Kárpáti Lapok, 1898 (4. évfolyam, 1-52. szám)
1898-01-02 / 1. szám
fehér csipkévé törött habjaik lelphinek futnak versenyt a haormátlan fejüket kíváncsian löktél, majd lebukva az áttetszővététzöld olvasztott üveggé változott izébe.— A hajszák serege újra körülöttünk, lecsapva, és hunhabok fölött, egy veréb-féle jön valahonnan oózunkra száll; no lám hisz ez jelent-tt, üdvözlégy, te kedves, kis madár, a látóhatár aljára száll a nap, fin yo*- ak terjednek el a tenger azok a rég várt epedve - A bibor és a tűzláng , megaranyozva a napot a felhők közül még re, melybe nem sokáram más az itt, mint , nem olyan ragyogó, hogy bele lát tekinteted, csak valami földöntúlibe öltözött, és amint a köréből kettőztetve látod tüneményt, önkéntelenül aШ, hogy semmi vagy égben, és mintha az Isten d, az ő erejének egy pattkedbe; mert másként ió fogni, hogy jelen van Ó, élenvalós égbolton feltűnnek a csillaз olyan ismeretlenek, egyiket 'k szokott helyén.— Amott üstökös tűnik fel, meg elbunamar ; — de ez már nem égi, csillag; new-yorki világitó toez tulajdonképen a szabadság óriási a, egy női alak, kezében fáklyával, nek lángja forogva világítja meg a uolson folyó torkolatát. Egy álmatlanul töltött éj reggel csilagos lobogója, aranysasos kis furcsa formájú hajó lapul hozzánk; az egészségügyi vizsgálat. — Végig léptetik az utasokat a doktor urak előtt, és „all right“ minden. Ú«І. Furcsa vizsgálatok lesz ezek, de legfurcsább, hogy nem a doctor úr hozott orvosságot a mi hajónkra, hanem neki szállítottak le néhány tucat üveget az ő hajójába. A rosz nyelvek azt mondják, hogy azokban jó féle Kümmli, Cognac és egyébb csempészett itókavan, de hát ilyesmit én nem hiszek. Váljon te sem édes unatkozó olvasóm? ! No de nem sokára elválunk, csak kiraknak benünket Hobokenban vagy Brooklynban, felnyittatják és megkrétázzák a bőröndjeinket, holmi „kékbeli“ emberek, aztán egy nagy bolond kompba haj-De te Isten kegyelmével fölvilágosítva vissza kiáltottad: Nem ! én Isten gyereemeke, vagyok! Ő rendelkezik velem! és én tudom, hogy velem semmi rossz nem történhetik! S Te, aki sokat tűrtél az elmúlt évben , sokat szenvedtél a Krisztus keresztinek árnyékában, ám azon szenvedések te dicsőséged s üdvösségeddé változnak át. De ne gondoljuk, hogy minden szerencse átkozott, és hogy minden szerencsétlenség az Isten áldása. Lehet örvendezni Istenben is a szerencsének; lehet szenvedni Istenen kivül is. Tegyünk azért erős és szentfogadást ezen évre, hogy soha sem fogunk eltérni Istentől s mind az kedves lessz nekünk, a mit Isten velünk teend; hogy mind azt a mit reánk bocsát, mi örömmel és alázattal, szívesen és szeretettel, mint Atyánk kezéből fogjuk elfogadni. És kérjük meg őt, hogy szilárdítsa meg hitünket, erősítse reményünket az örök életre! tanak be, amelyiknek két nagy karja úgy hadonáz, mint egy neki bolondult óriás, egy Szigeten újra ki és bekergetnek a „készé gárdába“. Az első amint a szabadság honába érsz, az, hogy két korlát közzé szorítanak, s a végén felfognak, mint a juhász a birkát, mikor számozza, neked is már kezedben van a numerus, annál fogva kivallatnak ki fia hornya vagy, van-e pénzed, ha van, váltsd be itt azonnal, sürgönyöztetnek is veled ha kell, ha nem, marad-e „szented“ vagy sem az nem kérdés, keríts, magadnak majd ha tudsz. — Ha azonban görbe az orod, könnyen visszatartanak és visszaküldenek. — És minthogy itt fő a virtus, (szinleg), amelyik leány gyanús abban, hogy megismerkedett a hajón egy férfiúval, azt összeesketik, van e otthon már hitvestársa, ahoz Amerikának nincs köze ; — végül ha mindezeken túl estél, beküldenek egy ketreczbe mig a többi társad át nem jut a purgatóriumon, aztán feltesznek egy kimustrált vasúti kocsiba és most már „hurryup“ (harnap), mehetsz. De már ha szabadság, van hát bizony én megyek a magam óra után. — Hogy milyen is az az Amerika azt elmondták már mások sokszor s majd elmondom én is máskor, ezúttal csak annyit árulhatok el, hogy jó itt, de azért jobb otthon. — Ezt előre mondom. Én. Egy kivándorolt. tv. Fordította : KOVÁCS JÁCZINT sz. nagy Vazul r. áldozópap. Úti emlékek Oroszországból. Közli: Dr. Demjanovich Emil, fővárosi orvos, Máramaros vármegye tb. főorvosa, a XII. nemzetközi orvosi congresszus magyar nemzeti bizottságának titkár-pénztárosa. A Neva. Az állatkert-éjjel. Életmód. Egy kis falusi idyll a nevszki Prospekten. Rosz viz, egészségtelen klíma. — Az orosz templom. Az orosz papok és barátok. Papok képzése. A falusi pap. Az orosz paraszt életmódja. Alkoholizmus. A nagy oroszok. Egy mise az Izsák templomban. (Folytatás.) A házszentelés, a halottak emlékének kultiválása Oroszországban nagyon dívik. Ez némileg emelné a jövedelmet, ha a nép Oroszország legnagyobb részében nem küzdene éhínséggel. Földmivelő nép A m.-pécsi kerület papságának a múlt év október 27-én tartott gyűlésének jegyzőkönyvi kivonata. 1-er. Állapittassék meg a paróchiák 4 rendbeli osztályozása ; a végből, hogy ennek alapján az e. m. papözvegyek 40 írttal fölemelt illetékét minden egyes áldozatra aránylagosan ki lehessen vetni. Határoztatok, hogy ezen kerületben alapul kívántatik vétetni a congrua felülvizsgálóbizottság által kimutatott tisztajövedelem, — és így az I-ső osztályú parochiák volnának a 800 frton felül tisztajövedelemmel bírók, a II-ik osztályúak 600-től 800 írtig, a III-ik osztályúak a 400-tól 600-ig a IV-ed osztályúak a 400 frton aluliak. Ezen osztályozás ellen Sereghy János, nyirbaktai lelkész külön véleményt adott be, mely szószerint igy hangzik : Hogy az egyházmegyei papözvegyek nyugdijának 40 írttal fölemelt illetékét — minden egyes e. m. áldozátra arányolévén, ha a nyomorult krumpli és zab egy évben meg nem terem, kész az éhínség s az evvel járó éhtyphus. Gyár, ipar az országban kevés, a napszám nevetséges. Egy felnőtt férfinek 15—25 képek naponta s ha csak legalább ez meglenne! De a biztos kereset ott kevés, a kormány újabb időben fejlesztvén a vasúti hálózatot, munkát és keresetet akar a népnek nyújtani. Már most nem érdektelen, ha elmondom azt is, hogy miből él, illetőleg hogyan táplálkozik az orosz paraszt Előbb megjegyzem, hogy ez az úgynevezett vörös oroszokra vonatkozik, a fehéroroszokról majd később. Itt akarom megjegygyyezni, hogy a vörös meg fehér elnevezése az ingtől ered. Varsótól kezdve Szt.-Pétervárig és Moszkváig minden orosz paraszt férfi, nő, gyermek, sőt a szolgaszemélyzet is paprikavörös inget hord A szláv nép nagyon szereti a vörös szint (krasznojev vörös , szép). Ha egy épülő házat megnéz az ember, a sok napszámos, kőműves távolról oly benyomást gyakorol a szemlélőre, mintha pipacsok mozognának az épületen. Határozottan kellemesebb látvány a mi szurtos kőműveseinknél és nagy kalapos tótjainknál. Azegész Orosz birodalomban az első reggelije a czártól lefelé az utolsó muzsikig mindenkinek a thea. Az orosz azonban a theát nem issza, hanem „kóstolja.“ Az étel neve is „kusánya“, zakuszkij beharapás, ezt akarja kifejezni. Hanem, hogy ez miért van így, azt is elmondom. A theát csak a kínaiak iszszák cukor nélkül, az oroszok azonban cukorral, esetleg citromszeletekkel. A cukor pedig drága. Egy odessai cukorgyáros tehát olyan cukrot készített és mutatott be III. Sándor cárnak, amely olcsó s ami fő, kőkemény, úgy, hogy nagyon nehezen olvad. A paraszt tehát a szürkés-kékes cukrot a beába mártja, azután meg szopja, ez által szája édes izt kap, s hegyébe hörpent egy jó korty beát, a mely édesnek ízlik. Ily módon egy darabka cukorral megihatik két pohár csajt is. A cárnak ez annyira megtetszett, hogy az illető cukorgyárosnak megengedte a nagybani gyártást, s ő az egyetlen zsidó cukorgyáros Oroszországban. Az ebéd fő alkotó része a leves szupa. Nemzeti levesük a kelkáposzta leves , ascsi, azonfelül a parasztok esznek bab (nem paszuly), krumpli és tatárka levest. Hozzá jön még a tatárkából készült kása-, zab- vagy árpakenyér, nagy ünnepek alkalmával búzakenyér (kalács). Húst, tejet, vajat ritkán esznek. Vajat főzésre használnak, a disznóhúst besózzák és télen eszik. No de annál több halat fogyasztanak. Ennek oka részben az igen sok böjt, melyet szigorúan betartanak, azonkívül az is, hogy ott temérdek a hal még pedig — valjuk be őszintén — olyan jó minőségű, hogy az a híres balatoni fogas, vagy a pisztránggal egyenrangú. Az országban nagyon sok a tó, s azokban nagyon sok a hal. Másfélméteres lazacok, egy méter hosszú süllők, útonúton-útfélen láthatók. A halat szintén többnyire besózva vagy pedig szárítva és füstölve eszik. Gyümölcs — almát kivéve — alig terem, hanem annál több ugorka, amit nyersen, megsózva esznek. A kukorica — kukuriza — ott csemegeszámba megy, a káposzta savanyítva épp oly közkedvelt eledel, mint nálunk. Miután bor nem terem, a sör meg drága, tehát isznak azt, ami aránylag olcsó volt eddig, t. i. — pálinkát (vodka , vizecske.) Még a legelőkelőbb étteremben sem ül le az orosz addig ebédelni, amíg egy kis pohár vatkit le nem hajt. Épp úgy tesz a paraszt is, csakhogy sehol annyi alkohol fogyasztó, mint ott. Részint a hideg klíma, részint a rosz táplálkozás okozta azt a nagy alkoholfogyasztást, hogy utóbb az állam monopóliummá téve, méregdrágán árusíttatja azt. Hozzájárul ehez még az, hogy csak palackokban kapható, egy palack ára pedig 2—4 rubelbe kerül. Eleinte jól is ment a dolog, de most összeáll több paraszt, s vesz egy palack vatkit, s aztán közösen berúgnak. Kissé szokatlan és határozottan visszataszító látvány volt az utcán hempergő részeg asszonyokat látni, pedig — tekintettel az idegenekre — az alkohol árusítását arra az időre eltiltották. Hogy hol szerezték az illetők, ez az ő dolguk volt, de hogy egy alkoholista rosszabb a chinai ópiumszivónál, azt legjobban tudjuk mi, orvosok. A kongresszuson is sokat tárgyalták az alkoholizmus elterjedésének kérdését s erről majd szólok alább. Már most szintén elképzelhetetlen, pedig igaz, hogy az orosz parasztok férfiak és nők kivétel nélkül majdnem éles emberek. Mind tagbaszakadt, hatalmas csontú, vállas, széles.De nem szívós, hanem fáradt és lusta. Energiája nincs, fatalista, egykedvű s mindig igen alázatos és szomorú. Hosszú hajával és hosszú szakállával vörös ingében, nagy csizmáiban lehorgasztott fővel megy, minden templomnál megáll, háromszor keresztet vet magára, (ezt még a legintelligensebb ember sem mulasztja el) sandalogva lassan lépdegél. Visszatérve Szent-Pétervárra, másnap vasárnap lévén, magától értetődik, hogy elmentem misére az Izsák templomba. A mise fényes volt, a Sz.-Pétervári metropolita szolgálta. Elmondom azt úgy, amint volt. Délelőtt tíz óra volt. Az Izsák templom harangtornyában beharangoztak misére. A hívők ezrei tolonganak a templom 4 bejárata felé. A bejáratoknál hoszszú sorokban könyörögnek alamizsnáért a koldusok és a „monaskák“ az apáczák. Ez utóbbiak többnyire valamely humánus czélra gyűjtenek, miután kolostoraik gazdag alapítványaiból mindenük meg van. Néhány képek odaadásával bejuthatnak a mysticus homályban levő templomba. (Folyt. köv.) II. Jegyzőkönyvi kivonato san ki lehessen vetni, — nem találom czélszerűnek, hogy a paróchiák IV. rendbe osztályoztassanak; már csak azért sem, mert az sem nem volna méltányos, sem nem volna igazságos a jelenlegi helyzetben és viszonyok között. Elfogadom a lapul én is a congrua felülvizsgáló bizottság által kimutatott tiszta jövedelmet, — de a fentebbi osztályozáshoz hozzá nem járulhatok azért mert az egyes osztályzatoknál 200 frtnyi jövedelem különbség létezik. Például, — a fennebbi osztályozásnál a II-ik osztályú paróchiák azok, melyeknek tiszta jövedelme 600—800 frtig terjed; —ezek fizetnének az e. m. érte-s kéziét határozata szerint 30 frtot, — már most a III-ad osztályú fizet 20 frtot, igen de azon III-ad osztályú parochia, melynek például tiszta jövedelme 599 frt 99 krt tesz, tehát a megvont határközt 1 krnyi különbség mutatkozik, — s ezen 1 krnyi különbség miatt, — a III-ad osztályú 1000 krajczárral vagyis 10 fttal fizet kevesebbet mint a II-ad osztályú parochia, és viszont. — Ez már csak nem arányosság, pedig a körrendelet is arányos kivetésről szól. — Azért nézetem szerint igazságosabb és arányosabb kivetés nem lehet más, mint a congrua felülvizsgáló bizottság által megállapított tisztajövedelemnek bizonyos kivetése. Az e. kormánynak jelenleg kezei között vannak a paróchiák tisztajövedelmeinek kimutatásai, méltóztassék azonos kulcsot ahhoz, — hogy az em. papözvegyek illetéke 40 írttal fölemelhető legyen, — alkalmazni. Ezen perczentuatiót azonban csek ideiglenesen óhajtom alkalmazásba venni, vagyis csak addig, mig a congrua rendezve lesz, azontúl azonban fizessen minden lelkész egyformán 21 frtot. Közli : SEREGHY JÁNOS, kér.jegyző ről-esetre — a vizsgálati dijat is kötelesek lesznek fizetni. A dijak a vizsgálatokat megelőzőleg fizetendők. Egyházmegyei ügyek. A nagy méltóságú vall. és közoktatásügyi m. kir minisztérium a zugói tanító fizetését 400 forintig kiegészítette. Tanítói kinevezés. Iváncső Bazil n.-rosztokai é.-tanitó kineveztetett Nagy- Csongovára é.-tanitótr. Magán tanülók tandijkötelezettsége a tanitóképezdében. Az egyházmegyei kormány múlt hó 24-én kelt elhatározásával kimondotta, hogy jövőre az ungvári kir. gör. kath. tanítóképzőben vizsgálatot tevő magántanulók — esetkérelem. Lapunk szives támogatóit tisztelettel kérjük, hogy méltányolva munkásságunkat, szíveskedjenek előfizetési hátralékaikat beküldeni és az előfizetéseket megújítani. — Tisztelettel felkérjük munkatársainkat, valamint mindazokat, akik szívesek voltak lapunk szerkesztéséhez úgy nagybecsű közleményeikkel, mint tudósitársaikkal hozzájárulni, hogy tudassák a kiadóhivatallal a lap további szellemi támogatását nyilvánító elhatározásaikat, hogy a tiszteletpéldányok küldése akadályt ne képezzen. Rövidebb tudósítások könnyed eszközölhetésére címmel ellátott bélyeges levelezőlapot küld a kiadóhivatal a tudósítóknak és címmel ellátott borítékokat. Eziránt a kiadóhivatalt kérjük miheztartás végett mielőbb megkeresni. Bármily eseményről szívesen veszünk tudósítást. Lapunk támogatóit kérjük, szíveskedjenek ismerőseik körében a „Kárpáti Lapok“-at terjeszteni, ajánlani vagy oly címekről tudósítani a kiadóhivatalt, ahová a lapot mutatványul megküldhetné. Egy hónapig ingyen küldjük mutatványul a lapot annak, aki eziránt a kiadóhivatalt megkeresi. A lap előfizetési dija negyedévre 1 frt., tanítóknak negyedévre 50 kr. Szegényebb javadalmazásu lelkészek és tanítók a lapot ingyen kapják. Tisztelettel : a „Kárpáti Lapok“ kiadóhivatala. ikrek. І Lapunk mai számát a közbeesett róm. kath. kettős ünnepnapra való tekintetből egy nappal később adattuk ki. A szerkesztőség. Felség adományok. Őfelsége, kabinet irodája utján Zemplén vármegye főispánjának felterjesztésére Krajcsik Viktor topolyai gk. lelkész részére 20 ftnyi., özv. Szoba Endréné sz. Jesztrebényi Erzsébet mernyíki lakos tanitó özvegye részére 10 ftnyi, Román István felső-csebinyei lakos tűzkárosult részére 20 ftnyi., végül özv. Szakula Jánosné sz. Oczilka Erzsébet agyagosi lakos részére 20 ftnyi kegyes adományt küldött; továbbá Oláh Péter t.-ujlaki g. kath. tanítónak magánpénztárából 15 frt segélyt adományozott.