BUKSZ - Budapesti Könyvszemle 2. (1990)

1990 / 2. szám - SZEMLE - Borsányi György: Sipos Péter: Legális és illegális munkásmozgalom (1919-1944)

pitulációját. Az események csupán a keretet adják ahhoz, hogy megma­gyarázzon olyan, mindmáig meglehe­tősen homályos fogalmakat, mint lega­litás és illegalitás, a szociáldemokrata és a kommunista párt felépítése és működése, a munkáspártok és a szak­­szervezetek viszonya a tárgyalt kor­szakban. A komplexitás követelmé­nyéből következik, hogy a mű nem korlátozódik a pártok és szakszerve­zetek politikai és gazdasági harcaira, hanem benne a szerző elemzi az MSZDP-nek a közéletben elfoglalt helyét, a munkásmozgalom tudatfor­máló tevékenységét, a munkásosztály összetételének kapcsolatát a politikai magatartással és e viszony változásait. A szerző a munkásmozgalmat nem szűkíti le — mint hagyományosan szokás — a szociáldemokrata és kom­munista pártra, hanem megemlíti — ha nem is nagy terjedelemben — Weisshaus Aladár és Demény Pál cso­portjait, valamint a jobboldali (ke­resztényszocialista, nyilas) munkás­szervezeteket. A mű középpontjában — a dolog természetéből következően — a szo­ciáldemokrata mozgalom áll; a kom­munista párt inkább csak periferi­kusan jelenik meg a könyvben. A mozgalom — vagyis nem csupán és nem is elsősorban a párt. A pártállam évtizedeiben felnőtt olvasó reflexsze­­rűen vetíti vissza a múltra az ismerős struktúrát: a „vezető szereppel” fel­ruházott pártot, amelynek alárendel­ve helyezkednek el a „transzmissziós szíjak”, a szakszervezetek, a kulturá­lis és sportegyesületek. Sipos Péter könyvéből világosan kitűnik, hogy az 1945 előtti munkásmozgalom nem ehhez a sémához igazodott. A párt pusztán egyike volt a munkásmozga­lom szervezeteinek, a mozgalom ge­rincét a szakszervezetek képezték. A két szervezet viszonyát nem az aláren­deltség, hanem a munkamegosztás jellemezte. A párt elsősorban arra kellett, hogy a parlamentben képvi­selje a munkások érdekeit, míg a szakszervezetek elsősorban a gazda­sági érdekvédelemmel foglalkoztak. Emellett vállalták az oktatást, szóra­kozást, sportot (vagy, ha volt hozzá kellő erő, e tevékenységekre önálló szervezetek alakultak). A szerző szakít a dogmatizmus ko­rának jelzőivel: a mű lapjain nem találunk „jobb-” vagy „baloldali” szociáldemokratát. Megállapítja: a ,, jobbszárny— centrum—balszárny ’ ’ csoportosítás mesterséges, erőszakolt és ritkán fedi a valóságos erővonala­kat. Reálisabb az a felosztás, amely a pártban, illetve a szakszervezetekben tevékenykedők között húz határvona­lat (az elsőhöz sorolva Garamit, Bu­­chingert, Mónust, míg a másodikban Peyer, Kabók, Farkas az ismertebb nevek). Az egyes személyek magatar­tását a szerző mindig az adott hely­zetből, részben pedig az illető sze­mélynek a mozgalomban elfoglalt helyéből kiindulva vizsgálja. Szenve­délyektől, elfogultságtól mentesen, kerülve a minősítéseket. A mű eré­nyeinek egyike a perszonifikáció; az egyes események (beleértve a kom­munista mozgalom eseményeit is) mindig konkrét személyekhez kötve jelennek meg. E tekintetben a mű­ben ábrázolt Mónus-portré valóságos miniesszének tekinthető. Nem kevés­bé értékes a történeti köztudatban csak igen halványan jelen lévő Kabók Lajos 1944-es helytállásának ábrá­zolása. Bár történetírásunk elég régen sza­kított a munkásság két háború közöt­ti életkörülményeinek „nyomornatu­ralista” ábrázolásával, mégis újszerű a szerző által e téren is sokoldalúan ábrázolt kép. A munkásmozgalmat nem a nyomortelepen őgyelgő mun­kanélküliek csinálták. „A betevő falat hiánya, a hajléktalanság nem forradalmasít, még csak politikai ak­tivitásra sem ösztönöz” — írja Sipos. A szervezett munkások szakszerveze­tük segítségével esti iskolába jártak, szakértelemmel összeválogatott könyv­tár könyveit kölcsönözték, színházat látogattak, kórusoknak, sportegyesü­leteknek voltak tagjai. Ezek az egye­sületek nem a magyar szellemi élet perifériáján vegetáltak; a munkás­­mozgalom vonzáskörzetében megta­láljuk a magyar progresszió élvonalá­ba tartozó írókat, képzőművészeket, zeneszerzőket. A műnek a kommunista pártról szóló részei természetesen más szem­pontokból vizsgálják a témát. Kiin­dulva abból a tényből, hogy egy rend­őrileg üldözött, néhány száz tagot számláló kis csoport nem mérhető a legális munkásmozgalom mércéjével, a szerző főleg azt elemzi, milyen el­méleti szintre emelkedett ez a mozga­lom, illetve mennyire tudta áttörni a működése elé tornyosuló rendőri kor­látokat. Kitér a Kominternnel való kapcsolatra is. Ismeretes, hogy ez a kapcsolat nem volt mentes a problé­máktól. 1936-ban a magyar párt osz­tozott a lengyel, jugoszláv, lett párt sorsában: a Komintern feloszlatta. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy a magyar párt a második világháború alatt nem tudott az antifasiszta magyar politika számottevő tényezőjévé válni. A mű több olyan tanulsággal szol­gál, amelyek túlmutatnak a témán és a történelem általános törvényszerű­ségeire világítanak rá. Két példán szeretném ezt érzékeltetni. „A politikai pártok elvei és gyakor­lati politikájuk között — írja Sipos — szükségszerű a szakadék. Az eszmei hitvallások jobbára deklaratív érté­kűek. A gyakorlatba az kerül át belő­lük, ami az adott társadalmi, gazda­sági, bel- és külpolitikai feltételek között megvalósítható”. Hozzáte­szem: a pártok különböző szintjein különböző mértékben értik meg eze­ket az elveket. Az legalsó szinteken veszik őket igazán komolyan. Az egy­szerű párttagok, a „hívők” úgy gon­dolják: vezetőik a hihetett elvek sze­rint cselekszenek, és ha hatalomra kerülnek, meg is fogják valósítani azokat. A felsőbb szinteken általában tudják: a deklarált elvek csupán tö­rekvések, amelyeket más erők ellen­tétes irányú törekvései kereszteznek, s az eredmény legjobb esetben kom­promisszum lehet. A pártok történe­tét végigkísérő szakadások és viszály­kodások legtöbbször az elvek és a gyakorlati lehetőségek törésvonala mentén húzódnak. A hatalomra ju­tott párt mindig kénytelen elbúcsúz­ni korábban hirdetett eszméi nagy ré­szétől — és ezzel kiábrándítja híveinek azt a részét, amely komo­lyan vette az elveket. (Van persze arra is bőséges példa, hogy a hatalomra került párt megkettőzi a világot: mi­közben a valóságban azt teszi, amit a körülmények diktálnak, propagandá­jában ezt a világot a hirdetett elvek megvalósulásának tünteti fel. A kö­zelmúlt példája azt mutatja, hogy ezt hosszú ideig lehet ugyan csinálni, ám

Next