Bolond Miska, 1862 (3. évfolyam, 1-42. szám)

1862-02-23 / 8. szám

8-dik szám. Pest, Február 23. 1862. III. évfolyam. HETI NAPTÁR. HETI NAPTÁR. Csütörtök, feb. 27. Valaki a balettet magas lavatásu dolognak tartja ; talán azért, mert deficiteket csinál. Péntek, feb. 28. A bécsi Gemeinderath buzgó intézkedése után egy helyen nagyon csodálkoznak, hogy a hatóság náluk is „intézkedett“ s az árviz őket — még­sem öntötte el. Szombat, mart. 1. Már március elseje van, de azért én még mindig hiszem , hogy bejönnek ; t. i. azok az el­maradt prenumeránsok. Megjelen minden vasárnap. Előfizetési dij januártól mártius végéig 1 ft. 50 kr. félévre 3 ft. — Az előfizetés és minden reclamátió a Bolond Miska kiadóhivatalába (Barátok­ tere 7. sz.) utasítandó. — A kéziratok Tóth Kálmánhoz (Zöldkert-utcza 6. sz.) küldendők. Hétfő, feb. 24. Sokan tán a civilizátió szempontjából sze­retnék jogainkat gyalulni, simulunk , hogy igy talán Kedd, feb. 25. . Nincs farsang , s az álarcok mégis jól kel­nek ; ezen álarcok — a mostani divat szerint nagy bajuszok és szakálakkal ékitvék. Szerda, feb. 26. Abból, hogy Napoleon jelenleg nem farsan­gol, azt következtetik, hogy majd böjtben kezdi el a táncot. Új előfizetés :» „BOLOND MISKA“ 1862-dik évi folyamára. Egész évre, vagyis: jan. dec. végéig 6 ft. félévre, vagyis: jan. jan. végéig . 3 ft. Évnegyedre, vagyis: jan. marc. vég. 1 ft. 50 kr. Ludas Matyi farsangi elmélkedései. „In nova fort animus mutatus dicere formas corpora... Ovidius Naso. rák­áson lenni vagy nem lenni, ezt most a kérdés. Legyünk. Az angol példaszó szerint „egy eleven néger többet ér mint egy holt orosz­lán.“ Éljünk, ha kormosán is, ful­i­gine fa­­ciem obducti. Majd tisztára mossuk ma­gunkat húshagyókedd után, midőn Hamupipőke varázsszépségben fog ragyogni. Ariostonál van egy tündérnő, kit bizonyos ádáz igézet arra kárhoztat, hogy időnként mint undok csúszkáló bujkáljon. De a kuruzslat hatalma megtörik, az eredeti alak viszont elősugárzik s akkoron azok, kik a jótékony szellemet nyomorultságá­­ban sem veték meg, sőt védék és szereték, üd­­vözitő mosolylyal, kéjteljes csókokkal s a men­nyei lény pazar jótéteményeivel jutalmaztatnak. — Ne fordulj hát el tőlünk, szives olvasó, azért mert az orrunkból beszélünk, arcunkat eltor­zítjuk s úgy ujjongunk, mintha nagyon jó ked­vünk volna. Állj szóba velünk, maradj mellettünk ez átöltözött időben is s majd, midőn hegyen völgyen lakodalom lesz, s vidámságunk saját képében fog mutatkozhatni, leend neked oly mu­latságod, minőt Homer istenei sem élveztek. — Az üldözött erény, fenyegetett ártatlanság csak átváltozás által mentheté meg magát hajdan is. Hogy Daphnéval, ha babérrá nem fásul, mi tör­tént volna, könnyű elképzelni, egyszersmind kö­vetkeztetés vonathatván kalandjából annak sor­sára is, kit nem isten és aranykorban, hanem ördög üldöz papirosan, a lihegő kebel átkérge­­sítlésének menedéke nélkül, mert a fáról lógás még nem ágaskodás, bár rajta dicsőülés halhat­­lan babérra terem is. Igaz , hogy az átváltoztatás régen sem volt mindig szabadulási mód, s a szűz Diána kissé khinai császárnősen boszulá meg magát a szerencsétlen vadászon; de ha egy istennő leplezetlen kecseinek megpillantása is oly ke­gyetlen bünhödést vont maga után, mi érné sze­gény Ad­eont ma, ha az égi szépség szemérmes fürdése helyett valamely hatalmas vén boszor­kányt lepne meg, undok meztelenségben, fer­telmi teljességben­? Pedig napjainkban szerfö­lött könnyű ily látomány folytán kapni szarva­kat , s a baklövésre aztán rögtön csaholni is kezd az ebek fogfene hada, a dámvadult ember­nek nem maradván egyéb hátra a férfias fölkiál­tásnál : dominum canes, cognoscite vestrum!“ Az őskori alakoskodás mindenesetre töb­bet ért mint a mostani. Akkoron ugyanis nemes, magasztos, isteni tulajdon rejlett a kül, olykor ijesztő s többnyire nevetséges szin alatt, a leál­­cázás kellemes meglepetéseket szerezvén. Nap­jainkban ellenkezőleg áll a dolog s a külső szép alakban igen sokszor rut belső lakik s Europa, midőn valamely Jupiter által egy vagy más cabinet particulie­r-be hagyja ma­gát ragadtatni, boszankodva veheti észre, hogy az olimpusi fölséges álruhából egy közönséges­­ ökör búvik elő boldogítására, míg Danné tárt karjai közé rongyzápor hull. A régieknél a macskából istennő lett ismét, nálunk a kutyából soha sem lesz szalonna. Az átváltozás azonban most könnyebb, gyorsabb és tömegesebb, egész népfajok hagy­ván magukat lóvá tétetni, s húzván az omni­­­­bust, melyből maszkarák tömege rikácsol ki.­­ De ez, úgy látszik, fatalitás. Tiedemann fölfedezte, hogy a gerin­cesek agyveleje fokozatos méhbeli fejlődésen megy át, osztályzati jellegét kevéssel a születés előtt érvén el. Ezen törvény szerint az emberi agyvelő első alakja olyan, mint a­milyennek a halnál találjuk, aztán lesz csuszkálószerű, ké­sőbb madárféle s végre emlős idomzata. Ha (mond E. R. Serres úr, ki e fölfedezést, ana­tomie comparée du cerveau című mű­vében igazolá) az alsóbb osztályzatok agyának különböző részeit fejleszthetnénk, a halból csú­szómászót, ebből madarat, s a madárból emlős állatot állíthatnánk elő lépcsőzetesen. Ha pedig e szervet valamely emlősnél fokozatos sorvasz­tás alá vethetnénk , fokozatos leszállás volna az eredmény__ A természet gyakran mutat példát az elsőre a szörnyekben, de az utolsóra soha.“ E tan szerint egy arszlán sem lenne Stockfisch, tudóstársulatokban soha sem székelnének szamarak s tisztelt honfitársaink közt egyetlen kaméleon sem találtatnék. Meg kell azonban vallani, hogy a tapasztalás oly­kor ellenkezőt látszik bizonyitni. Leónak ugyanis, néha rettenetes halszaga van, Füles is látható nem egy akadémiában s érdemes hazánkfiai közt is lehetne tán néhány színjátszó gyíkot fe­dezni föl. De Serres úrnak mégis igaza van. Agyfejlődési kérdés az egész. Leo derék em­berséges házaspár magzatja lehet, csakhogy ko­ponyájában, főleg a heringrészek fejlődtek ki, a fennsebb két lépcsőzet rovására s a vendég­haj sajátságos illatoztatására. Akadémikus fo­­ganszhatott könyvtárban s születhetett kutya­­bőrkötetek ezerei közt, első lehelletével is szá­zadok tudós penészszagát szíván lelkendező tüdőcskéjébe; s ha Palympsesz apja s B a s b­­­e­l anyja dacára is szamár marad, (bár t. t. t. lett) az onnan van, mert velejének csikós részei (corps striés), zebra oldalai idomtalan fejlődés által korlátolák a többiek tökéletes­ü­­lését. Tatár Elemérnek neve előtt maga Zsirosi úr is megbillentené a pörgét; Tatár Elemér szülei köztiszteletben álló, zsíros szájú magya­rok voltak; Tatár Elemér fia dicsőséges man­kón jár s leánya megkegyelmezett mátkának sír­jához hordja hűségének gyászvirágait; ha tehát Tatár Elemér mindezek dacára is egy hitvány csúszómászó, arról ő nem tehet: feleljen róla agya, mely a r­e­p­t­i­­ fokozaton maradt. Az ily félszeg fejlődésekről van szó, mi­dőn halljuk, hogy valakinek „fejében viz van,“ vagy „híg az agyveleje.“ S ha nem volna or­vos, nevelő és fodrász, az ily nedves koponyák nem is nyerhetnék meg azon külalakot sem, mely bennük emberi főt ismertet meg, s arcu­lati szögletük legföljebb is a majomkép 42 fo­kozatát mutatná, soha sem emelkedhetvén a fér­fias szépség azon 100 fokáig, melyet Apollo facialis mértéke mutat. A „képzőművésze­tek“ azonban mindent elkövetnek arra, hogy a koponyának belhiányait pótolják, foltozzák, ki­tömjék, leplezzék, szóval, hogy neki humá­num caput alakot kölcsönözzenek még ak­kor is, ha cerebrum non habet­s arc­vonalának semmi joga sincs az emberséges 80 foknyi szöglethez. E folytonos álarcoskodás teszi oly nehézzé az emberismeretet, s mentheti ki, többek közt, Andreas Scheuchter múlt századi bajor tudóst is, ki 1726-ban fedezett föl és irt le egy özön­­viz előtti ember­­vázat (Proteocordy- 1 u s D i r u v i i keresztség alatt), melyben Cu­vier s utána az egész tudós világ csak egy ő­s­­gyikot ismert meg. E baklövés szerintem, megbocsátható, különösen civilizátoraink orszá­gában, hol az embert és csúszómászót illető fogalmak — mint Heine mondaná — sind bei weitem nicht streng ge­schieden. — Ha Owen egy farkas vagy ga­lamb, egy kígyó vagy aranyhalacskavázat lát maga előtt, azonnal ráismer s képes megmon­dani, tévedés nélkül, nem csak azt, hogy hány üreges szívvel s tojásban vagy a nélkül szüle­tett-e, hanem azt is, hogy vérengző vagy fa­­ragó életet élt-e, nem lévén előtte titok sem neve, sem szokásai, melyekhez az állat mindig hű marad. Nem igy a kimivelt, kitanult ember, melynek váza után annyit mondhatni bizonyo­san, hogy a gerincesek azon legfelsőbb osztá­lyához tartozó egyén hús- és izom­tömegének

Next