Békésmegyei Közlöny, 1880. január-június (7. évfolyam, 1-124. szám)

1880-01-22 / 15. szám

1 B.-Csaba, 1880.­­ II. évfolyam 15. szám. Csütörtök, jan. 22-én. Politikai, társadalmi, közgazdászati és vegyes tartalmú lap. Megjelenik hetenként ötször: vasárnap, kedd, szerda, csütörtök és szombaton. Előfizetési dij: helyben házhoz hordva vagy pos­tán bérmentve kü­ldve , egy évre 8 frt; félévre 4 frt; évnegyedre­­ 2 frt Kéziratok nem adatnak vissza. Szerkesztőség: Főtér, Schwarcz-féle ház, a postával szemben. Egyes szám ára 4 kr. A szerdai és szombati szám ára 8 kr. Kapható Grünfeld J könyvkereskedő urnái B -Csabán Hirdetések jutányos áron vétetnek fel. „Nyilttér"-ben egy sor közlési dij a 25 kr Kiadó­hivatal: Takács Árpád nyomdája. Előfizethetni helyben a szerkesztőségben, a kiadó­hivatalban Takács Árpád­ ur nyomdájában,­vidéken a posta­hivataloknál 5 kros postautalványnyal. A b.-csabai nőegylet reménybeli hivatása. Midőn a csabai nőegylet megalakult, hallottuk megjegyezni, hogy itt a nőegy­letnek, mint szegény-ápoló egyletnek, nem­igen lesz tere azé­rt, mert a csabai igazi szegényekről egyfelől a város, másfelől a magánosok gondoskodnak; azon szegénye­ken pedig, a­kik a szülők dologtalansága vagy dologtalansága és korhelysége miatt nyomorognak, s épen ezért a nyilvános szegények közé soroltatni nem is akarnak, magánúton segíteni részint nem lehet, ré­szint nem tanácsos. Nem lehet segíteni, mert, mint a város által legújabban meg­mentett két kis fiú példája bizonyítja, a könyöradomány is a korcsmába megy; nem tanácsos segiteni, mert a jótékonyság, aka­rata ellenére, az erkölcstelenséget támogatja. De azért a csabai nőegyletet éltesse az isten! Vannak szegény szülők, a­kik élelmezni tudják ugyan gyermekeiket, ha­nem iskoláztatni nem; meg van olyan, épen leányiskola nálunk, mely a segélyezésre nagy mértékben rászorul. Íme tehát nem tere az egylet jótékonyságának, még pedig oly áldásos tere, melyen a jótékonyság leg­biztosabban gyümölcsözik ? Az e térre való lépést már az a körülmény is ajánlja, sür­geti, hogy a mi különben igen jószívü né­pünknek épen az iskoláztatás irányában nincs elég érzéke. Van azonban még ennél is áldáso­sabb tér. Alig hallunk egyebet, minthogy anya­gilag veszünk, pusztulunk. Érezzük minden lépten-nyomon, hogy a csizma szőrit; lát­juk így év végén, hogy a bevétel mögötte marad a kiadásnak, s ha számbavesszük egész évi kiadásunkat, nem egy tizeden akadunk meg, a­mely felveri bennünk a megbánást vagy legalább megvallatja ve­lünk, hogy nem voltunk elég szigorú bí­rálója kiadásunknak. Az ilyen bántó téte­lek jobbadán a konyha és ruházat rovatá­ban találhatók. Talán időszerű így a far­sang elején csak az egyik rovatnál, a ru­házatánál megállapodnunk. Egy-egy előre fényesnek hirdetett táncz­vigalom előtt egymást kergeti a postai küldemény Aradról Csabára és Pestről Csa­bára. Jön aztán a nagy nap s a kiállítás csakugyan sikerül; rosz termésnek, üzlet­hiánynak, csekély fizetésnek, szegénység­nek semmi nyoma, s hogy a komédia tel­jes legyen, neki herül a hirlapi tudósító a­­ szólamcsinálásnak s Írásban adja, hogy vi­­­lágraszóló fényözönben mulatott tündér­, ország. Eddig csak megvolnánk, de hát az­tán? Aztán következik nem egy család­apának álmatlan éjszakája, keserves töp­renkedése a számlák kiegyenlítése felett,­­ bánatos aggodalma anyagi egyensúlya el­­­vesztésén s hosszú nélkülözés az egy-két­­ fényes mulatság emlékezetére. Sőt még az­­ is kérdés, hogy maga az a kis tündér is oly fellegetlen kedél­lyel lebegte e át mulatságot, a minő nélkül a mulatság nem a mulatság. Vajjon nem juthat-e igen kön­­nyen eszébe, hogy ez a kedves ismerőse azt a kérdést veti fel magában, ki van-e már az az ékes ruha fizetve ? — hogy amaz meg azon töprenkedik, mi marad majd staffirungra ? — hogy a harmadik­nak meg az nem fér a fejébe, miképen re­pülhet a gyenge tollazatú galamb oly ma­gasan, mint az erős tollazatú ? S vájjon nem juthat-e eszébe m­ag*" ez a csekélység is, hogy ő most apja nyugalmát tánczolja el? És ha eszébe jut? Lelke a kínpadon, ajkán a fájdalom mosolya. Ilyen tánczmulatságok nemzetcsapás, ilyen tánczmulatságok hiánya nemzeti sze­rencse lenne. Ámde a­míg ifjúság lesz, addig mu­latság is kell, s a­míg társadalom vagyon, addig nyilvános mulatság is kell, még pe­dig több, mint a mennyi a mostani esze­veszett feszítés mellett lehetséges. Mulatni tehát mulassunk, de találjuk oly módját a mulatságnak, mely a vagyontalanabb család jólétén se vágjon eret. Ezen kise­gítő mód megtalálása és elfogadtatása már az az igen áldásos tér, a nőegyletet tisztelettel, remén­nyel, melyen a hálával üdvözölnek. A „BÉLÉSMEt­YEI KÖZLÖNY" TÁRCZÁJA. Egy hét története. ív. (Az elmaradt „Egy hét története." A leányiskola javára rendezett bál.) Elmúlt ismét a víg farsangból egy hét, a­nélkül, hogy erről az „egy hét története" emlí­tett volna valamit. De kinek is lett volna kedve olvasni apró kisvárosi eseményeket, míg a fővá­rosban a vért lázító mozgalmak — melyeket ez­után is soká, igen soká a társadalomnak minden osztálya meg fog érezni — le nem csilapodnak. Meg aztán mit is írhattunk volna az elmúlt csen­des hétről. Talán a nőegyleti bálra tekintettünk volna vissza, melyről igen sokan kedves emlé­kekkel távoztunk ? Elmondtuk volna, hogy ezen hány ösm­eretség szövődött, talán kicsevegtük volna jóslatunkat, hogy hány ösmeret­séget majdan boldog házasság tetőz? A durva jégre sem vittük volna az olvasót, mely sehogy sem akar engedel­meskedni a korcsolyázó-egylet gondnokának Hiába seperted, locsoltatja. Igaz, hogy ezen körülmény nem a jég, henem a viz hibája, mely alóla apad s ennek folytán, mig két oldalával erősen kapasz­kodik a part széléhez, dereka folyton horpad, i­igyen ketté szakad. Leírtuk volna talán a nép­dalok pacsirtáját, kivel a vaspályánál találkoztunk s kinek bájos hangját hallani szerencsések vol­tunk. Ne higyjék, hogy talán egynéhányunk előtt, kiket a kíváncsiság vitt ki, hogy őt láthassuk, csupa tiszteletből csípőjére tette kezeit s igy dalolta volna el a „Nótás Kata" egyik dalát. Nem, hanem midőn összeszidta Balogh uramat amúgy m­agyar menyecskésen, mert oly udvariatlan volt, hogy őt „Lujza néninek" nevezte ; midőn a piczi piros ajakát még kisebbre, kissé haragosra húzva ezt mondta a doktor uramnak, hogy : „ejnye lelkem, hogy az ördög bújjék magába, hát én magának is nénjo vagyok, vén kópé." Hiszem, hogy a doktor nem haragudott ezért annyival kevésbé, mert Blaháné lógott egy remek csokorral, mit Pesten előtte való nap kapott, őt megajándékozta. Hál' isten a határon túllépett tüntetéseknek vége Pesten s a midőn a zavarok megszűntek ott, ugyanakkor kezdődtek Csabán. A kaszinóban, úton útfélen kitört a lázon­gás a leányiskola javára rendezendő sorsjáték intézői ellen. Szegény rendezők, alig mertek az utczára kilépni, hogy ne tegyék ki magukat a lakosság bántalmainak, mely lépten-nyomon e szóval állította meg őket : „sorsjegyet, vagy éle­ted." Hiába szabadkoztak, megmotozták. Ha egy-kettőt a bélés alá rejtettet megtalálhattak, volt öröm. Hát aztán f. hó 18-án a bál estéjén, a­hol már látta a közönség a remekebbnél remekebb kézi munkákat, melyek ízlés, mond­hatni művészet tekintetében egymással versenyez­tek, midőn belátva, hogy a sorsjegyek vásárlása csupán geschaftből is kifizeti magát , a rendezőség ki volt téve a zaklatásnak, pláne midőn meg­tudta, hogy a vidéken van még 1500 db sorsjegy, melyekből eddig „se pénz se posztó" — hisszük

Next