Bereg, 1876 (3. évfolyam, 1-18. szám)

1876-12-03 / 15. szám

nyújtson. Jelen időben sokat emlegetik a h­á­z­i­ipar fontosságát, mely épen az ily vidé­kek lakosságának biztos alapot tudna sze­rezni a keresetre, a munkára, a megélhe­tésre. Kormányunk is több ízben erélyesen felszólalt e tekintetben. — De mit ér mind­ez, ha a szó tén­nyé nem válik, az eszme testet nem ölt magára? — A nép hajlamaihoz, régi szokásaihoz s a vidék helyzetéhez mérten mindenütt le­hetne meghonosítani oly iparágat, mely más foglalatosság mellett is végezhető­ vol­na s jövedelmet hozna. — Felvidékünk gazdag a legbecsesebb, a leghasználhatóbb faanyagokban. Nem lehet­­ne-e köztök lassanként valamely famű-ipar­­ágat meghonosítani, vagy e tekintetben a kezdeményező­ lépéseket minél előbb meg­tenni?.. Hogy mi módon? azt már az ille­tékes és befolyásos hatóságok dolga volna kitalálni. — A földterület mostohasága által mun­kássági körében mintegy megbénított s en­nélfogva munkátlan, szegény nép sem az álladalomnak, sem az emberi társaságnak hasznára nem lehet, s anyagi és szellemi jobb jövő­nek minden reménye nélkül lévén, értelmi fejlődésének útja is teljesen el van vágva; mig az anyagi helyzet javulása ma­gával hozná csakhamar az erkölcsi és ér­telmi fejlettség után való hő vágyakozást, mint ezt több más államok hasonló viszo­nyok közt élő népeinek példája fényesen bizonyítja. — Mi csak megpendítettük az eszmét s jelenleg annak bővebb tárgyalásába nem is bocsátkozunk. Hanem kérve­ kérjük az illetékes ható­ságokat, hogy e tekintetben próbáljanak hacsak kísérletet is tenni s találjanak ki valami módot, mely által e fontos ügy a létesülés fokára juthasson. Azokat pedig, kik a felvidéki nép viszonyaival nálunk isme­rősebbek s kik e tárgyra vonatkozólag ta­lán határozott tervet s létesítésére alkalmas módot tudnának ajánlani, felkérjük, hogy véleményüket ne tartózkodjanak a nyilvá­nosság útján a nagy­közönséggel megis­mertetni s akkor talán az illetékes hatósá­gok is hamarabb és sikeresebben fognak e részben intézkedhetni. — E lapok bizonyosan tért engednek ily fontos dolog feletti eszme­cserének. . . Beregszászi­ metésről jövünk. Atyára meghalt. De a végtisztes­­ség megtétele után azonnal siettem ide, hogy a sze­rető szivek egyesülésének — habár önkénytelenül is — perczig se szolgáljak gátjául. Helénnel együtt én is részvevő őszinteséggel s hálás érzelemmel szorítottam meg a férfi kezét, ki még gyászában is gondolt mások örömeire s bol­dogságára, és mindnyájan igaz lélekkel gyászoltunk vele. — Midőn bementünk, az öreg Füzessy már­ át­öltözködve jött elénk. S talán a kíváncsiság igen igen élénken tük­röződött vissza arczainkról, mert a mint beléptünk, az öreg azonnal Alfrédhez fordult s kérte, hogy ez esemény részleteit beszélje el nekünk is, mire ő azonnal készen volt. — Nincs is reá szükség ugyan — mondá — hogy hosszasabban beszéljek oly körülmények felől, melyek két őszinte, becsületes kebelben a múlt ábrándképeiként keletkeztek s még azután mind­végig kegyelettel ápoltattak; de hogy a dologra nézve, mely mindnyájunkat érdekel, kellő felvilágo­sítást adhassak; ismételnem kell azokat, miket ta­lán már mindnyájan tudunk. — Füzessy bátyám s szegény atyám — mint testi-lelki barátok — Helén anyja halálos ágyánál egy szent érzet hatása alatt fogadalmat tevének, hogy minket egyesíteni fognak. A két gyermek egymás iránti vonzódása, kik [csaknem egymás mel­lett nőve fel, testvérként szerették egymást, ez áb­ránd létesülésére biztos kilátást nyújtott. — De másként volt megírva a sors könyvében. A testvéri szeretet még nem elegendő arra, hogy egész életre nézve tartós vonzalmat biztosítson... 14 éves ko­romban katonai iskolába küldettem, s az azóta le­folyt idők alatt csak nagy ritkán láttam Helént s az atyai házat. 20 éves voltam, midőn a tisztek k­özé soroztatva, háborúban kellett részt vennem, s A városi kisdedóvoda érdekében. A gyermeknevelés csak úgy vezethet a meg­kívánt sikerre, csak akkor érheti el biztosan czélját, ha fokról-fokra, a leg­nagyobb következetességgel s úgy vezette­tik, hogy az e tekintetben előbb tett intéz­kedések természetes előzményei gyanánt te­kinthetők azon rendszernek, melyet a gyer­mek nevelésénél alkalmazni kívánunk, s mintegy alapjául szolgálnak a későbbi ne­velésnek. Szóval, a gyermeket értelmi te­hetségeinek legelső észrevehető nyilatkozá­sától kezdve tapintatos kiszámítással, tehet­ségei fejlődéséhez mért arányban kell nö­velni, ha ezért akarunk érni s sikert óhaj­tunk. Ez az általános nevelés terén már mindenki előtt tudva levő dolog.­­ Sok szülő azonban vagy nem érti e fontos nevelészeti elv horderejét s ennél­fogva képtelen azt alkalmazni is; vagy ki­viteléhez nem bir elég erélylyel, tapintattal s kitartással; vagy végre ha mindezen kí­vánalmak meg volnának is, részint anyagi gondjai: hivat­alos vagy magán elfoglal­ta­tások akadályozzák, hogy ez elv szigorú keresztül vitelének gyermekei körében, saját maga, érvényt bírjon szerezni; s a gyer­mekek legtöbbször felnőnek tapintatlanul s­okszerütlenül vezetve, gyakran lelketlen, durva cselédek gondozására bízva és e mi­att igen sokszor akadályozva a szülőket há­zi foglalatosságaik rendes teljesítésében is. A gyermekkorban eltűrt vagy kellőleg helyes irányra nem vezetett ferde, hibás nevelés pedig később is hajt fattyú hajtá­sokat s előbb — utóbb megtenni átkos gyümölcseit. — A gyermekkorban elsajá­tított rész szokások, helytelen hajlamok ké­sőbb csak nagyon ritkán irthatók ki. Az értelemnek szabályszerűtlen s természet­el­lenes fejlesztése pedig mindig hátrányára van a későbbi nevelésnek. A képzés min­dig fokozatos tartozik lenni. „Ugrásnak“ a nevelészet terén hely nem adható. A kezdőleg­es gyermekkorban levők nevelésének helyes és rendszeres irányt ad­ni, feladata a kisdedóvodáknak, melyek a gyermek gyönge értelmét nem komoly rendszeres tudományok elsajátítása által vannak hivatva fejleszteni, s talán ily túl­terhelések által elbénitani, hanem épen az ily gyönge gyermekekhez illő modorban, hasznos és egyszersmind mulattató játékok s elfoglaltatások által odahatni, hogy a gyermek elméje a később következő komo­lyabb tanulmányok s ismeretek megszerzé­sére a lehető legalkalmatosabbá tétessék. — még atyám látogatására sem volt szabad hazajön­nöm, ki pedig már akkor igen beteges állapotban volt. — f­okáig­ tartózkodtam Bécsben. A komoly tanulmányoknak szenteltem ugyan életemet, de ezek mellett részt vettem a körünk által látogatott kö­zös összejövetelekben is. Egy estélyen megismerked­tem egy fiatal nővel, ki elragadó külseje, de külö­nösen lelki műveltsége által figyelmemet egészen lilánczolá. A rövid ismeretség tovább folytattatott s a legbizodalmasabb viszonynyá szövődött. Szeréna szeretett engem s én is őt. Atyja egy beteges harc­­képtelenné vált, nyugalmazott őrnagy volt, ki csak nyugdijából élt. A kölcsönös vallomás már megtör­­­­tént, midőn kapitán­nyá neveztettem ki. Ekkor megkértem kezét s az nem tagadtatott meg tőlem. Isten előtt örök hűséget fogadtunk egymásnak s e szent eskü jegyesekül avatott már benníinket, mi­dőn atyára súlyos betegségét adva okul, haza hivott. — Bocsásson meg Helén, folytatá tovább Alf­réd, ha a tiszta igazsághoz hű akarván maradni, sérteni találnám önt akaratom nélkül is, de a leg­valóbban akarom elbeszélni azon dolgot, melynek előadása kötelességemmé tétetett.­­­ Ismerem ön nemes lelkét Alfréd; ha vétett volna is, megbocsátanám önnek — válaszok­ idején. — Szavai m­egszégyenitenek, de bocsánata késztet, hogy e tárgyat, melyhez kezdtem, tovább folytassam. — Hazajövetelemkor már atyám állapota ja­vulni kezdett; miért is azonnal tudtomra adta azon fogadalmat, melyet ő és Füzessy bátyám tettek egy valóban meghaló pillanatban, hogy t. i. bennünket egyesítsenek. — Atyám még akkor lábbadozó beteg s a mellett igen szenvedélyes természetű lévén, nem mertem szavának ellent mondani, az igazat beval­lani, s hallgattam. Midőn ismét Bécsbe visszatértem, Szeréna atyját haldokló ágyán találtam; ki midőn még egyszer gondjaimba ajánlotta leányát, meghalt. Midőn az elemi iskolai képzésnak kell már mintegy utánpótlólag megadni azon értelem fejlesztési fokozatot, mely a kisdedó­vodáknak lett volna feladata, az már ma­gában véve is nagy hátrány az elemi is­kolai rendes oktatásra nézve, melynek ma­gának is kijelölt s meghatározott köre s te­endője van. Általában véve tehát óhajtandó, hogy — a­hol csak az lehetséges és kivihető — a gyermekeknél az alapképzés el ne hanya­­goltassék, hanem a kezdetleges gyermek­nevelés czélszerű eszközlése végett ily célú közintézetek, kisdedóvodák vagy más néven alapneveldék állítassanak. Városunkban ez érezhető közszükségen segíteni még mindezideig megpróbálva sem volt. Legközelebb azonban a „beregszászi és vidéki nőegylet“ megtette e részben az üd­vös kezdeményezést s megtartotta az ala­kuló közgyűlést is; de még eddig az üdvös eszmét meg nem testesíthette. Legközelebb azonban — mint halljuk — a nőegyleti választmány tagjai által kö­telező aláírási ívek fognak a városi szülék­hez széthordatni tájékozásszerzés végett. Midőn ez ügyet, mint oly fontos ne­velési ügyet, melynek eddigi elhanyagolása is nagymértékben érezhető hiány volt vá­rosi tanügyünkre nézve, a legmelegebben ajánlanék az érdeklett szülők figyelmébe , egyúttal jóakaratulag megtes­szük megjegy­zéseinket arra nézve is, hogy miként óhaj­tottuk volna mi ez ügyet a kezdeménye­zéstől fogva a létesülés fokáig vezettetni? s mi hiányt látunk az ez irányban megin­dított mozgalomban ? . .. Egy mindenesetre anyagi költséggel járó intézmény létrehozásánál mindenekelőtt szükséges a közönség megnyugtatása s kellő tájékozása tekintetéből egy előirányzati terv s — egy ily évről évre tervezett intézetnél egy irányadó évi költség­­vetés. — Az előirányzati terv feltüntetné az érdeklett közönség előtt az intézet szel­lemi, és maradandó, az irányadó évi költ­ségvetés pedig annak anyagi évi szükség­leteit. A közönség azon érdeklett részének, a­mely kötelező aláírások megtételére lesz felhíva, mindenesetre tájékozva kell lenni elsőben is a felől, hogy mily nagyra fog kiterjedni a tervezett alapnövelő intézet ha­tás- és munkaköre, és hogy ennélfogva cél­jának megfelelhet-e? továbbá pedig arról is, hogy mily mérvben kell kötelezettséget vállalnia ? Óhajtottuk volna ennélfogva, ha az alakuló közgyűlés vagy egy annak kebele-Az egyedül maradt leányt nem akartam kitenni a világ gúnyjainak vagy másféle félreértésnek, s mi­után Isten előtt jegyesek valánk, csendben, titokban atyám tudta nélkül összekeltünk, remélvén, hogy később atyám beleegyezését is kinyerhetem, kivált akkor, ha nőmet is megismerendő. — De atyám folyvást ragaszkodott tervéhez, s én nem bírtam neki megmondani a valót, mivel talán e körülmény tudása halála lett volna! — Legközelebb ismét azért hivott haza, hogy a fürdői idényt együtt töltve s egymást megismer­ve, kedvencz óhajtása valahára létesülend. — Együttes, összhangzó határozatunk volt az — vágott közbe az öreg Füzessy. — Tudom — viszonzá Alfréd — vagyis sej­tettem. De annál nagyobb örömömre szolgált, hogy te, barátom — szólt hozzám fordulva — megjelen­tél, és láttam bennetek a vonzalmat felébredni s napról-napra növekedni egymás iránt, így reméltem azt, hogy Helén veled boldog leend, boldogabb, mint talán velem lehetett volna, s atyám is e vi­szonyt­­ megtudva, s Helén boldogságában gyönyör­ködve, talán az én lépésemre is utólagosan jóváha­gyását adja. — Tehát ez magyarázata m­agad viseletének — kiálték fel — ez tehát a titok megfejtése! És megöleltem a jó fiút. — A titok megfejtése ez, de titkolózásra vagy titkokra való emlékezésre most már szükség nincs. Atyám meghalt, s­ én nem bírtam vele titkomat kö­zölni, mert utolsó óráiban érkeztem csak hozzá. Pedig talán áldását adta volna frigyemre. Vagy ta­lán jobb hogy nem is tudott arról semmit?! . . — Nemes lélek! fogadja őszinte részvétnyilat­kozatunkat, — mondok egyszerre Helénnel együtt. — És fogadjátok ti a legbensőbb érzetből eredt jó kivánataimat s legyetek boldogok ! A véletlen, mely egy angyali lélek kiérdemlését s bírását meg­

Next