Naschitz-féle Nyilvános Felsőbb Leányiskola, Budapest, 1904

IX. Miért és kikhez küldjük gyermekeinket iskolába? írta : Derő Ármin, aki­ tanító. „A­kit gyűlölnek az Istenek, tanítóvá teszik“, mondja a régi közmondás. És én áldom Istenemet, hogy néptanító vagyok. Pályánk­nak rögei, az a testet és lelket összemorzsoló munka és a nem­méltánylás eltörpülnek annak szent feladata és örömei mellett, a szenvedést feledteti a siker boldogító tudata, a kicsinylést a mél­­tánylók, a hivatottak elismerése, az árnyékot elűzi a fény, a­mely annál nagyobb, annál erősebb lesz, mennél inkább nő a szülők­ben is a nevelés, az iskola és a tanító iránt szükséges elismerés, a köteles kölcsönös támogatás, a közös cél felismerése, a családi, iskolai és az élet paedagogiájának harmonikus kiépítése. A haladó emberiség önsorsán okul. A fiúk jobbak akarnak lenni apáiknál, az unokák meg emezeknél. De az egyének törekvéseit pártolja, irányítja az állam is, midőn szabályozza, törvényeibe iktatja a neve­lés módját, célját, sőt rámutat annak eredményeire is, a nevelés történeti fejlődésére. Legyen szabad nekem e szerves egészből — melynek részei is olyanok, mint a kaleidoskop, bármerre forgassuk, annál vakí­tóbb, pompázóbb képeket tárnak elénk — néhány pontot a szülők elé tárni, nevezetesen a népnevelés, az iskola és a tanító viszonyát, hogy kiki világosan lássa, hogy miért, hová és kikhez küldi gyermekét! ? Miért megy iskolába a gyermek? Hogy ott tanuljon. Tanul­jon ne csak írni, olvasni és számolni, hanem gondolkodni is. Ismerje meg a múltat, a jelent és igyekezzék önmagát is előké­szíteni a jövőre. Nem oktat, nem tanít a jó tanító, hanem első­sorban nevel. Nevelés! Hát nem elvégzi azt az apa oktató beszé­

Next