III. kerületi községi polgári fiúiskola, Budapest, 1872

nép nagy zömének, mint nagy részt vagyontalannak, a polg. iskolai tanulás, mint szakiskolafélének némileg költ­­séges voltánál és a kizárólagosan polg. iskolai tanulmányok elsajátítása által semmiféle pályára való praecis előkészí­­tésnél fogva, lehetlenné válik közép tanodába nem járó gyermekét a polg. iskolába küldeni. A népmivelés intézménye új, a polg. iskolai rendszer még alig ismeretes, s ebből folyólag minél számosabb tanu­­ló nyerése s azok különböző igényeinek minál inkábbi ki­­elégitése végett előkészít gymnasiumban, reáltanodában, vagy kereskedelmi iskolában tanulmányaikat folytatni kívánókat, mert hiányzik eddig általában a polg.­iskoláknak a szoros önállóság, alkalmas terv, czél, a tananyag czélszerű neme, mennyisége és közlési módja, valamint a tanuló által jog­­gal követelt garanczia. A gymnasium­iak meg van a maga humanistikus, a reáliskolának a maga realistikus irányú tananyaga és tan­­módja s az e tanodákat végzett megkapja a garancziának mondott belépti engedélyt és kizárólagos jogot mindenféle ama tanodáknál magasabb, sőt szorosan őt pályájára előké­­szítő intézetbe, mely absolutóriumot képző igazolványt ed­­dig a polga iskolát végzett tanuló nem mutathat fel, azt hívén, a valamely mesterségre, kisebbszerű kereskedelmi, vagy gazdasági pályára készülő ifjú, miszerint arra nézve igazolványra, illetőleg képesítő okmányra nincs szüksége, vagy ha igen, úgy csakis szakbeli kereskedelmi, vagy gaz­­dászati intézetben hiszi elérhetőnek, milyenre szert tenni mind állása mind pályája kisebbszerűsége, igénytelenségénél fogva nincs is szüksége, a mesterségre menő gyermektől pedig ép testalkaton kívül csakis az ismétlő oktatással megtoldott elemi iskolai tanulmányok követeltetnek. Engedjük meg tehát kizárólagosan oly ifjaknak csak

Next