Bolond Istók, 1880. (3. évfolyam, 1-52. szám)
1880-01-04 / 1. szám
BOLOND ISTÓK. .PANYE SZEBERINI. TENTÍROZOTT mameluk — a 60-csiki lii■es Pátensnek híve, és Hurbánnak patentális szuperintendesnek kebelbarátja. A Bach-systéma alatt Szeberini név alatt bujtogatott és gyújtogatott a békési tót hívek közt, azonban 1867 . óta Szeberényinek hivatja magát, mert nagy példákból tudja, hogy magyaros czég alatt sokkal szabadabban propagálhatni a nemzetellenes és pánszláv politikát. De legyen neve akár Szeberini, akár Szeberényi , mindég Szibériára emlékeztet. Szereplése a pátens idején kezdődik, midőn az abszolút kormány Hurbánt kinevezte szuperintendensnek. Panye Szeberinibe a Hurkán lelke bújt bele. Ha Zsedényi volt a lutheránusok pápája, panye Szeberini volt az ellenpápa. Zsedényit, mert az autonómia megsértése miatt kikelt és demonstrálni mert az evangélikusok conventjében, elfogták és Kassára vitték. Panye Szeberini pedig, a hurbanista pátens védelmező, a protestáns autonómia visszavívása után is megmaradhatott szuperintendensnek, amikor Hurbánt a magyar kormány nyugdíjjal büntette. Panye Szeberini zúzája muszkaprémmel lévén kibélelve, kiiid Tiszaista köpenyeggel takaródzik. Van esze a tatyafinak. Ha muszkát Magyarországba bevezetni nem lehet, ki lehet zárni az országból Kossuthot. Ez is muszkavezetés in optima forma, ha nem is „positiv,“ de legalább „alkotmányos.“ — Annál jobb! A lutheránus papok remegve esnek térdre előtte, mint a legborzasztóbb Oberlutheráner előtt. Azon rejtélyes hatalmat rettegik benne, melylyel mint a pánszlávizmus főemiszáriusa, a Nagy-Morvaország visszaállításának apostola s a muszka álmok magyarázója bir: — a mikor Debreczen lesz a szlovák helytartó székvárosa, s a kálvinista Róma kettős tornyáról a muszka kétfejű sas leveri a protestáns kakast; amikor Szeberini archimandrita fog benne teljes ornátusban Tedeumot tartani, valahányszor meg nem lövik a nihilisták a minden oroszok czárját, és föl nem pofozzák a nihilista nők a szentpétervári rendőrfőnököket; a mikor a nyitrai drótos meg fogja drótozni a megrepedt keblű Rákóczy harangot, s öszhangoztatni fogja a kassai nagy harangot a moszkvai nagy haranggal; s a mikor a felséges fehér czárnak fogják az adót űzetni a Tisza-Duna mentén, és Tiszoff muszka helytartó kaucsukája alatt fog nyögni Hunnia... Vagy olyan nagyon távol jár a valósulhatástól ez az álom ?* Mint patentírozott muszkaagitátor, nem engedte meg egyházkerületében magyarul tanítani. Mint békéscsabai szuperintendens, Apponyi Albert ellen lazította a békés tót füveket. Tisza Kálmán kiadta a rendeletet Beliczay Stefi főispánnak, hogy Apponyit minden áron meg kell buktatni, és megbuktatták panye Szeberini árán. Nem rossz vásár volt. Egy péterfillért elvesztettek, s nyertek egy orosz rubelt. * * * A magyar főpapok eléggé ismeretesek művészetkedvelésükről. Haynald meglehetős amateur, Schlauch, Ipolyi, Simor szintén eléggé figyelemre méltó művelői vagy pártolói irodalomnak és képzőművészeteknek. De mit e főpapok a pápa-Maecenás mellett! Pange Szeberini nyakon ütötte a békéscsabai harangozót, mert finom zeneérzékét sértő, hogy nem harmóniásan harangozott. Azóta a békéscsabai tót harangozó kótából húzza a harangot. Irodalmi működése pedig azon monumentális műben összpontosul és kulminál, mely a békéscsabai templomot teszi örök hírűvé. Mikor ugyanis ezt a nagy templomot építették, megkérdezték a nagyműveltségű főpásztort: mit írjanak rá? Panye Szeberini azt felelte, hogy legszebb a klasszikus egyszerűség. Írjanak a toronyra csak ennyit: „Épti 11 helyben.“ És rá is írták.' * tj: A lutheránus papi fejedelmek közt Karsay a legelmésebb, Czékus a legkövérebb, Panye Szeberini a legkonfiskáltabb ábrázata. Karsai azt mondta egyszer róla: — Olyan, mintha Czékus ráült volna a pofájára. MAMELUKOK ALBUMA. Jan. 4. 1880.