Katolikus gimnázium, Brassó, 1884

letes szakaszra osztva — a hittant kivéve — minden egyes tantárgyat bő figyelemben részesítnek. Egyedül a philosophiai oktatás az, melynél az utasítások nem lépnek ki az átalános­­ság keretéből. E tartózkodásnak mintegy indokolásául látszik szolgálni többi közt azon észrevétel, hogy „az eltérő rendszerek vitatkozása mellett sem lehetséges sem czélszerű nem volna a philosophiai tanulmány anyagát oly egységes és átalánosan kö­telező módon megszabni, mint a többi tantárgyaknál történt,“ ugyanazért „a tanterv nem is külön tanszak gyanánt, hanem mint az iskolai tanulmányok értelmi eredményének összefoglaló áttekintését kívánja szerepeltetni a philosophiai propedeutikát, óhajtván, „hogy ez a különböző szakok anyagából és tanme­netéből meríthető bölcseleti okulást mintegy rendszerezze és összefüggésben jobban megvilágítsa.“ Ennyit átalában az „Utasítások,“ melyek miután a rész­letekre nézve tág tért látszanak biztosítni az egyéni felfogás érvényesülésének, ezennel megkísértjük a magunkénak is ki­fejezést adni természetesen az előrebocsátott átalános elveket véve kiindulásul. Az előzmények szerint a philosophiai oktatás czélja nem egyéb mint kimutatni a létező egységet és összefüggést az egyes gymnasiumi tanszakok által nyújtott ismeretek sokféle­ségében; más szavakkal tisztízni a tanuló látkörét, tudatossá tenni és rendszeresítni a különböző disciplinák mezején máris nyert és folyvást gyarapodó bölcseleti okulást. Valóban philo­­sophiához méltó nemes föladat! Mert bár igaz, hogy a gym­­nasiumbeli philosophiai oktatás elvégre is csak propedeutika (előtan), tehát világért sem is honos a tulajdonképeni értelemben vett philosophiával,'­ mely a végokok megmagyarázása ózdijá­ból metaphysikai elméleteket állít fel és a gyakorlati élet leg­főbb problémáit igyekszik") megfejteni, mindazonáltal a philo­sophia még ezen propedeutikai minőségében is feladatának magaslatán áll, mert hézagot pótol, rendszert alkot, Promé­theuszként világot gyújt az ismeretanyag h­aotikus egyvelegében. Ha a philosophia hivatva van ellenőrködést gyakorolni a tudományszakok fölött, úgy hogy ezek csak annyiban érez­ .) Ezen különbségre Lubricii szerént jó és czélszerű­ eleve figyel­meztetni a növendéket. „Neveléstudomány.“ Budapest, 1878. 82 §. 2) Borsch­ke: „Em­pyr. Psychologie.“ Wien 1881. S. 216.

Next