Budapesti Hiradó, 1847. július-december (618-722. szám)

1847-07-02 / 619. szám

legyünk rajta, hogy büszkélkedhessünk benne, miként bő sőt dús pénz­eszközökkel rendelkezhetik. Hiszen tudjuk, hogy azon költségek, mellyek törvényesen és gyakorlatból a koro­­­nát terhelik, egyre szaporodnak. Ne legyünk tehát kissze­rűek és szőrszálhasogatók; támaszkodjunk magunkra, é s ezen állás előnyeit meddig csak lehet, ne áldozzuk fel; tartsuk fel vitnd­e a korona jövedelmi forrásait; legyünk rajta meny­nyiben tőlünk függ, hogy bőven jövedelmezzenek; ha vala­­mellyik neme, kifejlődésünknek útjában áll, pótoljuk más hason értékűvel; higyyük el, hogy érdekünkben áll, miszerint gazdag legyen a király ; és ha bizonyosak volnánk is benne, hogy a magyar korona fényéből néhány sugár vetődik azon koronákra, mellyeket a magyar királyok egyszersmind a miénkkel hordoznak, tudjunk lenni büszkék és nem irigyek. Ha azt mondják nekünk: csak úgy erős a magyar király, ha erős az ausztriai császár , ezt egész készséggel ismerjük meg, és valljuk be, de tegyük mindjárt utána: „igaz, azonban úgy erős egyszersmind az ausztriai császár, ha erős a ma­gyar király, kinek számos drágakövekkel fénylik ugyan koronája, de ezer felett egy van, mi minden fényt felül­múl, mi tehát mindenek felett áll fontosságban: egy hű lelkű, al­kotmányosan kifejlett, és szabad nemzet megelégedése, al­kotmányos jogállásábani bizodalmának szilárdsága — és a magyar király erejének leggazdagabb forrása ezekben van.“­­ És íme ez volna a mi tanácsunk , ha azt kérdenék tőlünk, hogy a kormány irányában micsoda politikát kelljen az or­szágnak financziális dolgokban követni. Hasonló őszinteséggel mondandjuk meg, hogy mi volna tanácsunk, ha kormányférfiak azt kérdeznék tőlünk : finan­cziális dolgokban az ország irányában micsoda politikát leg­­c­élszerűbb követni ? Ez esetben ezt mondanék : egyszerű­sítsétek és csökkentsétek lehetőségig a bonyolódott, drága és mégsem sikeres kezelést és költségét; álljatok elleni kö­­römszakadtig a bureaucratia tovább terjedésének; invesziál­­játok magatok is, mennyire bírjátok, ez országot, menjetek példával elő , és fordítsátok oda minden befolyástokat, hogy beruházások szükségéről az ország is meggyőződvén, ugyan­ezt tegye; ha pedig tenni akar, ne gátoljátok; kicsiségeken ne akadjatok fel, hanem mozdítsátok elő kitelhetőleg cse­lekvési szándékát. Több pénzre van szükségtek ? ne kérje­tek többet, hanem csináljatok több jövedelmet azon for­rásokból, mellyek kezeitekben vannak. Támaszkodjatok, míg csak lehet, magatokra, éreznetek kell a helyzet ezen elő­nyét. Terhes az adósság? soha se higyétek, hogy által­­veszszük, hanem igen is higyétek, hogy igen örömest látjuk, ’s örömest munkálunk közre a végből, ha mintólélünk gyara­podása mellett, jövedelmetek szaporodik. Nincs eléggé gon­doskodva ez ország hadi erejéről, ’s e miatt a birodalom azon szilárd és büszke állást, melly terjedelménél, népessé­génél , helyzeténél fogva őt illetné, nem foglalhatja el a vi­lág dolgaiban? mozdítsátok elő a közész gyarapodását, a nemzeti önérzet fejleményeit, teherhordási képességét, szól­jatok aztán nyíltan, a kellő pillanatban, bizodalommal a nem­zet, bizodalommal tá­magatok jó ügyéhez, és ne kételkedje­tek, megértendi érdekeit az ország, belátandja, hogy a biro­dalmiakkal azonosak , és nemzethez illőleg fog gondoskodni. Azonban soha ne felejtsétek: az alkotmányos szerkezet, a vitatásnak, nyilvánosságnak szerkezete — ezen szabadságot nem szabad olcsón venni az alkotmányos népeknek; de bár­­milly magas legyen az ár, azt kisebbre szokták becsülni mégis annál, mit érette várnak. — Az öszves birodalom sú­lyát akarjátok növelni? növeljétek tőletek telhetőleg ezen hazáét, mert már a nagy Eugen megmondta: itt van az öszves birodalmi erő valódi súlypontja. Egy szóval gazda­gítsatok , ha gazdagodni, éleszszetek , ha magatok is éled­ni , erősítsetek, ha magatok is erősödni akartok. Ez volna tanácsunk, ha azt kormányférfiak tőlünk kérdenék. És íme ez a mi fogalmunk kormány és nemzet viszonyos financziális politikájának szükségeiről. Minden kormány és ország közötti viszony csak úgy nyugszik szilárd alapokon, és kedves egyaránt mindkét résznek, ha tiszta és átlátszó,­­ ha egy szóval ezen szabályban találja sarkkövét: dara p­ac­ta , boni am­i­ci. És ez oka, hogy illy nyíltan és tartózkodás nélkül születtünk, mert hiszen ezekkel végre tisztába kell jönni, ha el akarunk igazodni. És épen azért, conservativ ember feladásának kelle tartanunk egész őszinte­séggel szólani, miután elég jeleit adván annak , hogy a kor­mány barátjai vagyunk, hogy azon számos nehézségeket, mellyekkel küzdenie kell, igen nagyon értjük, jó szándé­­­kait legőszintébben méltányoljuk,bízvást gondoltuk kimond­hatni nézetünket a­nélkül, hogy félreértethessenek, és ezért hiszszük is, hogy azon ügynek tettünk ezzel szolgálatot, mel­­lyel gyenge tollunk és tehetségeinkkel gyámolítani, határo­zottan megállapodott szándékunk. Mi egyenesen azt hiszszük, hogy jelenleg nincs fontosabb az eldöntésre váró kérdések között a financziálisnál. Csak ha meg tudjuk mutatni, hogy értjük helyzetünket és a századot, mellyben élünk, szóval feladásunkat, csak ez esetben kíván­hatjuk , hogy megértsék azt mások is. Majd minden nagyot, mit a század fölmutathat, a pénz és az értelmesség szövet­kezésének köszönhetni. Ezen irányt kell vennünk, ezen le­hetőséget előidéznünk financziális alakításainkban. Kettő le­gyen e tekintetben a vezéreszme: ne zavarjuk öszve a ko­rona financziáját a magunkéval; ekép minden támadható aggodalmakat megelőzünk, és tettleg mutatjuk meg, hogy , magunkra kívánunk támaszkodni, nem gyengíteni akarunk bármit is, hanem mindent szilárdítani Ez legyen az egyik, a másik pedig következő: a legelső financziális kísérlet, mel­lyel teszünk, tegye le talpkövét egy egészen új teherhor­dási rendszernek. Foglalja magában a közteherviselés elvét, az indirect adó alkalmazását, szerezzen a törvényhozásnak nemzethez illő financziális hatáskört,és terjedelme által nyújt­son módot, nevezetes és öszvefüggő javítások eszközlésére és hitelszerzésre, mind az ország mind magánosak javára. Azonban még ez némi bővebb értelmezéseket kíván, mel­lyeket a jövő számra halasztunk, hogy ma ne legyünk túl a rendén hosszasak. Megyék. CSANÁDBÓL. Midőn f. hó 14-én főispáni elnöklet alatt megkezdett közgyűlésünkről akarom a tisztelt közönséget tudósítani, méltányos sőt figyelmes akarok lenni azok iránt, kik a közgyűlés nevezetességét olly fokra emelték, hogy ne­kem is önkénytelen akaratommá vált magamat e lap becses bizalma által a közönség figyelmébe ajánlani; mert ha az olvasó közönség Csanád körülményeit elég türelmes volt ez , ideig figyelmére méltatni, ma ismét csak a rég elmondott modornak uj illustratiókkal piperézett, de tényleg igaznak vallható állását kell előadnom; 's ha a praeludiumok hosszú­sága a közlésekben le nem járta volna idejét, ’s ha nem kí­vánnék az ezen lapnak hézagit betöltő közérdekűbb és fon­tosabb tárgyak iránt méltányos lenni, talán elmondanám a gyűlés előtti napon vagy jobban mondva reggelén történt előzményeket is.-----Elég kivonatául szolgálhat annak, hogy a már nálunk megszokott, de a mostoha év körülményeit te­kintetbe vevő nemesebb lojalitású egyénektől meg is várható illy módoni megvendéglése nemes barátinknak ma is foga­natba vétetett. — Begyülénk tehát számosan ’s okokkal föl­szerelve mindenki föllépett azon térre, hol működési köré­ben polgári állása ’s jogai sorompói közt várja véleménye méltánylását. — Üdvözölvén főispán ur ö mltga a riket előadá a fontos tárgyak összegét, mellyek e gyűlés elemét képezni fogják ’s a higgadt tanácskozásra fölhiván megkezdett gyű­lésünk tárgyai sort vevének. — Fölolvastatott a főmagy m. k. udv. kanczellariának némelly,P. F.fősz.biró hivatalos kihágá­sai ellen fölterjesztett panaszok folytán érkezett kegyes udv. rendelete, melly szerint említett P. F. főbíró a fegyelem em­beribb alkalmazására és a szóbeli pörök körüli eljárást sza­bályozó 1836. és 1840­. törv. czikkek rendeleteinek jöven­dőben leendő szoros megtartására utasittatik. Melly kegyes rendelet tudomásul vétetvén a kérdéses szolgabirónak hiva­talos eljárása irányául kiadatni rendeltetett.­­ Ezután a fő- I mirgy udv. kanczellaria azon kegyes rendelete tárgyaltatott, melly szerint a törvényhatóságok olly intézkedések tételére hivatnak föl, mikint a közlakosokat azon rászedésektől, mellyek a gabonatermés előre és gyakran igen olcsó árom­ lekötelezésiből a szükség kényszerítő alkalmával visszaélő kereskedők által gyakoroltatnak, az illy szerződések gátlása és megsemmisitése által is megőrizni igyekezzenek. — A kir. és rrk . cs. k. fölségének és a főmagy udv. kanczellárjának ezen rendeletét a köznép érdeke fölött tapasztalt atyáskodása újabb tanúságául fogadták; azonban a szerződések megsem­­­misitése által a kereskedés korlátozása ezen a leginkább ga­­bonatermesztményekből élő vidéken, hol egyébként is a kedvező időjárat a szükség félelmétől egészen fölment, kár­tékony hatását látván előre, egyedül a lehető visszaéléseket a népnek elöljárók és lelkészek általi figyelmeztetése és ele­­m­zéseivel kívánták megelőzni. Az említett tárgyak befejeztét nem várható M. A. ellenzéki táblabiró előterjesztő , misze­rint a megyének szükségessé válván a megürült főjegyzői hi­vatalt betölteni, kötelességének érzé e részben a főispán jo­gát erre felhasználtatni, és ő méltóságát e kinevezés ideje iránt figyelmessé tenni, mire ő méltósága kijelenté, hogy a tárgy bővebb megfontolást igényelvén ’s különben az ön­kénynek , sőt saját nézetének sem lévén vak hódolója, a kí­vánt kinevezés teljesítését a rrk józan ajánlata után fogja kötelességének ismerni, melly válasz több feleletre okot nem adhatván a tárgyak folyama előbbi sorába esett vissza; mig­­­len a napi gyűlés végéhez közeledvén, ő mirga felszólitá a riket azon ünnepélybeni részvétre, mellyet a közbirodalmát , megérdemlett István főlg kir. helytartónak reményeink elis­meréséül ’s félszázadon át dicsőn uralkodott atyja érdemeinek nemes örökösébeni méltánylat és hálanyilvánilásaul ország­szerte kitüzetett. — Melly előterjesztés általános örömmel üdvözöltetvén ’s tagjául Lonovics József megyés püspök ő excllja jelenléte ohajtalván, elnökéül főispán ur ő méltósága a kir. és rrk által fölkéretett.­­ Az indítvány folytán a tisz­­telkedés helyéül némellyek Budát és egy szónok ur Debre­­czent kívánta; végzés szerint ezen lelkesedéssel teljesítendő polgári tisztelet nyilvánítása helyéül Buda városa választatott, és ezen örömhatározat befejező e napi működésünket 's ze­ne és egy vig kedélyérül ismert táblabirónk művészi furolya­­kisérete mellett, főispán ő méltósága barátságos asztalánál ülték diadalát ezen utolsó határozatnak. Másnap a tegnap tárgyalt kir. udv. kanczellária rendelete folytán , melly szerint S. S. táblabiró P. F. főbírónak szóbeli bíráskodási eljárása ellen nyújtott panasza következtében, a már egy ízben fölkivánt pöriratok fölterjesztése szorgalmaz­tatok , ’s melly iratok közöl a panaszkodónál lévő idézőle­vél P. F. főbírónak az erre adandó nyilatkozatával fölterjesz­tetni rendeltetett. D. J. tisztllt. aljegyző a rendek által kívánt nyilatkozatát mai nap nem írásban, hanem szóval terjeszte elő, mi kissé komoly ’s némellyek által a térről eltérő nyi­latkozatra adott alkalmat, igazolván ugyanis említett aljegyző magát a jegyzőkönyv hiteles szavaival, melly eljárására őt tökéletesen feljogositá, sőt a körülmények szerint kénysze­rűé , de azt a felszólalt okok számosabbjai ’s a határo­zat következtében fontosabbjai szigorúan rosszasák. — Fel­hozatott ez alkalommal D. J. ur által a tisztviselőségnek osztó igazság iránti csekély figyelme is,’s szokott lelkesedése felfor­rott ugyan, de a tüztől elvonatott ’s okai elpárolgának. Most B. A.szólalt föl’s a jegyző viseletét fiskalisi eljárásnak keresz­telvén, azt szinte roszaltatni óhajtá. Cs. S. főügyész által okai helyeseltettek, de ügyészi rangját általában olly pályának hallván leíratni, melly minden tényeknél, az itt meg nem nevezhető czim értelmére ad alkalmat; védeni látszott sor­­sosit B. A. kissé könnyelmüleg fölhozott okai ellen; ’s ma­gunk is átláttuk a kissé gyöngédtelen kifejezés eredményét; mert a rik közöl bár sokan párthívei, képteleneknek találták magukat e végső kifejezés okszerű pártolására. Most L. J. kir. tanácsos és a conservativek vezére eddig szokatlan hall­gatását félbenszakasztván szót emelt ’s mulasztásul róván föl azt, hogy, ha az érdeklett jegyzőnek a kérdéses határozat ér­telme iránt kétsége volt, ezen körülményt a martiusi közgyű­let rajta hagyni , mikép senki sem lesz kénytelen arra tánto­­­rodni, hogy az embert emberi lénynek ne tartsa. Mert az esz­ményi azon szellemi fölfogásban rejlik , mellyel a művész művé­hez lát, a valóságban, mellyet általában, egyéni teremtményére nyomni bir. Várjon már a költő az egyénihez az általánost ke­­ress-e föl, vagy az általánost az egyénben találja — az mind­egy. Müvén azonban mindkettő bélyegének meg kell látszani, kü­lönben az mindig csak elhibázott kontármű­ marad. Ha az egyént mellőzi a művész, akkor könnyen nihilistává lesz, „ki az aethert, aetherben , aetherrel festi“ * *). Ép olly könnyül a való­sági alapot elveszíteni, mint másfelől a művész, ha abba igen erősen kapaszkodik, az anyagit fődolognak tartani kény­szerül..... 's a szelleminek elhanyagolása által materialistává leszen , ki aztán minden poesist kigúnyol, minden gyöngédebb eszmében, bálványát — az anyagot látja sértetni, e bálványra támaszkodva — természet után epekedve, min­denütt csak a megfogható külséget keresi föl, ’s könnyűnél is könnyebben a valóság prózai majmolásának útjára téved. — Vájjon mellyik út megrontóbb ? — mindenesetre az utolsó. Mig az írót az elsőbbik ösvényen költői ábrándoskodásba sülyed­­­ve, idealisticus álmodozásokban elveszve találjuk föl ismét, mig az az általános után törekedve, az általánosban elmerül: — a második után aljasság, trivialitás, bizarrság és teljes undorító esztelenségbe sülyed. Én végre is inkább olvasom egy Nova­lis *#) illatosan sopánykodó álmodozásit, mint egy Czakó izetlen aljasságait. A fönebb idézett nyilatkozat nyomán a Szépirodalmi Sz. fö­lött egyenesen palctát kellene törnünk, ha azt saját hasábjain elégszer megczáfolva nem találnék. De e czáfolatok és ellen­mondások egy aestheticai lapot minden hitelétől megfosztanak. Az avatatlan, ki nálunk meg olly áldott vakságban sínylik, hogy saját gondolkodása által jót rosztól megkülönböztetni nem képes, egy illy lap elvei 's rendszerei által jót rosztól megkülönböztetni nem képes, egy illy lap elvei ’s rendszerei által aztán zavarba lő, ’s a problematicus matheoriák tévegéből kiigazodni nem képes. Ha a kritikus valamelly elvből — mint mi a szelleminek az ér­zékivel öszveolvasztási elvéből — indul ki, akkor mindig lesz szilárd támaszpontja, mellyen elleneinek minden csapását saját maga,­­s a művészet és költészet javára képes lesz fordí­tani, mellyet tanai által előmozdítani, magának föladatul tűzé. — Mert ha, mint a Szépirodalmi Szemle, csak az egyénités mellett szavaznánk a művészetben , úgy a mostani már magában igen durva, anyagi irány mellett, irodalmunkban semmi remé­nyünk nem lehetne valódi szép műteremtményekhez­­ — azokból mindig hiányzanék egy mélyebb eszme. — A Sz. Sz. azt mondja, hogy saját, a régibb műphilosophokétól egészen különböző úton halad. — Ez itt a Rum oh­ré, ki ,,Italie­n­i­­sche Forschungen“ cz. munkájában sokkal élesebben és nagyobb következetességgel harczol a szép műtani eszményítés ellen; csakhogy R­u­m o­h­r­nak ép olly kevéssé volt helyes fo­galma az aestheticusok sajátképi eszméjéről, mint ez eset a Sz. Szemlénél is lenni látszik.... A Sz. Sz. például (275­­.) az eszményítést következőkép magyarázza: „H u n y a d y sokkal vi­lágosabb , érthetőbb, tartalmasb, (mert egyéni), mint — had­vezér. — Már, mond a Sz. — a költő azon esetben, ha ge­­nerice jár el drámája szerkesztésében, személyét csak mint „h­advez­ér“-t léptetné föl; ellenben a ki egyéniség elve után fogja föl Hunyadyt, úgy festendi őt, hogy az ő lesz maga“ (t. i. Hunyady). De, kérdjük, mi adott jogot a költőnek , hogy Hunyadyt harertársai közöl kiemelje? Az ő egyénisége, mellyben a szellemi szabadság általános fogal­mát föltalálni képesek vagyunk. A fődolog az elő­állító művész előtt tehát mindenesetre az lesz, ezen Hunyadyban a hadvezért kitüntetni, tehát mindazon szellemi tehetségek és erőkkel kell őt diszítnie, mellyeket csak egy „ha­dvez­ér“ elvont fogalmában képzelhetni. Tehát nem az egyénités a fődolog. Mert a költőnek a hős­ Hunyady fölfogásában , ha őt v­al­ó­­ mű­v­é­s­zi­l­e­g akarja előállitni, nem szabad az egyén Hunyadyról határo­zatlan eszmékbe befogódznia, azáltal műve egyáltalában ha­­tárzatlan, önkényes tartalmú lenne; hanem a hős határzott e­s­z­m­éj­éb­ő­l kell kiindulnia,­­s akkor aztán igen könnyen rá fog akadni annak esetleges alkatrészeire. — Mig egyfelől a foga­lom, azaz: az általános (a hadvezérség) határzottá é s egyénné — (Hunyadyvá) lesz; — másfelől viszont ugyanazon egyént (Hunyadyt) ismét a fogalom önmagában : — azaz: az általánosban újra föltaláltatja ; igy állítja helyre az általános az önmagávali egységet az egyénben. A művész teremtőte­­hetségének tehát az eszme vagy általános elve által épen semmi korlát nem állíttatik eléje. Továbbá csak is az eszme a csupán és egyedül való; minthogy minden tünemény, minden szel­lemi és anyagi létezése daczára is, csak akkor leszen való­sággá , ha e valóság a fogalomnak megfelel. Vájjon Hunyady — Hunyady maradna-é, ha et mint magyart, hadvezért, család­atyát rajzolnék , de a hős fogalmát figyelem nélkül hagynák ? Nem; ő csak akkor nyer jelentéket, ha külső, egyéni cselek­­vényeiben a „hős“ fogalmát valósággá teszi. — Mert mi Hunya­dyt tulajdonképp Hunyadyvá teszi, az csak a „hős“ fogalma; ha ezt elveszszük tőle, akkor elveszti szellemi jelentőkét, ha csak netán azt egy más általános eszmében vele újra föl nem találtatnám. Az eszményítés tehát nem teszi, mint a Sz­Sz. véli, az egyénitést fölöslegessé, mert „azon hatalma van a fogalom­nak, hogy az elszórt tárgylagosságokban általánosságát el nem veszti, hanem ezen egységét épen a valóság által és való­ságban nyilvánitja.“ (Hegel.) — (Vége köv.) *) Jean Pani. **) Szerzője „Heinrich von Ofterdingen ‘ cz. hyper­­poeticus, szerencsére töredékben maradt regénynek.

Next