Bolond Istók, 1880. (3. évfolyam, 1-52. szám)

1880-01-04 / 1. szám

BOLOND ISTÓK. .PANYE SZEBERINI. TENTÍROZOTT mameluk — a 60-csiki lii­­■es Pátensnek híve, és Hurbánnak­­ patentális szuperintendesnek kebelba­rátja. A Bach-systéma alatt Szeberini név alatt bujtogatott és gyújtogatott a békési tót hí­vek közt, azonban 1867 . óta Szeberényinek hivatja magát, mert nagy példákból tudja, hogy magyaros czég alatt sokkal szabadabban pro­pagálhatni a nemzet­ellenes és pánszláv politi­kát. De legyen neve akár Szeberini, akár Sze­­berényi , mindég Szibériára emlékeztet. Szereplése a pátens idején kezdődik, midőn az abszolút kormány Hurbánt kinevezte szuper­intendensnek. Panye Szeberinibe a Hurkán lel­ke bújt bele. Ha Zsedényi volt a lutheránusok pápája, panye Szeberini volt az ellenpápa. Zse­dényi­t, mert az autonómia megsértése miatt ki­kelt és demonstrálni mert az evangélikusok con­­ventjében, elfogták és Kassára vitték. Panye Szeberini pedig, a hurbanista pátens védelmező, a protestáns autonómia visszavívása után is megmaradhatott szuperintendensnek, a­mikor Hurbánt a magyar kormány­­ nyugdíjjal bün­tette. Panye Szeberini zúzája muszkaprémmel lé­vén kibélelve, kiiid Tiszaista köpenyeggel ta­­karódzik. Van esze a tatyafinak. Ha muszkát Ma­gyarországba bevezetni nem lehet, ki lehet zár­ni az országból Kossuthot. Ez is muszkavezetés in optima forma, ha nem is „positiv,“ de leg­­alább „alkotmányos.“ — Annál jobb! A­ lutheránus papok remegve esnek térdre előtte, mint a legborzasztóbb Oberlutheráner előtt. Azon rejtélyes hatalmat rettegik benne, melylyel mint a pánszlávizmus főemiszáriusa, a Nagy-Morvaország visszaállításának apostola s a muszka álmok magyarázója bir: — a mikor Debreczen lesz a szlovák hely­tartó székvárosa, s a kálvinista Róma kettős tornyáról a muszka kétfejű sas leveri a protes­táns kakast; a­mikor Szeberini archimandrita fog ben­ne teljes ornátusban Tedeumot tartani, vala­hányszor meg nem lövik a nihilisták a minden oroszok czárját, és föl nem pofozzák a nihilista nők a szentpétervári rendőrfőnököket; a mikor a nyitrai drótos meg fogja dró­tozni a megrepedt keblű Rákóczy harangot, s öszhangoztatni fogja a kassai nagy harangot a moszkvai nagy haranggal; s a mikor a felséges fehér czárnak fogják az adót űzetni a Tisza-Duna mentén, és Tiszoff muszka helytartó kaucsukája alatt fog nyögni Hunnia... Vagy olyan nagyon távol jár a valósulha­­tástól ez az álom ?* Mint patentírozott muszkaagitátor, nem en­gedte meg egyházkerületében magyarul ta­nítani. Mint békés­­csabai szuperintendens, Ap­­ponyi Albert ellen lazította a békés tót fü­­veket. Tisza Kálmán kiadta a rendeletet Beliczay Stefi főispánnak, hogy Apponyit minden áron meg kell buktatni,­­ és megbuktatták panye Szeberini árán. Nem rossz vásár volt. Egy péterfillért el­vesztettek, s nyertek egy orosz rubelt. * * * A magyar főpapok eléggé ismeretesek mű­vészetkedvelésükről. Haynald meglehetős ama­teur, Schlauch, Ipolyi, Simor szintén eléggé figyelemre méltó művelői vagy pártolói iroda­lomnak és képzőművészeteknek. De mit e főpa­pok a pápa-Maecenás mellett! Pange Szeberini nyakon ütötte a békés­csabai harangozót, mert finom zeneérzékét sértő, hogy nem harmóniásan harangozott. Azóta a békés­csabai tót harangozó kótából húzza a harangot. Irodalmi működése pedig azon monumen­tális műben összpontosul és kulminál, mely a békés­csabai templomot teszi örök hírűvé. Mi­kor ugyanis ezt a nagy templomot építették, megkérdezték a nagyműveltségű főpásztort: mit írjanak rá? Panye Szeberini azt felelte, hogy legszebb a klasszikus egyszerűség. Írjanak a to­ronyra csak enny­it: „É­pti 11 helyben.“ És rá is írták.' * tj: A lutheránus papi fejedelmek közt Karsay a legelmésebb, Czékus a legkövérebb, Panye Szeberini a legkonfiskáltabb ábrázata. Karsai azt mondta egyszer róla: — Olyan, mintha Czékus rá­ült volna a pofájára. MAMELUKOK ALBUMA. Jan. 4. 1880.

Next