Biseric'a şi Şcól'a, 1882 (Anul 6, nr. 7-52)

1882-05-23 / nr. 21

226 e) mobilele si recursitele epitropiei provisorie in pretiulu efectiva, care se va constata cu ocasiunea impartirei. „II. Modalitatea impartirei acestoru fonduri se statoresce in urmatoriulu rapdu : „1. Diecesia Caransebesiului primesce in partea ei, obligatiunile private dela detorasii aflători pe teritoriulu ei, intre care sunt de a se intielege si pretensiunile sub numire de „aucta scolara“ aflatore la comunele diecesei Caransebesiului, apoi : obligatiuni de statu in pretiulu loru nominala in proportiunea sus statorita de 2/5 si 3/5; mai departe banii elocati la institutele parsimoniale si incatu tóate acestea nu ar acoperi pe deplina partea competinta diecesei Caransebesiului, in acestu casu suma neacoperita se se intregesca din acele obligaţiuni private ale debitoriloru si de pe teritoriulu diecesei aradane, cari obligațiuni sunt pe deplina singure si după cari nu esista nici o restantia de interese. „2. Cu privire la realitățile comune amintite sub b, si c, se decide, ca partea ce compete din acelea diecesei Caransebesiului, după cheia de mai sus, se se plateasca in bani gata sau in valori liquide, care equivaleaza cu acea suma de bani. „3. Caus’a pretensiuniloru dubiose si aflatoare sub procese, lasate in ingrijirea administratiunei fundatiuniloru serbesci din Carlovetiu, deoarece acelea deocamdată nu se potu imparti, se deriva delegatiunei congresuale esmise in caus’a despartirei ierarchice, avendu acelea pretensiuni la timpulu seu a se imparti intre ambele diecese totu pe bas’a cheiei proportiunei mai sus amintite. „Spre efeptuirea acestei decisiuni se esmite din sinlu sinodului o comisiune constatatore din 6 membri, si anume deputaţii sinodali : Filaret Musta, Nicolau Andreeviciu, Gheorgiu Ioanoviciu, Stefenu Antonescu, Iuliu Petrieu si Aron Damaschina, si acesta comisiune in contrelegere cu una asemenea comisiune estintenda din partea sinodului eparchiei Aradului va avea se faca împărţirea fondurilor acelumultu pana la finea anului 1880, dandu-se acelei comisiuni deplina putere, ca partea din averea comuna a diecesei Caransebesiului se-o primesca numai decâtu in posesiune si se-o administreze consistoriului diecesaru, caruia si pana la alta dispositiune a sinodului eparchialu i-se concrede manipularea averei priminde in intielesulu regulamentului epitropiei provisorie. Comisiunea esmisa va reporta detaiatii despre resultatele activitatii sale pre langa substernerea instrumentului de predare respective primire proximului sinodu eparchialu. „Pentru efeptuirea impartirei averei comune epitropia provisoria a fonduriloru comune are se pregateasca toate lucrările privitoare la împărțire pana celu multu in 30 October 1880. In fine cu 31 Decembre 1880 când trapartirea fonduriloru cestionate are se fia efeptuita, înceta si activitatea epitropiei de pana acuma a fonduriloru comune.“ 2) Conclusulu acest’a a sinodului din Caransebesiu s’a comunicatui sinodului din Arad prin telegrafii, dar acest’a deja incheiase sessiunea ordinaria din 1880, si astfelu numai in anulu urraatoriu a potutu ca se se ocupe de indegetarile si mesurile făcute de sinodalii din Caransebesiu referitore la cheia si modalitatea impartirei fonduriloru. Atunci comisiunea sinodala pentru fondurile comune, luandu in consideratiune si condusulu sinodului din Caransebesiu in privinti’a impartirei fonduriloru, prin reporterulu Nicolau Zigre presents sinodului urmatoriulu proiectu pentru chei’a de împărţire: „Cu consideratiune la condusele congresuale de sub Nr. 257 si 263 din 1878 precum si a conduseloru acestui sinodu eparchialu aradanu enunciate sub Nrii 105 si 115 din anulu 1874 in meritulu impartirei fonduriloru comune intre diecesele de astadi, Arad si Caransebesiu, dara considerandu si conclusulu acestui sinodu de sub Nr. 155 din 1880 : „1) împărțirea fonduriloru comune este a se face pana la finea anului 1882 : „2) Spre scopulu efeptuirei impartirei pre bas’a proportiunei minierului sufleteloru se primesce dreptu chei’a de împărţire proportiunea de 3/5 parti diecesei aradane si 2/5 parti diecesei Caransebesiu, conformu condusului enunciatu si din partea sinodului din Caransebesiu: „3) Se enuncia a se pregăti unu conspectu de împărțire după chei’a staverita in punctulu precedinte pentru fiecare fondu comunu divisibilu, fiind a se imparti toate obligațiunile private si de stătu precum si realitățile după garanti’a valorei acelora in trei categorii, după cum acelea se vor consideră deplinu, mai putinu garantate sau dubiose. Cu pregătirea si compunerea acestui elaboratu se însărcina epitropi’a fonduriloru comune, in terminu predlusu pana la finea anului cuvinte. „4. Spre esaminarea acelui elaboratu de împărțire se esmite o comisiune din 6 membri, carea intrunita cu o asemenea comisiune a sinodului din Caransebesiu va avea esamina elaboratulu susprovocatu in lunele ianuariu, Fauru seu Martiu 1882 si a raporta respective a face propunere la sinodulu proximu ordinariu. 2) Protocolulu sinod, din Caransebesiu. ex 18