Borsod - Miskolci Értesítő, 1881 (15. évfolyam, 1-54. szám)

1881-01-13 / 2. szám

Tizenötödik évfolyam. Miskolcz, 1881. január 13.______________2-dik szám. BORSOD Társadalmi érdekeket képviselő vegyes tartalmú hetilap és Borsodmegye hivatalos közlönye Helyien és vidékre : Fél évre . . . . 2 ft. — kr. Egész évre . . . 4 „ — „ n­­ERTS8ITQ. .......’ ELI AKAR. BEIKTATÁSI DÍJ: Rendkivülileg: Előlegesen fizetendő : Bélyegdij: Negyed évre . . 1 ft. 20 kr. 50 szóig . . . . . 50 kr. minden hirdetéstől 30 kr. melyek Nyik­-tér sorsa . . 20 kr. 50-től 100-ig . . 1 ft. - „ a kiadó-hivatalhoz intézendők. jegyei hivatalos közlemények. - a — Borsodvármegye alispánjától. Pályázat. A szőlőtermelő közönség érdekében kívá­natosnak mutatkozván, hogy Sajó-Szentpéteren és­ Nyéken hord­ó hit­el­esítő hivatal állít­tassák, felhivatnak a netalán válalkozni óhajtók, hogy ebbeli szándékukat f. évi február 1-ig az alispáni hivatalnál jelentsék be, a hol a feltéte­lekről is értesülhetnek. Kelt Miskolczon, 1881. január 10-én. Bay Bertalan, alispán. 41. sz. 1881 Az egri járás felső szakasz szolgabirójától. Értesítés: Borsodvármegye Tekintetes közgyűlése. Aranyos község 118 hold, tagositott ingatlana-a­inak bérbeadását elrendelvén, ennek foganato­sítására 1881. évi január hó 19-ik napja reg. 9 órája tűzetik ki Aranyos község házához. A haszonbérbeadás nyilvános árveréssel fog eszközöltetni, mely árverésre, a bérleni szán­dékozók kellő bánatpénzzel ellátva meghivatnak. A haszonbéri feltételek hivatalomnál ad­dig is betekinthetők. T.-Darócz, 1881. január hó 6-án. Nikell Aurél, szolgabiró. „Leányaink és jövőjök“ (Németből átdolgozta: Tóth Pál, ismerteti Dr. Ko­vács Gábor.) II. Ezek után következik, hogy a főelvek, melyek szerint helyes nőnevelés lehet, a kö­vetkezők : Természetesség, vallásos­sá­g, e­n­g­e­de­l­m­e­s­s­é­g, m­u­n­k­á­s­s­ág, t­a­­karékosság, rend, igazmondás és m­ért­é­k­letes­s­ég. Ezen elveknek kell át­hatnia az egész rendszert, hogy a nő betölt­hesse istentől neki rendelt magasztos hiva­tását, úgyis mint a társadalom tagja, úgyis, mint családjának őrangyala és főleg mint anya, a nemzet felvirágoztatásának e leg­fontosabb szerepében. E munka tüzetesen foglalkozik az em­lített elvek mindenikével. A kor, a társada­lom bajait éles bírálata tárgyává téve, az anya­­giság, a látszat, a pénz uralma ellen a meg­győző igazságok erős logicájával küzd első­ben is. Felem­líti az akadályokat, a megcson­tosodott hibás világnézetet, a külsőség és tün­tetés utáni vágyat, a haszon uralmát, mely a kor anyagelviségénél fogva minden tár­sadalmi jobb intézmény létrehozása elé mint alig meghágható chinai fal tolul. , Minél na­gyobb hátad görbesége — mondja keserűen annál inkább bele illet korunk életébe!“ így áll ama szörny, ama szellemi óriási kígyó mely mindekit fenyeget, melytől mindenki fél, ez a társadalmi hazugság. Nem szomo­­ru-e, hogy mai nap meg lehet számolni azo­kat, a­kik még igazak? Mindenki titkolódzik, nagyit vagy kisebbít, és valaki egyszer nyíl­tan akar beszélni, előbb ígéretet vesz mástól, hogy az hallgatni fog, és így szól: „csak magunk közt“. A csalási törekvés a kor bé­lyege. Mindenki nem lehet gazdag, s becsü­letes szegénység nem szégyen, de a keveseb­bel biró a jobb módúnak ma elébe akar ha­tolni, ez pedig vagyonát elrejti. Még maga a test se marad hátra a csalásban. A hiányzó izmok guttapercha és bőrvánkosok által pó­toltatnak, a hiányzó hajók pamut és mester­séges fürtök által, így kell a borítéknak segíteni ott, hol a tartalom hiányzik. A lát­szat szörnyű uralm­a természetesen behat a családi élet házi tűzhelyéhez is, az élet vi­harai benyomulnak a békének e szentelt ki­kötőjébe is, így állanak aztán elő a kor és társadalom nehéz nyavalyáiból, azon roppant akadályok, melyek a nőnevelés természetes vezetésének a szokás által ellenállanak. Mennyire megvan ily viszonyok között nehe­zítve azok állása, kik épen a nőneveléssel foglalkoznak. Míg működésükkel szemben a legnagyobb igény támasztatik, addig fá­radozásaikért alig kapnak száraz kenyeret jutalmul. Még csak az hiányzik, hogy oda jussanak, a­hova jutottak a templom és a lelkészek, kik nem ritkán gúnytárgyai a vallással együtt. Valóban ma sokan kinevetik azt, a­ki vallásos nevelésről beszél. Minek is volna az? Pedig hányszor van maga az istenta­gadó is abban a helyzetben, hogy a lét és nem lét közötti halálharczban, ahoz kényte­len fordulni, a kit, míg napja tündökölt, gőgösen megtagadott! Mennyivel inkább van pedig a nőnek szüksége a vallás viga­szára, a­ki a sors nehéz csapásai ellen ma­gát már természeténél fogva sem edzheti meg annyira, mint a férfi. Valóban a ter­mészetszerű nevelésnek egyik és fősarkala­­tos elve a vallásos nevelés. Kétszeresen drá­ga kincsévé kell tenni a női szívnek a val­lást, — mondja e könyv — mert ő nem nélkülözheti az istenit, mely az ő életsajká­jának árbocza, vitorlája, kormányosa és iránytűje. Ő van hivatva, hogy mint a ház napja vallásosságban és erényben az előtt világítson, és a férfit megtanítsa, hogy él az isten. Azért a nő vallásos nevelése véletlen fontosságú; ez az alap és talaj, melyre min­den mást építeni kell.“ A héber bölcsesség a női naphoz hasonlította, mely az úr egére feljön. És méltán, ő intézi, mint a termé­szetnek ama nagy úrnője a nap óráit, ő igazgatja a házat, melynek központját ő al­kotja, körülte forog minden, gyermekek, cselédek, szolgák s maga a férj is. De ő csak akkor fog kormányozni helyesen, ha szigorúan, határozottan növeltetett. Azért kell a leánykának, ha még kis gyermek, a törvénynek és enge­delmességnek mintegy vérébe átmennie, hogy erős, szilárd akaratú lénnyé nőjjön fel, s ne legyen a repkényhez hasonló, mely a fát gyöngéden karolja át, azzal él és azzal hal el, hanem oly személyiséggé, ki szük­ség esetén a magasabb törvényt, melynek engedelmeskedik, védelmezi, és magától a férfitól erkölcsi erőben és szépségben enge­delmességet kényszerít ki. De jónak lenni, jellemesen viselni ma­gát, vallásos, benső igaz életet élni még magában nem elég a mai világban, a­hol a létérti küzdelemben még az erőseknek is nehéz fáradság által lehet csak fentartani magukat. A munkásság egyedül azon varázsszó, mely biztosíthatja a nők jövőjét, a­milyen lesz helyzete azon nőknek és le­ányoknak, a kiket a halál megfoszt a gon­dozó kezektől s a kik egyedül maradnak a világban ?“ Irtóztató valóban — mondja a szerző — azon női lények helyzete, a kik előkészületlenül ragadtatnak ki némelykor boldog, fényes életviszonyaik közül s látják, hogy az élet küzdelmének vannak kitéve.* „Tudjuk, hogy minden nevelés csak úgy ér valamit, ha az életre vonatkozik! Képezzünk tehát házi nőket és anyákat! De tekintettel legyünk azokra is, kik e termé­szeti hivatásukat nem érhetik el, kik a fér­fiakhoz hasonlóan az élet küzdelmeinek lesz­nek kitéve. Vessünk tehát jó, szilárd alapot, törekedjünk a jóra és igazra, munkálkod­junk lelkiismeretesen és szeretettel. Hadd fejlődjenek ki a nőnevelés elvei, nem úgy mint egyesek kívánják, hanem úgy, a mint azokat mindenki szüksége követeli.* Ezek azon fontosabb tételek, melyek tüzetes fejtegetésével e könyv foglalkozik. A szerkezet, vagyis a tárgy valamennyi ré­szeinek szabályos és arányos elrendezése és kifejtése, kellő terjedelemben tartása, elha­gyása mindennek, a­mi attól idegen, a szerző érdemeit csak fokozzák. Irodalmunk­ban a nőnevelésről számos munka jelent meg kivált azóta, mióta ama túlkapásokat, melyek közt a nőnevelés egy ideig veszélyes irányt vett, a jobb és gondolkodó szellemek észrevették. De nem mondok valótlant, ha azt állítom, hogy e könyv, mint egy dió­héjba szorítása azon legjobb elveknek, me­

Next