Borászati Lapok – 19. évfolyam – 1887.

1887-03-26 / 14. sz

14. szám. 19-ik évfolyam, még évenkint 50 frt külön kiadást megbir. Továbbá gyériteni nem minden talajban lehet jó sikerrel, mert köves, kövecses, murvás és igen kötött nyirkos talajnemeknél a gyérités ered­ménytelen szokott lenni. A­hol a feltalaj leg­alább 30 cm. mély és középközött csakis ily helyen lehet száraz talajállapot mellett a gyé­rítést a siker reményével alkalmazni. A hol ily alkalmas talajunk van s hol számitásunkat megtalálhatjuk, ott megbocsát­hatlan bűn s menthetlen hanyagság a gyérí­tést nem alkalmazni; mert finom palaczk­borainkat és specialitásainkat csakis ezen úton lehet kis mértékben fentartani s mert ezen borok ára az igen leszállitandott termelési mennyiség mellett nemsokára igen fel fog szökkenni. b) Az ismeriki szőlőfajok művelésére nézve meg kell jegyeznem, miszerint, ha azokat­­az oltványok 5—6 évi átlagos tartóssága mellett is) nemes fajaink alanyául akarjuk felhasz­nálni; ez esetben a legjobb, legerősebb talaj­nemeket kell ilyen ojtványokkal beültetnünk; mert különben az ojtványoknak még 3 — 4 évre sem ígérhetek életet. Ugyanis Francziaországban az ojtványok, mind a legjobb búza- és répatermő talajban vannak a hegyoldalakat (miután azokon az ojtványok csak kínlódtak 1 — 3 évig s aztán elpusztultak) a francziák régen elhagyták már s igyekeznek azokat az egyéb gyümölcs­termelésével hasznosítani. Ezt kevesen tud­ják, pedig azon tettet, hogy az ojtványok a talaj minősége szerint 5 —10 évig is eltartanak, csakis a sík vagy kevéssé lejtős s igen jó talajjal biró helyekre vonatkozott je­lentésünkben , miután kevesebb s meszesebb hegyoldalakon ojtványok Francziaországban sehol sem találhatók. A farkasdi kísérleti te­lep rossz talajjal bíró hegyoldalon lévén, egy cseppet sem csodálkozom, hogy ott az ojtvá­nyok nagy része már­is pusztulásnak indult. Tehát ismét ott vagyunk, hogy még ezen rövid élet­tartamú ojtványoknak is a lehető legjobb földre van szükségük, másként alig szolgálnak 1—3 évig is. Silányabb talajú hegyoldalainkon tehát az ojtványokkal nem érdemes experimentálnunk; lássuk azonban, nem lehetne-e azokon direkt­termő fajok művelésével boldogulni ? Habár tapasztalataink után mondhatom, miszerint a francziák még a direkttermő ame­rikai szőlőfajaikat is legjobb gabnatermő föld­jeiken művelik; mindazonáltal joggal remél­hetjük, hogy hegyoldalaink mélyebb réteggel bíró s jobb részein sikerülni fog a fekete szőlőfajokból a Jacquez­, Herbemont, Cunning­ham­, Nádor Izabella (York Madeira) szőlőfajo­kat, valamint a Ham­vodot is fentartani s jobb területeinket igy kihasználni. Merem pedig ezt remélni annálfogva, mert 3—4 helyen láttuk e fajokat Francziaországban is hegyoldalakon eléggé jó vegetáczióval és terméssel s mert Farkasdon (mely igazán mintaszerűen rossz ta­lajjal bir) is e fajok jól díszlenek és terem­nek. A többi direkttermő fajok és pedig a fe­keték közül az : Alvey, Black July, Black De­fiance, Brant, Canada, Clinton, Concord, Cyn­thiana, Elsimboro, Eumelan, Gaston Bazille, Hermann, Louisana, Othello, Secretary; a fe­hérek közül pedig az Elvira, Humboldt, Ir­wing, Noah, Taylor és Triumph csakis jó erős s inkább síkon fekvő mezőgazdasági avagy kerti talajban művelhetők , mert csak a jó ta­laj támogatása mellett képesek a filloxéra tá­madásainak ellenállani. E szerint hegyoldalainknak kevesebb, már­gasabb s egyáltalában rosszabb talajú részeit az amerikai szőlőfajokkal sem fogjuk értéke­síthetni. c) Nem marad más hátra, mint ezen te­rületeket gyümölcstermelésre használni fel. E tekintetben a talaj minőségéhez képest kell a kiültetendő gyümölcsnemeket meg­választani. A francziák a délen igyekeztek a kevesebb és a jura­ mészből származó heves talajt az olajfával és fügével kiültetni s az olaj- és füge­termés által fogják e rosszabb talajnemeket kihasználni, bár előreláthatóan ezen új terme­lési ágak után alig fogják harmadrészét meg­kapni azon tiszta jövedelemnek, melyet azelőtt a bortermelés után nyertek. Némely nagyon köves helyeken a mandola és kapritermelést karolták fel; a kapribokor azonban sziklateknőt s nagy tartós meleget kívánván, a mi égaljunk alatt épugy nem lenne művelhető, mint az olaj- és fügefa. — A mandolatermelés ez már nálunk is alkalmaz­ható jó sikerrel. Középfrancziaországban már azt látjuk, hogy a mandola, dió, mogyoró és őszibaraczk foglalja el a hegyoldalakon a szőlőtő öröksé­gét; itt-ott szederfaültetvények keletkeznek és a selyemtenyésztés erősbül. Francziaország dél- és nyugati részében a cseresnye-, megy- és a szilva-, nemkülönben a gesztenye-termelés terjeszti mind szélesebbre birodalmát. Szóval látjuk, hogy a helyi, égalji talaj-és kereskedelmi viszonyok figyelembevétele mellett a francziák is igyekeznek mostohább talajaikat hasznossá tenni. Ha hazai spec­iális viszonyainkat vesszük figyelembe, úgy nézetem szerint, meszes, mész­köves, márgás, agyagmárgás talajnemeken a mandola, őszibaraczk, cseresnye, megy, dió és mogyoró védett völgykatlanokban ezeken kívül még a sárga baraczk termelése lenne legjobban helyén. Magassabb helyeken s kissé nyirkosabb talajon az alma és birs; homagos talajban a körte; köves, kavicsos talajban a lasponya, berkenye és a gesztenye lehetne termelhető. A fák között egyes mélyebb rétegű s jobb talajon a köszméte; humusban gazdag, bár csekélyebb rétegű talajban a szamócza s egyéb helyeken a ribiszke, málna és földi szeder­ találnák meg eléggé alkalmas termelési he­lyüket. d) Végül, a­hol semmi sem sikerülne, mert kevés már a talajrész és sekély a termőréteg, ott még mindig helyet foglalhat az akáczfa és a bálványfa (Ailanthus glandulosa). E két fa igen kevés talajréteggel beéri s ha gyümöl­csöt nem hoz is; de karónyerés, továbbá a tűzifa szolgálatatás által mégis hoznak valami hasznot, s igy a parlag helyét legalább hasz­nos és a helyi éghajlatra is kedvező befolyás­sal biró fák foglalják el. Molnár István: A „BORÁSZATI LAPOK" TÁRCZÁJA. A szőlő és bor a legrégibb időben. Noé ősapánk, ki a szentírás szavai szerint a létező emberiségnek 10-ik generati­ójához tartozott, több nevezetes tulajdonai mellett ugy is említtetik, mint a legelső boros gazda, sőt a szentirás azt is mondja róla, hogy nem csak termelte, de nagyon szerette is a jó borocskát és egy alkalommal különösen ugy be talált szedni a jóból, hogy meg ittasulva szóló tánczokat járt. Kijózanodva pedig, midőn megtudta, hogy fiai ezért kinevettek egy olyan familiáris perpatvart csinált, hogy jobbat se kell. Ez a legelső hely, hol a szentírásban a szőlőről és borról említés létezik. Ezután már nagyon gyakran fordul elő, sőt Józsuénak — ki a Kánaán földje termékenységének megszemlé­lésére kémeket küldött — a kémek nem hoz­nak egyebet az áldott föld termékeny voltá­nak igazolására, mint egy nagy fürt szőlőt, melyet két ember a válukra vett rúdon emelt. Mindenesetre más lehetett a föld vegeta­tiója akkor, mint most, — de hogy olyan roppant nagy szőlőfürtök teremhettek volna, — no de a szentirás szavaiban kételkedni nem illik, hanem annyi bizonyos, hogy egy csep­pet se lenne rossz annak a szőlőnek a fajtá­jába belekapni, legalább egy pár ajtó vessző is jó lenne, a­mit én legalább is olyannak képzelek magam előtt, mint egy félszázados tölgy derekat. Mondom, nem kételkedem a szentírás állítá­sában, de mindig szeget üt a fejemben az, hogy milyen puttonba rakhatták az olyan nagy für­töket szüretkor és minő óriás emberek jár­hattak oda a szüreti idényre puttonosnak. Ön­kénytelenül felmerül előttem azon kérdés, hogy ha mai napság is volnának oly roppant tőkék, vájjon bántaná-e azt a phylloxera ; ha igen, én azt hiszem, hogy annak a phylloxerái igen na­gyok volnának és hogy annak a phylloxeráját nem antiphylloxerinnel irtanák, hanem leg­alább is puskával, mert ilyen apró féreg mit merne kezdeni egy oly nagy tőkével. Az ótestamentumban ettől fogva igen sokszor találkozunk a borral, mi azt igazolja, hogy a zsidók nem idegenkedtek, sőt előszere­tettel viseltettek a szőlő és nedve iránt. Az új testamentumban Jézus még a vizet is borrá változtatja a kánai lakodalomban; ma persze már ez nem igen megy, különösen most, mikor minden héten egy, a műbőr gyártást eltiltó törvényjavaslat készül. De nemcsak a zsidók, hanem a többi népek mithi­us történetében is nagy szerepe van a bornak, így pl. a görögök még az Olymp isteneinek is az ő nagy lakomáik alkal­mával Ganimédessel nectárt szolgáltatnak fel, mit a legjobb bornak képzelnek. Külön Isten­nel tisztelik meg Bacchus képében, kit egy­­ csapra ütött hordón ülve és szőlőlevelekkel megkoszorúzva jelképeznek. Hogy a görögök csakugyan értettek is a borkezeléshez, az több ízónál kitűnik; pl. Homér említi, hogy Odisseusz a trójai hábo­rúba igen erős óbort visz magával, s csak is Gyakori eset a midőn bortermelőink egyike vagy másika arról panaszkodik, hogy borai — bár azokkal minden lehetőt elkövetett — „se­hogy sem akarnak megtisztulni." Ámbár nem vonható kétségbe, hogy vannak borok, a­melyeknek megtisztítása, palac­k- és piaczképessé tétele, csakugyan kemény próbára teszi a kezelésükre hivatott szakegyén türel­mét és szakértelmét, a gyakorlati életben szer­zett tapasztalataim alapján mégis bátran merem ezzel mentheti meg életét maga és társainak. Ugyanis társaival a Ciclopsok szigetére vetődve, egy ciclops által összefogdostattak, s mikor a ciclops társainak a legkövérebb tagjait már elfogyasztotta, jutott eszébe Odisseusnak, hogy vacsorájánál a ciclopsot egy kis jó Ciprusi borral megkínálja. S csakugyan a ciklopsnak ízlett is, mert még a többi bort is elszedte Odisseustól, s midőn mind megitta, annyira megrészegedett, hogy holt elevenen aludt barlangjában. Fel­használta persze ezen időt Odisseus, mert egy meghegyezett gerendát megtüzesítve úgy szúrta ki azt az egy szemét a ciklopsnak, mintha soha nem is lett volna. Hogy Tróját a görögök bevették, annak is oka a bor volt, mert, ha a fa­lónak nem örül­nek annyira, hogy az egész város lerészeg­szik, úgy az a ló hasába belopódzkodott pár görög nem tudta volna azt a borzasztó véreng­zést és pusztítást elkövetni. Aeneás, kitől a rómaiak származnak, már nagyon jól ismerte a bort, mert Trójában ter­mett, különben Carthagó szép királynője Didó is meg­vendégelte őt borral, s nagyon való­színű, hogy az unokák is a szőlőmivelést a letelepedés után mindjárt megkezdték. Horácz a phaleriumi borral telt kancsónak ép oly kedvelője, mint a költészetnek. Sőt mi több, már ő gyönyörű bordallokat is irt. Ezen bor iránti hajlandóság örökség képen a mai kor költőire is átszállt. A persa népeknél Aestiages Cyrus nagy­apja azt álmodta, hogy leánya szőlővesszővé 1887 márczius 26. A borderités a pinczegazdászatban.

Next