Bilete de Papagal, 1944 (Anul 16, nr. 6-9)

1944-12-24 / nr. 6

RUNDSTEDT INTENȚIONEAZĂ o străpungere în Vest Gal mai serios atac german delà debarcare PARIS 20 (Rador). — Will liai al Agenției REUTER la care Rundstedt vrea să realizeze Lechternacht, Malmedy, Saint Vi Pătrunderea de la Saint With Mite 500 de parașutiști au fost pientru a sprijini operațiunile de Cea mai adâncă pătrundere țanetuile și infanteria au pătrunot. tn primele 36 de ore ale G iam Steen, corespondentul speierul general aliat, anunță : patru mari străpungeri : la th și la Monschau, a fost o mișcare de clește și lansați în spatele liniilor noastre la Monschau. S este în regiunea Malmedy, unde [as 34 km., de la Honsfeld la Stafensivei. o ofensivă metodică LONDRA 20 (Rador). — Corespondentul ziarului DAILY MAIL pe frontul apusean comunică : Contraofensiva mareșalului von Standlstedtt se arată a fi cu mult cel mai mare și mai serios atac german din ziua când aliații au debarcat în franța. Nu 09 vădește niciun miracol, dar pentru prima dată de multă vreme Harnicul a executat ceva foarte bine, s-a pregătit cu grije și a atacat vi urijs și el dispune de materialul necesar După ce germanii ne-au oprit la Arnheim ei au procedat la reechiparea diviziilor lor blindate cu nouă tancuri, printre care formidabilul ,,Tigru Regal”. Diviziile reîmprospătate au fost regrupate într’o puternică rezervă blindată asupra căreia s’a păstrat cel mai mare secret, IRMITII AMERICANA NU SE RETRAGE PARIS. 20. (Rador). —» John Wilhelm, corespondentul special al Agenției REUTER pe lângă armate întâia americană, anunță Miercuri . Armata întâia americana nu se găsește în retragere și nu a fost niciodată în retragere. Când s’au produs străpungerii acestea au fost realizate printre trupele aliate dintre care niciuna nu a fost împinsă înapoi. Mișcarea a fost de front și nu în spatele frontului. PARIS 20 (Rador). Corespondentul Agenției REUTER pe lângă înaltul comandament al forțelor expediționare aliate comunică Miercuri afara. Nu există nici o știre deocamdată după care elanul ofensivei mareșaului von Rundstedt ar fi oprit. Germanii aruncă în luptă toate forțele de care dispun. Situația nu este insă gravă Și nu va influența desfășurarea războiului, dar probabil că îi va întârzia sfârșitul. Blindatele și infanteria mareșalului von Rundstedt au obținut în primele 52 de ore ale ofensivei pătrunderi adânci în direcția orașelor vitale Liege și Luxemburg. Se crede că ofensiva germană va mai câștiga încă mult teren, dar că în cele din urmă se va creea un an „impas de la Falaise”. Comandanții aliați au luat toate măsurile pentru a face față situației și cercurile militare sunt pline de încredere. Condițiile atmosferice rele lipsesc pe aliați de prețioasa armă a aviației pentru a bombarda coloanele lui von Rundstedt. Se afirmă că obiectivele ofensivei ar fi străpungerea liniilor nordamericane, oprirea elanului armatelor ce se pregăteau de atac pe Roer și câștigarea de timp. După cât se pare, germanii au obținut oarecari succese trecătoare. Comunicatul sovietic ARMATA ROȘIE a pătruns adânc în Cehoslovacia MOSCOVA 20 Radori. — Comunicatul dat în noaptea de Marți spre Miercuri de Biroul sovietic de informațiuni asupra operațiilor din ziua de 19 Decembrie are rumnătorul cuprins: In cursul zilei de 19 Decembrie, pe teritoriulehoslovaciei, la vest și sud-vest de orașul Cosice, trupele noastre, înfrângând rezistența inamicului și obstacolele ridicate în calea lor într’o regiune muntoasă și Kerentur. Novoe-Mesto, Silvaș, Slan împădurită, au ocupat localitățile Davidov, Cabov, Backov, Dargovska-Guta, Skaros, Nadost și stația de cale ferată Kassa. în acest sector, dela 16 până la 18 Decembrie, trupele noastre au făcut prizonieri 2044fițeri și soldați germani și unguri. In acelaș timp, la sud și la sudvest de orașul Cesice, pe teritoriul Cehoslovaciei, tropele noastre au ocupat prin luptă localitățile Senia, Perina, Visiii-Lanc, Nijnii-Lanc, Jarnov, Tumia, Dvornski, Grgov, Jablonca, Silica, Bozova și stațiile de cale ferată Migloc și Tumia. La nord-vest de orașul ungar Miskolc, pe teritoriul Cehoslovaciei, trupele noastre au ocupat localitățile Kralik, Mehi, Figa, Rumince, Veska, Bandovce, Cakov, Hanava, Ivanice, Zador, Ciz, Lingartovce și lene. In crrsul luptelor din ziua de 19 Decembrie, în acest sector, trupele noastre au făcut prizonieri 1600 de ofițeri și soldați germani și unguri Pe teritoriul Ungariei, la nord și nord-vest de orașul Gyenkyes trupele noastre au ocupat localitățile Othazhuta, Alsohuta, Hasnos, Matra-Vevebeli, Samsonhaza, gy-Barkan, Lucin și Nyires. Tar, Na in celelalte sectoare ale frontului nu se semnalează schimbări importante. m an uman! I IMulUM MM MOSCOVA, 20. (Ret.or). — Corespondentul Agenției RITER transmite : Cea de a 65 -a amurgare a mareșalului Stalin este sărftorită în liniște nu numai de aceea, ci și de întreaga Uniune a Sovietelor. In Rusia nu există o tradiție a sărbătorii zilei de naștere a oamenilor de seamă și aniversarea mareșalului Stalin nu va fi prilej pentru nici un fel de festivități. Cel mai bun dar pentru mareșalul Stalin îl constitue făra îndoială știrile din Ungaria, unde uriașa mișcare strategică a fost plănuită, cu participarea sa„ MAREȘALUL ”— ityk BENEFICIARII DE RASB01 (Urmare din pag. l a) forte, cu o casă importatoare și i s‘a deschis In prealabil un acreditiv, obținea in acel timp autorizația de ex- Start‘‘ — afirmă, mai departe, d. Melinte. Ei bine ! nu este exact, nu oricine. Dar mai întâi o întrebare: este exact că la acea epocă fasolea era taliatul aprovizionării și de 300 vagoane au fost speciallocate pentru firma d-lui Melinte . 1st al doilea rând, precizăm la rândul nostru că și alte firme exportatoare au avut acreditive pentru efectuarea unor exporturi de fasole, in Franța, spre exemplu, tot în devize libere și totuși cererile respective, nu«int&m: cu sau fără compensație și iacă ia prețul de 1600 fr. elv. per tonă, au fost refuzate — pe când cea Introdusă de numita Societate, reprezentată prin d. Melinte, nu ! De ce ? Răspundem tot noi, pentru că avem Csrt Hudinea că o facem mai bine : pentru că d. Gr. Melinte era atotputernic la ministerul Economiei Naționale și chiar în foruri mult mai înalte. Este exact, de pildă, că — fapt unic la analele comerțului nostru extern — ministerul Economiei a garantat telegrafic, in Suedia, executarea contractelor de livrări încheiate de firma d-lui Melinte din această țară? t. Dar, d, Melinte mai adaugă, pentru a ilustra eminentul serviciu adus Statului (sic), prin afacerea de care ne ocupăm, că ,»operațiunile de vânzare în devize libere sunt întotdeauna de avantaj optim față de sistemul compensațiilor”. Nu-i întotdeauna așa, d-le Melintesidera mai avantajoasă operațiunea în compensație — fasole, la, 1600 fr elv., contra cositor, materie primă rarisimă și eminamente utilă producției noastre industriale, la prețul convenabil de 2640 lei per kgr. — in locul celor 4.500.000 franci elveției, pe care afirmau că l-a încasat Statul din operația dură și care au servit probabil la transferul averilor foștilor demnitari, peste frontieră, în safe-uri sigure și discrete... Dar,ă propus și se axați indiscreția, este adevărat că în luna Iulie a anului in curs, cu un pașaport diplomatic, ați fost in Elveția ' Pentru ce ?... ,.Acesta este adevărul în așa zisa afacere a exportului de fasole....”, afirmă, terminând, d. Melinte. Adevărul ?! Cetitorul să arbitres». Dar, despre d. Melinte, ca beneficiar de război, mai avem și altele de SPAS.11,1.:. Mare speculă de TUTUN și țigări Rece nu suM produse C.R.M. pe piață Comitetul cetățenesc al sectorului III Albastru a fost Informat că Natan Hanculovici, din Calea Rahovei Nr. 260 se ocupa cu vânzarea țigărilor cu preț de speculă. In urma acestor Informații, comitetul cetățenesc « delegat pe d. Neaga Marin care s-a presentat lui Ianculovici în calitate de cumpărător, venit tocmai din Fălticeni, ce dorea să s« aprovizioneze cu produse C. A. M. Ianculovici și complicele «An șoferul Iosif A. Beer, î’sa crezut și au aranjat vânzarea unei cantități de 1300 kg tutun calitatea 3-a cu 4250 kg. și de 40.000 țigări „Naționale" la prețul de speculă de 6,50 lei, 50.000 țigări „Plugar” la acelaș preț pneum și 50.000 cutii de chibrituri cu 20 lei cutia, pentru care falsul cumpărător i-a plătit lui Ianculovici un aconto de 150.000 lei, luând distanță de regulă Tot d. Marin Neagu a reușit să mai inaheie o tranzacție cu alt negustor de acest soia, David Moscovici care i-a vândut un balot de talpă de 91 kg., cu factură, deși acest comerț este oprit, înaintați la Parchet, d. prof. Dan Bănescu, a dat rechizitoriu de trimitere în judecată pentru cei trei speculant! rea unui circator al comisiei aliate de control din România Comisia aliată de control din România anunți ere moarte :iaurt—».rr—**roliboim, decedat în București în ziua de 19 Dec. 191. . Corpul defunctului se află dtepus in capela crematoriului „Cenușa“ din Calea Șerban Vodă 183. Cei ce doresc să aducă ultimul saint demn"f«iul «o pot face in ziua de 22 Decembrie ort, între orele 14—16. Incinerarea va avea loc în ziua de 22 Dec. wreie COMISIA ALIATA DE CONTROL iN ROMANIA IMPORTANTA ȘEDINȚA A BAROULUI ILFOV Consiliul de disciplină al Baroulu Ilfov, întrunit azi în ședință a luat următoarele hotărîri: Constatând că rapoartele d-lor consilieri nu sunt încă terminate, a amânat operațiunea de descărcare gestiunea vechiului consiliu. Obligă pe avocații refugiați să plătească taxele aferente baroului, dispunând totdeodată ca avocații care nu vor fi la curent cu plata taxelor la zi, să nu figureze în tabloul nou ce se întocmește. Față de noua lege a epurației, consiliul a dat delegației de raportori d-lor consilieri pentru trimiterea urgentă în judecată a celor găsiți susceptibili de epurare. In acord cu secțiunea de drept a ARUS-ului, odată cu deschiderea conferințelor de stagiu, consiliul a hortărît inaugurarea unor șefii de conferințe de informare și studiu, cu privire la noile manifestări de drept din țărle care cu ocazia războiului au rupt legătura culturală-juridică cu noi cum ar fi Rusia, Franța, Italia, etc. In acest scop, decanul baroului va inaugura aceste serii de conferințe pe ziua de 13 Ianuarie 1945, cu conferința sa: ,, Constantele juridice In sistemul sovietist”. Această interesantă conferință va fi urmată de acelea ale d-lor profesor C. Stoianovici, V. Verianin ș. ali Eri dimineață MC. 8 Regina Mamă Elena. Însoțită de d-na Nelly Catargi, doamnă de onoare și epl. Jacques Verganti, ofițer de ordonanță, au asistat la serbarea pomului de Crăciun a grupului școlar Nr. 38 din Șos. Grozăvești. Plata indemnizației de scumpete pentru pensionari Prin Jurnalul Consiliului de Miniștri Nr. 922 din 16 Decembrie 1944 s-a acordat, cu Începere dela 1 Noembrie 1944, o nouă indemnitate de scumpete la pensiile publice de serviciu plătite de Casa Generală de Pensii. Calcularea acestei noui indemnităț de scumpete pentru cei peste 100.000 pensionari nu poate fi realizată înainte de Sfintele Sărbători ale Crăciunului. Pentru a veni totuși în ajutorul pensionarilor, Casa Generală de Pensii, cu aprobarea Ministerului de Finanțe, a dat ordin telegrafic tuturor administrațiilor financiare să plătească, odată cu pensiile pe luna Decembie a. c, un avans în contul nouei indemnități de scumpete fixat la : 1. O sumă egală cu pensia netă lunară pensionarilor ale căror pensii nete nu depășesc 25000 lei lunar și 2. O sumă egală cu jumătate din pensia netă pensionarilor ale căror pensii nete depășesc 25.000 lei lunar. Marile nereguliate la Spitalul Central șia a ajuns la verificarea modului în care au fost procurate și distribuite medicamentele ce trebuiau să fie administrate bolnavilor. combai ii cu stat Ml AL ARMATEI asupra operațiunilor din ziua de 20 Decemb. 1944 Pe valea Hernadului, trupele Armatei a 4-a române au continuat înaintarea spre nord, înfrângând toate rezistențele inamice Au fost cucerite numeroase localități, printre care cele mai importante sunt : Hernad Petri — Hernad Szurdok — Ianok — Zsarno — Podva Vendegi — Szina — Pereny — Buzi ta — Reste — Torna — Görgö — Udvarnok. O divizie de cavalerie română a pătruns printr-un fulgerător atac de noapte în orașul Gont iar detașamentul maiorului Nițescu a surprins podul peste Hernad de la Hidasnemeti. Garnizoana germană care apăra podul și se pregătea să-l distrugă, a fost nimicită în întregime. In această luptă s’au distins în mod deosebit escadroanele căpitanilor Popescu Mircea, Popescu Liviu și Ene Vasile. Prin aceste ultime operațiuni, trupele noastre au depășit frontiera maghiaro-cehoslovacă. Continuând înaintarea alături de armatele sovietice, trupele noastre luptă cu frățească dârzenie pentru eliberarea poporului aliat cehoslovac, maacerit URlAP oior, și Ministerul de război, cunoscând greutățile de train pe care■ le întâmpină — acum în plină iarnă — acei care și-au dat tributul de sânge, precum și urmașii acelora care și-au «r oii si 1 mm imiliilnn nüim7 < H II jertfit viața pentru îndeplinirea îndatoririlor lor patriotice, a hotărît să le acorde ajutoare pentru daruri de Crăciun, astfel : Câte 2.500 lei pentru ei de ambii părinți, ni minori Câte 10.000 lei pentru orfanii infirmi, proveniți din campania 1916— 1919 și care primesc pensie viageră; Câte 10.000 lei pentru invalizii de război, cu un procentaj de invaliditate de cel puțin 60no; Câte 3.000 lei pentru văduvele de război, soțiile de dispăruți și prizonierii de război cu copii minori și în plus câte 2.500 lei pentru fiecare copil minor; Câte 5.000 lei pentru soțiile de ostași de orice grad, activi și de rezervă, cu copii minori și aflați internați în spitale., primind și câte 2.506 lei de fiecare copil minor A MURIT PROFESORUL N. CARTOJAN Eri noapte a încetat din viața la locuința sa din str. Enăchiță Văcărescu Nr. 17, profesorul universitar N. Cartojan Moartea se datorește unei congestii cerebrale complicată cu o bronho-pneumonie și un sindrom renal Linchire do jucători chiar și nu pe Indrăizneala răufăcătorilor nu mai cunoaște limită. Loviturile tot mai numeroase de la o noapte la alta, se desfășoară în ritmul fantastic din romanele polițiste. Bunăoară, în noaptea trecută doi indivizi în căutarea unei lovituri „grase” au pătruns prin spargerea unui geam în interiorul fabricei de încălțăminte din str. Ardeleni 17 proprietatea d-lui Petre Giurgea. Se pare că cei doi indivizi nu au operat cu suficientă discreție, căci au fost simțiți de portarul și paznicul de noapte al întreprinderei, pe nume Dumitru Năsărâmbă. Acesta, nesigur pe forțele proprii a ieșit în stradă spre a cere ajutor gardianului public; întâmplarea a făcut ca tocmai în acel moment să treacă pe acolo un sublocotenent de jandarmi, care auzind despre ce-i vorba ,-a oferit imediat să-i dea ajutor. Spărgătorii, la apariția neașteptată a ofițerului și paznicului aflându-se în pericol să fie prinși a făcut uz de revolvere, rănind ușor pe ofițer în piciorul drept iar pe portar în mâna dreaptă. Deși imobilizat sublocotenentul, din cauza ranei pentru ca răufăcătorii să nu dispară, a tras mai multe focuri de revolver reușind să nimerească pe unul din ei, anume Vasile Târlugea de meserie cismar, domiciliat în str. Vatra Luminoasă 28. Complicele încolțit mai apoi s’a predat. Răniții au fost transportați la spitalul Colentina, unde li s’au dat îngrijiri. Spărgătorul rănit, a cărui stare e destul de serioasă, a rămas internat în spital, fiind pus sub pază. Circumscripția Vila de poliție face cerceetări acum spre a stabili activitatea celor doi răufăcători precum și eventualele complicități. min inisterul Domeniilor a înaintat Parchetului dosarul referitor la întrebuințarea fondului de patru miliarde, fond în administrarea căruia s-au comis nereguli. că cele patru miliarde de la Domenii au ajuns LA PAPCHIT Dosarul urmează a fi repartizat unui cabinet de instrucție pentru cercetări și stabilirea răspunderilor. EPUIAȚIA PRESE/ Urmare din pag. la) porțiile tentativei . asasinat ineficace pentru o reputație riguros corectă și prezisă, căci dacă e adevărat că ,'o singură greșeală în Justiție face instituirea pedepsei cu moana și derizorie și primejdioasă, a<etaș argument e valabil și pentru erorile din întâmplare, răstălmăcire sau ură personală a pedepsilor de presă. In ce privește motivele de epurare se cere un discernământ clar pe documente interpretate. Cazul unui servitor ald regimului condamnat e cu totul unul decât al celui infidel, care tiut să se împotrivească pe anală și prin derivative dictate guvernului din normative. ’, bule cuprinsă și judecata pentru păstrarea onoarei profesionale, a întregei activități pe spațiul de timp dat, în problema unui gazetar chemat la răspundere, căci dreptatea e nedemn să fie nedreaptă. La ziariști, trebue confruntată Acțiunea comandată cu inițiativa individuală. De multe ori o frază a mascat pe alta, pentru o mai ușoară trecere la Cenzură, un articol se acoperea cu altul. .Două titluri alăturate aveau un sens. Un text dintr-o pagină echilibra pe altul. Chestiunile de subtilitate sunt esențiale într-o materie succeptibilă să exploateze toate resursele inteligenței, suspecte totdeauna unei Cenzuri și unul guvern. Au fost cazuri când un articol strategic gândit anula câteva zeci de articole forțate, când un afiș modifica o afirmație sau tăgăduia un act de propagandă. Un simplu clișeu oficial, așezat în anume loc, insinua un înțeles. Amenea cazuri nu sunt puține în presa din epoca Dictaturii și trebuiesc bine coscernate. E delicat, e dificil și e de muncit. Dreptul de a osândi un coleg, oricine ar fi el, o canalie sau o personalitate, implică imediat și categoric această datorie, lift fiftîBSW aw* t în plin«1 Eri la vremea prânzului s’a săvârșit pe str. Tunari o tâlhări*. Pe această stradă la No. 43, se afla cârciuma d-lui Alexandru Mihailide. Pe la ora 13, au pătruns în tocai opt indivizi care s’au așezat la mese și au mâncat și băut până când în prăvălie n’au rămas decât ei și negustorul. Profitând de acest fapt, mai mulți dintre ei s-au apropiat de comerciant pretinzând că vor să-i vorbească. La un moment dat, pe la spate, necunoscuții i-au aplicat mai multe lovituri în cap, cu revolverele făcându-l inofensiv. Ei au furat mai întâi din tejghea 400 milei, apoi au pătruns în locuința cârciumarului și au luat lucruri de preț și bijuterii, în urma făcându-se nevăzuți. Mai târziu, negustorul și-a revenit în fire, când a anunțat circumscripția IV-a <e poliție. Un ofițer de poliție a venit imediat la fața locului și a început cercetările. O NOUA LOVITURA DATA DE SPĂRGĂTORI O nouă mare spargere s’a produs luni noapte la locuința d-bd. inginer Ioan Radovici din str. Roma 46. La o oră când somnul e mai aduinc și mai dulce, spărgători specialiști au pătruns nesimțiți în locuința susnumitului și furat îmbrăcăminte, argintărie, mătăsuri, și 300 mii lei în numerar. Dimineața când s’au trezit locatarii au constatat furtul și s’au adresat poliției judiciare, care a întreprins investigațiile necesar* susținuT minimi DE BACALAUREAT TEORETIC Ministerul Educației Naționale aduce la cunoștință celor interesați că la 25 ianuarie 1945, a dispus să se țină în București o sesiune extraordinară de bacalaureat teoretic pentru acei candidați și candidate car nu s-au prezentat deloc, sau au luat parte la un singur examen în 1944 Conform legii nu au dreptul să fie înscriși acei cari de la absolvirea lui au depus examenul de bacalaurea mai mult de două ori Cererile de înscriere se vor înainta până la 15 Ianuarie, 1945, Inspectoratului secundar regional, București str. Epureanu No. 18—20, D. Radu Opran, jude președinte, titularul cabinetului 1 instrucție continuă cercetările în legătură cu dosarul marilor nereguli de la Spitalul Central. In momentul de față instructipără la „IMPRIMERIILE INDEPENDENTA" str. Academiei ..Bilete » Papanal", anul XV» I serie nouă Gitani responsabil NICOU NOUL SECRETAR GENERAL LA MINISTERUL Educației Naționale D. Gh. Niculescu-Malu, unveluptător socialist și un distins bru al corpului didactic , numit secretar general Educației Naționale. ^