Asztalos József: Nagy-Budapest közoktatásügye (Budapesti Statisztikai Közlemények 81/1, 1936)

1. Nagy-Budapest terve és a közoktatásügyi statisztika

1. Nagy-Budapest terve és a közoktatásügyi statisztika. Amikor a fővárosunk körül kialakuló s ahhoz kapcsolódó előváros­­övezetből, a főváros határához tapadó közigazgatási részekről és azoknak a belső maggal, a fővárossal való egyesítéséről, szóval Nagy-Budapest ki­alakulásáról beszélünk és leendő hatalmas országközpontunk kiépítésének a terveit szőrjük, a problémák sorozata merül fel előttünk. Vizsgálnunk kell a kérdés városépítési, gazdasági, közigazgatási, közlekedési, pénzügyi stb. oldalát. A kérdéskomplexumban, a nagy feladatok közt nem utolsó sorban áll a közoktatásügyi rész is, még­pedig olyanformán, hogy elszigetelten nem is tárgyalható s nem is oldható meg, hanem csak a közigazgatási, a pénzügyi, a közlekedési s a többi más tervekkel összefüggően, miként a többi terveknek is foglalkoznuk kell a közoktatásüggyel, illetőleg annak közigazgatási, pénzügyi stb. vonatkozásaival. A kérdéscsoportok területei tehát ilyen értelemben szorosan el sem határolhatók. Nagy-Budapest közoktatásügyéről, legalábbis ami a tárgy egységes és összefogó átnézését és ismertetését illeti, eddig kevés szó esett. Lehetséges, hogy ennek még nem jött és nem jöhetett el az ideje, a kérdés még nem érett meg, de bizonyos az, hogy a többi problémákkal kapcsolatban ennek is meg kell oldódnia , épp ezért ezzel is foglalkoznunk kell. Nagy-Budapest létre fog jönni minden érdekellentét, kételkedés és halogatás ellenére, mert létrehozza maga az élet és az azzal járó fejlődés. A századforduló óta a városok és községek sora alakult ki a külső övezeten s a főváros is hova­tovább kiépül a határáig s egybefolyik ezzel a külső gyűrűvel. A belülről és kívülről egymás felé karoló kölcsönös törekvés, közös cél az adott tények után a jogi helyzetet is megteremti. A közoktatás hálózatának ilyen szem­pontból vett szorgos vizsgálatával tehát nem szabad elmaradnunk. A vizs­gálat előkészítéséhez pedig, gyakorlati és tudományos szempontból egyaránt, nélkülözhetetlen és elsősorban szükséges a statisztikai megalapozás, a statisztikai adatok pontos és hiánytalan felfektetése s ezen a réren a közoktatási élet jelenségeinek és a jelenségek kapcsolatainak a kutatása. Az alábbi tanulmány ezt a célt kívánja szolgálni s épp ezért nem ad többet s nem akar mélyebbre nyúlni, mint amit a megalapozás, a statisz­tikai tényekkel való alátámasztás szolgálatában tehet. A feladat megoldá­­ s*

Next