Brassói Lapok, 1970 (2. évfolyam, 1-51. szám)

1970-04-09 / 14. szám

BL ­ JÓZSEF ATTILA ÖRÖKSÉGE ! A rakodópart alsó kövén ültem, néztem, hogy úszik el a dinnyehéj. Alig hallottam, sorsomba merülten, hogy fecseg a felszín, hallgat a mély. Mintha szívemből folyt volna tova, zavaros, bölcs, és nagy volt a Duna. Mint az izmok, ha dolgozik az ember, reszel, kalapál, vályogot vet, ás, úgy pattant, úgy feszült, úgy ernyedett el minden hullám és minden mozdulás. S mint édesanyám, ringatott, mesélt s mosta a város minden szennyesét. És elkezdett az eső cseperészni, de mintha mindegy volna, el is állt. És mégis, mint aki barlangból nézi , hosszú esőt - néztem a határt : egykedvű, örök eső módra hullt, szüntelenül, mi tarka volt, a múlt. A Duna csak folyt. És mint a termékeny, másra gondoló anyának élén a kisgyermek, úgy játszadoztak szépen és nevetgéltek a habok felém. Az idő atján úgy remegtek ők, mint sírköves, dülöngő temetők.­ ­ Én úgy vagyok, hogy már százezer éve nézem, amit meglátok hirtelen. Egy pillanat s kész az idő egésze, mit százezer ős szemlélget velem. Látom, mit ők nem láttak, mert kapáltak, öltek, öleltek, tették, ami kell. S ők látják azt, az anyagba leszálltak, mit én nem látok, ha vallani kell. Juhász Ferenc CSILLAG­TEKINTETŰ Most lenne hatvanöt éves. Vajon milyen is lenne ? Az utcán végig­vonagló, a vállára-tudatára nehezedő világmindenség súlyá­tól megroppant, görbedt öregember ? Vagy csillag­­tekintetű, daliás öreg legény, akinek ősz bajszán huncut mosoly-morzsa billen, ahányszor egy-egy a­­ligszoknyás leány után, csöndes sóhajjal megfordul? Leülne-e közénk, cukrászdás sarokasztalhoz fiatalod­ni, vagy ő fiatalítana lélegzetvisszafojtva fürkészett, sóvárgott szavaival bennünket, húsz-harminc évese­ket ? Vajon mit mondana a Versről, és mit szólna a mi verseinkről ? Mit szólna éppen ő, aki a Min­­denség mércéjét állította elénk ? Mit szólna ahhoz, ahogy hol fenegyerek nekirugaszkodással, hol el-el­­ereszkedve, de fel-fellobbanó akarással ugrabugrá­lunk e mérce körül. Ünnepelné-e azt a pillanatot, amikor egyikünk-másikunk erejéből arra is telne, hogy a csillag­mérce közelébe felrepüljön ? A testetlen időt talán hiába faggatjuk. De fag­gatjuk könyörtelenül, hiszen a szárszói szörnyeteg a mi lelkiismeretünkben is kattog, zakatol. És életes bennünk a tiltakozás is, mert akiket megilletett vol­na, nem éreztek semmi lelkifurdalást érte. Vagy na­gyon keveset, és azt is csak későn. Nagyon későn. Egy megmagyarázhatatlan fájdalom most is szí­vünkbe nyilall, ahányszor feltekintünk rá, de rögtön megenyhíti a büszke vigasz. Amit olyankor érzünk, ahányszor a József Attila-­ rendszer, a vonzás-ta­­szítás, az egymásnak feszülő erők összhangja, a költő­ teremtette Mint­­őség vagy csak egy-egy vers­sora úgy kel új életre bennünk, a teljesség és tö­kély lobogó-gyújtó, szárnyra­ emelő, és szárnyakat­­növesztő erejével, akár a visszhang. Amikor úgy érezzük , négyszemközt állunk, megtermékenyülő kö­zelségben csillag­sorsú életével és halálával, örök igazságával és üzenetével, amikor úgy érezzük, hogy a párbeszéd teljes, mintha csak együtt lennénk ve­le a halhatatlanság sarokasztalánál. Hogy ebben az örömben csak ritkán lehet részünk és akkor is csak pillanatokig ? Ez természetes, hi­szen ő a beteljesedett tökély, a Mindenség maga. Számunkra az is nyereség, ha csak ő beszél és mi tisztelettel hallgatjuk. És csak titkon követjük gon­dolatait, erőnk szerint. Akkor is mi gazdagodunk, mi erősödünk egyre lélekben-gondolatban , egyete­mes emberszeretettel, emberi jobbra­ törekvéssel, a hová­tartozás érzésével. Ahogyan ő fedezte fel újra meg újra számunkra, amikor lehajtott fejjel ült a Duna-partján. És min­dig. Minden időkre. Apáthy Géza Nem ismerhettem­ halhatatlan fejét. Az idő ezt megta­gadta tőlem. Sokszor elképzelem : találkozunk az utcán, s leülünk valahol egy feketére. Nem is tudnék beszélni . .. Ha nagyon egyedül vagyok, mindig ő jut eszembe. Ó, amilyennek én képzelem. Ismerem a róla szóló könyveket, cikkeket, bírálatokat a könyveiről, kortársak megemlékezé­seit és szóbeli közléseit. Nem úgy gondolok rá, ahogy e­­zekben az írásokban szerepel ; a szerelemben sem mások szerelme fáj nekem, az nem érdekel, hogy mások mit mondanak a szerelemről. Nem érdekelnek az emberi ada­lékok. Egyszer kimentem a temetőbe, elhagyott, gazos sír­ját fölkerestem. Szerettem volna megmondani Neki, hogy ... dehát akkor még nem tudtam a kiszáradt csontokkal köte­kedni. Féltem a haláltól, mint ahogy féltem magamtól is. Bolond, mohó darazsak döngtek, lepke szikrázott a teme­tő nagy döbbent nyarában. Ő mégis kivallatott némaságá­val, mint az orvos , akkor tudatosult bennem, hogy hoz­zájárok pszichoanlízisre . . . Hozzá : az Elnémulthoz, a Fáj­­dalmas­ szeműhöz, a Tudatosítóhoz. Tudatosította bennem az embert, és tudatosította bennem a halált is. Hogy az életbe bele kell halni, mert ez a törvény, de csak így szép, így igaz. A kötelességre tanított meg engem a Szótlan : azt mondta, szemed van, láss , szíved van, keresd meg hát a Törvényt, az összefüggést. Még a fájdalomért is érdemes élni. Még egy halhatat­lan sorért is érdemes volt élni. . . Ő mondta : a jó vers olyan, hogy minden sora a lehető legjobb sorok maximuma. Felszólított a tökélyre. Neki Tudunk egymásról, mint öröm és bánat. Enyém a mult és övék a jelen. Verset írunk — ők fogják ceruzámat s én érzem őket és emlékezem. Ili Anyám kún volt, az apám félig székely, félig román, vagy tán egészen az. Anyám szájából édes volt az étel, apám szájából szép volt az igaz. Mikor mozdulok, ők ölelik egymást. Elszomorodom néha emiatt — ez az elmúlás. Ebből vagyok. „Meglásd, ha majd nem leszünk !..."- megszólítanak. Megszólítanak, mert ők én vagyok már ; gyenge létemre így vagyok erős, ki emlékszem, hogy több vagyok a soknál, mert az őssejtig vagyok minden ős — az ős vagyok, mely sokasodni foszlik : apám­ s anyámmá válok boldogon, s apám, anyám maga is ketté oszlik s én lelkes Eggyé így szaporodom ! A világ vagyok — minden, ami volt, van : a sok nemzetség, mely egymásra tör. A honfoglalók győznek velem holtan s a meghódoltak kínja meggyötör. Árpád és Zalán, Werbőczi és Dózsa - török, tatár, tót, román kavarog e szívben, mely e múltnak már adósa szelíd jövővel — mai magyarok ! ... Én dolgozni akarok. Elegendő harc, hogy a múltat be kell vallani. A Dunának, mely múlt, jelen s jövendő, egymást ölelik lágy hullámai. A harcot, amelyet őseink vívtak, békévé oldja az emlékezés s rendezni végre közös dolgainkat, ez a mi munkánk , és nem is kevés, minden sora a tökély, mint ahogy tökéletes volt élete és halála is. A tudatosság maximumával élt, és tudatosan ké­szült a halálra is, akárcsak Petőfi. Tökéletes volt szemlé­lődése is és az eszmélete. Ez az én hitem . .. Csak ő tud­ta igazán ..., hogy akik a város peremén élnek a deres, tündöklő téli éjszakában, miért élnek a város peremén. Csak ő ismerte és merte bevallani az ős­sejttől a szívéig kovácsolt láncolatot. És bevallani a magányt is . . . Akinek olyan egyedül kell maradnia, mint neki is, az végül a mama ölébe vágyik halhatatlanul, az a semmi ölében vet magá­nak ágyat. Miért hagyták el őt az emberek, s végül a dol­gok is, miért ? Miért nem ismerhettem őt, hogy odaadjam neki minden hűségemet ? Azt mondják, szerette dúdolgat­­ni :­­„Árvából lesz jó katona, mert nincs annak pártfogó­ja". Árva, árva József Attila, de nagyon szeretem én a Te vallomásos nagy életedet. Te írtad : „Én nem csalódom­­ minden szervem óra, mely csillagokhoz igazítva jár”. Az én szívem, mint az óra, a Te szívedhez igazítva jár. Be­vallom, büszkén. Őrzöm a Nagyon fáj egy kötetét, valakinek dedikálta József Attila 1937-ben. A tintát, szép, határozott írását el­mosták a könnyek. Nem tudom, tán az enyéim. Az ő köny­­nyei megtisztították népét. Megmosták éltető vizükkel, föl­ébresztették, mint a mesék életvize a holtat, ha szájába csöppentek. S az fölébred és magára ismer újra. Az én szívemre is csöppent belőle, a tiédre is. Mindannyiunkéra ... "9°‘­ művészi alkotás mindig önvizsgálatra készteti az ember. Nézem, hallgatom vagy olvasom, és magamat érzem be­nne örülni, vívódni vagy csöndben elmerülni. Le­het ez a rendező érzés és lehet ellenkező, de mindenkép­pen önszíveimen át zúdul a gondolatok áradata, s magá­val ragad vagy otthagy a parton egyedül. Ha Molnár C. Pál képeit nézem, akkor érzem, milyen közel van egymáshoz a festészet és a költészet. Módsze­rei azonosan­ Mert mint ahogyan a líra nem a való té­nyek szó szerinti ábrázolása, alkotó elemei lehetnek azok, de az égiszét átjárja valami égi részegség, olyan fuvallat, amely a t­ényeket a földről felemeli, hogy az embereknek fel kelljen rá tekinteni, hogy érezzék, nem magával üz­em-A brasói sajtóklub helyiségében megnyílt a tehetséges, holtai brassó, grafikusművész, Csutak Levente kiállítása. A kiállított grafikkai munkák a művész legújabb s egyben leg­­je­ggzesebb alkotásai. A sajtóklub közönsége a meg­­°? ... amelynek keretében Albert Sándor, a Brassói Lapok s sszerkesztője mutatta be a fiatal művészt - felfi­­gyett a kiállított grafikai alkotások sajátos, különleges kvalitásáig : a drámai, sokszor tragikus komorságú tar­litert megszokott jelenséggel találkoztok, még ha szó sze­rint az lebeg is előttük . . . Művei előtt azt éreztem, hogy a sors küldte számomra ezt a figyelmeztetést : merjek kilépni eddigi önmagamból. Kövessem az idős, de örökifjú mester példáját, aki meg­mutatta nekem a művészlélek és­ere­­dőtlenségét, azt, hogy az igazi tehetség sohasem öregszik meg, mindig fris­sen indul kalandozó utakra, akár csak kedvenc képem, a Pegazus lázadása szárnyas­ csikója, ledobja hátáról a foly­ton csak röpítő, de ugyanakkor az anyaföldtől eltávolító szárnyakat, s ismeretlen ösvényeken vágtat, maga mögött hagyva az ifjúság sziklás vidékeit — az alkatrészeire bom­lott szivárvány felé. Jobbágy Károly tarom, a kozmikus perspektívája emberi problémák fölötti elmélyült alkotó töprengés, rendkívül találóan és igé­nyesen megoldott művészi kifejezésére. Ezt bizonyítják A fehér nap, Zene, Hajnal, Korszakok, Barlang, Portré, Tíz fa stb. című grafikák, valamennyi egy szakmailag kiválóan felkészült, emberi-művészi tartá­sában figyelemre méltóan komoly képzőművész alkotása. DUN Pegolus lázadása MOLNÁR C. PÁL festménye I­ sses: A cseidélet golyókkal CSUTAK LEVENTE grafikája Irodalom művészet ,,Közö­nségsze­rvezés“ egy évszázaddal ezelőtt 1864 májusában Brassóba érkezett Hubay Gusztáv színtársulata. A vendégszereplés nem sok jóval kecsegtette, ugyanis már hetek óta zsúfolt nézőtér előtt játszott a városban egy nagyon jól szervezett né­met nyelvű operett-társulat. Igaz ugyan, hogy Hubayék megérkezésekor a német társulat utolsó előadásait tartotta, mégis többen óvták a di­rektort a vendégjáték megkezdésétől. Sokan elkerülhetetlennek látták a bukást, ugyanis úgy gondolták, hogy a németek hosszas vendégjáté­ka teljesen kimerítette anyagilag a színházba járókat, s az aggályos­­kodók szerint az újonnan érkezett, kisebb létszámú társulat aligha veheti fel a versenyt a német együttes játékának akár az emlékével is. Hubayt viszont nem olyan fából faragták, hogy könnyen feladja a harcot. Ekkor már huszonöt éves színészi és hatéves színigazgatói múlt volt mögötte. Sok esztendős vidéki vándorlásai során megismerte a szí­nészet minden csínját-bínját, kifogyhatatlan volt az ötletekben, s a leg­kényesebb helyzetekben is feltalálta magát. A vendégjáték megkezdése előtt, az első estén kivezényelte szí­nészeit a Cenk tetejére, ahol nagy lakomát rendezett számukra. Nem sajnálta tőlük a bort, mert arra számított, hogy a befektetés úgyis meg­térül. Társulatának énekes-tagjai rázendítettek a legszebb nótákra, így adtak ízelítőt műsorukból. A brassóiak közül sokan csatlakoztak a mu­lató színészekhez, és amikor besötétedett, a direktor félórán át bengáli­­tűzzel világította be a környéket. Lent a városban is csodálkozva néztek e kivilágított Cenk-tetőre .,, Másnap este a színészek zsúfolt nézőtér előtt játszották a Dobó Katica című színdarabot, az ötletes „közönségszervezés" ugyanis olyan jól sikerült, hogy a brassóiak még három hónapig marasztalták körük­ben Hubay Gusztáv társulatát. Az igazsághoz azonban az is hozzátar­tozik, hogy Hubay társulata egyike volt a legjobb vidéki együtteseknek. A kalandorok is színre lépnek... A múlt század második felében gombamódra elszaporodtak a vidéket járó színtársulatok. Akadtak közöttük nívós, szorgalmas együt­tesek, igazi tehetséges színészek, de létrejöttek jócskán kalandorokból, csepűrágókból, kétes egzisztenciákból összeverődött heterogén vándor­truppok is, amelyek többet ártottak mint használtak a színészet ügyé­nek. Hyen volt az 1885 májusában Brassóban tartózkodó Jány János „színésztársulata", amelyről a következőket írta egy brassói tudósító A SZÍNPAD című szaklapban : „Leírhatatlan az a nyomor, ami ennél a szélhámos népségnél uralkodik. A tagok hónapok óta nem kapván fizetést, aki más szerző­déshez jutott, elment. Naponkint családos anyák, apák 10,20, 40 kraj­cárt kapnak, kenyérrel sem tudnak jóllakni, egy változó ruhájuk már nincs, akinek volt, az igazgató tudóstól együtt elzálogosította. Ezek mel­lett természetesen nincs kedvük tanulni, nincs jó összevágó előadás, s a közönség minden este skandalumot és nem előadást lát.­majd „Ir­­tóztató az a nyomor - napokig lefoglalják a kasszát, s akkor kijelentik, hogy nem játszunk közbejött akadályok miatt«. Az illető foglaló ilyen­kor kénytelen elállni a foglalástól, igen, de akkor már a közönség jó része elment s esküszik, hogy többé felé se néz ennek a szemét trupp­nak“. Egy primadonna megmenti a színészek h­írnevét Alighogy Jányék végre eltávoztak, egy másik vándortársulat érke­zett május 30-án Sepsiszentgyörgyről. Brassó polgármestere méltán i­­degenkedett tőlük, mivel az előzők botrányaitól visszhangzott a város. A Polgár igazgatása alatt működő társulat azonban jobbnak bizonyult: volt néhány igen használható tagja Nógrádi, Vihari és Németi Lilla sze­mélyében, de ezek eredményes közreműködése is kevés lett volna, hiszen a többiek játéka élvezhetetlen volt, hacsak nem lép színre a máshol is nagy népszerűségnek örvendő színésznő, Rónaszékyné, akiről a követke­zőket olvashatjuk az egyik tudósításban : „Rónaszékyné egyébiránt min­dég telt házban játszott s dicsőséget annyit aratott, min­t eddig talán soha ; még a darab után is 3—4-szer kihívták. Föllépett „Nap és Hold“, „Czigány Panna“, „Koldusdiák“ és a „Vadgalamb"-ban. Ez utóbbi bú­csúfellépése és jutalomjátéka volt. Egészen zsúfolt ház, rengeteg taps­vihar, ismétlés, kihívás és két óriási gyönyörű virágcsokor". A tudósító elégedetten jegyzi meg, hogy Rónaszékyné előadásaira a város román és német polgárai közül is sokan eljöttek. De nemcsak a korabeli lapok írtak róla elragadtatással. Egy kortárs helybeli néző feljegyzéseiben ol­vassuk : „Gyönyörű színpadi alakja, gyönyörű toalettjei, igéző arca, ne­mes, ízléses mozdulatai egész estén át lebilincselték a közönség figyel­mét. R. hangja gyönyörű, telve megragadó egyéni sajátságokkal. A szép terjedelmű skála, a jó iskola folytán minden részében egyenletes, ma­gas hangjai szintén meglepők ..." ... Ahogy lapozgatjuk az egykori, ma már megsárgult feljegyzése­ket, Brassó hajdani művelődési életéből kapunk érdekes, nem minden­napi ízelítőt. Jellemző színfoltjai ezek egy letűnt korszak művelődéstör­ténetének, érdekes adalékok egy nagy múltú város krónikájához ... Enyedi Sándor 14. SZÁM 6-7. oldal

Next