert a rendes időre keve­sen vannak abban az állapotban hogy a pénzt előteremthessék, tehát vagy ismét uzsorások közé tereltetnek vagy óvatolják a váltókat s belemennek a veszedelembe! Váltót aláírni tartsa a polgár bűnnek, sárga hideglelésnek, bélpoklos nyavalya kolera, fekete himlőnek, csak ne segély­nek ! Ez a polgárságra a valóságos fekete halál, mely százanként szedi a vidékeken áldozatait! Inkább égesse el ujjait, me­lyekkel a tollat megfogja váltóirásra, mint megírja saját veszedelmét?! Ha már a nagy szabadságban erre is érezté, jogossá tették, legalább maga kí­mélje meg magát tőle, s ne rohanjon ön­kényt a veszélybe. Pedig a polgárságnak jó része „váltólázban“ szenved, ki menti meg a betegeket, nehéz volna meg­mondani. Számtalan házra veszélyt hoz a fény­űzés is. Vannak helységek, hogy az as­­­szonyok ünnepen ki sem lépnek drága szoknya nélkül. Több községben csak úgy suhog a selyem kötő és kendő. Hogy birja ezt el a nagy adó mellett a fertály­telek, — nem tudjuk. A polgárok közt van olyan aristokrata, hogy midőn a zsel­­lér vagy pásztorember hozzámegy, való­ságos audencziát áll ki, s jobban megvá­rakoztatja a küszöbön, mint herczeg Esz­­terházy! Képviselő választáskor a kapu­­tos fülbemászó orátor a demokrácziára fényes dikcziókat tart neki, csakhogy vá­lasztás után azért nem igen esznek egy tálból! — Ez mind igen jellemző a köz­ségi életben, s érdemes róla gondol­kozni. Sok családnál az elszegényedésnek egyik alapja a könnyelmű tékozlás, a munkátlanság. Korcsmáról-korcsmára, hi­­telről-hitelre! Dolgozik 1 frt árát, s meg­iszik 5 frtot, így hamar kész a számla a család rovására. A tivornya egymást éri. Elmegy fuvarba 6—8 frtért, s hazavisz 2 frtot, a többi az után marad. Ma nagy uraknál is szükség van a takarékosságra, a polgároknál pedig életszükség. És a mi legnagyobb! és a mi a csa­l­ládoknak fénye, nyugalma, ősi czimere: a vallásosság, sok házból száműzve. A csa­ládfő, János, Istók, Péter, Ferencz gazda akkor látja a templomot, mikor a háta közepét! A Miatyánk elbujdosodott. A Hi­szekegy elkopott. A pap hiába osztja az isteni igéket, a tanító, kántor hiában éne­kelnek, sokan a templom helyett a korcs­mában veszik be az imádságot! A gaz­dáról aztán ráragad az anyjukra, az any­jukról a gyermekekre, s íme ott áll egy egész család imádság, hit tehát megnyug­vás nélkül a véletlen kezében, mert a­hol Isten nincs a háznál, a­hol a „hit“, ez a fényes aranyszál össze nem köti a csa­ládot, ott pusztulás áll be, csak fél ke­nyér van az asztalfiában, aztán a bűn mindig ott ólálkodik az udvaron, s meg­ejti a ház lakóit. Magyarország hatalmas királya, bölcs, az igazságos, a nagy ott térdel és a imádkozik az oltár előtt. Magáért s népé­ért, hogy a királyok királyától áldást kér­jen, de sok szegény polgárnak nem jut eszébe az Isten. Pedig jó volna ha a templom-hagyók az egyetlen vallást megtartanák talizmá­nul, mert midőn már ház és szesszió nem lesz, ez még akkor is meg lesz vigasz­talásul! 8*—g. Az alföldi utak befásitásáról. Kies hazánkon végig tekintve, szo­morodott szívvel látjuk, hogy a nagy al­föld utjai mily fátalanok. Az ember csak itt-ott lát egy-egy ákáczot tengődni, pedig e helyett a pusztaság helyett, mennyi jó gyümölcsfa felvirulhatna és teremhetne itt. Németország művelt vidékein nincs egy csapás is, mely gyümölcsfával ne lenne beültetve. Az igaz, nálunk is vannak egyes helyek, de ez oly csekély, hogy fölhozni nem is érdemes. Miért nincs ez nálunk is úgy, mint a nyugati államokban? Másban mindenben tudjuk a szomszédokat utánozni de ebben, ez alig jut hatóságaink eszébe Pedig nálunk szebben, jobban lehetne mind­ez, mint a németeknél. Míg Németországban meg van az jó tulajdonság a népben, hogy a fiatal fá­kat nem bántják, addig nálunk a béres­nek az ostornyél nem is jó, ha nem fiata gyümölcsfából van vágva, az meg pláne extra mulatság, a fiatal csemetéket meg vagdosni, kitördelni s ha verekedésre jó a sor, hát akkor tövestől kiczibálni és így egymást megsimogatni — szokásból, vir­tusból. Törvényünk az igaz van erre, de nincs aki megtartsa, végrehajtására ügyeljen megszegését szigorúan büntesse, — ergo holt malaszt. De ezen még lehetne segí­teni, de a mi fő, hogy egyáltalában nem történik semmi az alföld befásitására nézve. A földmivelési minisztérium menesz­tett egy rendeletet a faiskolák alapítására és az utak befásitására, de az maradt ren­deletnek. Némelyik község és város léte­sített is faiskolát, ültetett is gyümölcsfát, de sajnos — vagy ellopták vagy elszáradt, punctum. És a derék intézőknek dehogy jut eszükbe, hogy hát kéne még valamit tenni, hogy látszatja legyen; valami törvény van a ládafiában, a­mi ilyesmire is szól. Ha a­hol van is már valami létesítve, ott is így megy a dolog, — hát akkor hogy legyen valami látszatja, annak a bi­zonyos rendeletnek? Vannak aztán községek, melyek nem rendelkeznek annyi pénzzel, hogy ilyesmit étesíthetnének, ott nincs is semmi. Mert földbirtokos osztály ilyesmivel nem tö­rődik (nem választás ez, hát minek is törné magát!) És a­kik törődnének, azok­nak vagy tehetségük vagy képzettségük nincs és igy senki által nem támogatva, nem is tehetnek semmit. A szép alföldön pedig a délibáb tovább is mutogatja az erdőket, egyes fákat stb., ingert támaszt­ván az utasban, ott megpihenni; haj de csak észreveszi csalódását s tovább-tovább, mig árnyékra talál egy gémes­kútnál talán ? Az alföld befásitását úgy lehetne meg­oldani, ha ezt a néptanítók, lelkészek, egyzők s lelkesebb földbirtokos osztály, vennék a kezükbe. S ha aztán több ilyen jeles matador van, a­kik a legnehezebb áttörést megkezdették, egyesületet alakíta­nának . Így aztán, midőn mint egyesület föllép kérelmével segélyért, többet nyer, de többet is végezhet. Ez szól olyan falvakra, községekre, a­hol arra nem lehet számítani, hogy ker­tészt tartsanak, csupán arra, hogy egy pár hold föld jő az illető kezére, a­ki fa­iskolát alapítani akar. Mert hisz az ilyen helyen ez csak mellékes foglalkozás az illetőtől. De mindenesetre többre megyünk a kérdés megoldásánál, mintha semmit se teszünk. Azért hivatkozom a t. lelkész, nép­tanító, jegyző és a földbirtokos urakra, mert ők többnyire kertészkedők s ha ebbeli tudományukat még a faiskoláról szóló művekkel gyarapítják, úgy igen könnyen képesek évenként 3—4000 gyü­mölcsfaoltványt előállítani és azt fölne­velni. De még azért is szeretem ily ke­zekben látni letéve az ily fontos ügyet, mert szű­kebb körben ők igen befolyáso­sak a népre s igy nekik a facsemeték megvédése a vandalismustól is könnyebb, így tehát szert tehet minden kis község faiskolár­a, a mely 5—10 holdból áll, s melyből évenként pár ezer szépen nevelt fácskák kerülnek, és az utak beültethetők vele; de nemcsak az utak, hanem a nagy legelők is, mert bizony az állatnak is jót tesz a nyári forróságban megpihenni az árnyékban, nemcsak épen a juhásznak. Előre is figyelmeztetem az úttörőket, hogy ne törekedjenek számos fajokat pro­dukálni, hanem igen helyes, ha azon a vidéken kipróbált 2—2 faj dominál az ül­tetvényben, mert így sokkal nagyobb a termés quantum, a kereskedelemben is előbb nyer vevőt; s a­mi fontos, csakis az, hogy azon vidéken tenyésző fajokat kell kultiválni, melyek kitűnnek bőtermő­­ségük , jó növésük által. Mert, hogy pél­­­dával illusztráljam emez állításomat, áll­jon itt a következő : pl. ha én nekem 2000 arany partenem van, sokkal nehezebben tudok rajta túladni, mintha 20—30,000 van ebből a fajból, mert ez már szerepet játszik a kereskedelemben, míg oly kis szám nem talál vevőre. S igen helyes, ha az illető úttörők egy csoport fajjal kísér­letet tesznek a külföldi gyümölcsfajokból és azokból a legjobbat szaporítják el. Remélem azt, hogy szerény tanácsom követőkre talál, a­kik az emberiségnek így akarnak jót tenni. Az igaz, hogy kapnak, de e művük ékesebben fogja há­­­melyeket az utókor is emlékszobrot nem minden szobornál debni érdemeiket, méltányolni fog. Matton Géza, kertész.

Next