Magyar Új Iskola Egyesület nyilvános jogú leánygimnázium, Budapest, 1934

I. A húsz éves Uj Iskola 1914/15—1934/35. Az új nevelés mozgalmában jelentékeny esemény a ma­gyar Uj Iskolának húsz éves jubileuma. Különösnek látszik, hogy akkor, amikor az oktatás új irányának nálunk még nem egészen népszerű talaján ehhez az eseményhez érkeztünk, zaj­talan csend honol az Uj Iskola körül, alapítók és pártolók hallgatnak. , Az Uj Iskola valóban nem ünnepel, mert hallottja van. Weszely Ödön dr. Az Uj Iskolát alapítója Domokos Lászlóné a Magyar Gyermektanulmányi Társaság erkölcsi védelme és támogatása alá helyezte. Weszely Ödön az alapító tervét helyeselte. Jelen volt az Új Iskola alapításának legelső korszakánál, mint a Magyar Gyermektanulmányi Társaság neveléstani szakosztá­lyának elnöke. Ebben a minőségben az első időben vizsgákon is elnökölt. Weszely Ödön akkor az általa alapított Pedagógiai Szeminárium főigazgatója volt. Később, mint pozsonyi, majd pécsi egyetemi tanár elfoglaltsága mellett is törődött az Új iskola fejlődésével. Iskolánk belső fejlesztésének azonban tel­jes ambíciójával akkor látott neki, amikor 1934 őszén a buda­pesti egyetem pedagógiai tanszékére hívták meg. Az iskola iránti szeretetét és megbecsülését erőteljesen fejezi ki az a memorandum, amelyet halála előtt írt és amelyet, mint az Új Iskola Barátai Körének társelnöke személyesen akart a Vallás- és Közoktatásügyi Miniszter úrnak átadni. Memorandumának lényege az, hogy az állam az Új Iskola húsz éves munkásságának értékeléseképen vegye át az isko­lát és tegye a tanár- és tanítóképzés szolgálatában álló kísér­leti iskolává, amelynek feladata új módszerek kipróbálása és bemutatása. Ezzel a célkitűzéssel Weszely professzor a maga

Next