Brassói Lapok, 1978 (10. évfolyam, 1-52. szám)

1978-10-14 / 41. szám

Színek és színtónusok Kovács A. Ibolya és Mattis T. Waldemár kiállításáról A festészetben a színek nem pusz­tán a dolgok, gondolatok és hangula­tok kifejezői, megkülönböztető árnyalói, körülhatárolt vagy egymásba mosódó burkai, hanem egy önállóan élő művé­szi kifejezési rendszer eleven alkotóele­mei. A színek sajátos használata, kezelése, az árnyalatok és tónusok, a színharmó­nia egyéni megteremtése hat a legköz­vetlenebbül Kovács A. Ibolya és Mattis T. Waldemár alkotásaiban. Közös — a Viktória-teremben megnyílt — kiállí­tásukon fogantak a fenti és alábbi gon­dolattöredékek. 1. Színekből „szőtt", színekből terem­tett festészet a Kovács A. Ibolyáé, mert a színek ereje feszíti vászonra gondola­tait, a színeken szűrődnek át hangu­latai, a színek parancsolnak belső és külső egyensúlyt a képekre, modellál­ják a kompozíciót. A színélmény ragad meg a tenger zöldjéről az ég kékjébe emelkedő, jelképesnek minősülő sirályt ábrázoló képén (Sirály), a tengerfenék zöldjét és az égbolt kékjét egymással találkoztató színsíkjain (Látszólagos nyu­galom), a búzamező sárgás-rozsdás a­­ranylásán (Búzatenger), a barnás-zöldes dombhátakon kanyargó utat követő fest­ményen (Út), a domboldalak hajlatában megtörő alkonyt fény sugárzásában (Al­kony) vagy a zöld mezőben távolba te­kintő pirosruhás lány alakját befogó kompozíción. A táj, a látvány, a han­gulat mindig tiszta színeket és árnya­latokat kever palettáján, s a színek so­hasem nyelik el az alakzatok körvona­lait. Pontosan ismeri a tónusok mele­gét, súlyát, a színkévék káprázatát. Eb­ből a színkeverésből vetülnek elő ké­pei színkölteményei. 2. Egészen másképp használja a ko­­loritot Mattis T. Waldemár. Képei nagy­részét egyetlen szín-színárnyalat vonja be, s így nem is annyira a felcsattanó színellentétek, színvillózások keresik az összhangot, hanem a kiválasztott-meg­­érzett alaptónus Sugall nyugalmat vász­naira. Érzékenyen egyeztetett színei pu­ha ecsetnyomok révén kerülnek fel, s harmonikus egymáshoz illesztésükből kerekedik ki a brassói, bolgárszegi, brani, rozsnyói táj, város és utcarész látványa (Brassói táj, Bolgárszegi táj I—II., Brani táj I—II., Rozsnyói táj), egy-egy erdőrészlet, domboldal, hegy­gerinc (Erdő, Tájkép I—II.). Tájképei mellett az építkező-termelő jelen, a munka a másik élménye (Munkás, Me­zőgazdaság I—II.), de jelen van a múltidézés is (Dózsa). Ezek az élmé­nyek rendezik el kompozíciós egységbe a színfoltokat, erősítik meg a kontúro­kat, teszik hangsúlyossá képei egy-egy részletét, pontosan tolmácsolva a festői szemléletmódot. Nem hiszem, hogy egyelőre többet lehetne mondani szavakkal festészetük­ről, meg kell nézni, látni kell képei­ket. SIPOS ANDRÁS Képeink:­ KOVÁCS A. IBO­LYA: Sirály: MATTIS T. WALDEMÁR: Bolgárszegi táj; Dózsa 1978. X. 14. ­MEGÉNEKLJÜK, ROMÁNIA Szecselevárosi beszélgetések Régóta már nemcsak nevében viseli-hordja a város nevet a négy csángó faluból össze- és egybenőtt Szecseleváros, ha­nem évről évre változó arculatában, városias arcvonásaiban is. Brassó tőszomszédságában lendült, fejlődött ipara és me­zőgazdasága, a nagyváros vonzásában gyarapodott szellemi­közművelődési élete. — Milyen irányban, és mennyire befolyásolja a nagy­város közelsége a szecselevárosi művelődést? — Ezzel a kérdéssel fordultunk Mátyás Bélához, a művelődési ház szakirányítójához. — Előnyös számunkra ez a szomszédság — válaszolta. — Többfajta segítséget, támogatást jelent Brassó részéről és ugyanakkor mércét is. A nagyvárosi kulturális színvonal mérvadó számunkra, pontosabban: többre kötelez. Természe­tes viszont, hogy sajátos hagyományainkhoz — közművelő­dési hagyományainkra gondolok itt elsősorban — kötött utun­kat járjuk, s ennek során az évtizedek folyamán kialakult és bevált kulturálódási formákat fejlesztjük a nagyvárosi mér­ce-színvonal szerint. — Milyen konkrét támogatást nyújt, biztosít Önök­nek Brassó ? — Az évek során kialakult kapcsolatok és együttműkö­dések Brassó jónéhány közművelődési intézményével igen eredményesek. Elsőként a Drámai Színház támogatására uta­lok. A szecselevárosi művelődési ház keretében évek óta két színjátszó csoport — egy román és egy magyar nyelvű — működik sikeresen. Szakmai irányításukat jó ideje a Drámai Színház két színésze vállalta el. A román csoport tevékeny­ségét Ion Jugureanu, a magyar csoportét pedig Maia Indrieș vezeti. Mindkét csoport évadonként átlag 2-2 bemutató elő­adással jelentkezik. Hivatásos színházak is megirigyelhetnék egy-egy sikerünket. A Csalódások című darabbal például­­10 előadást értünk meg. Ritka ez egy amatőr csoportnál. A szabin nők elrablását 24 előadáson tapsolták meg nézőink. Turné-útvonalaink szinte az egész megyét átfogják, de a múlt évadban Bihar megyében is tartottunk két előadást. — Milyen darabbal készül a magyar színjátszó cso­port a Megéneklünk, Románia fesztivál második kiadásá­nak városi szakaszára? — Maia Indrieş rendezi majd Tömöry Péter Az idő ár­nyékában című darabját. Nemsokára meg is kezdődnek a próbák. Ezzel az illegalitás éveit idéző színművel indulunk a versenyen. Az évad másik produkciója egy zenés vígjáték lesz. Felújítjuk és turnéra indulunk ugyanakkor a Dankó Pista című darabbal is. — Kik a leglelkesebb színjátszók? — Pál Irén, Tóth Pál István, Ábrahám Domokos, Mátyás Ilona, Szén János, de ... minden színjátszó neve idekíván­kozna. Mindahányan a színjátszás kedvéért, öröméért áldo­zatokra képes emberek. — A hivatásos nagyszínházak útba ejtik-e Szecsele­­várost ? — Egy részük igen, így például a marosvásárhelyiek, a nagyváradiak, de más részük nem. Pedig a szecselevárosiak mindig hálás nézőknek bizonyultak. Többször jöhetnének a sepsiszentgyörgyiek is. Sajnos nem sikerült velük a bérletes rendszert állandósítani, mert nemegyszer előfordult, hogy meghirdetett előadásukat az utolsó percben lemondták ... — Mit nyer a szabadegyetem a brassói szomszédság révén ? — A szabadegyetem vezetője Kovács Lőrinc, a művelő­dési ház igazgatója, rektora pedig Perián István. A szabad­­egyetemi „oktatás” is igazi nyertese Brassó közelségének: a Brassóba meghívott előadók rendszerint Szecselevárosban is megtartják előadásaikat. — Milyen együttesek működnek a művelődési ház keretében ? — A román tánccsoporttal kezdeném. Legeredményesebb együtteseink egyike, folyamatos munkájával sok örömet sze­rez. Nemrég a zernyesti Floarea de colţ elnevezésű fesztivá­lon képviselték Szecselevárost. Mondhatom: sikerrel. A ma­gyar népi együttest még az idén­ lábra akarjuk állítani. Akárcsak a kórus esetében, rengeteg gondunk van azonban a verbuválással. Hiányzik a zenetanárok segítsége. Ellenpélda is van azért: jól működik a fúvószenekar és a könnyűzene­kar. Dicséret illeti bábosainkat is, akik tavaly, a megyeközi versenyen második helyet szereztek. A Megéneklünk, Romá­nia fesztivál most induló városi szakasza kitűnő lehetőséget nyújt valamennyi csoportunk, együttesünk szereplésére, mun­kájuk értékelésére, tennivalóink tisztázására. — Hány olvasója van a városi könyvtárnak? — kér­deztük Rosea Maria könyvtárostól. — Állandó körülbelül 1 900. Nem számítottam ide viszont hat fiókkönyvtárunk olvasóit. 33 000 példányos könyvtárunk számára ez még mindig nem elég. — Hogyan toboroznak újabb olvasót, könyvbarátot? — Több olyan rendezvényt sikerült megszerveznünk, a­­melyek ezt célozzák. Gyakori nálunk a nagy érdeklődéssel követett író—olvasó találkozó. Idén további háromra kerül sor. Brassói írókat szeretnénk meghívni körünkbe. Gyakoriak a könyvkiállítások is, az új könyvek számára külön polc van, ráadásul könyvismertetők keretében nyújtjuk át őket az olvasóknak. Külön kell említenem mesedélelőttjeinket. Sok érdeklődőt vonzanak irodalmi összeállításaink, az irodalmi perek, amelyeket minden alkalommal könyvajánlatok egé­szítenek ki. Lejegyezte: TÖMÖSI ENDRE Tanulságos volt! A Brassói Lapok által szervezett utóbbi író-olvasó találkozó vendéglátói a teher­gépkocsi-vállalat dolgozói voltak. A ven­déglátó fogalmát csak abban az értelem­ben használjuk, hogy az eszmecserére a vállalat klubhelyiségében került sor. Mert ettől eltekintve a gyáriak szép számban megjelent képviselői — közöttük munká­sok, technikusok és mérnökök — hozzá­szólásai, javaslatai és főleg bírálatai egy­értelműen munkaülés hangulatát teremtet­ték, olyan ülését, amelynek célját a Bras­sói Lapok által olvasásra nyújtott­ kínált írások alapos elemzése, a lap egész tevé­kenységének megvitatása képezte. A felszólalók: Vass Ferenc, Benczédi Do­mokos, Sorbán István, Steiger János, Sze­­redai Sándor, Szakács Sándor, Gergely István, Bléga István, Kursán Ernő és má­sok értékelték lapunk számos pozitív kez­deményezését, hangsúlyozták annak köz­véleményalakító szerepét. Az elemzés so­rán kidomborodott egyúttal, hogy a Bras­sói Lapoknak a ma és a holnap valóságá­nak,­­eseményeinek teljesebb fokú tükröző­jévé kell válnia. Olvasóink hangsúlyozták azt, hogy nekünk, közíróknak az ismert igazságok kimondása mellett épp oly fon­tos kötelességünk az olvasók, a tömegek tudatának művelése is. Mert például míg a kulturális-tudományos jellegű anyagok elérik a kívánt mércét, kielégítik az olvasói igények jó részét, addig a műszaki írások közül egyesek nem tárgyalják sokrétűen, eléggé igényesen a lap hasábjain az idő­szerű kérdéseket. Nagyon hasznos az az elhangzott javaslat, hogy az eddiginél sok­kal nagyobb szerepet szánjunk a magyar műszaki nyelvezet megismertetésének. Hasonló mértékben jogosnak bizonyul­tak mindazok az észrevételek is, amelyek a fiatalság sajátos problémáinak megvita­tását, a velük való foglalkozás terjedelmét tárgyalják. Olvasóink arra is felhívták a figyelmünket, hogy növelni kéne a társa­dalmi és közügyi ankétok számát, annál is inkább, mert azok nevelő hatása közis­mert. A tehergépkocsi-vállalat dolgozói ismét megújították meghívásukat, hogy a talál­kozások a jövőben a termelőrészlegek lég­körében folytatódjanak, mert így még több lehetőség nyílik számos konkrét — pozitív, valamint negatív — jelenség felismerésé­re, azok megírására. A találkozón számos kérdés hangzott el, amelyekre a BL jelenlévő munkatársai, Madaras Lázár szerkeszőségi felelős titkár, Farkas Attila és Sipos András szerkesztők válaszoltak. Az ülést pár perces — a Kiss Judit és a Brauer Ferenc vezette Pengetők­­együttes — irodalmi-zenés műsor zárta. MARTONOSI CSABA Az első Tjtaü­lés után Az újraindulás, a nekikezdés szellemi lendületével, kezdeményező akarással, a pro és kontrákat egymásnak feszítő vitázás hasznos indulatával, a gondolatok, ötletek, tanácsok megmérésével és átszitálásával, a fontolgatás-latolgatás higgadtságával, igényeink okos egyeztetésével-találtatásá­­val — szándékainknak megfelelően és szándékainkhoz híven — tartottuk meg a BL irodalmi körének évnyitó ülését. Műhely­gyűlésünk első részében a Diák­művelődési Ház magyar nyelvű színjátszó csoportja mutatta be Áprily Lajos-műsorát. Az Áprily-költészetnek azokat a darabjait fűzték szavalatfüzérre, amelyekben elsődle­gesen a színek és hangok a lírateremtő e­­lemek. Kovács R. József, a műsor rende­zője igényesen válogatott, a szavalók zö­me pedig pontosan ráérzett az Áprily-ver­­sek zenéjére, hangulatára. Balla Árpád vetített diafelvételei vizuális többlettel e­­gészítették ki a versmondásokat. Tordai Edit, valamint a Brauer Ferenc által veze­tett Pengetők-együttes megzenésített Áp­­rily-versei hatásosan illeszkedtek be az összeállításba. A taps mindnyájuknak szólt, valamennyiük szereplését dicsérte. Ezután került sor az idei köri ülések munkatervé­nek megvitatására. A kör vezetősége a következő témákat ajánlotta megbeszélés­re: 1. Költészet a Cenk alatt — brassói költők olvasnak fel verseikből; 2. Sütő András dramaturgiája. A Sepsiszentgyör­gyi Állami Magyar Színház Káin és Ábel­­előadásának megvitatása: 3. In memóriám Apáthy Géza: 4. A Brassói Lapok és az irodalom: 5. A Diákművelődési Ház ma­gyar nyelvű színjátszó csoportjának balla­daestje. Valahány köri ülésen kezdő toll­­forgatók is jelentkeznének. Munkatervün­ket a köri ülés tanulságaival egészítjük ki és véglegesítjük. Oly formán, hogy a ne­kikezdés szellemi lendülete percig se lan­kadjon! Találkozunk október 26-án este 8 órakor a BL szerkesztőségének épületé­ben. MÁRTON ANDREA 41. SZÁM 3. OLDAL

Next