Görögkatolikus főgimnázium, Belényes, 1899

Planul de inveţăment. (Emanat prin ordinaţiunea înaltului Ministeriu de c. şi instr. p. nr. 32818/7899.) I. Religiunea. Dela I—VIII clasă, în câte două ore la săptâmână. Religiunea se propune după planul singuratecelor confesiuni. II. Limba şi literatura maghiară. Scopul: a) Cunoscinţa regulelor principale ale stilului şi hirabei maghiare. b) Abilitatea de a reproduce ceva clar şi precis atât în scriere cât şi în vorbire. c) Pe basa lecturelor cunoscinţa desvoltarei culturei şi literaturei maghiare, împreunată cu orientaţiunea asupra noţiunilor fundamentale ale esteticei; împărţirea materiei. Clasa I, 5 ore. a) Gramatica. Proposiţiunea simplă şi părţile ei; deosebirea propuseţiunilor în primărie şi secundarie. Pe basă sintactică partea formaltă a limbei; elementele foneticei; ortografia. b) Leduri. Naraţiuni prosaice şi poetice alese, din mitologia hunică şi maghiară cum şi din istoria epocei arpadiane; piese mai însemnate din sfera miturilor erotice clasice; schiţe despre pământul şi din viaţa poporului maghiar. Lecturi poetice : poesii narative şi descriptive mai uşore de Petőfi şi Gyulai (János vitéz, Három fiu, Téli világ, Hadnagy uram); piese mai uşore şi scurte din epica poporală şi istorică a lui Arany (Nyalka huszár, Szent László, Szent László füve); poesii poporale mai scurte de Tompa (Párjavesztett gerlice, Kömives Kelemenné). Cetire accentuată şi după înţeles; pertractarea lecturilor cu respect la limbă şi cuprins, cum şi reproducerea liberă a acelora; memorisări de poesii.