Kárpáti Lapok, 1899 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1899-03-26 / 13. szám

Ungvár, 1899. márczius 26. 13- szám. Ötödik évfolyam. KÁRPÁTI LAPOK EGYHÁZI, TANÜGYI ÉS TÁRSADALMI HETILAP. MEGJELENIK VASÁRNAP. ELŐFIZETÉSI LVT: Egiszivre...................................................4 írt. Fii ivre .......................................................a frt. *»gryma ívre...................................і frt. Néptanítóknafc előre fizetve ffilkron adatik. KIADÓHIVATAL : JÁNER BERTALAN könyvnyomdája UNBVÁRT SZERKESZTŐSÉG : TREBULA, Máramarosvármegye. Távíróállomás : Fejérpatak. Felelős­ szerkesztő ROMANECZ ALADÁR. Központi munkatárs: ZSELTVAI EMIL. PÁL­YÁZA­TOK, hirdetések, sürgős tudósítások és előfizetési d­jjak a kiadótulajdonos JAUER BERTALAN címére Tingvárra küldendők­. Kéziratok és a lap szellemi részét illető közlemények Trebnnára intézendők, és ▼issza nem adatnak. Névtelenül beküldött közlemények ki nem adatna­ k kincstár és népe. Annak a mozgalomnak, a­mely Máramarosban a rutén nép érdeké­ben indíttatott, a legközelebbi na­pokban ért véget az első fölvonása A tiszavölgyi nép létérdekét képező legeltetési kérdés egyelőre megoldást fog nyerni, amint ezt illetékes helyen kilátásba helyezték. E hó 20-án ugyanis az érdekelt községek nagyobb deputációja jelent meg Tomcsányi Gusztáv kir. erdőigazgatónál M.-Szigeten, hogy őt az eszmének ismételten megnyerje. A küldöttséget Pogány Zsigmond főszolgabíró vezette, ki rövid sza­vakban utalt a már régebben meg­indult mozgalom céljára s annak megoldását kérte. Tomcsányi erdőigazgató a meg­jelentek legnagyobb örömére hatá­rozottan megígérte, hogy a legelte­tést a lehetőség határáig meg fogja engedni s az erdőségek 40—50 szá­zalékát rendelkezésére bocsátja a községeknek. Nem vagyunk abban a helyzetben, hogy ez engedmények értékét e percben megítélhessük, de annyit már ezúttal is konstatálunk, hogy a kincstár hagyományos jóakarattal viseltetik népünk iránt, a­mit ezen alkalommal is nyilván tanúsított. Ez mindenesetre első­sorban Tom­csányi Gusztáv erdőigazgatónak az érdeme, mert a kiváló szakember, aki alig egy év óta van a márama­­rosi kincstári ügyek élén, nem me­rev bürokratizmussal, de a méltá­nyosság kívánalmai szerint oldotta meg a gordiusi csomót. A jelenlegi viszonyok között e feladat kétszeresen nehéz volt, mivel az erdőtörvények betartása és a se­gítségre szoruló nép legvitálisabb érdekének megóvása ellentétesnek látszó kötelmeket hárított az illeté­kes férfiak vállaira s a kettő közötti ellentét kiegyeztetése kiváló tapinta­tot és energiát követelt az erre hi­vatott egyénektől. Szerencsére Tomcsányiban meg­vannak mindazok a tulajdonságok, amelyek őt az ily válságos helyzet minden irányban­ kielégítő megoldá­sára képesítik. Ő rutén népünk kö­zött élte át eddigi pályájának leg­nagyobb részét, ismeri e nép bajait, másfelől pedig mint buzgó hivatal­nok és bő szakismeretekkel fölruhá­zott ember erős judiciummal ítéli a hivatásából származott követelmé­nyeket. Ennek tulajdonítható, hogy a fenn­forgó esetben is hivatásának magas­latára emelkedve s az emberiességi kivánalmaknak szem előtt tartásával megelégedésre oldotta meg a kér­dést, mely közbejött félreértések mi­att majdnem elmérgesedni kezdett. Népünk nevében köszönetet mon­dunk e helyen az erdőigazgatónak humanitásáért s csak arra kérjük legyen gondja arra is, hogy az ál­tala kilátásba helyezett konc­essziók a végrehajtásnál megfelelőleg érvé­nyesüljenek, nehogy a kifejezésre juttatott intencziók az amúgy is leg­­kissebb mértékére leszállított vára­kozásokat is kielégí­tetlenül hagyják. A jövőre nézve pedig óhajtjuk, hogy amennyire lehetséges, a foly­ton sulyosodó anyagi helyzet figye­lembevételével mindenkor tegye meg azt az erdőigazgató, amit tőle tanú­sított méltányossága után reményl­­hettünk s a mi e marhatenyésztő nép exisztenciájához feltétlenül meg­­kivántatik. Addig is az ügynek ilyetén befe­jezését első stádiumnak vesszük és elismerjük, hogy az adott helyzet­ben helyesebb megoldást nem lehe­tett volna találni! Köszönet és hála érte a derék igazgatónak s a kincs­tár áldozatkészségének, melyet mél­tányolni kötelességünk, minthogy azt sohase is vontuk kétségbe. S köszönet mindazoknak, akik ebben segítségükre voltak és támo­gatásukkal, fáradozásukkal, kitartá­sukkal megkönnyítették a cél eléré­sét ! Az erdőigazgatónak végül még csak azt kívánjuk itt emlékezetébe hozni, a­mit a bölcs mondott egy­koron és a­mi ő reá is alkalmaz­ható ez esetben, hogy „a jó férfiú azt, amit helyesnek ítél, cselekszi akkor is, ha nehézséggel, akkor is ha bajjal jár . . . “ Vezéreszmék a falusi lelkészkedés mezejéről. Minden egyes embernek életcélja és föladatai vannak, melyekkel tisz­tában kell lennie, ha hivatását kel­lőképen betölteni s e földön maga­sabb rendeltetésének megfelelni akar. Ehhez azonban mindenekelőtt cél­jának világos ismerete szükséges, mert csak igy rendezheti be célsze­rűen életét valaki, aki csak némikép is igényt tart arra, hogy eszes em­ber, állásának jóra való művelője s a társadalomnak hasznos tagja le­gyen. Az élet változó körülményei kö­zepette minden állásnak megvannak a maga nehézségei, melyekkel még a leghelyesebb elvek mellett is ba­jos megküzdeni, ám okszerű elvek mellett berendezett háztartással leg­alább téves utakra nem kerül az ember. Leginkább mondható ez a lelkészi pályán lévőkről, kiknek működésétől rendszerint igen sok ember jóléte, boldogsága s üdve függ, s ha az illető lelkész életének valódi céljára törekszik és arra, hogy a gondjaira bízott hívek egyenkint és együtte­sen boldog és hasznos tagjaivá le­­■­gyenek a társadalomnak , akkor le­het mondani, hogy föllelte a helyes életmódot és megérte minden kötel­­mének indító okát, végcélját. Különösen nálunk görögkatolikus lelkészeknél kellene azon erős elvek­nek birtokában lenniök a lelkészke­dés terén foglalkozóknak, melyek a helyes pásztorkodás és egészséges népéleti viszonyok egyedüli alapjait képezik. Napjainkban kétszeresen kívánatos e vezéreszmék megismerése, foga­natba vétele s fensőbb emberi és szellemi hivatásának helyes betöltése, mert az újabb műveltség az emberi lét célját tévesen értelmezi s az igazság világosságának hiánya miatt letér és letérit az igazság útjáról. Hozzájárul ehhez, hogy mi több­nyire családos kedvezőtlen anyagi körülmények között levő emberek vagyunk, kik a dolog természeténél fogva kevesebb alkalommal, móddal és idővel bírunk az élet céljára ügyelni, vagy hosszasabban fontolóra venni azokat az eszközöket, melyek segít­ségével sokkal hamarább és köny­­nyebben lehetne az emberek csele­kedeteinek és törekvéseinek irányt szabni. Hogy pedig csak épen éljünk, azt utóvégre is alig tarthatja valaki éle­tünk valódi céljának, azért tehát hálás feladatot teljesítünk, ha azok­kal a lényeges eszmékkel bővebben foglalkozunk, mely életünk rendsze­rének vezérelveit, tartalmazzák, ösz­­szefoglalja, hogy így életcélunk és mindennapi feladataink fogalmával, eredetével, céljával és rendszerével világosan tisztába jővén, ez mint­egy előcsarnokául szolgáljon életünk igazi hivatása betöltésének. Isten ugyanis kitűzi az ember célját, meghatározó hivatását, mint azt a mélybölcsességű aquinói sz. Tamás mondja: „minden anyagi te­remtmény az észszel biró teremt­mény végett van; az észszel biró teremtmény célja pedig az, hogy az Istent megismerje“ ? De azért „az ember mindent csak önmaga szerint ismer és ítél meg“, életünk és hivatásunk speciális vi­szonyait és körülményeit magunk szerint lehet csak helyesen fontolóra venni és megítélni és bizonyára a legszarvasabb hibát az követi el, aki teoretice, bürokratikusan akarná az embereket dirigálni, a­nélkül, hogy az élet és hivatás ezer eshe­tőségeit és számbaveendő nehézsé­git latba vetné! Arra nézve, hogy helyes életfela­datainkkal tisztába jöhessünk és hi­vatásunk ideális teljesítésének előfel­tételeihez hozzájussunk, legelőbb tud­nunk kell, milyen legyen a pap ott­­hona, a templomban és a társadalmi életben ? _________ Nem célja e soroknak oktatást adni papjainknak a Krisztus szíve szerinti pásztorkodás tudományából, melyet hivatott egyénektől már rész­letesebben megismertek, mint a papi előképzettség elmellőzhetlen feltéte­lét ; inkább a praktikus lelkészkedés, az élet­, különösen a falusi élet kö­rülményeivel számolni tudó paposko­dás teréről akarunk itt kalászokat összeszedni. r . . .. * És talán kissé arról is, amit az Írás ekként fejez ki: „ami igaz, ami tisztességes,ami igazságos, ami szent, ami szeretetre méltó, ami jó hirt szerez, ami az erényhez és dicsére­tes fegyelemhez tartozik, azokról gondolkodjatok. ..... azokat cse­lekedj­étek és a békeség Istene le­szen veletek.“ Az eszme ezen téma, vagy ha úgy tetszik szemelvények megirása** nem is tőlünk ered. Egy idő° paptársunk hívta föl egyszeri - ben figyelmünket, hogy gor­­ikus lelkészeink ilyetén h. feladatait, a vidéki lelkészk térelveit szellőztessük. Végtére rászántuk magunk talán nem fogunk mondani,­­ valaki olyat tűz ki magának, a vei némikép hasznára van, a ke­nek, akkor ha nem is vet fölszint csillogó gyöngyszemeket, de az élet­ből merített igazságoknak elmondá­sával is szolgálatokat tesz az ügy­nek, melynek munkájává szegődött. S azonkívül, amint például a föld­művelőnek joga van az általa mű­velt mező minden kalászával, a ker­tészek kertje minden virágával ren­delkezni, a munkásságára szánt tér­ségnek minden irányát fölkeresni, megmunkálni, a kert, fáinak fattyú­hajtásait lenyesegetni, hogy egykor gyümölcsözővé váljék az egész bir­tok: éppen úgy az egyik vagy má­sik hivatásban levő embernek joga van gondolatait kifejezésre juttatni, 4. amint az Istennek is szent joga van az ember szellemének minden gon­dolatára, szíve és keze minden moz­dulatára befolyást gyakorolni, az em­bernek pedig joga van ezen szellem képzéséről, élethivatása felől elmél­kedni s annak helyes, irányban való fejlesztését elősegíteni! Hány embernek jutna üdv e föl­dön, ha az arra hivatott vezetők használni tudnák éltök napjait, — mert „mit ér Krisztust követni, ha nem igyekszünk őt elérni?“ ha el nem mondjuk minő életet hozott a földre, minők az élet isteni jellegei, ez isteni élet mikép száll a lélekbe s*'fejlődik ott és mikép támasztja föl a’szunnyadó lelki életet tökéletesebb buzgólkodásra; minő intézmények által támogatja Isten annyi veszély közt életünket, szellemi haladásun­kat, melyeket az ő isteni tana vilá­ тнгггп пгпт и T и иг г * T,T » t у 'L „ l Tmnichím Tr Popovic»- és Homicskó-féle Ixborník, Danilovics összes kiadványai. JÄGER BERTALAN kiadonivatalanan Unpart Карпам, magyar.és orosz fVIW w^^^^

Next