II. kerületi érseki katolikus főgimnázium és Rákóczi-kollégium fiúnevelő-intézet, Budapest, 1935

Angol diákok — angol iskolák „What is he sent to school for? Well, partly because he wanted so to go. If he’ 11 only turn out a brave, helpful, truth-telling Englishman, and a gentle­man, and a Christian, that’s all I want.” („Tom Brown’s Schooldays”) Az angol diákok túlnyomó része, több mint kilencven százaléka olyan középiskolákba jár, melyek csak kevés vonásban különböznek a miénktől. Az eltérő vonások nem eléggé jelentékenyek ahhoz, hogy angol rendszernek nevezzük és itt bővebben legyen róluk szó. Nem is erről a nagy átlagról akarok beszélni, hanem a kivételekről, azokról a kivételekről, amelyek a tulajdonképen angolnak nevezett iskolarend­szert és diákéletet jelentik. Mert van Nagybritanniában jó­ néhány régi középiskola bennlakó növendékek számára, ahol a fiúk érdekes, sőt különös módon élnek, ahol a nevelés célja a miénkétől eltérő és ennek következtében számunkra szokatlanok az eszközei is. Ezeket az iskolákat a közvélemény hagyományos okokból Pub­lic Schooloknak (P. S.), nyilvános iskolának hívja, de ez az elnevezés megtévesztő, mert egyáltalán nem nyilvánosak, hanem az uralkodó gazdag társadalmi osztály gyermekeit nevelik s nem is a munka a legfontosabb bennük. Van köztük olyan is (Eton), ahol a fiúkat születésük után hamarosan elő kell jegyeztetni, mert különben 12—13 év múlva már hiába jelentkeznének fölvételre. Amikor középosztálybeli magyarok magukfajta, de előttük is­meretlen emberekről beszélnek, az első tájékozódó kérdés rendszerint: milyen családból való? Angolok hasonló esetben így kérdeznek: mi­lyen iskolába járt? Ezzel nemcsak az iránt érdeklődnek, hogy családja milyen szociális réteghez tartozik, hanem a válasz azt is jelzi, hogy az illető világnézetileg, társadalmilag körülbelül miféle típus. A Public Schoolok nagy társadalmi tekintélye biztos fémjelzés a volt növendék számára. Ezek a régi iskolák nevelik a társadalom vezető rétegét. Nem akarnak főiskola vagy valamilyen szakma számára előkészíteni, céljuk sokkal nehezebb: embert, úriembert, gentleman-t nevelni. Ennek megfelelően sokoldalúak eszközeik is. Diákjuk megtanul beilleszkedni a nemzet és az uralkodó osztály hagyományaiba, a fiúkat egyszerre

Next