Az Őslakó, 1939. január-június (2. évfolyam, 1-26. szám)

1939-01-01 / 1. szám

Elsőrendű kőszén­házhoz szál­­lítva legjutányosabb áron Reismann Testvérek, cégtulajdonos Reismann Ignác kőfaragó mester sírkő, építke­zési és fűtőanyag raktárában.­ Munkács, Sugár­ u. 30. Telefon: 2339. AZ ŐSLAKÓ Hogy­­ miért került az ukrajnizmus hozzánk Kárpátaljára? Az ukr­ajnizmusnak a magyar­országi ruszinság körében, annak ősi nemzeti érzésében soha semmi ta­laja nem volt, történelmi múl­tja nincs. A magyarországi ruszinságot uk­ránnak a cse­h világ előtt soha senki sem nevezte. A pétervári tu­dományos akadémia »magyar- orosz nemzet«-nek Jugro-russki národnak­ mondotta a magyarországi gens fi­­delissimá­t. Ha békében azt kérdezte vala­ki egy ruszintól: — hogy beszélsz? — azt felelte rá: — »oroszul«, — mi vagy te?, — »ruszin«, — hangzott a válasz. Az ukrán szó és az ukrán nem­zetfogalom az 1919 után Podk. Rus­­nak elnevezett területen s annak kisorosz őslakossága körében telje­sen ismeretlen volt. Az ukra­nizmust Kárpátalján először 1918 decemberében Huszton vetették fel. A természetesen nép­­képviseleti megbízás nélküli »Huszti Nemzeti Tanács« az akkor vajúdás­ban volt Ukrajnához kívánta csatol­ni Kárpátalját, illetve a kárpátaljai ruszinságot. E kívánság azonban magában a ruszin népben semmiféle visszhangra sem talált és egész Kár­pátalján egyetlen ruszin község sem csatlakozott ahhoz. Még a márama­­rosi hucul-ruszinok sem, pedig ezek nyelve, mintegy ruszin tájszólás aránylag közel áll a bukovinai ru­szin-ukrán lakosság nyelvéhez. Hogy a magyarországi őslakó ruszinság mennyire távol áll az uk­­rainizmustól és az ukránoktól, azt bizonyítja az a tény is, hogy amikor 1919 januárjában magukat az ukrán hadsereg csoportjainak nevezve, egyes galíciai ukrán hordák betör­tek Máramarosba és Beregbe, a ru­­szinság sehol sem csatlakozott hoz­zájuk és semmiben sem támogatta őket. A cseh uralom első két évében még maga Volosin sem vallotta ma­gát ukránnak! Az ukrainizmus Kárpátalján csak 1921 derekán vetődött fel. A galíciai ukránoknak a lengyelek ál­tal történt leverése után a csehszlo­vák kormány százszámra hozta, te­lepítette Kárpátaljára az onnan és máshonnan menekülő, ismeretlen előéletű ukrán emigránsokat. Persze mindegyik azonnal illetőséget ka­pott Kárpátalja valamelyik falujá­ban vagy városában, ahol sohasem járt, annak alapján csehszlovák ál­lampolgárságot és még államhivatali tisztséget. Ekkor­­ így vonult be Kárpátaljára mesterségesen, a cse­hek által importáltan az ukrainiz­mus. Annak, hogy a csehek Kárpát­­aljára beplántálták az ukrajnizmust s a ruszinságot ukrajnizálni akarták, három oka volt. A cseh politika a kárpátaljai ukrajnizm­ussal elsősorban Lengyel­­országot akarta megzavarni. A len­­gyelellenes galíciai titkos ukrán propagandát a csehek Kárpátaljá­ról szították és az itt letelepített emigráns ukránokkal szerveztették De kiterjedt a csehek által diktált és irányított ukrán propaganda a Benessel főszövetséges Románia máramarosi és bukovinai részére is Másodsorban azért tenyésztet­te ki és favorizálta a cseh politika a kárpátaljai ukrájnizmust, hogy a ruszinság ősi magyarbarát, sőt ki­mondottan magyar mentalitását el­hangolja s a ruszinságot Magyaror­szágtól elidegenítse. A harmadik és legfőbb ok mely miatt a csehek Kárpátalján a­­j ukrájnizmust meghonosították és­­ mesterségesen szították, az volt,­­ hogy azzal az addig egységes nem­­­zeti alapon álló ruszinságot belsőleg­­ megosszák. A benesi s általában a prágai­­ politika ugyanis minden Csehszlo­­­­vákiába parancsolt nemzetiséggel­­ kapcsolatban arra törekedett, hogy­­ azt pártpolitikailag, vallásilag, gaz­dasági és osztályérdekek szempont­­j­­ából tagozza, belsőleg egymás el­len hecelje és harcoltassa. A prágai törekvés sikeres is volt elsősorban a ruszínsággal kap­csolatban. A ruszinság megoszlott vallásilag a görög katholikus és pra­voszláv, továbbá a szektáskodó, nemzetileg a ruszin-ukrán-nagy­­orosz, pártpolitikailag az agrár-szo­­ciáldemokrata-cseh nemzeti szoci­­alista-cseh nemzeti demokrata-cseh néppárti csoportokra. A ruszinság körében a nyelvi, vallási, pártpolitikai harc tobzódva folyt a cseh tényezők irányítása és pénzelése mellett, hogy a ruszinság e belső meghasonlása miatt ne ve­gye észre mennyire kizsákmányolja és tönkreteszi gazdaságilag, meny­nyire uralja politikailag Prága. A divide et impera elv gyakor­lati alkalmazása egyetlen bécsi po­litikusnak sem sikerült annyira, mint amennyire remekeltek azzal időlegesen a csehek Kárpátalján, annak főleg ruszin őslakossága kö­rében. A kárpátaljai, elsősorban a ru­szin nyomor enyhítésére, a kis or­szág annyira reklámirozott gazda­sági felemelésére Prágának nem­­ volt pénze, de arra, hogy a máról­­­ hónapra magyarból ruszinná, ukrán­­n­­á, nagyorosszá, agrárrá, szociálde­mokratává és ki tudja még milyen , cseh pártivá lett ruszin politikuso­­i­kat a ruszinság megosztása s egy­más ellen való harcoltatása érdeké­ben dolgoztassák, mindig volt pénz bőven. A cseh pártok és hivatalok pontosan be voltak osztva, valam­­ mint azok ruszin vezetői is, hogy­­ melyik támogassa az ukrán vagy­­ nagyorosz, a görög katolikus vagy a pravoszláv, az agrár, szocdem, vagy cseh nemzeti szocialista párti irány-­­­zatot és politikát. A cseh zsoldos a ruszin »politikusok« megszolgálták­­­­ a népük elárulásáért és tönkretéte­­l­­ért kapott temérdek pénzt. Az ukrainizmus tenyésztelepé­­j­é­vé a ruszin tanítóság egy nagy ré­sze lett. A cseh politika a ruszin is­kola ügy fővezetőjévé 1921-ben a Galíciából importált dr. Panykevics­­ ukrán pedagógust tette meg. S mi-­í vel a csehszlovák iskolaügyi mínisz- s térium élén legtöbbször egy cseh­­- szlovák szociáldemokrata párti fő­vezér állott, kinek pártja Kárpát-­­­alján az ukrajnizmust támogatta, a­­ ruszin iskola ügyét és vezetőit hos­-­­­szú időre teljesen az ukrajnizmus­­ szolgálatába állították. A ruszin ta-­­­nítóság körében és a ruszin tan-­­ nyelvű tanítás kérdésében indult­­ meg a ruszin-ukrán-nagyorosz nyel­­­­vi harc, mely kisebb-nagyobb szü-­­ nettel és lendülettel folyt és szító-­í­dott 1821-től mindvégig. Hogy azon-­j­­­ban az ukrainizmus még a legmaga-­­­sabb prágai támogatás mellett sem is­­ tudott talajt verni a ruszin felfogás- jj­­­ban, annak bizonyítéka az a sok ú­j iskolai sztrájk, melyet a ruszin szü- 1 í lök rendeztek amiatt, hogy gyerme- j­­­keiket a ruszin tannyelvű elemi is- i­í kolákban mindenáron ukránul akar­­-' ta taníttatni a kárpátaljai cseh is­­­­kola­politika. — (A kárpátaljai is ) cseh-ukrán iskolaügyi vezetés soká­ig egyáltalában nem engedett ru­szin, vagy nagyorosz nyelvű tan­könyveket be a ruszin tannyelvű iskolába. De a ruszin közhangulat ellenállása az ukránosítással szem­ben ennek révén sem szűnt meg, sőt inkább fokozódott.­Az ukrainizmusnak pártpoliti­­kailag föltámasza a csehszlovák szo­ciáldemokrata párt és a katholikus cseh néppárt volt. 1925-ben a kom­munisták kárpátaljai pártja is utasí­tást kapott Moszkvától, hogy a ru­­színsággal kapcsolatban álljon az ukrajnizálás szolgálatába, így aztán egy rendkívül különös összetételű együttes alakult ki Kárpátalján az ukrajnizmussal kapcsolatban, illetve az ukrajnizmus mellett. 1937 őszén az ukrán-ruszin ve­zetők és testületek egy hatalmas kongresszust rendeztek Ungváron, melynek felvonulásában és szónokai sorában együttszaladtak és együtt­­nyilatkoztak meg a cseh katholikus néppárt, a kommunista párt és a csehszlovák szociáldemokrata párt »reprezentánsai«. Volosin és más görög katholikus papok mellett a kommunisták, zsidó és a csehszlo­vák szociáldemokrata párt szintén atheista vezetői.­­ S ezek az urak úgy tudtak uralkodni magukon, hogy még csak el sem mosolyogták magukat a komédia miatt, melyet népük előtt és népük érdekei ellen játszanak.­­ Az ukrainizmus Kárpátalájn, a ruszinság körében mesterséges volt a cseh uralom alatt s mesterséges ma is Volosinék Kárpátaljai­ Ukraj­nájában. Az ukr­ajnizmusnak a ru­szinság körében ma sincs talaja. A mai, még megszállott területi kár­pátaljai ukrajnizmust csak a galíciai emigráns, az idegen ukránok tart­ják, forszírozzák és az az egy pár ruszin vezető, kinek nincs más exis­­tenciális életútja mint ragaszkodni az utolsó, az ukrainizmus szalma­szálához. Aki ismeri a ruszinságot, annak nincs kétsége afelől, hogyha a ruszinság megszólalhatna, egyszer­­s mindenkorra véget vetne az erő­szakkal rákényszeríteni akart uk­­rainizmusnak! Az elavult, „olcsó" lámpa falja az áramot — az áram pedig pénzbe kerül. Takarékoskodik? Krypton-fényt válasszon! Az új Kryptonlámpa ontja az izzófehér fényt, mégis kisebb az áramfogyasztása. Az igazán olcsó világítás: TUNGSRAM nwDi — A boradó Magyarországon. A magyar törvények szerint az egész ország városai és községei, Budapest kivételével a boradót ille­tően három osztályba vannak be­osztva. Az első osztályba tartozó vá­rosok és községek literenként 9 fillért, a második osztályba tarto­zók 7 fillért és a harmadik osztály­ba sorozott városok és községek 6 fillért fizetnek. Munkács valószínű­leg a harmadik osztályban lesz so­rozva. A bortermelőknek az állam azt a kedvezményt nyújtja, hogy a saját részükre elfogyasztandó bor után 50 százalékkal kevesebb adót fizetnek. trMrT­HMTOMmflMBMOWMgaWMIMW — Hogyan szerezhetünk útle­velet? A magyar törvények szerint az útleveleket az illetékes alispáni hivatalok állítják ki. A munkácsiak részére tehát a beregszászi alispáni hivatal. A kérvényt a rendőrség út­levél osztályán kell beadni, ahol a kérelemről jegyzőkönyvet vesznek fel. Az útlevél kérvényhez a követ­kező okmányok szükségesek: ke­resztlevél (születési bizonyítvány), illetőségi, illetve állampolgársági bi­zonyítvány, továbbá az útlevél kiál­lításával járó díj csekken befizetett összegének igazolása. Ez az összeg a kivándorlás célja szerint és a ki­vándorló vagyoni állapotának meg­felelően különböző. A határátlépési és szőlőbejárási igazolványokat ez­­idő szerint a határbiztosító katonai parancsnokság adja ki, a gazdasági iskolában. 3. oldal. „CSILLAG“ kávéház — étterem — szálloda Munkácson Naggy Szilvesad­er-est ! Tombola! » Meglepetések! - Kellemes szórakozás!

Next