Evangélikus Gimnázium, Budapest, 1873

mai nap szerte, hogy »cogito, ergo sum« volt a modern subjectivismus kezdete, de hogy Cartes ezen közvetlen tudati tényből, e tudategyenletből mást hozott ki, mint a­mit tartalmaz, — hogy Cartes erre épített további fejtegetései lényegesen téves substítutióból eredtek, azt ugyan hányan tudják mai nap ? Ha ugyanis Cartes ebből azt következtette, hogy az, a­mi magáról mondhatja ezen tételt, hogy az substantia és szellem, — akkor ez a közvetlenül adott ténynek egyszerű meghamisítása. A tény t. i. nem mond egyebet, mint hogy a cogítatio meg van, — de hogy ezen cogítatio egy alanyi szellem állományából folynék, azt nem a közvetlen tapasztalat mondja, hanem a raffinirozott okoskodás hozza belé. Midőn ezt Kant átlátta, ámbár más oldalról, akkor azt mondhatta ugyan, hogy az »Ich denke« minden gondolatunkat követi, de egészen helyesen jegyezte meg, hogy ez a lélekről mit sem mond. 1) A közönség ezeket a dolgokat kapta fel: a mellett egészen elfelejtette, hogy a Cartes-féle cogítatio sokkal nagyszerűbb szerepet nyert egy más rendszerben, Spinoza rendszerében. Az egye­temes cogítatio, az ösztönszerű szellemiség, melyhez távolról sem tartozik sem az egyéni sem absolut tudatosság jellege, 2) oda lett állítva világállománynak s a lélektannak kötelessége lett volna kimutatni azon módokat s viszonyokat, melyek beálltával ezen vak létezőből a tudatosság kicsirázik. Mig tehát Kant iskolájában a tudat- és öntudat egyltalában nem okozott nehézséget, addig a másik irányban haladó tanok épen ezen kérdésből vet­ték kiindulásukat s nem szükség e kérdés fontosságának bizonyításához egyebet, mint azt említenem, hogy már Fichte azt mondja »Ich setze im Ich dem theilbaren Ich ein theilbares Nicht ich entgegen; über diese Erkennt­­nisz hinaus geht keine Philosophie« (Wissensch­­lehre, 1804-ből p. 23—28); hogy Schelling szerint 3) a philo­­sophia csak a tudat folytonos történelme, hogy Hegel rendszere alapgondolatban csak a Schelling-féle tanok­nak erőszakos dialektikával való keresztülvitele, — nem szükség többet felhoznom, hogy e fejtvényt nevezetes forduló­pontnak lássuk a modern philosophiai speculatióban. Az idealistikus rendszerek az öntudatot nemtuda­tosból vezetik le, úgy jár el még Hegel is *­ s épen ezen sarkpontját az idealismusnak kellett megtámadni, ha azt lényegileg­ megczáfolni akarták.A nevezetes lépést lélektani szempontból Herbai­ és Beneke­s) tette meg s csakis ez időtől kezdve lett a tudat kérdése tudományos discussiók tárgya, mig az előtt inkább rhapsodistikus con­­structiókkal igyekeztek a tudatosság mechanismusát elfedni s megzavarni. Mai nap pedig a Hegel koráig diva­tozott lélektan meglehetősen kiélt és leélt alak; a reális önszemlélés tényeit nem lehet önkény szülte kategóri­ákba szorítani, s a hegeli logikai schematismusba a lelki tünemények nem férnek. Eltekintve a fejtvény egyetemes philosophiai horderejétől lélektani szempontból annak megfejtésé­vel kivált Herbart iskolája és Beneke valamint a Fechner által alapított psychophysika foglalkoznak, míg ama Hegel-féle irány kihaltával Schopenhauer és köre más oldalról fognak ugyan­azon kérdésnek más alapon való megfejtéséhez. A lélektani irányok bizonyos alaptételre támaszkodva az alaptétel különbözősége szerint külön­böző módon igyekeznek a fátyolt fellebbenteni a homályos képről. Ezen többnyire metaphysikára alapuló főté­telek nem nélkülözhetlenek, sőt nézetünk szerint épen ezen tételek csak­is a lélektani kérdések megfejtése után nyerik elégséges alapjukat. A herbarti lélektan alapnézete a képzeterő (Vorstellung) egyedüliségében áll, a Schopenhauer köréhez tartozó, ámbár tisztán csak Fortlage lélektanában képviselt, az akarat, illetőleg ösztön alapján igyekszik a kérdést megoldani, míg Hartmann e tekintetben középhelyet foglal el, lévén szerinte a világ metaphysikai alapja a képzettel elválaszthatlanul összekötött akarat. E mellett lehetnek nézetek, melyek, mint kivált hazánkban, biztos alap nélkül ingadoznak, a­hova e kérdést illetőleg Jessent is számíthatjuk különben becses művével (Physiologie des menschlichen Denkens, 1872); de mind­össze is ezen két irány játsza a tudományos lélektan terén a főszerepet s ezeknek tanai lesznek tehát ezen czikkben tekintetbe véve. A czikk feladata pedig egy részt ezen tanok hiányait felmutatni, másrészt ama pontokat is figyelembe venni, a melyek a kérdés biztos megfejtését lehetségessé teszik. *) Kant. Kr­it. d. r. Vft. p. 404. »Durch dieses Ich, welches denket, wird nun nichts weiter, als ein transcenden­­tales Subject der Gedanken vorgestellt­e X. — wovon wir, abgesondert, niemals den mindesten Begriff haben können.« 2) Spinozánál sem. Az egyéni öntudatot maga fejtegette E­­­h. II. p­r. 21. s itt Spinoza némileg nehézkesen ugyan, de mégis határozottan akarja az emberi szellem öntudatosságát az Isten lényegéből levezetni. A levezetés azonban épen nincs adva azzal, mert a tudat és a lélek közt nem áll azon viszony, mely áll Sp. szerint test és lélek között; e párhuzamosság nélkül pedig a megfejtésnek értelme nincsen. 3) Schelling. System des transc. Ideal, p. 8—10 »fortgehende Geschichte des Bewusztseins.« 4) Encyclopaedic p. 413 s k. (1827—bol). 8) Benedie. Psychol. Skizzen. I. 337. (1825).

Next