II. kerületi kir. egyetemi katolikus főgimnázium és Ferencz József nevelő intézet, Budapest, 1875

Figyelmeztetések a szülőkhöz gyermekeik érdekében. Ha ezúttal eltérünk eddigi szokásunktól , tudo­mányos értekezés helyett figyelmeztetéseket intézünk a szülőkhöz, úgy ezt nem fontos ok nélkül teszszük. Az iskolának szüksége van a házi kör támogatására, és e támogatás érdekében szavunkat fölemelni ma már elodázhatlan kötelességünk. S hol tehetnék ezt alkalmasabban, mint „Tudósítványunk“-ban, mely­nek épen az a rendeltetése , hogy a tanári kar hiva­talos közlönye legyen úgy a felsőbb tanhatóságok, mint az iskoláztató szülők és gyámok számára. Ha a legtöbb növénynek saját talaj és éghajlat szükséges , hogy megéljen és teremjen, s nem mind­egy, akár Norvégiában, akár Afrikában ültetni el egy­­egy fát; ha az ember testi fejlődésére nézve nem kö­zönyös, hogy száraz vagy nedves lakásban lakik-e állandóbban , úgy aligha jelentéktelen az a szellemi és erkölcsi légkör, melyben a középiskolai tanuló az iskolán kívül él. Sőt — mivel a lélek sokkal gyengé­­debb természetű valami a testnél, s a gyermekkori benyomásokat az egész életen át erősebben tartja meg későbbi benyomásoknál — h­asonlíthatlanul na­gyobb figyelmet igényel azon házi kör szellemi és er­kölcsi miném­űsége, melyben a tanuló tartózkodik. Jó házi kör életre segíti az iskola törekvéseit, rész házi viszonyok hatástalanná teszik az iskolát. Ezúttal nem szándékunk a szülői házról szólni, noha helylyel-közzel erről is volna elég mondani­való. De egy általános természetű figyelmeztetéstől még­sem tartózkodhatunk. S ez abban áll, hogy minden szülőnek, ha gyermekét a középiskolába adja és annak magasabb kiképeztetését óhajtja, akarnia kell az esz­közöket is, még­pedig az adott eszközöket. Hogy mit kelljen a középiskolákban tanítani s minő terjedelem­ben és mily mélységgel, hogy minő fegyelmi rendsza­bályokkal kelljen az ifjúságot nevelni és kötelességei kerékvágásában tartani, az közügyi kérdés, melyhez alkotmányos országban mindenkinek, természetesen az atyáknak is van hozzászólási joguk, van még akkor is, ha a törvényhozás és kormány számos tényezői által már megállapíttattak is az illető tanintézetek feladatai. De okos szülő ellenzéki szellemben nem él e jogával iskolába járó gyermekei hallatára, ép úgy nem, mint jól rendezett családban a férj nem beszél neje hibáiról gyermekei vagy cselédei előtt, mint a főtiszt nem értekezik közlegényeivel a hadszervezet hiányairól. A tanulónak nem szabad válogatnia köte­lességei között (később, mint bármely hivatalos téren működő férfiúnak sem lesz szabad), s ha a szülők meggondolatlan nyilatkozataik által (tanárokról, tan­tárgyakról, oktatási és fegyelmi eljárásról) válogatásra szoktatják gyermekeiket, akkor ne csodálkozzanak a felett, ha a fiú egyes tantárgyakat elhanyagol, egyes tanárok irányában tiszteletlenséget árul el, s azért az év elvesztésével, ezért rendreutasításokkal, bünteté­sekkel lakok Méltán éri ily aratás a konkolyhintő szülőket is. Persze, hogy e negatív erény, kedvét nem szegni a tanulónak, csak a minimuma annak, a­mit az iskola kivánhat a szülőktől. Belátással biró atyák positive is elősegítik az iskolát, folytonos figyelemnél kisérve gyermekeik tanulmányait, jegyzeteit, gyakorlatait, gyűjteményeit, felfogásukat, egész magaviseletüket. .Ipse mihi custos incorruptissimus omnes circum doctores aderat" — mondja atyjáról Horatius (Lat. I. 6.). Ily atyák gyermekei középszerű tehetségekkel is pompásan kiművelik magukat (az életben is rende­sen túltesznek a kellő felügyelet nélkül nevelkedett genieken), míg a kötelességeiket nem ismerő, vagy azokat teljesíteni rest, erkölcsileg beteg családok iva­dékai sokszor kitűnő tehetségeik dacára is elkallód­nak. Nincs meg bennök az erkölcsi alap, nincs elüt­tök határozott életezés, nincs tisztességes irány, nincs elég komoly akarat. E vonások csak fegyelmezett családok jutalmai. A­miről azonban ezúttal szólni akarunk, az az élelmező és szállás­adó család házi köre. A budapesti kir. egyetemi főgymnasium tanári kara ez ügyben több szomorú tapasztalást szerzett és kötelességének

Next