Dr. Málnai Mihály-féle felső leányiskola, Budapest, 1920

I. Az intézet történetéhez

I. Az intézet történetéhez. Intézetünk a folyó iskolai évvel töltötte be működésének 26. évét. A Gondviselés nem engedte meg, hogy az intézet első megalapítója ez évfordulót megérhesse és mi utódjai azt hittük, hogy legjobban úgy felelünk meg intencióinak, ha kerülve minden feltűnést, csendesen, zaj­talanul folytatjuk az ő szellemében a megkezdett munkát. Csendesen, családias otthonosságban ünnepeltük legrégibb munka­társunknak, Hoffmann Károlynénak, az intézettel kapcsolatos internátus felügyelőjének 25 éves jubileumát. Az intézet falai között összegyűltek február 15-én tisztelői, volt és jelenlegi tanítványai, az intézet vezető­sége és tanítótestülete és mindnyájan egyszerű, de szívből jövő és szív­hez szóló szavakkal fejezték ki iránta való szeretetüket és hálájukat. A tanítványok egy kis kedves jelenet előadásával, mely Illés Kornélia tanárnő tollából származott, továbbá szavalatokkal, énekekkel, tánc­­produkcióval kedveskedtek neki és hogy az ünneplésnek némi állandó nyoma maradjon, szép összeget gyűjtöttek össze tiszteletére. Még egy örvendetes esemény történt tantestületünk körében, midőn tanári karunk legifjabb tag­ja, Oppenheimer Márta, örök frigyre nyúj­totta kezét dr. Koch Sándor urnak a piaristák kápolnájában márc. 19-én. Az intézet apraja, nagyja ott volt és szívből boldogságot kívánt a fiatal párnak. Az intézet tanári kara a legnagyobb egyetértésben, teljes harmóniá­ban és buzgó kitartással végezte működését. Az év folytán minden hónap­ban legalább egy értekezletet tartott, melyen a módszeres kérdéseken kívül behatóan foglalkozott a növendékek magaviseletével és előmene­telével. A tanulók magaviselete teljesen kielégítő volt. Fegyelmi vétség az egész év alatt nem fordult elő és törekvésünket, hogy a tanulókat művelt modorra, szerény és illedelmes magatartásra, a tekintély tiszteletére szoktassuk, általában siker koronázta. Nagyrészt ezt a szülői ház közre­működésének köszönhetjük, állandóan és sűrűn érintkeztünk a szülők­kel és szülők és iskola között való egyetértést nem zavarta meg semmi. Nagy gondot fordítottunk az ifjúság hazafias és vallás-erkölcsi nevelésére. Mindenki az intézet falai között részesült hitoktatásban és buzdították a növendékeket, hogy kiki szorgalmasan látogassa saját fel­ekezetének i­s­ten­ti­szt­el­etét. A tanári kar nemcsak a tantermekben érintkezett az ifjúsággal, gyakran tett velük kisebb-nagyobb tanulmányi kirándulásokat, vagy látogatta főleg a közelebb fekvő múzeumokat és kiállításokat. Általán az ifjúság nem annyira félelemmel, mint inkább tiszteletteljes bizalommal viseltetett tanáraihoz. Buzdítottuk az ifjúságot a jótékonyságra és így az év folyamán szá­­mos gyűjtésben vettünk részt. Különösen a tehetős­ szülők gyermekeit rá kell nevelni arra, hogy a szegényebbekről való gondoskodást lelki­­ismeretbeli kötelességüknek tekintsék. fv I.

Next