Borsod - Miskolci Értesítő, 1873 (7. évfolyam, 1-52. szám)

1873-01-09 / 2. szám

Miskolcz, január 9. 1873 Hetedik évfolyam 2-ik szám. BORSOD. m mmmm mimmé. Társadalmi érdekeket képviselő és vegyes tartalmú heti közlöny. ELŐFIZETÉSI ÁRAK: Helyien és vidékre : Fél évre . . . 2 frt — kr. Egész évre . . 4 .. — „ Rendkivülileg: Negyed évre . . 1 frt 20 kr. Nyilt tér sorsa. .______20 kr. BEIGTATÁSI DÍJ: Előlegesen fizetendő : 50 szóig ..... 50 kr. 50-től 100-ig . 1 frt. — „ Bélyegdij: minden hirdetéstől 30 kr,melyek a kiadó-hivatalhoz intézendők. A­z Előfizetési felhívás­ B­ORSOD cc 1873. 7-ik évfolyamára. Lapunk előfizetési ára marad a régi, daczára a papiros, a nyomdai munka­bér rop­pant emelkedésének, mely miatt jövőre csaknem minden lap kénytelen volt drágább árakat szabni. Előfizetési ár: Házhoz hordva vagy postán küldve félévre 2 frt. egész évre 4 , 5? 70 évre 20 kr. msr Miután régibb előfizetőinknek a nyugták helybe vitetnek, újabb előfizetéseket el­fogad a „Borsodkiadó hivatala (tudakozó,­intézet■) Régészeti és történeti levelek megyénkről. *) (A nomádkor emlékei. — Ez őskori telep­­gyűrűzet nehány pontja. — Fölismerések. — Egy fontos kőkori leihely megyénk délnyu­gati részén. — Óriások sirja. —­ Csehek te­metője. — Novaji régiségek.) Kő-bronzkori lelhelyeinket ed­­digelé inkább csak névből, hírből tudjuk, mint kellően tájékozó ismertetések után. Egy régészeti helyünk van még csupán kikutatva, a hires „s­z­i­h­a­l­m­i Árpád­vár, vagy F­ö­l­d­v­á­r­h­a­l­o­m“. **) egyetlen pontja a nomádkor szál­lás és telephálózatának, melyet összes részeiben ismernünk és oly ér­dekes dolog volna, mint a történelmi tudományokra hasznos. Megyénk őskori telephelyeinek kipuhatolása világot vetne a mostanitól eltérő talajviszonyok­ra, szóval a régi földrajzra, ezen­kívül szokásaik- és védrendszerekre vo­natkozó sejtelmeinket, megerősítené vagy módosítaná. Ily, őseink előtt századokkal itt la­kott barbár nép szállásai nem is gyéren fordulnak elő megyénkben , gyérebben az alföldön, nagyobb számmal a hegye­sebb részen. Hogy itt némi rendsze­r és egymásutánt, mintegy háló­zatot keresek, onnét van, mert az ide tartozó helyek (a nyugati, általam ismer­tebb részt tartva szem előtt) úgy van­nak szétszórva, hogy más irányadó szempontot is megenged azok lakásul választása, mint csupán az egy termé­szeti fekvést. De bármikép legyen, megyénk előtörténetének érdekes adatait rejtik e földvárak, mester­séges halmok, melyek eredeti alak­­jukból jobbára ki vannak vetkőztetve a földmiveléssel járó talaj­forgatás követ­keztében úgy, hogy eredeti rendelteté­süket csakis az őskori telepek kimarad­­hatlan jelenségei árulják el: a barbár edények, kő- és csont­eszközök nagy téren elszórt töredékei. Már eddigi leshelyeink összevetésé­ből is következik, hogy karmaikra való nézve téres helyek melletti halmokat, vagy dús legelőű völgyek oldalait, a pa­takok vagy folyók közelét választották. Szívesen láttak a közelben erdőt, hol vadászhattak, vagy veszély idején ma­gukat megvonhatták. Arról is könnyű meggyőződni, hogy a több mene­délmét ígérő felföldet jobban kedvelétt, melynek emelkedéseiről lehetőbb volt a közelgő veszély észrevevése. A telep központja itt többnyire csakugyan tűzpont, vagy­is k­ö­z­ö­s tüzelő hely, melynek ren­deltetését kitalálni nem nehéz edényeik és szereik maradványából. Ily közös tü­zelő padjaik után megyénk és no­mádjainak patriarchális beléletek és szervezetük fölött nincs okunk kételkedni. Ily történet előtti telep- és leshely, melyhez nagy reményeket kötök, — a ,,n­o­v­a­j­i dóm­­“ néven ismert mester­séges halom, a novaji völgy jobb oldalén közel a Kövesdre vivő országaihoz, az egervári prépostság tagján. Eső­zés és szántás mindig jobban kivetkőzte­­tik eredeti alakjából. Hajdan hihetőleg sánczokkal is meg volt erősítve; e ha­lom még emberemlékezetre oly lejtős volt a falu felé, hogy ló nem mehetett föl. Mint minden helyen, hol nagyobb mennyiségben fordulnak elő régiségek, itt is kincseket keres a nép, azért ása­tásához könnyen lehetne munkásokat ta­lálni. Az eke évről-évre számos kő­kori edényeket és szerszámokat vet föl. Töredékeket kocsi számra lehetne innét hozni. Csak egy Mecoenást nemtől és e régiségekből, melyek itt eltemet­­vék, határozottabb vonásait állíthatják elő, egy népnek, mely talán évezredek­kel előzött meg minket. E hely hagyományos nevezetei kö­zött még más nevezetes régiségi nyo­mokra vélek akadni, így a jelenlegi te­metőhöz közel egy nem nagy területet „óriások sírjának“ mond a nép szája. Az állítólag sírok helyei kivehe­tők, de a hantok annyira el vannak mo­sódva, hogy ha mindent, de óriásokat nem hajlandó keresni alattok a szemlélő. Miért neveztetik óriási síroknak, s csak­ugyan óriás vázak fordulnak-e elő bennök? — még a jó hagyomány sem tudja határozottan megmondani. A völgy átelleni része meg cseh­temet­őne­k neveztetik. E helynévvel alkalmasint viszonyban áll a „bolhás“ nem nevezeténél, de más tekintetben. Itt ugyanis gyönyörű művezető és legke­vésbé sem barbár jellegű edények for­dulnak elő, merően különbözők az előbb emuiettem leihely durva, vastag csere­peitől. — Módomban van néhány novaji régi­­ségvel fölemlíteni. A halom heverő tö­redékes régiségeiből sokan beírhatnak. Van több csont eszköz Foltin János ur gyűjteményében Szihalmon. Egy kis tá­­lacska és kis bögre, mind kettő igen szép példány birtokomban. E halom megte­kintésekor pedig néhány töredéket szed­tem össze és egy kézi őrlő követ. A bolhásról pedig leírok egy bögrét. *) Megyénkre vonatkozó minden régészeti vagy történelmi adatot köszönettel fogad a czikkező. **) L. a „Századok“ 1870-iki jul. füzetében. A szihalmi régiségek egész külön osztályt képeznek a nemzeti muzeum régiség gyűjteményében. Ajánlom a megyének figyelmébe ez érdekes kő,­­csont,­ cserép stb. borsodi régiségeket.

Next