Beszélő, 1994. január-március (5. évfolyam, 1-13. szám)

1994-01-06 / 1. szám

HIRDETÉS Privatizáció után Nem feltétlenül igaz az, hogy a privatizált vállalatnál minden­ről az új tulajdonos dönt - ál­lítja Krausz András, az Alföldi Porcelángyár Rt. Igazgatóságá­nak elnöke. Hódmezővásárhe­lyen például nincs Németor­szágból érkezett irányító appa­rátus, a Villeroy & Boch Mett­lach egyetlen alkalmazottat de­legált állandó jelleggel az ügy­vezetésbe. A hódmezővásárhelyi gyár 1965-től működik. Szocialista nagyvállalatként a szaniter ter­mékek körében monopolhelyze­tet élvezett Magyarországon, s gazdasági mutatói alapján a ke­let-európai térség egyik vezető kerámiaipari cégének tekinthet­ték. Az Alföldi Porcelángyár, pontosabban mondva az Alföldi Porcelángyár köré szerveződött vállalatcsoport privatizációja azonban két éven át húzódott. Amikor befektetőből NINCS HIÁNY A privatizációt megelőzően az Alföldi Porcelángyár és üzemei gazdasági társaságokká alakul­tak át. Három éve alapították a majolika, a burkolólap- és a tűz­­állóanyag-gyárból az első önálló gazdasági társaságokat, kft.-k formájában. Az edénygyárból egy francia szakmai befektetői csoporttal részvénytársaságot alapítottak. Volt olyan elképzelés is, hogy pénzügyi befektetőkkel privatizál­ják a vállalatot - emlékszik Krausz András. Az érdeklődőket azonban visszariasz­tották az elképzelt holdingban képződő irányító központ méretei. Ezért az ak­kori vezetés módosította az elképzelést, s a termelőüzemek privatizációjára ke­resett megoldást. Ezzel együtt meg­szüntették a burkológyár kft.-t, s az üzemet visszavette a törzsvállalat. A koncepció az volt, hogy szakmai be­fektetőknek próbálják értékesíteni a gyárat. Erre jelentkezett a német cég­vezető európai és tengerentúli nagy­­vállalatok tettek ajánlatot a részvény­­társaság többségi részesedésének meg­vásárlására. A tendert azonban a né­met Villeroy & Boch AG, Mettlach nyerte meg, mely vállalta a vállalati termelési profil megtartását és tovább­ Fürdőszobában is jók leszünk Európa egyik „ős-vegyes vállalata”, a Villeroy & Boch Mettlach, az ezerhétszázas évek közepén, egy német és egy francia iparosdinasztia „összeházasodásának” köszönhetően jött létre. Az egyesített cég ma is ered­ményesen működik, tavaly 1,7 milliárd márkás forgal­mat bonyolított, s a kontinens több országában hu­szonhárom gyárat üzemeltet. A huszonnegyedik a hódmezővásárhelyi Alföldi Porcelángyár Rt. fejlesztését mind a szaniter, mind a burkolólap-gyártás területén. Sikerült privatizálni a gyár leány­­vállalatait is? Igen. Azóta az átalakult cégek alapve­tően eredményesen működnek. A Majo­likagyár Kft. - az Alföldi Porcelángyár Rt. 100%-os tulajdonában lévő kft. - egyik legnagyobb megrendelője például a svéd IKEA, de jelentős mennyiségű dísztárgyat exportál Svájcba is. Az Al­földi Porcelán Edénygyár Rt. a belföldi piac legjelentősebb háztartásiedény- és hotelporcelán-szállítója, emellett szá­mottevő exporttal rendelkezik Nyugat- Európában, elsősorban a francia és az olasz piacon. Külön említeném a BUR­­TON-APTA Kft.-t, melyet szintén egy német cég vásárolt meg. A német be­fektetőnek annyira kedvezőek a ma­gyarországi termelési feltételek, hogy bezárta ottani gyárát, technológiáját és üzleti kapcsolatait pedig „magá­val hozta” Hódmezővásár­helyre. Milliárdos beruházás A fürdőszobai szaniter termé­kek magyarországi piacán az Alföldi Porcelángyár Rt. része­sedése 85%. A fennmaradó 15% főként nyugati import. Krausz András elismeri, hogy korábbi termékeik minősége nem verse­nyezhetett a Nyugaton közép­­kategóriásnak számító termé­kekkel, ellenben azokhoz képest féláron megvásárolhatóak vol­tak. A privatizációt követő beru­házások azonban a minőség je­lentős javulását eredményezték. A német befektető a gyár­tási folyamat úgyszólván min­den lényeges elemét korszerűsí­tette. Év vége előtt a gyáron be­lül szinte egy új gyárat hozott létre. Az ötezer négyzetméteres üzem része a közösen kidolgo­zott fejlesztési programnak, amely összesen 15 és fél millió német márka befektetést jelent. Új, világszínvonalú alag­­útkemence és mázolórobotok ér­keztek. A napi egyszeri öntési technológiát a nagyobb termelé­kenységű kétszeri öntés váltja fel. Az eddigi gyártófolyamat so­rán az áru mintegy 50%-a ka­pott első osztályú minősítést. Az új technológiának köszönhetően az elsőosztályú termékek aránya elérheti a 70%-ot is. AZ ÁVÜ FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI KIKÖ­TÉSEKET IS RÖGZÍTETT Hogyan élték meg alkalmazottaik a gyár értékesítését? 1350 munkatársunk van, nem szá­mítva a leányvállalatok létszámát. Az Állami Vagyonügynökség a Villaroy & Boch AG, Mettlach vezetőivel aláírt szerződésben foglalkoztatáspolitikai ki­kötéseket is rögzített. E szerint a mun­káltató a következő két és fél évben maximum 160 fővel csökkentheti a lét­számot. A szerződéshez természetesen tartjuk magunkat. Az eddigi létszám­­csökkenés egyébként jobbára a termé­szetes fluktuáció következménye. Megéri Önöknél dolgozni? Két adatot hadd ismertessek. 1991-ben a dolgozók átlagjövedelme 211 ezer fo­rint volt. Idén - kalkulációnk szerint - eléri a 341 ezer forintot. ■ ■ ■ REVÍZIÓ Wats»»** 2 2uk­. BESZÉLŐ, 1994. JANUÁR 6. tlbi.

Next