Békésmegyei Közlöny, 1898. január-június (25. évfolyam, 1-52. szám)

1898-01-01 / 1. szám

ispánja, terjedelmes jelentést mutat be az 1893-ik évben elhatározott útépítési programm teljesítéséről. Valamint a föl­vett nagy közúti kölcsönről is behatóbb módon tájékozást nyerünk. A jelentés­ben a közel­jövő útépítési perpektívája is mutatkozik. A rendkívül érdekes elő­terjesztést helyesnek látjuk azért teljes szövegében bemutatni. A midőn az útépítési programm meg­állapítására vonatkozólag előterjesztem szokásos évi jelentésemet — kezdi jelen­tését a vármegye alispánja — helyén­valónak látom ez alkalommal mindenek­előtt visszapillantást vetni az utóbbi évek útépítési tevékenységére s egyszersmind képet tárni a tekintetes törvényhatóság elé a vármegyei közúti alap jelenlegi ál­lásáról, mert a folyó évvel letelt azon idő, melyre a vármegyének az 1.200.000 frtos kölcsön felvételével kiépíteni tervezett útépítési programmja megállapíttatott, s így az utóbbi évek útépítési tevékeny­ségén való visszapillantás mintegy beszá­molás az 1.200.000 frtos útépítési prog­ramm mikénti beváltásáról, s mert más­részt a közúti alap állásáról való tájé­koztatás, most az 1.200.000 frtos útépí­tések befejeztekor, bizonnyal a legbiz­tosabb basis a jövendő tevékenység meg­határozásására, s esetleg egy új programra Milyen utakat építettünk ? Az 1.200.000 forint kölcsönnel való útépítési programmot a törvényhatósági bizottság 1893-ik évi május hó 29-én tar­tott közgyűlésében állapította meg. E szerint elhatározta a vármegye, hogy a közúti alap terhére 1.200 000 forint köl­csönt vesz fel és az 1894—1897 években miutképen kiépítteti azon törvényható­sági utvonalakat, melyek kiépítését a közforgalom igényei szükségessé tették. Ez alkalommal megjelöltettek a kiépí­tendő útvonalak és meghatároztatott a kiépítés ideje és módja is a követke­zőkben : A) 1894—95-ben kiépíttetni határoz­tattak burkolattal: Szeghalom, Füzes-Gyarmat, Vésztő és a körösladányi va­uti állomásokhoz vezető állomási utak, 1896-ban a t.-komlósi vasúti állomási ut, 1896 97 ben, Mac Ádám rendszere szerint doboz-csabai (gyulai ut), a Csaba-Gyula remetei ut, az öcsöd szt-andrási-ut s vé­gül még 1897-ben a békés-mezőberényi és a békés-csabai utak. Változások az eredeti prog­rammon. E programm mindjárt az elhatáro­zást követő évben változáson annak folytán, hogy a kormány ment át, tervbe vette az u. n. traniversális útnak (Gyula­vári Gyula, Csaba-Kondoros, Szarvas-Szent-András, Ocsed) állami költségen való kiépítését. Ezen állami útépítés foly­a­mán kiesett a fenti utéé­pítési programmból csaba-gyulai, a öcsöd-szent­andrási utak kiépitése s függőben tartatni ha­tároztatott a békés-csabai útvonal kikö­vezése, mivel a kereskedelemügyi mi­niszter kilátásba helyezte, hogy azon esetben, ha a transversális útnál meg­takarítás fog eléretni, a békés­csabai utat is a transversalis­ ut hálózataiba veszi fel s államköltségen kiépítteti. Az ekként államivá vált utvonalak kiépítésénél nyert megtakarítás terhére kiegészíttetett aztán a 1.200000 forintos útépítési programm akként, hogy elha­tároztatott azon 11 ül az öcsödi és 12-ül a kondorosi útszakaszok kiépítése, me­lyek a község belterületét, illetve Kon­doroson a vasúti állomást a transversalis úttal össszekötik, továbbá a 13 szarvasi és 14 csabai vámos utaknak a transver­salis úttal való összekapcsolása, a 15. a szarvasi u. n. Deák Ferencz utcza kikö­vezése és végül 16. a k.­tárcsás megyei hidnak vashidként való kiépítése. ramm Az ekként végleg megállapított prog­végrehajtatott a következőkben : A kiépített utak költségei: 31256-95 Összes kiadás 504203­83 II. Építés alatt áll; 12. a csaba­dobozi ut . . . 172000 — 13. a körös-tarcsai híd . . . 129124-06 Összes kiadás 301124­ 06 E szerint a módosítottan megállapí­tott építési programra a kijelölt időben és meghatározott módozatok mellett pon­tosan végrehajtatott, illetve a két utolsó pontra nézve végrehajtás alatt áll. A közúti kölcsön mai állása. Elhatároztatott 1.200.000 frt kölcsön­be ennek a felvétele. Eddigelé tényleg fel­vétetett 1.000.000 forint.Ebből elköltetett: 1. a már kiépített utakra 459000 forint 2. az épülés alatti csaba do­bozi útra 68500 frt 3. Árfolyam veszteség és kamat levonás az 1.000.0000 frt kölcsönnél 49800 frt 4. Az útalapnak régi, külön­böző függő tartozásait a tör­vényhatósági bizottság 1000000 frtos pénztárból ren­dz­delte fizetni, erre fordittatott 50000 frt 5. A várm. telefonra és beton­járdákra 21000 frt 6. Ínséges munkákra 1895-ben kiadott a megye .... 31000 frt 7. Az ezredéves kiállítás s ban­dérium költségei ez alapból határoztatván czimen kiadatott fedeztetni, e .... 20000 frt 8. Várm. monographia stb. . 3000 frt 9. Az állami útépítés folytán a vmegyét terhelő kisajátítási költségek 8000 frt 10. Az élőviz-csatorna uj táp­láló zsilipjének kiépítésére megszavazott a tervhatóság 20000 frt 11. Különféle címeken kiadás 10000 frt Összes kiadás . Készpénze van még az alapnak . 740300 frt. 1897. decz. 25-iki zárlattal . 259700-48 A közel jövő teendői. A rendelkezésre álló ös­szeg le van kötve a következő szerződésbeli tartozá­sokra : a) a békés-mberényi n­­­pszód végső járandóság (I. 7) . . 15000 frt b)a kondorosi, szarvasi, csabai kisebb utakra (I. 9.10) . . 30000 „ c) a dobozi útépítésre . . . 103500 „ d) a k.-tárcsái hidra .... 90000 „ Összes tartozás: 238500 frt­(A híd 129000 frtra rugó építési költség többi részét az állam s az érdekelt víz­szabályozási társulatok viselik ) Egybevetve az 1.000.000 frt bevételt és illetve a jelenleg még abból rendel­kezésre álló összeget az eddigi tényleges kiadásokkal és a­z esedékes tartozásokkal, kitűnik, hogy a kijelölt útépítési prog­ramm befejeztekor (740300 frt + 238500 frt — 259700 frt) további csupán 21200 frt, illetve a rendelkezésre Wenckheim Dénes és Géza grófok által a doboz­csabai útra segélyül megajánlott 13000 frttal 34200 forint marad. Felveendő még az 1­200 000 frtban megállapított kölc­ön utolsó 200.000 frt­nyi részlete, amidőn is, leszámítva ez utóbbi összegből 20000 frt árfolyam 09 kamat veszteséget, a kölcsönnel való to­vábbi útépítési programm végrehajtására (34200 frt + 180000 frt) 214200 frt fog rendelkezésre állani. Ez összeggel szemben a következő kötelezettségek állanak : 1. Első­sorban is a békés­csabai útnak kiépítése, azon esetre, ha azt a kormány, a transversalis útnál kellő mag­takarítások nem éretvén el, állam költ­ségen ki nem építteti. Ez útvonal kiépí­tése már az alap programmba felvétetett, nagy forgalmi jelentősége a kiépítést ok­vetlen szükségessé teszi s minthogy a beszerzett információk szerint az állam költségen való, legalább teljes kiépítést­kevés a kilátás, a vármegyének okvet­len le kell kötni, illetve vissza kell tar­tani — nézetem szerint — a szükséges építési tőkét, mely a legalacsonyabban számítva, mintegy 140.000 frtot tesz ki, sőt czélirányos volna ez útépítés elő­munkálatait már most foganatba venni, hogy a kövezés 1899-ben akadálytala­nul eszközölhető legyen.­­E földmunkák mintegy 10 000 frt költséget igényelné­nek. További kötelezettségei a megyének az ez irányban hozott s már jogerős ha­tározatok szerint: az apácza-kigyósi vas­ut­ utcza 46000 forint, a f.-gyarmat-kisuj­szállási vasútra 16000 frt, a gerla­veszei útra 40000 frt, összesen a békési ut kiépi­tésének 140000 frtos költségével 242000 forint. Hogy a megye ezen kötelezettségei­nek eleget tehessen, az azok kielégíté­sére rendelkezésre álló összeg megőzendő, mert a közúti alap bevételeiből legfőlebb a 28000 frtnyi hiány pótolható, a bevé­telek egyéb irányban lévén lekötve s ez alap az útadó emelése nélkül újabb köl­csönnel alig terhelhető. Nevezetes: A közúti alap állása a következő : I. Rend szerinti évi bevétel, adóban mintegy 150000 forint, vámjövedelemben mintegy 55000 frt, összes bevétel 205000 forint,, ezzel szemb­e a tartozás 1.953,684 forint. A tartozások évi amortizációja 50 évig 98643 frt, mi, ha az útépítési csön utolsó 200.000 frtra fog rúgni, köl marad ezek szerint az útalap évi bevételeiből rendelkezésre évenkint mint­egy 95—100000 forint. Ez összegből azonban 50—55000 frt állandó kiadásul szóig is a személyzeti levonásokra, és az eddigi utfenntartá­si költségekre, ugy hogy további befekte­tésekre évente csak körülbelül 40—50000 frt használható fel. Ne épitsünk, vagy emeljük az útadót. Ezekben beszámolván az 1 200.000 forintos kölcsönalap állásáról, s az e­. alapból teljesített munkálatokról, vala­mint a közúti alap állásáról, javaslom, hogy a már kötelezőleg megállapított építkezéseken túl a kölcsönnel való épít­kezés egyelőre abba­hagyassák, zárja le a vármegye millenáris útépítési prog­ramját, térjen át egyelőre ismét a rendsze­res közúti alap felhasználható bevételeivel arányban álló, kissebb keretekben mozgó, fokozatos útépítési tevékenységre, avagy ha újabb, na­gyobb arányú programmot óhajtana megállapítani, emelje fel út­adóját és a vámos utakon a vám­ta­rifát, mert ez útalap a maga rendszerinti javadalmaiból csak kisebb építkezéseket bíz meg, újabb adóságokkal pedig az alap csak akkor terhelhető meg, ha védelme adóban, vámban fokoztatik. Jó­ részemről előbb-utóbb elkerülhet­lennek tartom az útadónak 10 százalékra való felemelését, mert a jó utakat a köz­gazdaság életerőinek tartván, e tekintet­be­­n folytonos fejlődést követelménynek ismerem s e téren — nézetem szerint, már a megállás is némileg visszaesés , azon­ban a mostoha gazdasági helyzet jelen állapotában nem tartom alkalmasnak mos­tanában az időt, a terhek emelésére s véleményem az, hogy ezen szempontból és más tekintetben is k­ell, hogy megyénk­ben a közúti építkezés terén bizonyos — remélhetőleg nem hosszú stagnálás kö­vetkezik be. Indokolttá teszi ezt azon kívül, hogy — mint említem — az útalap igen meg van terhelve és hogy legforgalma­sabb útjaink már kiépíttettek, illetve a még fennálló programm szerint kiépíttet­nek és hogy az útadó emelésre jelenleg nem kedvező a közgazdasági helyzet. Azon körülmény, hogy a Körösöknek immár hajózhatóvá váltával közúti politikánk legközelebb még most ismeretlen felada­tokat kell, hogy felöleljen, indokolttá 30000 - I. Kiépíttetett. 1. A szeghalmi indóházi ut . 2. a f.-gyarmati indóházi ut . 3. a vésztői indóházi-ut . . 4. a k-ladányi indóházi ut . 5. a t. komlósi indóházi ut . 6. a gyula-remetei-ut . . . 7. a békés mezőberényi-ut . 8. az öcsödi összekötő-ut 9. a kondorosi összekötő-ut . 10. szarvasi s csabai vámos-ut 11. a szarvasi Deák Ferenc-ut 51656 35 50528 14 49565 07 3241614 5333168 47729 43 136661-19 21058 88 Kisleányom erre a viga­­ztaló szókra olyan képet vágott, mint aki nagy ked­vet érez sírva fakadni. Bánatunkban résztvevően velünk ér­zett az ismeretlen, ki hogy valóban meg­vigasztalhasson bennünket, elindult el­veszett lovagunk megkeresésére. Néhány másodpercz multán mosolyogva tér vissza. — Meg van a szerkesztő ur ! — Hol? — Vonatinduláskor ugrott föl az utolsó kocsiba. — Szent isten ! s mit csinál ott ? — Eszik ! — De mit? — Paprikást ! — Lehetetlen ! — De tanúm reá a kalauz is, kinek kakas­üllőjét elfoglalva, térdein tartja a paprikás tányért és eszik ... — De mivel, hisz nincs nála evő eszköz ? . . . — Se baj ! A perzsa sah methodu­sával él és a tíz ujját használja. És mi nem állhattunk bosszút, nem ehettük meg a sültet, hisz nem volt ke­nyerünk, csak kaczagtunk, mulattunk a perzsa methodus felett. Jó öt percz multán előkerült a vén bűnös, lesütött szemekkel, bűnbánóan, meggörnyedve s olyan stellungba, mint Gonosz Pista korában, midőn rajtakap­ták a szellőlopáson. Újság papirosba tekert paprikás tá­nyérral s világos nyári öltözete lecsor­gatva paprikáslével, mint megannyi bün­jellel. Siralmas ábrázattal adta elő, hogy a paprikás meg volt ; de a hosszú vonat azon táján szállt föl, mely az étkező ko­csiba vezetett . . . Azon és egy sálon kocsin keresztel kellett volna az ételt hoznia s att*' 'Jf­tott, hogy kell­ernek nézik é­s tőle a paprikást. ^ Jobbnak találta föl kuszi­ helyére és ott kuczorogva nem tudott el­lent állani az orrcsavaró csábnak Ő megette a paprikást, de a kenyér s biz az itt van . . . tessék . . . egyenek belőle. S elő­húzta a zsebéből félig kinkan­diká­v óriási nagy karéj ktmyeret. — Tisztelt Szerkesztő bácsi, mondá­ki^s leányom mélyen meghatva az elő­adottaktól, kár volt azt hinnie, hogy kell nemek nézik, mert azok nem szokták a paprikást végigönteni a nadrágjukon. A szerkesztő ijedten tekintett végig paprikáslében úszó nadrágján s önkény­telen sóhajra fakadt. — Pedig szegény kis feleségem ép­pen erre az útra benzinezte ki. — No se baj, mondom ez egy kis büntetés, amiért a paprikást egyedül ette meg. „De a­ki engem kővel dobál, azt én kenyérrel dobom vissza", mondá az Ur. Igyék hát egy kis jó bort arra a nekünk szánt paprikásra ! — Arra ürítem poharam, hogy ha még egyszer ugy hozza a sors, hogy le­vágjuk lehetek, mondá­s Tarjagos­sy Illés pózjábe vágta magát, a isten utse nem eszem paprikást megl Ez volt az én uti kalandom, melyre ha most is vissza gondolok, derült per­czeket szerez. Mese a tizenkét hónapról. Egyszer egy parasztasszony két lány gyermekkel maradt özvegyen. A nagyob­bik csak mostoha lánya volt: a szép Dob­runka. A másik édes lánya , a csufkepü és rossz szivü Zloboga. Az anya csak ez utóbbit szerette, a másikkal rosszul bán­tak mind a ketten. Dobrinka, ki azt sem tudta magáról, hogy ő szép, nem tudta elképzelni, mert haragszik rája mostohája és a nővére. Hisz ő végez a háznál mindent; főz, mos, seper, varr, fon, füvet arat s gondját vi­seli tehénkejéknek. A másik c­inált semmit. De hát az anya lány nem szemé­ben elég bűn volt az, hogy mindennap szebb lett, a maga lánya pedig minden­nap csúfabb. Mikor felnőttek, a mostoha elgon­dolta : most már jönnek a kérők s ha meg­látják Dobrinkát, mindegyik azt fogja kívánni. Az én lányom egyiknek sem kell. Eh, meg kell szabadulnom amattól. Ép január közepe volt s Zloboga fel­sóhajtott : de jó volna egy bokréta ibolya ! — Menj Dobrunka­t hozz az erdőből. — Hová gondolsz ? Hó van most az erdőben, nem ibolya. — Hallgass, tedd, amit mondok. S kilökték az ajtón. Sirva ment a szegény lány­­ az erdőnek, ahol hó bori­tott mindent. Ösvényt sem látott Ehetett, fázott s felsóhajtott, csak Isten magához venne ! Hirtelen a távolban fény lobbant föl, a felé tartott s nagy nehezen feljutott­ egy szklatetőre. Ö­t nagy tüz égett, körülte tizenkét kő, mindenik kövön egy hallgató alak Háromnak leple fehér volt, mint a hó, háromé zöld, mint a pázsit, háromé sárga­ mint az érett kalász, háromé piros, mint a piros alma. Az esztendő tizenkét hónapja ült a tűz körül. A szegény lány fáradtan, sze­líden szólt hozzájok : — Jó uraim, majd megfagyok. En­gedjetek a tűznél megmelegedni ! Január, kinek ősz szakálla s kezében az uralkodó palota volt, nyájasan kérdé : — Miért jöttél ide, mit keresel ? — Ibolyát. — Hát nem tudod, hogy most a hó ideje van, nem az ibolyáé. — Jól tudom, uram, de mostohám és nővérem kívánták s ha nem viszek, meg­vernek. Az öreg Január mindjárt megtudta ebből, hogy a gonoszak el akarják vesz­teni, felállt s az égik zöldfelü ifjúhoz for­dult s kezébe ad­a ura­lodó j­álcz ! — Testvérem, márczius, uralkodjál egy kicsit s mentsd meg a jó leányt. Márczius a pálczával megpiszkálta a tüzet, a lángok fölcsaptak, a hó elolvadt, a fű zöldülni kezdett s közte ibolyák fa­kadtak. — Hamar, gyermekem, szakítsd le az ibolyákat s vidd haza. A leány sietve leszaggatta, hálásan megköszönte a hónapok jóságát s futott vidám szívvel haza. A mostoha és a nő­vér elbámultak, midőn az ibolya illat eltöltő házukat — Honnan vetted ? — kérdé a nővér. — A hegytetőn. Van ottan sok. Zloboga meg sem köszönve a fárad­ságot, az illatos bokrórát oda tűzte övébe. Másnap a gonosz Zlobokának uj vá­gya támadt. — De jó volna egy kis földi epret enni ! Menj, Dobrunka, hozz nekem az erdőből. — Hová gondolsz ? Nem terem e pár a hó alatt. — Hallgass, tedd, amit mondok. Meg­verlek, ha nem hozol. S megint kilökték az ajtón. Most már a lány nem sírt, hanem az erdőbe érve, kereste a távoli fényt. Csakhamar fel is lobbant a láng odafenn a bár nagyon sietett, dideregve ért oda. Ott ült akkor is némán a tizenkét alak. — Jó uraim ! — kérte szelíden, — engedjenek a tűzőknél melegedni, majd megfagyok. — Hát miért jöttél vissza ? — kérdé a fehér szakállú Január. — Mit keresel ? — Földi epret. — Nem most van annak az ideje Hó alatt nincs eper. — Tudom én azt jól, — felelt Dob­rinka szomorúan, — de ha nem viszek,

Next