Brassói Lapok, 1927. november (33. évfolyam, 248-271. szám)

1927-11-02 / 248. szám

­li. 5 i­ .il. gal követelhetik, hogy abból aránylagosan jusson a kisebbségi szín­házaknak is. Ezenkívül a krajovai színház a három­­hónapos színisz­zon egész ideje alatt vagy egyáltalában nem, vagy pedig csak egészen minimális jegy­ad­ót fog fizetni, míg a ma­gyar és német színházakat huszonhat száza­lékos vigalmi adó nyomorítja. A kisebbségi publikum tehát méltán háborodhatik fel, hogy akkor, amikor a maga színházának lá­togatásakor minde­n jegy után huszonhat szá­zalékot fizet adóban, még külön terheket rónak rá, hogy a krajovaiak színházát el­tartsa. A szocialista tanácstagok ezenkívül szóvá akarják tenni azt, hogy Temesváron a mun­kanélküliek száma több mint háromezerre rúg és a temesvári városi tanács eddig sem­mit sem tett a munkanélküliek érdekében. Meg akarják kérdezni a polgármestertől, amikor egy három­hónapos szín­sze­zon támogatására több milliót tud áldozni a város, miért nem kísérli meg inkább a nyuiikanélkiai kérdés megoldását, és ebből a hatalmas összegből miért nem­ ad a munkanélkülieknek segélyt. Ha azonnan a város mégis mindanyáron színházi célokra kívánja ezt az összeget fordítani, úgy, meg­követelik, hogy h­ára egyformán részesedjék a város minden nej­özeliségén k sz­d ebből az összegből, és ne privilegizálják azt egy színház számára. . . Az érdemes felszólalások és az akció híre hamar elterjedt a városban és mindenütt nagy érdeklődéssel várják a legközelebbi tanácsülést, ahol a kisebbségi lakosság kí­vánalmai el fog­nak hangzani hogy Elnyomott népei* Vádaszt emelne!* JHannafib közlemény) Gyilkosság Perzsiábára A bahai­ mozgalom hetven évvel ezelőtt keletkezett Perzsiában; egy új béketant hir­det és az újkori perzsa történelem első szellemi mozgalmának tekintendő. A perzsák 77 év óta állandóan üldözik és kínozzák azokat a honfitársakat, akik e tannak és mozgalomnak hívei és hordozói. De nem szabad csodálkoznunk azon, hogy a mohamedánok gyilkolásban lelik kedvü­ket, mert a gyilkolás, régi időktől fogva, el­választhatatlan része vallásos hitüknek: a­­djahadi, a más vallásúak elleni háború ér­telmében, d­e gyilkolási kedvnél inkább­ondolkodásba ejtő az új mozgalom híveinek alálkészsége. Itt egyelőre a kettő gyilkolási és halálkészségének csak egy példáját aka­rom idézni, ezer hasonló példa közül. Egy 1926. május havában kelt teheráni levélből vesszük a következő tudósítást.: »... Még egyszer kell beszélnünk nek­tek azokról a kegyetlen üldözésekről, melyek­kel egy mohamedán horda Jahrom városában lakó­­délperzsiai város­ hű munkatársainkat sújtotta A múlt hónapban néhány muzulmán Si­rász városában összeesküdött a jahromi bahai hivők ellen, hogy pokoli terveket hajtsanak végre; az egyik embernek, Siyed Mohamednek meghagyatott, hogy az alávaló szándékot tetté változtassa. Miután ez az em­ber három cinkostársával megérkezett Jah­­romba, a helybeli fanatikus muzulmánokat azonnal uszítani kezdték a bahaiok ellen. A négy cinkos intrikájának rövidesen meg­volt a sikere, rágalmazó mendemondák ter­jedtek el a szent ügyről — még szónoki emelvényről is hintették a mérget, úgy, hogy pár nap múlva már üldözni kezdtek két ba­hait és súlyosan bántalmazták őket. A ba­haiok panaszt tettek az illetékes hatóságnál, de a gyanú már igen mélyen begyökerező­dött, semhogy a kormány közbelépésének haszna lehetett volna Néhány katona azt a parancsot kapta, hogy tartóztassa le az ül­dözőket; ezek elmenekültek és egyben uta­sították az asszonyokat és a gyermekeket, hogy sértsék meg a katonákat, dobálják meg kövekkel és kiáltsanak segítségért. A kiál­tásokra odasiettek az ellenséges hordák, az említett cinkostársak vezérlete alatt, ostrom alá vették a piacteret, behatoltak az üz­letekbe és fosztogatni kezdtek. Azután megtámadták Seid Hossein Rou­­hani házát; mivel őt magát nem tudták meg­találni, kirabolták a házát és felgyújtották. Miután elvonultak a pusztulás hevéről meg­találták azt, akit kerestek és elfogták. Végig hurcolták az utcákon, botokkal és bunkók­kal ütötték, késekkel és kardokkal szúr­ták, mikor közelebb volt a halálhoz, mint az élethez bedobták egy másik bahai, Agha Mohammed Hassánnak a házába , akivel szemben hasonló kegyetlenséggel jártak el. Innen az orgyilkosok a két áldozatot a szin­tén bahai Mohammed Rezának házába hor­­olták akit éppoly kegyetlenül megkínoztak. Ugyanabban az időben a csőcselék megos­tromolta Said Abbas házát, Said Abbast el­fogta, a házat kifosztotta és a gyermekeit addig verte, mig eszméletlenül terültek el. Azután szétoszlott a csőcselék az egész városban és ahol egy bahaira bukkantak félholtra verték, vagy megölték! Néhány or­gyilkos behatolt Ostad Hassan házába, meg­kötözték Ostad Hassant és addig verték, míg eszméletét elvesztette. Mikor azt hit­ték, hogy meghalt, ott hagyták az utcán és tovább mentek más bahaiokra vadászni. Mi­kor az áldozat haldokolva feküdt az utcán, jött egy kerbelai mohamedán (Kerbela, szent város Mezopotámiában) egy fatuskóval halá­los ütést mért az agonizáló fejére, abban a reményben hogy ez­­et az örök üdvösséget ér­demli ki magának. Ennek a mártírnak két fiát megkötözték és rettenetesen megverték; az idősebbet, aki panaszt tett a kormányzó­nál elfogták, és ő is apjának tragikus sor­sára jutott volna, ha valaki közbe nem lép és nem szabadítja ki. Három további bahait egy mecsetbe hurcoltak, hogy ott megöl­jék őket, de valaki megkönyörült rajtuk, közbelépett és megmentette őket. A tömeg megtámadta Mohammed Kazim házát, az embert vejével Sokrolával együtt elfogták. Kazimot agyonütötték, Sokról­a megmene­kült. Agha Mohammed Safit elfogták, és bár a katonák megszabadították, üldözői tovább üldözték, s megölték. A legközelebbi vértanú Mesedi Abban volt, akit egy fejszentéssel veszélyesen megsebeztek. A csőcselék fárad­hatatlan ördögiességgel folytatta munkáját: a bahaiaknak 20 házát kifosztották és feléget­ték, a lakók hulláit egy mocsárba dobták és kövekkel fedték el. Lehetetlen ezeknek az ördögöknek a kegyetlenségét leirni, így például Moham­med Riza apját arra kényszerítették, hogy kötelet kössön fia lábai közé és maga hur­colja el őt a kivégzés helyére. A Nemzeti Tanács összeköttetésbe lépett az illetékes hatóságokkal, elégtételt kívánt és tovább is követeli. Kívánatos volna, hogy a kormány ebben az ügyben igazságosan ítélkezzék, a gonosztevőket büntesse meg és adja vissza a kifosztottaknak tulajdonukat.« Itt befejeződik a levél... ».­­. "ia jól akar szórakozni úgy látogassa meg a Maxi­m-k­a­b­a­r­é­t, ahol belépődig nélkül szórakozhat Al'Oiv lu*/. ne­­n'.'-r 2. A román nemzeti párt gyűlést tartott Marosvásárhelyen Vásárhelyi tudósítónktól. A román nem­zeti párt marosmenti tagozata tegnap gyű­lést tartott Vásárhelyen dr. Vescan szenátor elnöklete alatt. A gyűlésen, — amelyen a párt ihlrvei igen szép számmal gyűltek össze — megbeszélték a mostani politikai bonyo­dalmakat s a kormány erőszakos intézkedé­seit. Egyhangúan bizalmat szavaztak a párt vezérének Maniu Gyulának és a párt vezető­ségének. Több felszólalás után elhatározták hogy a küzdelmet folytatni fogják lankadat­lan erővel és kitartással, mindaddig, amíg elérik azt, hogy Románia mai politikai lát­képe megváltozik. A gyűlés végén összeállították, annak a küldöttségnek a névsorát,, amely a november huszadiki gyulafehérvári nagygyűlésen a vá­rosi és a megyei nemzeti pártot képviselni fogja. " Ének az ifjúsági srónHalakról írta: BENEDEK ELEK Levelet is kaptam­ egy derék falusi pap­tól, akinek nagy a gondja. Argelescu mi­niszter úr nem­ tudom, hány ezredik ren­delete­­m­iatt, amely ifjúsági könyvtáraik fel­állítására kötelezi a felekezeti iskolákat, s bezárással fenyegeti meg, ha rendeletét neta teljesítik. Minthogy igen szegény az eklézsia, arra kér, hogy könyveimimel ves­sem meg a könyvtár alapját, s egyben adjak tanácsot, hogy­ a találgatni könyvein kívül mely könyvek szerzendők meg. Istennek de­rék szolgáját­­aleg kellett szemsoritand­mt: száznál több gyermek- és ifjúsági könyvemi­­ből tíz sincs meg kisbaconi könyvtáraimban, a többi Budapesten rekedt, vagy látom m­ég azokat v­alaha, vagy sémi. Mások könyvét sémi ajánlhatom, bár fejből is le tudnám írni akár száz jó könyv címlét is, mert mit tudom én, hogy Angelescu úr milyen könyv­tárt akar: rom­án, v­­gy magyar nyelvül-e. Azt tanácsoltam hát az aggodalmaskodó pap­nak, hogy mielőtt egy könyvet is vásárolna, tájékozódjék illetékes helyen (s ezt taná­csoló,mi az összes felekezeteknek is) hogy miit akar voltaképpen Angeleseu úr. Ez a tájé­kozódás mindenképpen kívánatos, mert hisz köztudomású, hogy Angelescu úr anél­kül, hogy érdeklődött volna, micsoda köny­vek vannak a magyar állami iskolák könyv­tárában, válogatás nélkül minden könyvet beszállíttatott Bukarestbe, ott is — a tudo­mány nagy szégyenére — a tudós akadémia épületébe, ahol most nyilván igen jó dol­guk van az egereknek. Egyszer már nyílt levélben szólítottami fel Angeleseu urat, hogy »adja vissza köny­veinket«, de Angeleseu úr­­ aligha olvasta levelemet, ezt az »énekeimet« sem­ fogja hallani, pedig ebből megtanulhatná, hogyan kell összeállítani egy minden tekintetben ki­fogástalan ifjúsági könyvtárt. Éppen kerek negyven esztendeje, hogy a­­m­a­g­y­ar par­lamentben az akkori Tisza-korm­ány figyel­mébe ajánltat­­ a­­még sz­árnypróbálgató ma­gyar ifjúságii irodalmat, s­ ne ön telt bele tíz esztendő. Wlassich miniszter szervezte a Népiskolai Könyvtárakat intéző bizottságot, melynek rövidesen Nikiler volt a neve, s m­ielyi­nek az volt a dolga, hogy megbírálja az if­júsági könyveket, sőt azokat is, a­m­elyeket. Írójuk b­emi egyenest az ifjúságnak irt de az ifjúság is megérti és haszonnak olvas* hatja ! A Nikib-nek 12 tagja volt középiskolai és egyetemi tanárok, népiskolai tanítók, tag­ja volt többek közt a tóti fiubló hercegpra-* mássá lett Csernoch is, sőt miit mondjak, tagja volt csekélységem­ is. Volt ennek a­ Nikibnek m­ég 50 külső tagja is, lakik közt kiosztottuk a könyveket bírálatra s e bizárl­­atokat az NjMK k­ét-két belső tagja ellen­őrizte. Merem állítani, hogy kerek e földön­ nem volt, s nincs oly nagy gonddal, oly szi­goru kritikával megtestedt ifjúsági könyv­­­ár, mint amilyen volt. (s van mi is) a m­a­­­gyarországii állalmi és felekezeti iskoláknak. A bizottság nem tűrt meg oly könyvet, mely­­ valamelyik osztályra, fajra, felekezetre sértő volt. Sohasem felejtelm­ el, hogy Csernoch­ volt az, aki keményen elitélt egy, a Szent István társulat által kitaroott antiszem­itás­­kodó ifjúsági könyvet. És azt sem felejtem el, hogy a bizottság egyhangúlag dobott el egy különben jól megírt könyvet, amelyben egy rotván diák állandó gúny tárgya volt magyar diáktársainak. Ebbe a könyvtárba felvettük a világirodalom leghíresebb ifjú­sági könyveit. Örömimlől sorozódott be két kötet román népmese, mely az általam szer­kesztett, több mint 200 kötetes Kis Könyv­tárban jelent meg, a melynek gyarló fordí­tását én másaim egészen újra irtam. Monda­nom se kell, hogy Angelescu úr nagyobb dicsőségére, a román népmeséket is eszik az egerek, ha eddig ugytak meg nemi ették. Tudok esetet arra, hogy a könyvek nem­ kerültek be Bukarestbe, hanem a tanfel­ügyelő hamaros­an végigszaladt a könyvjegy­zéken, a »veszedelmes« könyveket, vagyis a történeti könyveket, a történeti vonatkozá­sú elbeszéléseket, Vörösmarty, Petőfi, Arany. A lej mára esett. Száz lej Zürichben 3*18 svájci frank. 100 lej 0 625 dollár . I­ 1 dollár . 161-375 lej 100 lej 2 stilling 7 p | 1 angol font 788 lej 110 lej 3­ 52 pengő || 1 pengő . . 28­35 lej 100 lej 2 568U arany m. 1 márka . . 3870 lej ICO lej 20 55 cseh kor. || 1 cseh korona 4 80 lej 1 svájci frank 31-225 lej

Next