II. kerület községi nyilvános polgári leányiskola és női kereskedelmi tanfolyam, Budapest, 1944

■ 2> ■ r ,־ ..*י Zttfciélfe ^-S׳ r■ '*Z : 1 I' / VJ: Iskolánk mellett jégpályát létesit s annak tiszta jövedelmi­­től korcsolyákat szerez, hogy a szegénysorsu tanitványaink is el­­sajátíthassák ezt az egészséges­ sportot; a sportkör fejlesztésére ping־^ pong felszerelést vásárol.A gyakorlati életre való nevelés céljából lehetővé teszi iskolánkban a gép- és gyorsírás tanulását. Kiváló szaktudásának eredményeképpen megjelenik számtan-és bértankönyve a polgári iskolák számára. Mint szenvedélyes fényképész, a diákság részére megindít­­ja a " Diákfotó " c. szaklapot, igen nagy sikerrel♦ Megszervezi az " Országos Diákfotó Kiállítás ״-t egy -egy nagyobb vidéki vá­­rosban, ezzel kapcsolatban egy vándordíjat ajándékoz a fényképe­­ző diákság buzdítására. Ezt a vándordíjat k ízben a mi iskolánk if­júsága nyerte meg. .. " , ׳ ׳ ׳"• Közben egészségét, testi épségét emészti, gyengíti a gyil­­kos kór, amely eleinte bár lassan, de mégis felőrli erejét. A b­ehalmozott munka következtében összeroppan. A tél­ a maga ke­­gyzetlen eseményeivel a föld alá kényszeríti igazgatónkat is csa­­ládjával együtt és orvosság hiányában az óvóhelyen éri egészségi­­leg az első nagy csapása­i nagy nehezen, de mégis talpraáll s utó­­lag hozzáfog, bár erősen meggyengülten a romokban heverő iskolá­­jának munkába való állításához. Már-már azt hittük, szervezete megbirkózik elhatalmasodott betegségével, de örömünk túlkorai volt. A viszonyok okota gond és bánat, az iskola épülete körül látott romok és pusztulás kedélyileg is mély nyomot hagytak fel-' k3£k&xv. Alig indítja meg előbb 4, majd 6 osztállyal az iskolaévi .munkát, újra hanyatlik ereje♦ De a kötelességtudása és lelkiis­­meretessége jóformán utolsó pillanatáig íróasztala mellett tar­­tották s rövid klinikai kezelés, sőt javulás után­, szivbénulás vetett véget nemes, munkás alkotó életének♦ .•־ fáradhatatlanul alkotni, teremteni kész nagyvonalú egyéni­­ség volt. Uj munkatársait minél előbb igyekezett megismerni. Ha megismerte munkásságukat ,tudta mit bizhat reájuk s feltétlenül bízott bennük. Szaktudása, széles látóköre, előrelátása, s min­­dek­kor megnyilatkozó finom tapintatossága, irántunk tanúsított bizalma, jó modora s mint jó pedagógus megteremtette tanártestü­­lete körében azt a harmóniát, amely nélkül eredményes nevelői és tanítói munka el sem képzelhető. Második otthonná tette tanár és tanítvány számára az iskolát, amelynek élén mint jóságos édes­­apa állt. ־•­­ S ha e néhány sorban méltattam is szeretett igazgató urunk ־ nagystílű egyéniségét,“ korántsem]meritettem még ki a mondanivaló­­־ imát, de kötnek a korlátok , bár nemes szive megszűnt dobogni, & már nem élhet körünkben és nem dolgozhat köztünk, szelleme velünk van s a reá való gondolás még sokáig megkönnyíti majd munkánkat. - - A nagy elődöktől / Kozma Gyula, Havas István­­ átvett­e iskolában még új célokat és feladatokat talált és tűzött ki, és valósított meg, úgy,,hogy nyugodt lélekkel állhatott az Úr trón­­ja elé, mert­ a reabizott talentumokkal a legjobb tudása szerint jól sáfárkodott. ־ . 5äte~: Perkel Mária, igazg. hely. 1­­9

Next