Békés, 1887 (6. évfolyam, 1-52. szám)

1887-01-02 / 1. szám

l­ső szám. r Szerkesztőség: Magyar-utcza 119. sz. a. ház­ban, részét hova a lap szellemi illető közlemények küldendők. Kéziratok nem adatnak vissza. Előfizetési díj: Egész évre..........5 írt — kr. Félévre ..............2 „ 50 „ Évnegyedre .. .. 1 » 25 Egyes szám ára 10 kr. _______________________ G­yula, 1887. január 2-án. VI. évfolyam: -------------1 Kiadó hivatal: Társadalmi és közgazdászati hetilap MEGJELENIK MINDEN VASÁRNNAP. Kiadja: Gyula városa értelmiségéből alakult társaság. Felelős szerkesztő: Dr. Kovács István, segéd szerkesztő: Bodoky Zoltán. r Főtér, Prág-féle ház, Dobay János könyvárus üzlete, hova a hirdetések és nyílt­téri közlemények küldendők Hirdetések szabott áron fogadtatnak el Gyulán a kiadó hivatalban. Hirdetések felvétetnek: Budapesten: Goldberger A. V. Váczi-utcza 9. sz. Mezei Antal Dorottya-utcza 6. sz. Schwarz Gyula Váczi-utcza 11. sz. Eckstein Bernát fürdő-utcza 4. sz. — Bécsben: Schalek Henrik, Moose Rudolf és Dukes M. — Majna-Frankfurtban: Daube G. L. és társa hirdetési irodáiban, a szokott előnyös árakon Nyilttér sora 10 kr. Személyi vagy egyszersmind dolog szolgálmány-e az egyházi adó? Mezőberényi lakos P. Sz. és érdek­társai a békési határban földet vettek ; a vevők, úgy mint az eladók, a prof. egy­ 7 1887. január 1. iOLUOC p­r pYEx!. Az emberi ész által megmérni próbált­­ örök időnek egy kicsiny szakasza, egy esztendő telt be, vagy mint mondani szok­tuk, — múlt el, a tegnapi nappal mind­nyájunk felett, hogy helyet adjon a ma megkezdődött újabb szakasznak, ez új esztendőnek. Házastársak, szü­lők és gyermekek, rokonok és barátok, ismerősök és érdek­társak sietnek egymást üdvözölni e napon s az emberi természet csak saját belső szükségletének tesz eleget, ha az üdvözlet szavaihoz a szív igaz érzelmeinek meleg­ségét, a lélek magasabb szárnyalatának ihletét is csatlakoztatja. Bizony, ha vala­mikor, úgy az új év napján legkevésbé lehet időszerű álcrázni a gondolatokat kérkedve mutogatni a nem érzett érzel­meket. Az emberi szivnek, bármilyen vastag burkot vonjon is körülte a létért való küzdelem pora, bármennyire lazítsák is redőinek titkos szalagait az önérdek ride ingerei, — az emberi szivnek önkénytele­nül is nagyot kell dobbannia a múlandó­ság, a változás gondolatára. E gondolat pe­dig sohasem ragadhatja meg nagyobb erő­vel egész valónkat, mint az egymást fel­váltó évek határpontján: az ó­év sírjáná­l az uj év bölcsőjénél. Ő ekkor akaratlanul is eszünkbe jut hogy mi csak buborékok vagyunk az örök­kévalóság tengerén; hogy születünk, élünk egy kevés ideig, és aztán — meghalunk épen mint ama buborékok, melyek hirte­len előpattannak, egy ideig hányódnak vetődnek, — végre egy gyenge pattanás és ismét nincsenek sehol. — A kevély szív és öntelt elme kénytelen belátni, hogy a pusztán anyagiakban nincsen állandóság e földön, s hogy az, a mit emberi életnek nevezünk, — csak úgy nem fog elenyész­ni a föld gyönyörei között nyomtalanul ha saját czélját, feladatát megoldotta, más ház szóval: ha életképes eszmék szolgálatában állott. A feladat, a czél ki van tűzve mind nyájunk elé; egyiknek nagyobb, másikna kisebb; csak ismerjük fel azt okosan erőinknek, tehetségeinknek bölcs mérlege­lése s értékesítése által igyekezzünk meg­oldani, megközelíteni. — így nem lesz ha­talma felettünk az időnek, mert a helye­sen értelmezett életfeladat, mint életképe, eszme, nem porladhat el az anyagga mert az ilyen eszmék halhatatlanok. Új év napja van, komoly számve­tés napja! Üssük fel mindnyájan eddig elfolyt életünk könyvét, s tanuljunk, okuljon abból a jövőre! Ha hiányok, mulasztások ha a szerencsétlenség vagy önzés hideg emlékei, mint fekete foltok meredezne abból felénk; h­a úgy érezzük, hogy ez emlékek fájdalmasak nekünk, — akkor siessünk felírni az uj év számlájára: mit hibáztam, ezentúl jóvá akarom és jóvá fogom tenni!“ — Ez legyen az uj év ne még érintetlen könyvében a mi első téte­lünk. De ne hagyjuk ott csak megírva csak élettelenül. Hozzuk forgalomba, v­gyük át az életbe is; valósítsuk meg te­jes lelkünkből és m­inden erőnkből! Az idő halad, nem várakozik senkire minden nap, minden órával uj­j meg uj alkalmat hoz röpke szárnyain. Vegyük vásároljuk meg tőle hivatásunk, életfelada­tunk érdekében a kínálkozó alkalmat Munkálkodjunk mig fenn van a nap, mer bizony eljő az éjszaka, melyen többé nem munkálkodhatunk. Boldog a ki megérti az idők jeleit és szivébe zárja az évek intéseit! E boldogságot kérjük mi Istentől ol­vasóink számára, midőn uj évi üdvözletü czikkünk feliratát ismételve: „boldog uj évet kívánunk! Komolya István­ hívei. — A békési ref. egyház Sz. M mező-berényi lakos és érdektársaira az egyházi adót kivetette, a mely kivetés el­len a megyei közig. bizottsághoz felleb­beztek s a közig. bizottság a békési egy­házat keresetétől elütvén, az illető mező­berényi lakosokat a Békésen fizetendő egyházi adó kötelező volta alól felmen­tette, habár így az egyházmegyének, mint az egyházkerületnek ide vonatkozó vég­zése őket a fizetésben elmarasztalta. He­lyesen járt-e el a közig, bizottság vagy nem : ez a kérdés, melyet minden oldal­ról megvitatni nagyon is érdemes, mert a látszólagos igazság — kimondom egyelőre is, — veszélyes consequentiákhoz vezethet. A jognak épúgy megvan történelmi fejlődése, mint mindennek, a szigorú jogi elvek épen úgy átmennek a gyakorlati élet küzdelmein, mint minden más, s az apai jog, mely kezdetben a rómainál ab­solut erő értékével birt, a századok fo­lyamán lényeges concessiokat volt kény­telen tenni a helyesebb felfogásnak. Az egyház­jognak hasonló történelmi fejlő­dése van s e téren is sok oly jogot kény­telen volt sanctionalni a gyakorlati élet, mit a rideg jogelmélet magától hajlandó lett volna elutasítani, mert hát mindenek - előtt döntő a tétel s a tételhezi jogosultság Ma már nemcsak a saját erejük utalt prot. egyházak, de maga a cath egyház is, mely pedig óriási vagyonná rendelkezik, az adó kivetésénél nem egy­szerűen a személyt s a személyi szolgál­m­ányt, hanem a vagyont is alapul veszi szükségleteinek fedezésénél, épen úgy az izraelita egyház a személyes adó mellett támaszkodik a gabella-jövedelemre. E­lme, a­mit a szigorú jogelmélet személy szolgálmányként hajlandó tekinteni, a gya­korlat — és igen helyesen, — együtt a dologi szolgálmánynyá tette, s ha a szi­goru jogelmélet e dologi szolgálmány helyességét megtámadná, sok oly élni jo­gosult tényezőnek támadná meg létalap­át, mely a harcznak elébe dobott kéz­tyűjét egy perczig sem kétkednék fel venni. Az egyházak törvényes autonom jo­guknál fogva, kimondhatták mindenütt a birtokaránylagos adóztatás elvét, s ha egy­szer ezt híveik képviseletének hozzájáru­lásával kimondották, ez oly intézkedés gyanánt tekintendő, mely azon egyént, ki azon birtok tulajdonossává lesz, bárhol lakjék is máskülönben, szerény nézetem szerint mindaddig kötelezi, míg ő az illető egyház kötelékébe tartozik. És pedig miért ? Először azért, mert ma még legalább az egyes egyházak nem pusztán azért alakultak, hogy híveiket maguk módja szerint elérhető lelki idvességhez vezessék, hanem egyúttal nevelési czélokra, a­mely nevelés pedig az egyház hiveit a gyakor­lati életre is késziti elő, s így az egyház ez által az állam teendőit végezi. Minél­fogva azon meglehetős banálissá vált szál­­lásforma , hogy az én földem nem jár templomba, tehát miért fizessek tőle egy­házi adót, nemcsak hogy a mélyebbre ható kritikát nem állja ki, hanem egy­szerűen elkárhoztatandó. Másodszor és még inkább következő indoknál fogva. — Ott, hol valakire, mint az illető egyház tagjára nézve, személyi és dologi szolgál­­mány saját községe területén együtt jár, hogy ugyanazon dologi alapon reá nehe­zedő szolgálmány alól egy másik község területén — fel legyen menthető, ha azon községben hasonló viszonyok állanak fenn : ez annyi volna, mint elismerni ugyan sa­ját községe területén az egyház ilynemű intézkedési jogát, de egy másik község területén ugyanazt megtagadni. De nézzük csak, hogy ha a dologi szol­gálmány alól az egyes egyházak hivei fel volnának menthetők azon alapon, mert másutt laknak, mint a­hol birtokuk van , mi következnék ebből ? — Idézzünk egy concret példát. Két község fekszik egymás mellett, az egyik Nagyfalva, a másik Kisfalva, mindkettőnek területe meglehetősen egy­forma ; mindkettőnek hivei ugyanazon egyházhoz tartoznak ; mindkettőben a bir­tokaránylagos adóztatás elve áll fenn.­­ Azonban lassú expropriatio folytán va­gyont cserélnek; Nagyfalva lakóinak földje Kisfalva le­sz és megfordítva. Már most Nagyfalva lakói szépen menekülnek az egyház által kimondott birtokarányla­­gos adóztatástól, mert földjeik Efalván elcsapatását be nem várva-e mondott, sőt nemcsak, hanem maga helyett egy tehetsége­sebb, egy nagyobb tekintélynek örvendő, egy szóval minden tekintetben páratlan esz­tendőt ajánlott, és a­melyiktől egy — temér­­­­dek tagú — küldöttség által arra kérettünk fel, hogy : ha őt akarjuk, hát menjünk helyé­be. Rósz­jel ha avval kezdi, dehát idézzük a múltat, mikor szintén mi mentünk s mégis voltak jó esztendők; azért tehát magunkon kívül üdvözöljük, nem csak őt, de még a pil­lanatot is, melyben salonja kapuján kopog­tathatunk. Lépjünk be tehát minden magasabb ce­remónia nélkül e terembe s ott szél­lyel nézve, tanulmányozzuk a házigazdától a tőle követelendő magatartást, jellemét s politikai elveit. A terem közepén van a reménység nagy asztala. Valódi remek­mű, mely már ingado­zik a rá felpakolt számtalan apróságtól. Ott látjuk a többek közt a jólét nyitott s a bol­dogság papírba göngyölt s robbanékony czu­­borkáit, az emlékezet czitromát, a jövő na­rancsát, a gazdagság fuvallatszerü piskótáját az előhaladás szölőfürtjét, ott a helyzet hatal­mas nektárát, stb. Az asztal körül vannak az általános ké­ V Sylvester éji elmefuttatás. Még­­ egy pár kedélyes pillanat s az esztendőt becsomagolva helyezzük át az e­m­­lékezet óriási magazinjába. Most, midőn a válás keserű perczei sza­bályszerű komolysággal figyelmeztetnek arra, hogy az előkészületeket megtéve, ünnepélye­sen vonulhassunk be az uj esztendőbe, — szükségesnek tartom a múlt, jelen és jövő egybeolvadási szabályait hogy többé ne juthasson akként levezetni, azonosságáról kételkedhetni.eszünkbe ennek Mig egyik szemünk sugarai törvényte­len következtetés alapján, mindig a múltban tévedeznek; abban a múltban, mely csupa leereszkedésből megengedte, hogy a* másik, még fennmaradt szemünk a jövőben andalog­­va, felvételi kutatásait megtarthassa; — még •feszesen emelkednek ki, mint távol ködfátyol burkolatból egyes monumentális napok; még mint babilóniai kísértetek integetnek magasra feltartott s tompa szögben előre görbített fő­vel az épen azon alkalomra hivatva volt egyes, nem mindennapiasan eltöltött esték — még meg se száradt ezen esztendőnek már csak pillanatok híjával lekaszált s bepakolás­­ra egybe gyűjtött vetése, — már a másik ne­künk vajmi keveset köszönő kaszálóba vág­nánk, az eszmék nyirbálására hivatott sarló­inkat, már­is mindkét szemünk élesen vizsgá­lódva igyekszik a jövő tiszta homályában ala­pos háromszögtani pontokat nyújtó napokat felfedezni.­­De mi ez? — mi akadály van? — talán­­ összetörtek tovarohanó szekerünk kerekei hogy meg kellett állni ? — Nem tört el a ke­rekünk, sőt a lovak se dőltek ki, hanem az és uj esztendő, e két hatalmas monarchia határszélén felállított s előttünk becsukott kapunál vagyunk. Itt adjuk meg magunkat a megállás alapszabályainak s higgadtan, meg­gondolva és átérezve a helyzetet, bocsátkoz­zunk a bekopogtatás fontos hadműveletébe. Hol vagy te 6 esztendő? hol vagytok ti ebben eltöltött napok, és ti­ok múzsák, hogy veletek megénekelhessem a csillagokat, me­lyek ez év felett jártak. A nap kidőlve, lesoványkodva s fá­radtan adja le sugárbeli jelentését, hogy a rá erőszakolt utazási feladatnak egyszer is­mét eleget tett. Körül utazta a földet és hogy ezen körútjából megjött. Jelenté továb­bá, hogy meggyőződést szerzendő, a legna­gyobb figyelemmel vizsgálta, át az említett föld minden hozzáférhető részét, és hogy arra jött, miszerint ő missionáriusságával nem igen vannak e tekén megelégedve, a zúgolódás pedig oly nagy terjedelmű, hogy fülei még penzióban is sokáig használhatlanoknak ál­lítják magukat. A nappal egyidejűleg beadta lemondá­sát, hivatkozva megfeszült erőveli működé­sére; bevallja az igaz, a termésre nem sok gondja volt; habár elismeri, az egész földnek benne helyezett bizalmat­, elismeri, hogy e tekintetben igen részrehajló szerepet játszott, hanem e helyett kiváló gondot fordított arra, hogy utódának mindent a lehető legnagyobb r­endben adjon át, e végből a boros hordókat — ahol arra szükség volt — megtöltötte, jobbágyainak kedvet, kitartást s helylyel­­helylyel megelégedést adott kölcsön, soha meg nem adom fejében. Hogy mennyire szivén hordozta népe boldogságát s jólétét, legvakitóbban bizonyit­­az, hogy érezve ezen magas állás betölté­sére képtelenségét, érezve, hogy feladatának valamint eddig nem felelhetett, úgy ezután se felelhet meg, — fájdalomtól eltelve bár, de 8 I

Next