Evangélikus Elemi Iskola, Budapest, 1879

Magyar

A) Az úgynevezett „iskolai takarékpénztárak“ kérdéséhez. Azon mozgalom, a mely nehány évvel ez­előtt, különösen Weisz B. Ferencz, kir. tanácsos úr kezdeményezése folytán az u. n. iskolai takarékpénztárak érdekében hazánkban is meg­indult, s a melyet azóta a napi sajtó közlönyei s egyes szaklapok is folytonos és kiváló buzgalommal támogatnak, a mi iskolánkat sem hagyta érintetlenül. Gyülekezetünk s iskolánk elöljáróságának kebelében szintén megtétetett az indítvány arra nézve, hogy ez intézmény a mi népiskolánkban is meghonosíttassék. Iskolai választmányunk azonban, mielőtt ez ügyben véglegesen határozott volna, mint átalában minden oly kérdésre nézve, mely az iskolát és annak ta­nító-testületét közelről érdekli, — úgy e tárgyra vonatkozólag is mindenek előtt a tanítói testület véleményét kívánta meghallgatni, s annak megadására bennünket felhívott. Testületünk, mely az iskolai takarékpénztárak ügyében fel­merült mozzanatokat kezdettől fogva élénk figyelemmel kísérte, e megtisztelő felhívás folytán beható megvitatás tárgyává tevén e kérdést, erre vonatkozólag az alább következő véleményt terjeszté az iskolai választmány — illetőleg presbytérium — elé, mely azt egész terjedelmében helyeslőleg fogadván, egyszersmind elhatározta, hogy a tanítói testületnek e munkálata a legközelebb kiadandó — jelen — „Iskolai Értesítődben is közzététessék. Ezeknek előrebocsátása után azon óhajtással, vajha jelen fel­szólalásunk által a már annyi oldalról megvitatott, de mindekkoráig eldöntetlen kérdés megoldásához mi is hozzájárulhatnánk, — ajánljuk véleményünket az érdeklődők becses figyelmébe. * *­­ * A helyes értelemben vett takarékosság kétség­kívül egyike azon biztos forrásoknak, melyekből úgy az egyénre valamint az egész társadalomra nézve is az anyagi jólét ál­dása fakad, — s viszont: az anyagi jólét, egyike azon hathatós tényezőknek, melyek az egy­énnek a társadalomban füg­getlenséget, az áll­a­dalomnak pedig, más államok­kal szemben, erőt és tekintélyt bi­z­t­o­s­i­tanak. 1*

Next