Lórántffy Zsuzsanna Leánygimnázium, Békéscsaba, 1930

I. Egy szó a szülőkhöz. Ebben a kis könyvecskében, az »Értesítő«-ben benne van nagyjában az iskola története részletesen, az elmúlt tanév lefo­lyása. Mely magas személyek tisztelték meg iskolánkat látogatá­sukkal, milyen volt a tanulók valláserkölcsi állapota, nem volt-e különösebb fegyelmi vétség, hogyan művelték magukat a tanulók az iskola irányítása mellett az iskola falain kívül, az oktatófil­mek, színielőadások látogatásával, milyen kiállításokat tekintet­tek meg, milyen iskolai ünnepélyeket rendeztek milyen műsorral, mindezen és sok hasonló kérdésre bőséges, tájékoztató s felvilá­gosító feleleteket kapunk e kis könyvecskéből. Aztán táblázatos, osztály, név és tantárgy szerinti kimutatást kapunk minden egyes tanulóról, látjuk az egyes tanulók egész évi munkájának ered­ményét egy néhány számba tömörítve, s ebből azt is megtudjuk, hogy tanár s tanítvány egész évi együttes munkásságának íme ez a gyümölcse. Látunk többek közt egy kimutatást a tanárok iskolán kívüli működéséről is, csak egyet nem látunk, és azt nem is láthatjuk, hogy hogyan hatja át ezt a sokoldalú, sokirányú munkásságot a legkülönbözőbb tantárgyakon iskolában s iskolán kívül tartott előadásokon, a tanuló minden megnyilatkozó tény­kedésén keresztül a tanár lelke. Mint ahogy az emberiség történelmének tárgyalásánál sehol sem esik szó a levegőről, pedig anélkül nincs élet, mert abban és az által élünk, mozgunk és vagyunk. Igen, ami az élőlénynek a levegő, az az iskolának a tanár lelke. — Nem a fejében felhalmozott tudomány, nem a Tanterv­i Utasítások hajszálpontosságú betartása, nem az isko­lai szabályok tökéletes megtartása és megtartatása, mert mind­ez csak eszköz, — hanem az, ami mindent összefog, egységessé tesz, irányít, tartalmával átitat, összhangba hoz, egyszóval nevel, — a lélek. És minthogy minden eredmény ezen múlik, min­denki számára érdekes és értékes lelki élmény lehet egy bepil­lantás abba a kighóba, amely az iskola mindennapi, megszokott teendőin keresztül, a különféle tantárgyak ezernyi apró részle­tein, a tanulói agyvelő s szív befogadóképességének számtalan

Next