II. kerületi Toldy Ferenc állami főreáliskola, Budapest, 1887

A szabadkézi rajzolás módszere. * Megfelelő rajzminták bemutatása kíséretében az V.—VIII. osztályok növendékei számára tartott előadás. A reáliskolai tanításra vonatkozó »Utasítások« XII. szakasza alapján, mely az iskolai és a művészi rajzolásnak egymáshoz való viszonyáról kimerí­tően értekezik, ezúttal összefoglalva kívánom tárgyalni a szabadkézi rajz­oktatás főbb elveit, hogy tanítási eljárásom kapcsolatos egymásutánját önökkel lehetőleg megértessem. A jó rajzolótól meg lehet kívánni, hogy ismerje és combinálni tudja azon alkotó elemeket, melyeknek összege a rajzolás s ennek alapján a festé­szet művészete. Ezen alkotó részek: első­sorban az idomot körülíró vonal vagyis a körrajz (contour), továbbá az alakot meghatározó sötét és világos tömegek, másodsorban a testek textúrája (szövedéke) és a színek. A vonal­r­a­mint tudjuk — a pont változatlan vagy változó irányban való haladásának összefüggő nyoma. A másoló rajzolás szempontjából a vonal előállításának fő kelléke az, hogy a mintához hű, azaz hogy az ábrázolandó tárgy alakjával azonos irányú és arányú legyen. A vonal állását úgy hatá­rozzuk meg, hogy annak két végpontját a függélyeshez és vízszinteshez viszo­nyítjuk. A görbe vonal helyzetét is úgy határozzuk meg, hogy — képzele­tünkben — két végpontján át egyenest húzunk s a görbület főbb pontjait ezen segédvonalhoz viszonyítjuk. Ha a rajzoló összetett vonalat, vagyis olyat, mely egyszerre többféle irányt és arányt jelez egy vonásban, híven előállítani képes, a vonal sza­badságáról lehet szó. E képesség, ha eléretett, a rajzolónak tárgya feletti uralmát bizonyítja. Minthogy nem mathematikai, hanem művészi vonal húzásáról van szó, tekintetbe jő még a vonal nyomatéka. Nyomaték alatt értjük a vonalban nyilvánuló manuális érzés növekedését vagy apadását és kivált a kellő helyen való nyilvánulását. Szükséges ezen kívül, hogy a vonalnak hosszához mért vastagsága is legyen, mert csak így­ lesz megfelelő távolságból szem­lélhető. Ezeket összefoglalva: hibás lehet a vonal, ha a mintával össze­ * Székely Bertalan »Előadásaidból kivonatosan közölve és a reáliskola felső osztályaira alkalmazva.­ ­*

Next