IX. ker. Fáy András Gimnázium, Budapest, 1920

i Gyula, ifj. Ujházy László, Závodszky Levente, Zayzon Sándor, Zsankó Péter rendes tanárok, Asztalos Lajos, Fáy Károly, Stagl Arthur óraadó tanárok, Búzás Lajos, Schák Lajos, Kovács Lajos gyakorló tanárok, Hock János, Kocsis Lajos, Tomcsányi Béla, Nyisztor János és Semsey Tibor tornatanítók. Az említettek közül tudományos és irodalmi munkásságukkal kitűntek: Bán Aladár, a Szent István Akadémia és Helsingforsi Finn Irodalmi Társaság tagja, költő, műfordító és etnográfus; Dávid Lajos egyetemi m. tanár, mathe­­matikus; Fodor Gyula, a classica-filológia művelője, tankönyvíró; Lukin­ich Imre egyetem­i tan­ár, a M. T. Akadémia tagja, történetíró; Posch Jenő, a M. T. Akadémia tagja, filozófus. Iskolánk az 1920—21. iskolai évben fennállásának 13-ik évét töltötte be II. Iskolánk az 1920—21. iskolai évben. A sok háborús tanítás után bízó reménységgel tekintettünk az új iskolaév munkája elé abban a hitben, hogy az zavartalanul fog lefolyni a „béke“ jegyé­ben. Hiszen az elmúlt évek hiányos, tévútra vezetett tanítása olyan űrt, felü­letességet okozott az ifjúság tanulmányaiban, szellemi és erkölcsi életében, hogy ezeknek pótlása, helyes irányba való terelése csak megfeszített, zavar­­­­talan tanítással érhető el. Ezeket a hiányokat kellett az idei munkánkkal vég­legesen kiküszöbölnünk. Cél: a háborús és békebeli tanítás áthidalása. A bolsevizmusnak a romjait is eltakarítottuk az előbbi évben, az idén az építés, alkotás munkáját kellett erősebb ütemben folytatnunk, hogy ennek a szerencsétlen, letiprott nemzetnek jövő reménységét, ifjúságát, új lélekkel telítsük meg, oly szellemmel, mely a keresztény erkölcs, acélos magyarság, kitartó munka, kötelességteljesítés, a­­kemény fegyelem erejével és a tudás hatalmával, kultúránk fölényével majdan visszaszerezze mindnyájunk számára a nagy és boldog Magyarországot! . . . Az iskola az alap, ahonnan ez új életnek ki kell indulnia. A felnőttek gondolkozását nehezebb megváltoztatnom, ha az a józan belátás alapján meg nem változik. A termő fa érett gyümölcsét más­ nem változtathatom meg, hanem a csemetét, a vad alanyt beolthatom, hogy nemesebb gyümölcsöt terem­jen. A világ természetes fejlődése, haladása is bizonyos fokokon át történik. Egyetlen biztos és helyes út az ifjúság szívének, lelkének nemesítése. Végzett munkánkra megnyugvással tekinthetünk vissza. Az ifjúság meg­értette a változott idők követelményeit, követte tanító mestereinek intő sza­vait, akik hivatásukból kifolyólag legjobb igyekezettel munkálták jövő remény­ségünk­­testi, szellemi, erkölcsi előhaladását. Változások a közoktatásügyi kormányzatban. Haller István kultusz­­miniszter biztos vonalban haladó kul­turprogrammjának egyik pontja volt az az intézkedése, mely a közgazdaságtani ismereteknek a tantervbe való szerves beillesztésével közelebb vitte a gimnáziumot a való élethez. Céltudatos mun­kásságával mindegyre erősítette azt az alapot, melyen kultúráik továbbhaladva üdvös reformokkal telik meg. Haller Istvánnak egy évi működése után Dr. Vass Józsefet nevezte ki .

Next