Zsidó Néplap, 1923. március-június (3. évfolyam, 1-18. szám)

1923-03-02 / 1. szám

2. oldal Purimi tréfák. A H. híres rabbik egyikének híres rossz felesége volt. Egy időben — a rabbi nagy örömére — felesége elutazott. Miután pár nappal később visszaérkezett, a rabbi egy serleg bort és havdalát vett, hogy a szo­kásos Havdalá imát elmondja. — Mit akarsz most ezekkel, kérdé cso­dálkozva felesége ? Hát szombat vagy ünnep kimenetele van ? Igen, felesé a rabbi »Vége az én mom­­toromnak, te hazajöttél!«---------­---Ugyancsak a rabbinak egy purim alkal­mával — hitközségének iránta nem a leg­jobb indulattal lévő tagja — egy cukorból készült szamarat küldött mischb­ach mo­­nesz gyanánt. A rabbi viszonzásul tésztából egy kis rabbit süttetett és az illetőnek ezen felirással küldte vissza: »egy rabbi egy rabbit küld.« — ------­ HÍREK. * Személyi hírek. Nachum Sokolow a cionista végrehajtóbizottság elnöke Dan­­zigból Lengyelországba érkezett, ahol a zsidó lakosság óriási ovációban részesí­tette.­­A lengyel sajtó a legelismerőbben ír Sokolowról. — Londonból jelentik: Weizmann a cionista világszervezet elnöke az amerikai cionista­ bizottság meghívására február 25-én odautazott. Utazásának célja a palesztinai felépítési alap megsürgetése. ♦Eljegyzések. Steiger Helénkét Nagybe­­reznán, eljegyezte Berger Henrik bornagy­­kereskedő, a Berger és Stern cég beltagja Miskolcon. Berkovits Miksa Tiszaujhely és Sala­mon Helénke Mátyfalva jegyesek. (Minden külön értesítés helyett.) * Az angol egyház a tiz parancso­latból hatot törölni akar. Londonból jelentik: az angol egyház nemzeti elöljárói tervbe vették a tiz parancsolat megrövidí­tését azáltal, hogy hatot eltörölnek belőle. Az eltörlendő hat parancsolat a következő volna: ne legyenek idegen isteneid, ne ejtsd ki hiába isten nevét, emlékezz a szombatra, tiszteld atyád és anyádat, ne tégy hamis tanúságot és ne kívánd stb. E szerint meg­maradna a következő négy parancsolat: én vagyok a te örökkévaló istened, ne ölj, ne paráználkodj és ne lopj! Hogy mi indítja az angol egyházat a tíz parancsolat meg­nyirbálására, nem tudjuk. Talán meg akar­ják könnyíteni az ezen parancsolat ellen amúgy is vétő hús és vérből való halandók túlvilági sorsát, mert ezáltal legalább tuda­tosan nem fognak ezen parancsolatok ellen véteni. * A héber nyelv Amerikában. A wa­shingtoni kereskedelmi minisztérium a napokban hozta nyilvánosságra az 1920. évi népszámlálás adatait. Ezen adatokból kitűnik, hogy Amerikában mintegy 150.000 zsidó a héber nyelvet vallotta anyanyel­­vének. * A Joint 10.000 dollárja az orosz jidisistáknak. Moszkvából jelentik: A joint a jidisch ,,Kultur­ liga“ támogatására 10.000 dollárt adományozott, mely összegből 50 jidisch könyvtárt fognak létesíteni és Mosz­kvában jidisch színházat és sziniiskolát fognak felállítani. * A kolozsvári szefárd hitközség megszüntetése. Ismeretes az az ádáz harc, mely a kolozsvári zsidó hitközségben ezelőtt egy évvel kitört és amely a hit­község kettészakadását eredményezte Ezen áldatlan harc hullámai az erdélyi orth. iroda pártoskodó állásfoglalása következtében annak idején Erdély határain túl is, messze kicsaptak és az erdélyi zsidóság kedélyét állandóan izgalomban tartották. Most, amint értesülünk, a szakadási históriába fordulat állott be, amennyiben a román kultuszminisztérium megsemmisítette az 1922. évi április havában kiadott rende­letét, melyben az önálló sefard hitközség felállítását engedélyezte és utasította a sefardokat, hogy térjenek vissza a régi hitközségbe. Ezen rendeletét a román kul­tuszminisztérium azzal indokolja, hogy a a sefard hitközség az érvényben levő törvények megkerülésére törekedett, olyan dolgokban, mely felett csak a minisztérium van hivatva dönteni, egy illetéktelen felekezeti bíróság beleszólását idézte elő és végül, mert a sefard hitközség felállításának alapjául személyi érdekek szolgáltak. A kolozsvári sefárd hit­község tehát egy tanulságos epilógussal megszűnt. * Zsidó munkások a Ruhr-vidéken. A Ruhrvidéki »Glück Auf« című bányász lap statisztikája szerint az Essen vidéki bányákban 499 zsidó munkás dolgozik, legnagyobb részt orosz, lengyel és cseh­szlovák munkások. Ezek az adatok azonban csak az Essen vidéki aknák zsidó mun­kásaira vonatkoznak, míg a Ruhr más vidékein több ezer zsidó munkás dolgozik a kőszénbányákban. * Esküvő: Lázár Rózsika, Bánffy­ Hunyad és Brouy Emánuel Uzhorod. márc. 4-én tartják esküvőjüket Kolozsvá­ron, melyre rokonaikat és jó ismerőseiket ezúton hívják meg. (Minden külön értesí­tés helyett). * Támadás a vilnái társulat ellen. A vilnai zsidó színtársulat, melynek művészi játéka és elsőrangú zsidó repertoárja a nem zsidó művészi köröket is a legnagyobb bámulatba ejtette, e napokban a Wien melletti Badenben, a városi színházban a »Dybuk» című mystikus drámát akarták előadni. A színház zsúfolásig megtelt és lélegzetvisszafojtva várták az előadást. Alig kezdődött meg a darab, midőn a színházt mintegy ezer antiszemita ifjú megrohanta és »nem tűrünk zsidó művészetet« kiál­tással a közönséget széjjel akarták ver­ni. A rendőrségnek sikerült a zavar­gókat széjjelkergetni és az előadást a hangulatra való tekintettel betiltották. * Numerus clausus, Hackenkreuz, Kurentul, Ku Klux-Klen. «Minden gene­rációban ránk törtek, hogy megsemmisít­senek bennünket«, de olyan egységesen koncentrált támadás még sohasem volt a zsidó nép ellen, mint napjainkban: a fel­­világosodottság, a demokratikus korszellem napjaiban. Északtól-délig, keletről-nyugatig egy bosszúkiáltástól hangos a lég­­halál a zsidókra! Nincs az a fegyver, sem az a mód, melyet becstelennek tartanának a zsidók elleni küzdelemben. Az iskolákat a numerus clausus kínai fallal veszik körül, a békés és szorgalmas zsidókat Hacken­­kreuzokkal zaklatják (Hackenkreuz, a germán nemzeti antiszemita ifjúság). A »Kurentul« Romániában palástolás nélkül zsidóellenes lázítást csinál, az amerikai Ku-Klux-Klen antiszemita maffia nyíltan terrorizál — — és a kormányok hallgat­nak, vagy könnyedén elintézik. A nép­­szövetség alszik és a zsidóság reszketve néz a holnap elébe. * Egy amerikai rabbi új tórája. Az amerikai zsidó reform hitközségek e napokban ünnepelték alakulásuk arany évfordulóját. Ez alkalomból egy eddig teljesen ismeretlen hírnevű rabbi egy bibliai reformot terjesztett elő, mely szerint ezen reform hivatva van a zsidó és a keresztény vallás között fennálló elkülö­­nödést megszüntetni. Ezen új Mózes Tórá­jának alapja az hogy a keresztények kedvéért a Tóra egyes, rájuk nézve sérel­mes vagy hozzáférhetetlen részeit törölni kell úgy, hogy szükség esetén az 5 könyvet 2—3 könyvre szorítják és viszont az új testamentumból a zsidóságra sérelmes vagy elfogadhatatlan részek törlése. Hogy mi vezette ezen rabbit erre az ideára, nem tudjuk. Hiszen egyáltalában kitörölhette az egész bibliát és elfogadhatta az uj testamentumot a maga teljes egészében! Ez az ur, nyilván az aranyborjú egyenes leszármazottja és miként ez egy uj isten Bigszan. Felcseréljük, öregem. Tulvi­­lági egyenruhát kap Hámán: (fürdés után kéményseprőszerü egyenruhában) Kedves kollega...! Bigszan: Semmi kollega, őrmester Hámán a más világon. Tragikomédia egy felvonásban Színhely: a Túlvilág. Személyek: Hámán Bigszan Szeres Charvana A 71-es Tanács tagjai Az elnök A jegyző Sasgaz az asszony-csősz. Az ügyész. Hámán (akit épen egy minutával eze­lőtt levágtak a kötélről szép lila kravatli­­val a nyakán érkezik meg a túlvilágra, ahol a túlvilági rendőrség emberei fogadják) Rendőrőr­mester­. (Hámánhoz lépve) Alá­zatos szolgája exellenciás uram. A rendőr­ség emberei vagyunk. Farancsunk van hogy kegyelmességedet átvegyük. Hámán­­még mindig hápog és növekvő csodálkozással vizsgálja arcukat.) Rendőrőrmester: Megismert bennünket kegyelmes uram, ugy­e ? Nevem Bigszan. Rendőrtizedes: (Én meg Szeres vagyok. Hámán­ gőgös megvetései végig néz rajtuk). Bigszan: (kordiálisan) Csak nem harag­szik ránk, kegyelmes uram! ? Hámán: Nem. Hanem épen arra gon­doltam, hogy a szolga a pokolban is csak szolga. . Bigszan : (Szemöldökét felhúzva) Hm ! És talán arra is tetszett gondolni, hogy az úr meg a pokolban is url? Tévedni tetszik Maga itt nem lesz úr. Minden bű­nös egyforma rangot visel. Különben sose nézzen le bennünket az úr. Hiszen a mi karrierünk egyforma magasságba szök­kent (jobbját magasba lendíti és baljával kört von a nyaka körül), mi csak régi megszokásból szólongatjuk ám kegyelmes urnák. Egyébként pedig gyerünk, forverc! Hámán: (összerázkódva) Hová? Bigszan: A fürdőbe. Minden érkező deliquens először is a fürdőbe kerül. Hámán: (undorral) Köszönöm. Nem vagyok piszkos. Bigszan: (fölényesen legyint) Maga ba­rátom, csak ne köszönjön it semmit, po­ros fülű rekruta! Itt mi rendelkezünk most, mi standbeliek! Szeres : Aszondja az úr, hogy nem piszkos! Mán ne tessen ilyet mondani. Még most is érzik a fején annak a szaga ... hiszen tetszik emlékezni, mivel öntötte le tegnap kedves felesége! Nohát. Hámán:­­önkéntelenül a fejéhez kap és idegesen a szemére húzza a kalapját) Bigszan­: No, utánam, egy-kettő-három. A fürdőben Hámán dermedten áll. Szeres ké­­jelgő, lassúsággal leszedegeti róla egyenként a ru­háját )­ Hámán: Felriadva) Hová viszik a ru­háimat , vagyok. Hámán: Pardon, nem őrmester úr, volna véletlenül egy cigarettája? Bigszan: (átnyúzva a cigaretta­ tárcáját) Tessék parancsolni. Hámán­. (Bizalmatlanul fogadja a ciga­rettát) : Letzte Sorte! Bigszan: No de siessünk, mennünk kell. Hámán: (ijedten felfigyelve) Hová?! Bigszan: A legfelsőbb hadbíróság elé. Hámán: (busán maga elé meredve) Máris!... Bigszan:r Hjah, magának pechje van barátom! Épen ma ülésezik a 71 es Ta­nács. Tudja, egyszer havonként tart ülést. Ha maga nem sietteti annyira a zsidók kiirtását, ha elhalasztotta volna egy pár nappal, hát maga is később magasztosult volna fel, akkor ülés után érkezett volna és itt csücsülhetett volna békében néhány hétig, a legközelebbi ülésig. Mi a csodának is kezdett ki azokkal a fránya zsidókkal? Hámán­. (idegesen szippant, majd föld­höz vágja a cigarettát) Bigszan: Na, indulás! Szeres : (miután megérkeztek a bíróság előcsarnokába) No, üljön le és várjon sorsára. ZSIDÓ NÉPLAP 1923 március 2. Szombat este, március hó 3-án a MAKKABEA SPORTCLUB és a ZSIDÓ IFJÚSÁG

Next