Kárpátalja, 1926 (1. évfolyam, 1-21. szám)

1926-02-07 / 1. szám

2. oldal „KÁRPÁTALJA“ I. évfolyam. A „Podkarpatska Rus“ éles támadása Volosin képviselő és Zseltvai igazgató ellen Kramár lapja menti a hazát. A nemzeti demokraták uzshorodi csehnyelvű sajtó köpködője, amely mé­zes madzagként a ruszinok részére néha­napján 5-6 soros cirill betűs hí­­recskét is elhelyez, durván esik neki Volosin képviselő és Zseltvay igazgató személyének. A cikk sugalmazójának nem hihetjük el, hogy pozitív adatai len­nének, hanem úgy látszik minden alap nélkül általánosan rágalmaz. A sorok mö­gött állítólag igen érdekes egyének rejtőz­nek. Az egyik úr, amint azt egy elő­kelő ruszintól megtudtuk, a politikai hangszerelés zseniális fregolija. Volt már magyar huszár, „Pali bácsi“ ben­­fentese, ,,Prosvita alapító“, később ag­rár végül most, nemzeti demokrata. De ha a konjuktúra úgy kívánja Isten bocsá, még a III. Internacionálénak is híve lesz. Jelenleg egy kultur társaság­ban fejt ki rendkívül áldásos uszító működést. Ezen bokros teendői között azonban nem feledkezett meg a cseh rezsim alatt tanári oklevelet szerezni — Magyarországon csak azért, hogy ezt azután Prágában nosztrifikáltathassa. A másik úr pedig, mondja informátorunk igen szépen tudta énekelni a magyar him­nuszt kórusban, amikor fogadalomtételre szólították fel. Azóta azután egész más nótát fut Kramár karmestersége alatt. (Szegény magyar himnusz). A többi besúgók is igen jó ruszinok. Ugyanis itt mentik a Szlovenszkóban hagyott ruszin testvéreiket azzal, hogy a Cy­­rillika bajnokait segítik ütni, a testvé­reknek. Mi a magunk részéről csak annyit óhajtunk fűzni a dologhoz: Derék fiúcskák vagytok! Csak továbbra is igyekezzetek ! Klió már sok Efialteszt jegyzett be lapjaira. Ki a farbával urak. A fal alól már nagyon sokan lövöl­döznek. Gyepre legények! A parlament sürgős összehívását követeli az ellenzéi! Az ellenzék valamennyi pártja (a magyar képviselők kivételével) aláírta a parlament sürgős összehívása iránti kí­vánságot. A Hlinka-párt is. Miért írta alá a Hlinka-párt is ? A Hlinka-pártról az a hír terjedt el, hogy hajlandó a kormánybalépésről tárgyalni, azért azt hitték sokan, hogy a Hlinka-párt tar­tózkodni fog az ellenzékr­e közös ak­­-Hítrsz1 -­­ „Lidove Listy“ jelentése szerint a Hlinka-párti képviselők több­sége tényleg nem írta alá sajátkezűleg a jelzett kérvényt, nevüket mások írták alá, úgy látszik a párt vezetőségének tudtával. Jellemző, hogy ez ellen több képviselő tiltakozott. A vezetőség a „Slovák“ állítása szerint azért döntött az aláírás mellett, mert nem akart „két szék között a földre ülni“. Ez azt je­lenti, hogy tényleg szó lehet a kor­mánybalépésről, de mert a tárgyalások nem indultak meg, azért nem akarta a Hlinka-párt az ellenzéket cserben hagyni. Politikai megfigyelések A keresztény néppárt a választásokból megerősödve került ki. Csehhiában több mint 100 000, Szlovákiában több mint 100.000 szavazattal kapott többet, mint a megelőző választások alkalmával. Ná­lunk Ruszinszkóban minden előzetes szervezkedés nélkül 8000 szavazatot kapott. A keresztény világnézet e pol­itikm­elaiStörése a vallástalan politikai frakciók gyöngülését jelenti. Ezért a keresztény politika ellenfeleinek irigy­sége és gyűlölsége is megnövekedett.­­ A keresztény nepártnál Tszam­etnia­ kell ma~irl~i főkép a kommunisták és szocialisták gáncsvetéseivel. Ezidőszerint különösen arra törekszenek, hogy a szlovák ke­resztény néppártnak (Hlinka-párt), a csehszlovák-ruszin keresztény néppárt­tal (Sramek, Micula, Volosin) való egye­sülését megakadályozzák, mert akkor az egyesült keresztény néppárt volna a parlament legerősebb pártja. Nuller Méhl fővárosi sachter nyilatkozik a právoszláviáról! Kínos megrettenést gerjesztett Ru­­szinszkószerte az a hír, hogy a právo­­szlávia ügyét korlátlanul intéző Dr. Ho­­micskó (nagy ,,G“-vel) Wladimir mű­fogász, egy történelmi ismertetést kö­zölt az „Új Közlöny“ hasábjain „A pravoszláv mozgalom, történelmi meg­világításban“ címmel. A történelmi téve­désekkel teli cikksorozat elolvasása után, felkerestem a gör. kath. püspöki rezi­dencia hűvös boltivei alatt állandó per­­manenciában levő Sztojka Sándor püs­pöki titkárt, hogy a megjelent cikkre vonatkozólag a véleményét kikérjem. A szimpatikus fiatal pap v­ál­áig begom­bolta előttem a reverendát, s csak any­­nyit mondott: — Keresse fel kérem Nuller Méhl fővárosi sachtert, a „der Got­frager’ szaktudósát. Meghajtottam a térdkalácsom és ro­hantam a Sachter úrhoz, hogy az „új pravoszláv keresztes hadjárat“ tekinte­tében nyilatkozattételre bírjam. Mi ta­gadás benne a sommásan reánk sza­kadó ügy egy kicsit idegesített, s ami­kor a sachter úrhoz beléptem, bizo­nyára úgy nézhettem ki, mint aki a fogorvostól jött, mert rögtön azt kér­dezte: — Talán csak csupán, nem Gamicskó dakter hozta ki az ép fagát a rossz helyett, nodj történelmi elfoglaltságában ! — Oh nem, de egy interjút kérek a Sakter úrtól erre az uj történelmi föld­rengésre vonatkozólag. — Csak annyi! Nodjon szívesen nyi­­latkozom magamot a goj kérdésben. O právo- vodj levő­ szláv­a, kezdte beszédét a sachter ur, nem edjék, mint ahodj a modjor ember mondja: Gumis. Eljütt ide Palyákországból egy nehány politikai handlé, szereztek itt magoknak „honfoglaló nadrágt“, s mert látták, hodj itt Ruszinszkojban eres zsebbel, poczér pofával nem lehet baldagolni — hozzáfogták és megcsinálták a csizmát. Persze, ha már nadrág van, csizma is kell! O Szerkesztő Oreság ne hidje, hodj o Reb. Hamicsko et kümpeni által ter­jesztett právoszláv mozgada­lomtól, ta­lán a Füld az Egyenlítő irányában két félgümbre szokod széjjel. Nem, a vi­lágért se nem! De nem akarom előre mondani, ami hátul van, tehát csak annyit kijelen­tem, hodj: Potom Áron binderem zsí­ros kaftánjában is csak akkor ugrált a palaska, amikor nodjon jól ment a dalga, azonban mikor világoságt tartott az orra alá, rögtön kussolt! Én osztot hiszem, hody ha a mienk nép is világos fejjel nézne be a nodj­a. В. C. tanulásával elfoglalt némelyik bátyoska monkájába, rügtön volna — csend! Mindjárt nem ugrálnátok, mint Hosenslitz Hersu az apjáé nadrágban. — Miért növesztenek a pravoszláv papok bajuszt és szakált? — Nah ? Mi nálunk udj van beve­zetve, hogy akinek nincs szokás és ba­­josz,­onnek: Hitel nincs! Nekik meg hitelre szökség van! Panktüm! — Mi a véleménye a Dr. Homicskó ,történelmi­ cikkéről? — Reb dachter Gomicskó történelmi világitója gyengébb az istáló mécsesnél és ha a dakter Oreság annyit tudna csak az orvosi tudományból, mint a históriából, akkor kénytelen lennék el­hinni a róla, hogy a sebészetet össze­téveszti a zsebészettel, a vakbélgyulla­­dást a lokbél gyulladással, a hasmarsot a demarssal, az operációt pedig a fu­se­rációval. Eszembe jót különben adj anekdót a történész Oreság cikkéről. Edy alkalommal a tanító modjorázza a gyerekeknek, hogy a természet milyen közönyen és bölcsen rekompenzál. A süketnémának a látása éles, a vak nád­­szerűen tapint és szagol. Nüh fiók, ki tudja mondani még edy ilyen példát. Móric Fettglanc rögtön jelentkezik és mondja: — O sántánok egyik lába rövidebb, a másik hosszabb. Diri­dáré hopp ! Dokter Gomickót is rekompenzálta a természet. O nodjon gyenge dogmatikai tudását pótolta egy sokkal gyengébb történeti tudással, ami modjarul annyit jelent, hogy bizony nad­jón kell a pravoszláv éceszgéber! Amint olvasom a lapokból Dr. Ho­micskó görög-katolikus, hogy írhatott a pravoszlávia mellett? Nah! Erről meg eszembe jut Dávid Lágyin­, aki egyszer idj­ szólt Móric Gyengekopfhoz: — Tudod mi, ebben az antiszemit világban, kénytelen az ember a vallá­­sából kitérni, mert kölönben gescheftet csinálni képtelenség ! Elhatároztam hodj kitérek, loteránosnak. És csakogyan elment, a loterános­ paphoz és áttért. Egy hét múlva megintele találkoznak és oszt mondja a Lágyin­: — Meggondoltam a dologt és most átlépek katolikusnak. — Te Jehovatagadó, hady tehetsz ilyet, a múlt héten lettél csak csupán leterános és most már katelikos akorsz lenni — vág vissza Gyengekopf. — Nézzél csak! Én bejüvök egy hi­­vatalos személy­ek­be, látja, a pájeszt rojtom és a gürbe orrt. Kérdezi: Milyen vallású ? Fogok mondani: katelikos! Persze kételkedik és megkérdi: Mi volt ezelütt ? Válaszolni fogok: laterános! Ősz pasz! Gamicskó mikor látta, hodj a právoszlávoknak van edj kis szó, arra gondolt, ha megkérdezik tüle milyen vallása, akkor legalább mond­­hassa, hodj must görög katelikos, ez­elütt právoszláv! Vodj pedeg, ha kell, fordítva ! Én azt hiszem, csak nem mondom, hodj­a már ezelütt is egész más volt. (Tessék találni mi vált? Nem nehéz kijötni!) Mi indíthatta Dr. Homicskót törté­nelmi cikk írására? Pravoszlávia vagy katolicizmus ? Egyben válasz Dr. Homicskónak. Boksay Emil. A pravoszlávia (sizma) terjedését Podk. Ruszban nemcsak a meggyőző­­déses és buzgó görög és római katoli­kusok nézik fájó szívvel, hanem úgy­szólván minden intelligens kulturember. Mert a két vallás között nemcsak dog­matikai, hanem nagyfokú kulturális kü­­lönbségek is vannak. A kath egyháznak mindig kiváló gondja volt a két­ nép kulturális igényeit is kielégíteni, emelni a tudományt, művészetet, orvosolni a társadalmi bajokat s a nép gazdasági jólétét előmozdítani. Ezzel szemben a sizmatikus vallás lehetőleg távol tar­totta magát ezektől a kérdésektől; na­gyobb gondját képezte az egyházi elő­írások pontos megtartása, egyházi szer­tartások végzése s inkább a szemlélődő, kontemplatív életben látta a keresztény élet tökéletességét, mint a szorgalmas társadalmi és kulturális munkálkodásban. Szolovjev, az oroszok kiváló filozó­fusa, szintén ebben látja a két egyház közti főkülönbséget. Egyik munkájában (Oroszország és az egyetemes egyház) egy a nép ajkán élő legendát közöl, amely a két egyház kulturális erejének illusztrálására szolgál.. „Egyszer szt. Miklós és szt. Kasz­­szián földi vándorlásuk közben talál­koztak egy emberrel, akinek szekere bentrekedt a sárban. — Gyerünk — mondja szt. Miklós — és segítsünk neki kihúzni a sze­keret ! — Én nem megyek, — mondja Kasszián — mert sajnálom bepisz­­kolni a tiszta, fehér ruhámat. Hát akkor csak eredj előre s én majd utolérlek, így is történt. Szt. Miklós kihúzta a szekeret és nemsokára utolérte Kasz­­sziánt. Mikor később mindketten megjelen­tek az égben, szt. Péter nagyon elcso­dálkozott szt. Miklós bepocskolt ruhá­jának a láttára. — Hát te hol sároztad úgy be a ru­hádat ? — kérdi tőle. Szt. Miklós elbeszélte mi történt a földön és hogy segítette meg a bajba­jutott embert. — És te Kasszián miért nem akar­tál segíteni. — Én kérem nem akartam bepiszkítani az én hófehér ruhámat és külömben is megvallva az igazat, nem szeretek be­leavatkozni a más dolgába. — Úgy? Mondja szt. Péter. Hát tudjá­tok meg, hogy te Miklós, amiért nem sajnáltad az embertársad javáért be­­biszkolni a ruhádat, a te nevednapját kétszer fogják ünnepelni az emberek. A tiedet Kasszián pedig, mert te nem siettél a bajbajutott embertársad segít­ségére, csak minden negyedik évben.“ És valóban úgy is van. Szt. Miklós­nak az ünnepét dec. 19-én üljük, de azonkívül hamvainak elszállítására is van egy egyházi ünnep, máj. 22-én. Szt. Kassziának a névünnepe pedig febr. 29-ére esik, így tehát csak min­den negyedik évben (szökőév) fordul elő. Szolovjev szerint szt. Miklós jelké­pezi az egyetemes egyházat, szt. Kasz­­szián pedig a keletit. Szerinte az „egye­temes egyház nem félt begázolni a tör­ténelem sorába is az emberiség érde­kében. Hosszú időn át az ő vállain nyugodott Európa barbár népeinek meg­térítése és nevelése; e nehéz munká­jában sokkal többet törődött az embe­riség tényleges szükségleteivel,, mint a maga külső tisztaságával“. Szolojevnek eme szavait igazolja a világtörténelem is. Ki ne tudná, hogy Európa művelt­ségének szülőanyja az egyház volt? !: A római pápák egymaguk csak a re­formációig hatvan egyetemet alapítottak... Herder prot. történetíró szerint: „A ró­mai pápák nélkül Európa ma a morr­­gei pusztákhoz volna hasonló“. És ki tudná elsorolni azt a sok kulturális ál-

Next