I. ker. Szent Gellért női felsőkereskedelmi iskola, Budapest, 1943

I. RÉSZ. A személyi lap a családi nevelés és az önnevelés szolgálatában. A magángazdaság, a közgazdaság, a társadalom érdeke egyfor­mán megkívánja, hogy megismerhető legyen az egyének alkalmassága a különböző életpályákra. Az iskolai bizonyítvány nem mutatkozott erre a célra kielégítőnek, azért vezette be az új Rendtartás a személyi lapot, melyet minden tanulóról ki kell állítani. Az említett célból meg kell állapítani, mutatkozik-e kifejezett al­kalmasság, vagy alkalmatlanság valamilyen pályára. Meg kell állapí­tani a tanuló testi és szellemi teljesítő képességeit, teljesítményeinek mi­nőségét, értelmének jellegzetes tulajdonságait, érzelmi világának össze­tevőit, akaratát, elhatározásának alakító eredőit, egyéni és társas ma­gatartását, érintkezésének formáit, stb. Nem könnyű ez a feladat, de viszont sikeres megoldása nagyon fokozza az iskola munkájának az eredményességét. A szülői ház ezen a téren hathatós támogatást nyújthat az isko­lának. Szülői értekezletek és a szülők iskolája volnának azok a ténye­zők, amelyek a szülőket megfelelő tájékoztatásban részesíthetnék arra vonatkozólag, hogy milyen módon végezhetnék el a szükséges meg­figyeléseket gyermekeik személyiségjegyeinek megállapítására. A ta­nári kar felhasználná ezeket a megfigyeléseket és egyeztetné az iskolá­ban végzettekkel. Részletesen elemezve életünket, érdemes elgondolkodni azon, hogyan kellett volna eljárnunk, hogy a magunk életművével szemben megelégedettek lehessünk. Sokszor felsóhajtunk, ha még egyszer gyer­mek tudnék lenni és újból lehetne kezdeni mindent... Ebben a sóhaj­tásban benne van a bírálat: sok mindent elhibáztunk... Ha már ez megtörtént, arra kell törekednünk, hogy gyermekünk ne hibázza el életét, hogy a következő nemzedékek hálát adhassanak a

Next