Evangélikus Elemi Iskola, Budapest, 1882

Magyar

4 töl megadatott. Mind­a­mellett hasznos dolgot vélünk tenni mi a természetes nevelők: az anyák figyelmébe merjük ajánlani azon jő alapelveket és szabályokat, melyeknek zsinórmértékül kell szolgálatok, h­a gyermeküket jellemekké akarják nevelni. A gyermeknevelés első főszabálya minden esetre, hogy a gyermekek minden jóra korán szoktassanak és fel­tétlenül engedelmeskedni t­a­n­u­l­j­a­n­a­k. „Engedetem <­ gyermeknevelés csírája és szoktatás az ember dajkája!“ Mi­ként a csemetét karóhoz kötjük, hogy egyenes növéshez szok­jék, úgy a gyermek is sokkal előbb gyakoroltassák már a jó­­akarásban, békeszeretetben, engedékenységben, kedveskedésben becsületességben, jámborságban, mintsem ő az önmegfigye­­­lésre és önmegitélésre képes, mintsem ezen erények nagy­ becsét és a javak megbecsülését egyáltalán felfogni birja. A gyermek­nek, melynek még ítélőereje nincs, nem is szabad saját akara­tának lennie; anyjának, nevelőjének tanítójának akarata legyen az ő élő törvénykönyve; számára tulajdonképen csak egy erény létezik, ez az engedelmesség, és­ egy vétek:­az engedetlenség. De ha azt akarjuk, hogy gyermekeink teljes készséggel és öröm­mel engedelmeskedjenek - mert csak ilyen engedelem mondható minden nevelés alapfeltételének — kell, hogy parancsolni tudjunk. Elismert tény, hogy könnyebb engedelmeskedni, mint helyesen parancsolni. Sohase parancsoljunk vagy tiltsunk meggondolatla­nul, indokolatlanul és ne többet mint okvetetlen szükséges de mindig határozottan és röviden! Vannak gyenge anyák, kik egy negyed óra alatt százféle haszontalan és lényegtelen dolgot pa­rancsolnak, százfélét tiltanak, kik szüntelenül kiáltják: Hagyd azt!“ „Nem teszed ezt mindjárt?!“ de a­kik nem akarják, vagy nem tudjuk elérni, hogy a számtalan parancs vagy tilalom a gyermek részéről teljesíttessék is, sőt a­kik azt, mit a kérő gyermektől, sokszor minden ok nélkül, megtagadtak, később a siro­nvának megadják. Avagy nem láthattuk még sétatereinken mint hánykolódott a kis 3-4 éves ficzkó, mint rugdalódzott Kezzel-labbal dajka es anya után, mig megkapta a vörös lég­gombot, melyet ott a sarkon árultak? A mama még men­tegeti, hisz’ még olyan piczi a Sándorkája és nem veszi észre, hogy e Sándorka már ur, ki neki parancsol. — Hányszor nem , íl J*1 ’ ” 121 ted id le az ollót; százszor mondtam már, ne vedd­­ ezedbe, de te nem hallasz! Addig játszol az ollóval, mi* meg­ Vagyd m‘fo­ llamat .Ee mama, én nem vágja, mer valósTM11 w 'De igen ’ keS’ Vel­a’ ° 116 ~~ 110111 gyermek kezébe „No, mama, csak egy kicsit hadd játszani vele!“ —

Next