II. ker. Mátyás király reálgimnázium, Budapest, 1933

Hunyadi M­átyás 1458—1490. Az Anjouk erélyes kormányának letüntével országunk igazgatása a mammut-birtokosok kezébe került. Zsigmond után már-már attól kellett tartani, hogy szétesik ha­zánk és felbomlik egymástól függetlenülő területekre. A nagybirtokosok (főurak, egyháziak, megyei köznemesek, váro­sok) Mátyás trónraléptekor is felemelték kezüket. Ne merje ezt vagy azt megtenni az ő apró érdekük sérelmére. Hogyan segített magán Mátyás? Úgy, hogy teremtett magának olyan királyi hatalmat, amely független lett a rendiségtől. Átszervezte a központi igazgatást. Háttérbe szorította a királyi tanácsot, a nagyúri tanácsosokat. Körülvette magát tőle személyesen függő, alacsony származású, de modern műveltségű egyénekkel és rá­juk bízta az ügyek vezetését. Leváltotta azokat a nagy családokat, amelyek múltjuknál fogva alattvalói engedelmesség helyett lázadásra voltak hajlandók. Az ilyen családokkal szemben más rendeket emelt föl, függetlenítette magát pénz- és hadügyben is a rendiségtől. Országa központosítását, a széthúzó erők ellensúlyozását szolgálta akkor is, mikor új bíráskodást és igazságszolgáltatást teremtett. Olyat, mely az újkori abszolutizmusok központi, állami jogrend­szeréhez közel áll. Tette pedig ezt szinte erőszakkal. Az igazságszolgáltatást ugyanis kancelláriájának embereivel in­­téztette. Sikerült így neki a bíróság tagjait elválasztani a politika em­bereitől. Szétválasztotta a bíráskodást és közigazgatást. Olyan útra lé­pett ezzel, amely az újkori állam egyik legnagyobb vívmánya. Megelőzte ezzel az intézkedésével Európa nagy részét. Méltán is nevezte el az utókor: igazságosnak. Valóban ő volt a Rend fenntartója, az Állam megszemélyesítője! Követelte a jobbágy számára is a „szabadember“ jogállását. Tőle Széchenyiig hosszú és keserves az út a magyar nemzet többsége szá­mára. Rendeleteivel, példájával, szellemével rákényszerítette a hazai társadalomra azt az irányt, mely az erőszak túlkapásaival szemben a gyengék, a kisebbek erősítését és védelmét célozta. Megszállta őt a renaissance szelleme. Azért alkotott egészen új, büszke magyar államot; olyat, amely büszke függetlenségére a pápa­sággal és császársággal szemben, amelynek királya természetes képvi­selője a nemzeti autonómiának, akárcsak az Árpádok korában, amikor a fejedelem és állam még differenciálatlan és egyetlen egységet jelentett. Új nemzetállami öntudat hatotta át, önmagában érezte a magyar államot, melynek jó vagy balsorsáért egyedül felelős, de amelynek nagysága és dicsősége az ő személyes hatalmát is jelentette. Mindenkor színjátszó köntösben járt, mindenkor állama érdeké­ben, az ő Magyarországáért. És mint, aki egész egyéniségében renaissance uralkodó volt, lelki szükségét érezte mindannak a külsőségnek (tudósok körének, könyvtár­nak, fényes udvartartásnak stb.), amelyek a fejedelmek udvarát messze láthatólag renaissance-szá, azaz akkor modernné avatták. Túl nagy volt ő a tömeg számára és túl sokat akart! (Hóman—Szekfü: Magy. Tört. III. k. nyomán.)

Next