Berza László (szerk.): Budapest Lexikon (Budapest, 1973)

U, Ú

újjáépítés 1213 újjáépítés helyreállítása széles körű társadalmi össze­fogással kezdődött meg, és a munkák gyors ütemben haladtak. Ennek eredményeként az 1945—46. tanév elején már 100 épület 1616 tantermében lehetett az oktatást meg­kezdeni, a következő tanévben pedig már a békebeli számú tanteremben folyt a taní­tás.­­ Az újjáépítés másik igen fontos fel­adata volt a közművek mielőbbi helyre­­állítása. A vízcsőhálózat sérüléseinek kija­vítása még a harcok közben megkezdődött. Ennek során 22 vízmű-dolgozó halt hősi­halált. A csőtörések nagy részét még 1945- ben kijavították, máj­ 1-én a csőhálózat nagyobb része ismét üzemképes állapotban volt. Ugyanakkor a megsérült gépek kija­vítása is megkezdődött. 1947-ben a Vízmű újra elérte az 1944. évi vízszállítási kapaci­tást. 1947-ben ismét összekapcsolták az újjáépített Szabadság-hídra felszerelt négy 650 mm-es csővezetékkel Pest és Buda víz­vezetéki hálózatát. Az erősen megsérült gellérthegyi medence helyreállítása ekkor még nem történt meg. A 3 éves terv idő­szakában kapcsolták össze a budai és pesti hálózatot az újjáépített Margit-hídra fel­szerelt két 600 mm átmérőjű csővezetékkel, így lehetővé vált a békásmegyeri vízmű­telep gépeinek nagyobb fokú kihasználása, valamint a túlterhelt Váci úti 1200 mm-es főnyomóvezeték tehermentesítése.­­ Az Óbudai Gázgyár berendezéseinek helyreállí­tását az 1945. év elején kezdték el, s ugyan­akkor hozzáfogtak a csőtörések megszünte­téséhez és a hiányok pótlásához. 1945. márc. 30-án megkezdődött a gázszolgáltatás a gyár környékén. Pestre a gázt a felrobban­tott Boráros téri híd roncsain épített fa­ludon vezették át először, majd gázvezeté­keket tartó kötélhíd létesült a felrobbantott Margit-híd pillérein. Ez lehetővé tette, hogy 1945 jún.-ában már a pesti oldalon is meginduljon a gázszolgáltatás. A teljes helyreállítás a 3 éves terv (1947—49) idő­szakában befejeződött. 1945. márc. 14-én kezdték meg a főv. csatornahálózatának helyreállítását. Első teendő volt a csatorna­hálózatban levő dugulások megszüntetése, a közegészségügyet veszélyeztető nagyobb üzemzavarok elhárítása, ami 1945 őszére megtörtént. A teljes helyreállítás 1947 ápr­­­áig tartott. Az 1945. év végéig 115 helyen, összesen 1700 fm hosszban a csatornaháló­zatot átépítették, és a 11 200 fm hosszú csatornaszakaszból 3330 m3 törmeléket és egyéb szennyes anyagot emeltek ki és szál­lítottak el. A szivattyútelepeken a gépi berendezések és a megsérült épületek ki­javítását elvégezték.­­A villanyáram-ter­melés és-szolgáltatás 1945 máj­­ában indult meg a kelenföldi erőműtelepen. Az ostro­mot követően már az első félévben 5 kazánt és 6 gépegységet hoztak üzemképes álla­potba 30 ezer kW teljesítménnyel. 1947-ben pedig a kazánok és áramfejlesztő gépek teljesítőképessége 100%-os volt. — 1949-ig a főv. egész területén újjáépítették a villa­mos kábeleket és légvezetékeket. A villa­­mosvasutak a vágányhálózatot és a felső vezetékeket 1946.1. negyedév végéig csak­nem teljesen helyreállították, s ugyanakkor a háború előtti kocsiállomány 75%-a üzem­képes állapotban volt.­­ A romok eltakarí­tásával egy időben megindult az utak kija­vítása és újraépítése is. Az első útépítések a Boráros téri szükséghíd, a margitszigeti pontonhíd, valamint a Kossuth-híd hídfőinek kialakításához kapcsolódtak. Nagyobb ará­nyú útépítés a 3 éves tervidőszakban indult meg. Ekkor építették át a Kerepesi út egy szakaszát; a Nagykörúton, Kiskörúton, Thököly úton, Üllői úton, Orczy úton, Kálvin téren és a Marx téren pedig a villa­mosvágányok középre helyezésével az út­burkolatokat is újrakövezték. A legsürgő­sebb karbantartási munkákon felül mint­egy 24 700 m2 útburkolat helyreállítása és 187 400 m2 burkolat felújítása történt meg. Mintegy 53 400 m2 új útburkolat is épült. A Duna-hidak újraépítésével egy­időben a csatlakozó forgalmi tereket (Boráros tér, Gellért tér, Dimitrov tér) is átépítették.­­ A templomok közül 1947-ig a belvárosi templom, a Batthyány téri és a cisztercita A Szabadság-híd újjáépítése

Next