Állami Gyógypedagógiai Nevelő-intézet, Budapest, 1898

(~REV 98~1 Az 1898 99. tanév története. Beiratások. Szeptember hó három első napját a beiratások foglalták le s 5-én kezdettük meg a tanitást. Az előző tanév végén képezh­etetlenség miatt 4, tanulmányainak befejezése miatt 3 gyer­meket bocsájtott el az intézet. Ezek helyei új növendékekkel töl­töttek be. A növendékek létszáma 71-re — 53 bentlakó, 18 bejáró — emelkedett. Változás a tanítótestületben. A tanítótestület a le­folyt tanévben két okleveles népiskolai tanítóval szaporodott. A vallás- és közoktatásügyi miniszter úr ugyanis az intézet fokozatos fejlesz­tése szempontjából, de még azért is, mert a székesfőváros budai olda­lán található gyengetehetségű gyermekek számára egy osztályt nyitottunk: Ellenbach Mátyás és Caprariu György aki. tanítókat kinevezte az intézethez ösztöndíjas t. gyakornokokká. Ezen szaporo­dáson kívül a tanítótestületben másnemű változás nem történt s a tanítótestület egész éven át, egyes rövid ideig tartó helyettesíté­sektől eltekintve, zavartalanul működött. Tan­u­l­m­ány­i ügy. Az új tanévben szeptember hó 3-án tartotta a tanítótestület alakuló ülését. Ezen a növendékek képessé­geik szerint csoportokba (osztályokba) osztattak, az egyes osztály­vezetők kijelöltettek, megállapittatott a tanórarend s ugyancsak ezen alakuló ülésnek képezte tárgyát a tananyagnak osztályok sze­rinti felosztása is. Ezen első tanácskozáson kivü­l szabályzataink értelmében minden hónapban megtartottuk a rendes havi értekez­leteket, melyeken a többek között megbeszélés és megvitatás tár­gyává tettük az internátusi élet alkalmilag előfordult s figyelmet érdemlő kérdéseit. Módszeres tanácskozása lefolyt évben kettő volt a tanítótes­tületnek. Ezen tanácskozásokon főképen tanítási kérdésekben foly­tattunk komoly tárgyalásokat s ezekben is a tanítótestület hiva­tásszerű munkálkodása nyilatkozott meg. Itt van helyén megemlíteni azon kirándulásokat, melyeket az egyes osztályvezetők növendékeikkel tanulmányozás — a kezdő osztályok beszéd- és értelemgyakorlati anyagok gyűjtése, a felsőbb osztályok pedig beszéd- és értelemgyakorlat alapján földrajzi és természetrajzi fogalmak gyűjtése czéljából — tettek, így megláto­gattak egy-két gazdaságot a házi állatoknak természetbeni szem­­léltetése végett, kirándulást tettek a mezőkre, hogy lássák a föld­­ ee­ t.

Next