Görög katolikus szemle, 1942. január-június (1. (14.) évfolyam, 1-21. szám)

1942-01-01 / 1-2. szám

2 adott ki, melyben a székelyföldi paróchiákat helyezte a fogarasi ér­seknek, ugyancsak mint a Szent­szék delegátusának ideiglenes jog­hatósága­­is. (Úgy látszik a székely görögkatolikusot­ ideiglenes átcsa­tolása súlyosabb feladatnak látszott a helyzettel kevésbbé ismerős bécsi nuncius előtt is, semhogy azonnal in­ézkedhetett volna.) Az ideiglenes átcsatolás körül­ményei rendkívül tanulságosak azok számára, akik néminemű összeha­sonlítást akarnak tenni az akkori s a mostani helyzet között. Bár ak­kor még meg sem kezdődtek a bé­­ketárgyalások a magyar delegáció s az akkori ,győző” hatalmasságok között, a román egyházpolitika irá­nyító tényezőinek mégis sikerült meggyőznie a bécsi nuociust ar­ról, hogy halaszthatatlanul fontos dolog ennek a kérdésnek elinté­zése. Bár a statisztikai adatok s a Christifideles Graeci bulla kiadását megelőző tárgyalások vitathatat­lanná teszik azt a tényt, hogy a kérdéses terület gör. kath. lakos­sága túlnyomó részben magyar, si­került elhitetniük a helyzettel egyál­talán nem ismerős bécsi nuncius­­sal, hogy ezeknek a paróchiáknak lakossága román s a nuncius a pápai bullával szemben román aj­­kúaknak deklarálta azokat. Kitűnik a publikált ügyiratokból, hogy a nuncius által foganatosított ideiglenes jellegű elrendezés a román püspö­kök kérésére történt. S az is kitű­nik, hogy pl. a nagyváradi püspök a nuncius által kifejezetten ideigle­nesnek szánt rendelkezést végle­gesnek tekintette s a 42 paróchiá­­nak a hajdúdorogi egyházmegyéből való kikapcsolásáról beszélt, holott a nunciusi dekrétum ilyesmiről em­­lítést sem tett. Érdekes végül az is, hogy a bécsi nuncius dekré­tuma annyira elsietve állíttatott ki, hogy épen a rendelkezést tartal­mazó mondatnak egy része ma­radt ki, értelmetlenné téve az egész szöveget. (A hiányzó mondatrészt Papp György dr. a másik hasonló tárgyú dekrétum alapján kísérelte meg beiktatni.) Az egész dologban azonban az a legérdekesebb, hogy a bécsi nun­cius rendelkezésének egyetlen in­doka az volt, hogy a szóbanforgó paróchiák a demarkációs vonal következtében a hajdúdorogi püs­pökkel nem tudnak érintkezni. Mármost mit mond a történelmi igazság? 1919. áprilisának második felé­ben nyomult be a román katona­ság a lefegyverzett országnak ebbe a részébe. Viszont április 27-én már Nyíregyházán vo­ltak a román megszálló csapatok. 1919 április 27 től kezdődően tehát a hajdúdo­rogi egyházmegye szóbanforgó 42 paróchiája épen úgy a román meg­szállás alatt volt, mint az egyház­megye székhelye, a püspök lakó­helye: Nyíregyháza. S 1919. má­jus 10 én az isme­rtlen tényezők által teljesen félrevezetett bécsi nuncius egyesegyedül azért adja ki dekrétumát, a 42 paróchiát egyes­­egyedül azért helyezi a nagyváradi román püspök ideiglenes jogható­sága alá, mert a hajdúdorogi püs­pököt a demarkációs vonal vá­lasztja el azoktól! Megdöbbenés tölti el az ember lelkét: lehetséges ez?! Hisz ilyen megokolással nem ezeket a paró­chiákat, hanem épen ellenkezőleg: a zempléni és borsodi paróchiákat lehetett volna kivenni a hajdúdo­rogi püspök joghatósága alól, mert azokkal — egy ideig — tényleg nem tudhatott érintkezni a hajdú­dorogi püspök. Az ember szinte hajlandó volna az egészet félreértésnek minősíteni. De akkor jön az áruló boríték s kiderül, hogy a félrevezetésnek ez a megdöbbentő eredménye: gyá­szos valóság! Az a boríték ugyanis, melyben a bécsi nuncius dekrétuma Nyír­egyházára megérkezett „Dno Ste­phano Miklósy Episcopo", „Nyír­egyháza, Romania" van címezve. (Hozzáteszi Papp György dr., hogy a „Romania" idegen kéz írása; a nunciaturán tehát valóban azt hit­ték, hogy csak a 42 paróchia ke­rült román megszállás alá s Nyír­egyháza nem; valószínűleg csak a postán írták oda a „Romania“ szót. Íme egy kis jelentéktelen levél­boríték, rajta néhány megszokott jelzés és mögötte felsötétlik a rút féli vezetés megdöbbentő szöve­vénye. Egy kis igazság mégis volt a jó­hiszemű, de félrevezetett nuncius indokolásában. Valóban akadályozva volt Miklósy István püspök paró­­chiáinak kormányzásában. T. i. a román megszállás alatt erőszak al­kalmazásával elhurcolták, Debre­cenbe vitték (mely természetesen szintén román megszállás alatt volt) s ott fegyveres felügyelet alatt fog­ságban tartottak. Tehát valóban nem gyakorolhatta az egyházkor­mányzatot paróchiái felett. Sem a fenti 42, sem a többi paróchia fe­lett. Igaz ugyan, hogy ezen az ala­pon a nyírségi, hajdúsági, borsodi paróchiákat is a nagyváradi püs­pök joghatósága alá lehetett volna helyezni! Viszont nem valószínű, hogy a bécsi nuncius informátorai a néhai püspök akadályoztatásának ezt az okát elmondották volna Valfré­di Bonzó érseknek. Mert hi­szen akkor nyilvánvalóan egészen mást kaptak volna, mint amit kér­tek. ők azonban tudták, hogy mit kell mondani s mit kell elhallgatni. A zavaros idők, a lefegyverzett or­szág kifosztása, egy nemzet lázas vergődése, a hazafiak lelkét két­ségbeesésbe döntő lethargia akkor lehetővé tette munkájuk sikerét. Egy áruló boríték azonban le­leplezte egész eljárásukat. Bánatos Péter Pici piros alma írta: Papp Ágnes Az öreg kolostor zeg­zugos fo­lyosóinak homályos boltívei között csengő sikoltozással bujócskázott a portásfülke jelzőharangjának éles kongása. Az öreg portás riadtan ugrott fel halvány szendergéséből s hatalmas kulcscsomójának zörge­­tése közben csoszogott a kapu felé. Először kitekintett a kukucs­kálón s öreg gazda hajlott alakját látván maga előtt, kinyitotta a nagykapu egyik szárnyában észre­­vétlenkedő ajtót. Hangos köszöntéssel lépett be az öreg gazda: — Theodosios atyát keresem. — Theodosios atya most a hol­napi prédikációra készül. Ilyenkor nem szereti, ha zavarják. — vála­szolt a portás. — Hát hiszen nem is szeretném én zavarni. Mivelhogy akkor igazán vasárnap a vasárnap, ha Theodo­sios atya prédikál. — Akkor ta­ln jöjjön holnap délután. Az­ öreg gazda az üstökét va­karja: — Hiszen ami azt illeti, nem is olyan nagyon fontos, hogy én személyesen beszéljek a főtiszte­lendő atyával. Mert arról van a szó kérem a lássan, hogy néhány esztendővel ennekelőtte egy nagyon szép prédikációt mondott a főtisz­telendő atya arról, hogy legyünk önzetlenek. Kifigurázta azokat a vén embereket is, akik csak ma­gukkal törődnek. Akik gyümölcs­fát se ültetnének, ha nem remélnék, hogy annak gyümölcséből ők is esznek, nemcsak az unokák. Mi tagadás benne, magamra értelmez­tem az intést, mert akkortájt igen gyengén érez­em magamat, a mun­kához se vót kedvem,­­ mert hát mit használ már nekem a mun­ka. Egész nap a kuckóban ültem s úgy éreztem, hogy kevés időm van már hátra. De osztán, hogy a főtisztelendő atya így megpiron­­gatott, mégis csak megembereltem magam. Tavasz volt épen, ültet­tem egy pár gyümölcsfát. A kis munka jót tett, megjött az étvá­gyam, ízlett már a pipa is, osztán elfeledkeztem a halálra. Hála le­­gyen az Úr Istennek, egészséges vagyok máig is. Hanem hogy a szót egymásba ne ejtsem, a kis gyümölcsfák szépen fejlődtek, a legszebb már gyümölcsöt is ho­zott. Igaz, hogy csak egyetlen al­­mácskát, de az aztán autul szebb. Hát én úgy gondoltam vóna, hogy ezt a szép piros almát Theodosios atyának hozom jó szívvel. Elő is kereste a tarisznyából a selymes fű közé rejtett, pirosan mosolygó almát: — Ehun van el Az öreg portás dünnyögött va­lamit a szakállába, átvette az aranysárgára érett, egyik oldalán rózsapírosra pirult almát, zörögve becsukta az elköszönő látogató után a kaput s soszogó léptekkel indult a lépcső felé.­­ — Mit hoztál Simon testvér? Az öreg portás félénken állott meg a könyveiből feltekintő Theo­dosios atya cellájának ajtajában: — Kivételesen csakugyan hoztam valamit, főtisztelendő atyám. S letette az asztalra a kívánatos gyümö­lsöt. — Hát ez meg honnan való? — Az úgy volt, főtisztelendő atyám — kezdte a portás — hogy az imént becsöngetett egy öreg ember... (S elmesélte, hogy mit is mondott a délutáni látogató...) Végül pedig ideadta az almát is, ehun van el Regen láttam ilyen kívánatos friss gyümölcsöt. Theodosios atya tekintetében az örömteli érzés bontogatta szárnyait. Néhány perccel ezelőtt még a köszvény gyötörte s kedvetlenül gondolt a holnapi prédikációra is. ő csak gyötri itt magát a készü­lettel s prédikációinak semmi fo­ganatja sincsen. Az emberek ká­romkodnak tovább, részegeskednek mint azelőtt s a múlt éjszaka is meglopták a kolostor kertjét. Falra­­hányt borsó az ő sok szentbeszéde; a fülekig eljut, de a lelkekbe már nem tud beférkőzni. Kedvetlenül állapította meg magában, hogy kár a fáradságért... S most ez a pici piros alma visszaállította lelke egyensúlyát, sőt mintha úgy érezte volna, hogy munkájának megvan nemcsak az égi, hanem a földi jutalma is. Szava a lelkek mélyére hatol, e­mbereket mozgat meg, életkedvet varázsol a csüggedőkbe s az önzetlen szere­­tetet sugározza a lelkekbe. Szívét már elöntötte az öröm hulláma s úgy érezte, hogy most rögtön örö­möt kell szereznie másvalaki szá­mára is, hogy visszhangja legyen az ő nagy örömének. „ ... Régen láttam ilyen kívána­tos friss gyümölcsöt" — csendül­tek lelkébe az öreg portás utolsó szavai. S abban a pillanatban ké­szen volt az elhatározással: — Fogja, kedves Testvér, fogja és vigye ezt az almát, fogyassza el jó étvággyal ... A portás testvér bizonytalanul tekintett rá is, meg az almára is. Theodosios atya jónak látta még hozzátenni, indokolásképen: — Tudja, kedves Testvér, nem az én gyönge gyomromnak való az ilyen csemege. Az öreg portás szinte öntudat­lanul vette át az almát s vontatott köszöntéssel már indult is kifelé. » Az egyik cella ajtaján halkan lé­pett ki a házfőnök. A portás tisz­teletteljesen üdvözölte s félénken kérdezte: — Jobban van már Method atya? — Igen! Már nincs is láza. — Szabad bemennem hozzá? — Tessék! Simon testvér benyitott. Az ágyon sápadtan, csihogó szemmel feküdt a beteg. Egy héttel ezelőtt T­ar a haláira is elkészült. Most azonban szinte láthatóan tért vissza az éte­ ereje. Tompán hangzottak szavai: — Maga az, kedves Simon test­vér? — Én vagyok, főtisztelendő atyám. Csakhogy már a szavát hallom. A beteg arcán bágyadt mosoly Görögkatolikus Szemle 1942. január . i) hajdúdorogi népfőiskola A Magyar Vetés január 3.-i száma hatalmas riportban számol be arról az egész magyar görögkatolikus tár­sadalom életében rendkívül jelen­tős eseményről hogy a görögkatoli­kus jellegű Kálót Népfőiskola fel­állításának ügye megoldást nyert. A Melles Géza kanonok igazga­tása alatt működő egyházmegyei Kálóz-szervezet keretében Papp Béla egyházmegyei titkár vetette fel azt a gondolatot, hogy külön­álló Népfőisko­át kellene létesíteni, mely a Tiszántúlon töltené be azt a nagyszerű hivatást, amit az érdi és a csíksomlyói népfőiskolák du­nántúli és erdélyi viszonylatban be­töltenek. Az illetékesek pártfogása s az egyházmegyei titkár lelkes utánajárása segítségével a gondolat immár megvalósulás előtt áll. Haj­­dudorog adománya folytán bizto­sítva van a Népfőiskola felállítása. A Magyar Vetés riportjából kö­zöljük a következő részletet.

Next