Magyar Új Iskola Egyesület nyilvános jogú leánygimnázium, Budapest, 1934
I. A húsz éves Uj Iskola 1914/15—1934/35. Az új nevelés mozgalmában jelentékeny esemény a magyar Uj Iskolának húsz éves jubileuma. Különösnek látszik, hogy akkor, amikor az oktatás új irányának nálunk még nem egészen népszerű talaján ehhez az eseményhez érkeztünk, zajtalan csend honol az Uj Iskola körül, alapítók és pártolók hallgatnak. , Az Uj Iskola valóban nem ünnepel, mert hallottja van. Weszely Ödön dr. Az Uj Iskolát alapítója Domokos Lászlóné a Magyar Gyermektanulmányi Társaság erkölcsi védelme és támogatása alá helyezte. Weszely Ödön az alapító tervét helyeselte. Jelen volt az Új Iskola alapításának legelső korszakánál, mint a Magyar Gyermektanulmányi Társaság neveléstani szakosztályának elnöke. Ebben a minőségben az első időben vizsgákon is elnökölt. Weszely Ödön akkor az általa alapított Pedagógiai Szeminárium főigazgatója volt. Később, mint pozsonyi, majd pécsi egyetemi tanár elfoglaltsága mellett is törődött az Új iskola fejlődésével. Iskolánk belső fejlesztésének azonban teljes ambíciójával akkor látott neki, amikor 1934 őszén a budapesti egyetem pedagógiai tanszékére hívták meg. Az iskola iránti szeretetét és megbecsülését erőteljesen fejezi ki az a memorandum, amelyet halála előtt írt és amelyet, mint az Új Iskola Barátai Körének társelnöke személyesen akart a Vallás- és Közoktatásügyi Miniszter úrnak átadni. Memorandumának lényege az, hogy az állam az Új Iskola húsz éves munkásságának értékeléseképen vegye át az iskolát és tegye a tanár- és tanítóképzés szolgálatában álló kísérleti iskolává, amelynek feladata új módszerek kipróbálása és bemutatása. Ezzel a célkitűzéssel Weszely professzor a maga