Budapesti Hírlap, 1853. január (1-26. szám)
1853-01-13 / 11. szám
fürkészni, ő csak szerelmesének Hinni tud, és Ha e Hit aláásatott, ha rajongása megzavartatott, őrültségbe esik, minthogy a régi erő ismét kitör, de mely most minden tám- és központját, minden más vezérgondolatot elvesztett, az őrült boszúvágyon kivül. Ezért ,,Oh fool! fool! fool!“ kiáltása valóban megrendité a teremet, tudtuk Hogy ennek igy kelle történni, mihelyt egy Jago álla útjába. — Ő tudtomra az első színész, ki Shakspeare e műremekét a túlzás vádjától megmenté ! Konstantinápoly, dec. 23. (|| Ma mevlud vagyis a próféta születésének nagy ünnepét ülik az igaz Hívő muzulmánok; tegnap estve ágyuropogások, — melyek ma szokás szerint kétszer ismételtettek — s a bospor fényes kivilágítása tudatták az ünnepély kezdetét, s ma a nagyur a bairamkori ünnepélyességgel ment imára az Ahmet-Dzsamiba. Tegnap az óhitüek Miklós napját ünnepelték meg nagyszerű ágyudurrogás között; az orosz követi lak kivilágítatlan maradt, s a szokásos elfogadások valamint a banquet is az idén hiányoztak, részint Leuchtenberg Herczegnek még fris emlékű halála, részint a helyettes követ gyengélkedése miatt. A szaloniki és monasztiri legutolsó tudósítások igazolni látszanak a kormányi sergek csatavesztéséről a hírt; igaz, hogy azok is csak mint hallott hírről beszélnek, semmi részletes adatokat nem hozva föl. írják azt is, hogy egész Bosznia és Bulgáriából öszpontosíttatnak a sergek Szkutari felé, és hogy a montenegróiak hegységeikből kikeltek s iszonyúan pusztítva Szkutarinak verék utjokat. — A napokban elindult szaloniki gőzösön, s egy más gőzös fregáton egy zászlóalj s nagy mennyiségű lökészlet szállíttatott Szalonikba. Lavalette, Francziaország követe, a héten conferentiát tartott a külügyminiszerrel, mint sokan tudni akarják ,a szent sír ügyében. Alexandriából Szaid pasha visszatértéről értesítenek. A porta közbe vetette magát a két testvér között fölmerült egyenetlenségek s félreértések kiegyenlítésére. Időjárásunk, mely eddig tavaszilag szép volt, ma elkomorult s igy az ünnepekhez rész időre van kilátásunk. Máramaros-Szigeth, jan. 1. Akármerre forduljon az ember, nem hall egyebet, meddő politizálás helyett, mint terveket, mikép lehessen jó közlekedési vonalakat létesíteni, s akkér az anyagi mozgalmaknak oly lendületet adni, mely a mostani idők sokszorosan megszaporodott szükségleteinek kielégítését, ne csak lehetségessé tegye, hanem közenervatív helyett inkább a közvagyonosodást mozdítsa elő. Mi is ily tervvel kívánunk jelen levelünkben foglalkozni, szólván egy Sziget-Debreczen közt építendő vasútról. Nézeteim előterjesztésének czélja arra figyelmeztetni, mikép egész al- és felföldnek egyesülnie kell, ha jobblétet kíván, és nem akar elsülyedni, hogy Máramaros-Szigethtől Debreczenig, Szathmáron, Károlyon át magát vasúttal láthassa el, úgyhogy, ha a magas kormány annak közel időbeni építését akár financzial, akár időrövidség tekintetéből teendői közé nem tűzhetné, e vidéki birtokosok, tőkepénzesek kereskedőknek kell összeállaniok e vasút felépítésére. Lejárt azon idő, midőn hazai vállalatok alapjául csak a fellelkesedés szolgált, nekünk előrelátólag kell számítani, s ha a vidéki statistikai adatok összevetése után azok kivihetősége, hasznossága — sőt mellőzhetlensége kitűnik — valamely fontos és életrevaló tért elszalasztani, vagy bizonytalan időre halasztani kábaság. Miután egész Szigethig e vonal Ugocsa megyének keleti részén át mind lapályon, a Tisza s más vizek áradásainak nem annyira kitett téren vizethetnék, szükséges anyagokkal ellátott helyeket érintene; sőt még az is feltehető lenne, mikép egyesek és hatóságok egész vonalon a vasút alá való tért ingyen engednék át, és Európában alig van vidék, mely a vasutat olcsóbban állíthatná elő, úgy hogy hasisul bízvást azon legkisebb mennyiség vétethetik fel, mi a vasutak épitésére mérföldenkint eddig elő fordittatott. Itt csak további tettleges lépésre ébresztés lévén cél, elég lesz csak e vasút haszna és jövedelme alapjául szolgáló adatok egy részét részletesen előadni, s kimutatni, mikop e vasútnak egyenes vonalban számítva 20, 22 mérföldnél többre nem menő vonala az építési összeg kamatját bőven fedezné. E vasút főjövedelmét Máramaros megye teendő, részint kiszállítható anyagjaival, részint az oda beviendő élelmiszerek és kereskedelmi czikkekkel, azért is a vizsgálat itt kezdendő. Máramaros egyre-másra leszállít évenkint 800,000 mázsa sót, és ha kívántatik, e mennyiség megkétszerezhető. A vasúttársaság e szállítás iránt biztosíttatván, ez jövedelméül állandóan felvehető. Hogy a magas kormány sószállításaira a mostani tutajozás helyett a vasutat használandja, bizton feltehetni, miután biztos tudomásom szerint, a kincstári erdők rendszerinti használata, egyensúlyban tartása ennyi só alá való fakivitelt meg nem enged — a magánosak erdei pedig többé figyelembe nem jöhetnek, azok egészen ki lévén pusztítva. Továbbá a sónak szálfákoni szállítása igen czélszerűtlen, mivel a nagyobb szálfák a sóval együtt többnyire Szolnokig, Szegedig vitetvén le, az ezen helyekhez meszszebb eső vidékek nagyobb eleítőfában nagy szükséget szenvednek, azok ára — a vállalkozási verseny hiánya miatt is — igen emelkedett, de Tokajig ily nagy fák nem is kaphatók. Valamint, végül czélszerűtlenné teszi a tutajon szállítást azon körülmény, miszerint a tutajozás által évenkint sok ezer mázsa sóra megy a hiány, mi a száraz utcai szállításnál nem történhetik. Máramaros megyében a kincstár részére szükséges egyremásra évenként 50.000 köböl élet, mi a szállítandó szükségletnek alig teszi 1/4-jét. Ez eladási piaczról a messzeség s rész utak miatt sokszor Szathmár és Szabolcs vidéke ki van szorítva. De a vasút e termesztményeiknek biztos és állandó piaczot nyújtana, különösen ha Szabolcsban több gőzmalom állíttatnék, azon esetben a lisztkereskedés vinné a főszerepet, a korpának fuvara megkiméltetnék, s igy egy pozsoni mérő élet súlya egyremásra 80 fontra tétetvén, a beszállítandó factor tenne 3—400,000 mázsát, és ha ellenkezőleg , mint több évek előtt történt, az alföldön a szükség nagy lenne, Galicziából, Bukovinából részükre élet olcsóbban szállíttathatnék. Mármarosban két vasgyár van, a kincstár és gróf Teleki család birtokában, melyek nagyobb kiterjedésbeni üzlete csak a szükség nagyobbodásától függ, de e megyének igen nagymennyiségű vasköve lévén, a mutatkozó szükséglet szerint ez iparág e megyében nagy kiterjedést vehetne , mert mindkét vasgyár terjedelmes erdők közepett van, és oly jó számítással építve, mikép az erdők ily gyárakra legjövedelmezőbben használhatók fel. Van e megyében egy jó fekvésű s kedvező körülményekben álló üveggyár a Tisza partján ,mi az országban legelsők közé emelkedésre képes, mihelyt az igazgatóság annak emelésére nézve nem lesz kénytelen annyi gátakkal küzdeni. Máramaros nagyobb mennyiségű (mindig Pestre szállíttatni szokott) hamuzsírt állít, s még többet állíthat elő. Az alföldnek malomkövekkel is szolgálhat. Mint kiviteli czikkek tekinthetők: a nyers bőr, magyar gyapjú, s abroncscsal űzött jelentékeny kereskedés, átviteli czikkül szolgálna pedig a Galicziából Debreczenbe szállíttatni szokott kordovány-bőrök. E megye az országnak nagyszámú marhákkal szolgál; erre van útja a Galicziából, Bukovinából hajtott több ezerekre menő söröknek, melyek szállítása vasúton legkevesebbe kerülne. Van Máramarosban legalább 150 kereskedés, melyek, a dohánymonopóliumot is hozzáadva, nagy mennyiségű portékákat szállítanak be Debreczenből, Pestről, Bécsből. És ha a közlekedés biztos és gyors leend, a vagyon már biztos alapú lévén, semmi kétség, hogy e megye helyzeténél fogva nagy gyáriparra van hivatva. Mindezen üzletek, a vonalban elő iskolák, a kormányzás, nagy személyközlekedést igényelnek, s azon esetben Mármaros-Ugocsa megyék — a közlekedés könnyebb volta folytán, a nagyváradi kerülethez csatoltathatnának, mert ha számításba vétetnek azon fuvarok, mik a közigazgatási ágakban szükségelt tisztviselők kiküldése, s egyéb szállításokra megkivántatnak s kiadatnak, az olcsóbb vasút-használat által itt is több megtakarítás eszközölhető. Ha csak e máramarosmegyei fölhozott körülményeket veszszük is számításba , melyek hogy még mindent magukban nem foglalnak, erősen hiszem — a vasút jövedelmi kilátása ezek szerint is nagy, azonban a jövedelmi hasisal fölvehető adatok szintén jelentékenyek a többi vidékeken, melyek e vasút által összeköttetnének. Magának Szathmár megyének a két Bánya, Szathmár Károly városaiban létező jelentékeny ipara, bányászata, terményei, az érmelléki bor felvidéki fogyasztása, nagy factorukul szolgálnak. A nyílt szesz hozatala megolcsulván a galicziaival versenyezhetne, holott most az első e megyéből ki van zárva, s igy ott is a marhatenyésztés, hizlalás, a földmivelés előnyére nagyobb lendületet nyerhetne. E vasút Mármaroshoz a szomszéd Bukovinát közelebb hozná, hová e megyén keresztül jó öszszeköttetési út készíttetvén a keleti Orosz- és Törökország austriai kiviteli áruk jövedelmes piaczává tétetnék. Az alföld csak ekkér jutna a jó utakhoz szükséges kő és más anyaghoz s fához. A Mármaros -Ugoca-Szathmár megyék közötti hegyekben létező érez- és kőszén-bányászat nagyobb kifejlődést nyerne. Debreczentől kezdve — melynek nagysága és jövője e vasút által nem kevéssé van feltételezve — Szigetig, a közben eső birtokok ára legalább 10% emelkednék, mi úgy a tulajdonosokra , mint az egész államra nézve igen nagy nyereség. Valamint Mármarosnak, Magyarország e Helvétiájának — regényes vidéke — fürdői, látogatottá válnának. Ha tekintjük az ily összeköttetés általi mivelődést, népjóllét emelkedését, kitűnik, mikép ha most e vidék 10% adót bajjal biz meg, akkor 26% is könnyebben fizetne; a jószág becse emelkednék, a termény ára biztosabbá válnék, az életkényelem, civilisatio, a fővárossal e vidék naponkénti összeköttetésbe hozatván, otthonossá válhatnék, stb. Miután e vasút a Tiszától 6—10 mértföldnyi párhuzamban vizetnék egész Ugocsáig — az alföld vidékein elvonuló két főközlekedési mód az utak hiányát csaknem kipótolandná, s a gőzhajózási érdeket e vasút nemcsak nem sértendi, sőt előmozdítja, s a kassai vonallal, ha felépittetik, idővel e vasút összeköttethetik. Óhajtjuk, hogy e felszólalás alkalmat nyújtson, e tárgy bővebb megvitatásaira, megérlelésére, s ha az illetők érdekük valódiságáról meg fognak győződni, hiszszük, nincs oly földbirtokos, ki e haszonnal járó vállalatot kisebb nagyobb mértékben előmozdítani ne siessen. Losoncz, jan. 3. Mióta az egykori sarkantyús restaurationális világ megszűnt, azóta igen felhagytunk a hasztalan s a drága időt pazarló politizálással, s mentül jobban érdektelenítjük magunkat e téren, annál hasznosabbakká válunk min magunknak, hazánknak és közbirodalmunknak! A legközelebb lefolyt egypár évet e tekintetben méltán a magyar intelligencia iskolaéveinek lehet mondani; úgy megy minden ember dolga után, mint egy iskola falai közöl kiszabadult fiatal ember választott pályája után, s daczára az új, eddig nem ismert kiadásoknak, oly sikerrel, miszerint úgy családja, mint hazája és Uralkodója iránti tartozásait leróni a szorgalmatásnak nem igen esik nehezebben, mint ennek előtte. Ily öntudattal örömmel üdvözöljük az uj 1853-ik esztendőt, s benne a magas kormány intézkedéseit, melyek mind inkább meggyőznek bennünket a felől, miszerint azon kormány, mely a birodalom minden lakosára egyenlő kötelességeket ró, bölcs és igazságosságánál fogva módot is tud nyújtani arra, hogy azoknak min megerőltetésünk nélkül, de saját erőnk, szorgalmunk és képességünk kellő kifejtése által, megfelelhessünk. Azon intézkedések és javítások, melyek múlt évben az anyagi élet körében, név szerint a kereskedelem érdekében létettek, elegendők erről bárkit meggyőzni, s a jövőre nézve táplált dús reményeket igazolni. E remények közé tartozik a bányavárosok és Kassa felé tervezett vasút létesülése is, melytől mi losoncziak is városunk felvirágzását várjuk, mert daczára a hallható ellenkező véleményeknek, erős reményünk, hogy a bányavárosok és Kassa felé viendő vaspályák egyike Losonczot is érintendő, mindamellett, hogy a Garan mentében Beszterczebánya felé vezetendő vaspálya hossza a vácz-pozsonitól csak 20 mérföld körülbelől, holott az Ipoly völgyén ugyancsak innen s odáig körülbelől 27 mérföldet tenne. Mert föltéve, mi kétséget nem szenved, hogy Kassa felé hamarabb készülend el a pálya, mint Beszterczebánya felé, akkor úgy a vonal rövidsége, mint a gömöri vastörmelékek végett a kettős pálya legczélszerűbben Losoncznál vihető, s ugyanitt lesz a beszterczebányaival összeköthető, midőn aztán tisztán a bányavárosok érdekében építendő pálya, Losoncztól értve Beszterczebányáig, csak 10 mérföld leend, mi épen felét teszi a garanvölgyi vonalnak. Nehogy ez pusztán száraz állításnak lenni látszassák, szolgáljon futó tájékozásul e következő számítás: A garanmenti vonal, a vácz-pozsoni pályától értve Beszterczebányáig körülbelül 20 m.föld, és Szolnokról Miskolczon át Kassáig körülbelül 30 mérföld, összesen a két pálya 50 mérföld — ellenben az Ipolymenti vonal, a vácz-pozsoni pályától értve Losoncz, Rimaszombath s Miskolczon keresztül Kassáig 38 s Losoncztól Beszterczebányáig 10, s igy összesen csak 48 mérföld; — tehát a különbség körülbelül csak 2 mérföld lenne, mi ugyan még nem sokat nyomna a latban; de ha hozzá veszszük azon vonalat, melyet a beszterczei pálya a Garan völgyétől és a kassa-szolnoki pálya Szolnoktól — még Pestig haladna, s mely még 22 mérföldet tesz, akkor meglehetősen kitűnik a Kassa -Miskolcz - Losoncz - b.gyarmathi vaspályának a másik feletti előnye, mely az Ipoly völgyétől Pestig már csak 8 mérföldet tévén, ez amannál összesen körülbelül 16 m.földdel lenne rövidebb. Megemlítendők még a pálya azon előnyei is, miket a gömör-nógrádi vas- s üvegtörmelékek, és az igen jó minőségű s olcsó kőszén szállításából nyer, egyúttal Losoncznál a bányavárosok törmelékeit is szintúgy elszállíthatván az ország szivébe. Jőbb a nagyszombati növendék papság főigazgatója, legutólszor honti főesperes volt s 60 éver élt. Hideg tetemei 3-án reggeli 10 órakor kisértettek e herczegsége által örök nyughelyükre. A boldogult mig élt számos komáromi özvegyet és árvát évi segélypénzzel gyámolított, s végintézetében az özvegyek és árváknak 1500 pftot hagyott. Béke porainak! A jolsvai időjóst értesítjük, hogy a kemény fagy nálunk nem 7-én, hanem még új évvel kezdődött, úgy, hogy a sűrű jégzaj miatt hajóhidunkat már kiszedték. Duna parti, Esztergom, jan. 7.*) Tegnap mint ő herczegségének érseki székébe beigtatása napján, forró hálánkat mutattuk be az egek Urának, hogy főpásztorunknak érseki kormánya harmadik évét betölteni megengedte. Szintén tegnap ő hgsége az esztergomi főkáptalan minden tagjait megkíván, reggeli ájtatosság végeztével,midőn ő hgsége a nagy miseáldozatot Istennek bemutatá, az ideiglenes érseki és káptalani főegyházban kezdve, a főkáptalan és sok alrendű papság jelenlétében, káptalani látogatást (canonica visitatio) tartott és sorban megnézte minden templom oltárait és képeit. Ezután díszmenetben a főpapság által palotájába kisértetve, ott ő hgsége elnöklete alatt tanácskozmány tartatott, melyben az alsó rendű papságnak is szabad volt részt venni. Ülés után következett az érseki ebéd, melyen ő herczegsége a fő- és allapság soraiból 50 személyt megvendégelt. Ezen áptalani látogatás csak 4—5 hónap alatt fog beégződni. Minden látogatás után tanácskozmány tartatik ő herczegségénél. A többi ülésekben az alrendű papság nem vehet részt, hanem csupán a káptalan tagjai hivatják meg azokra. Megemlítésre méltó, miszerint 800 év óta, mióta az esztergomi főkáptalan fönáll, csak három ilyen érseki káptalani látogatás volt, s ezen mostani a negyedik. Az első volt Lippai, a második Szelepcsényi, a harmadik Barkóczy érsekek idejében. F. hó első napján a főkáptalan egyik tagját és társát, főtiszt. Szemes Györgyöt, elvesztő. Ő egykor révkomáromi plébános és prépost, kő napi események. (Fővárosi és vidéki napló.) * Fiatal költőnk Tóth Kálmán „Szerelmi vadrózsák“ czimü költeményfüzetét egy lelkes delnő közelebb ezüst serleggel s benne 20 darab aranynyal jutalmazá. * Egy szerkesztőség a napokban egy ibolyát kapott, melyet jan. 2-kán a tályai erdőben szakítottak. Az olvasó meg ne ütközzék, hogy tegnap fagyról, ma ibolyáról írunk, e következetlen következetesség jellemtelen telünk jellemét híven kifejezi. * A földtani társulat 1.hó 9-én tartott szakülésében örvendve értesültünk, hogy e társulat tagjai sorába újólag ismét többen íratták be magukat, kik a komolyabb tudományosság oltárán nem csak anyagi segélyükkel, hanem közreműködő szellemi erejökkel is áldozhatnak. Az ülés tárgyait a titoknok urak érdekes előadásai képezték. Kovács Gyula úr a bereg-mármarosi kirándulásokról s e közben tett földtani vizsgálatokról, tapasztalásairól s utjának eredményéről értekezett, némely ásványi s más egyéb példányok bemutatásával. Szabó József tanár ur pedig a munkácsi és muzsaji timsógyárak szerkezetét s hatását ismertette meg. * A Lloyd-egylet által kiadandó lap ügyében kibocsátott ívekre igen számos aláírók találkoznak, s reményleni lehet, hogy a folytonos értekezletek nyomán a lap programmja maholnap közhírré fog tétetni. Mint halljuk, e lap kereskedelmi és közgazdászati leendő műtára azonban egyéb folyó hírekkel és mulattató tartalommal is el lesz látva. Szerkesztő-jelöltekül igen sokan vannak bemutatva, köztük van dr. Ungar is ki több államgazdázati munkáiról ismeretes, melyek szép hírt vívtak ki nevének. * Nemzeti színpadunkon a Dopplerek két új eredeti dalművét a „Vadon fiát“ s a ,Két huszárt" már elkezdték tanulni. A ,Gránátos tábort cz. operett, melynek szövegét a „két huszár“ szerzője, Czanyuga írja, szintén nemsokára elkészül. A közelebbi játéksorozat e színpadon következő volt: pénteken f. hó 7-én először „Koldusnő“ dráma 5 felv. ívták Anicet, Bourgois és Masson, fordította Csepreghy. E franczia dráma tartalmára még lesz alkalmunk visszatérni, annyit egyelőre is mondhatunk, hogy e darab a párisi Gallé színházban, 1852-dikben egyike volt a legjövedelmezőbb színműveknek, s nálunk is szép sikerrel adatott. Az előadásban főkép Jókainé tüntette ki magát. A férjét odahagyó, de később megtért és az ég büntetéseit keresztényi lélekkel tűrő nőt a szenvedély küzdelmeinek viharán átmenve, művészi nyugodtsággal személyesíté. Mellette jelentős szerepeikben tetszésben részesültek az idősb és az ifjabb Lendvay. Az utóbbi ez alkalommal egy új téren, az együgyü komikus ifjonczok szakában, a tehetsége iránt táplált reményeket kitűnően igazolta. Átalában az előadás a legjobbak közé sorozható. F. hó 8-kán Kunok, 1 9-kén Koldusnő, másodszor. -- 10-kén d. u. 5 órakor „Fiatal férj“ vigj. 3 felvonásban, estve az első álarczos tánczvigalom. — 11-kén „Borgia Lucretia. (Közbirodalmli napló.) Bécs, január 11. A nemzeti bank legutolsó kimutatása szerint jön december végével az ezüst készlet 43,217,366 ütőt, a bankjegyforgalom pedig 194,943,256 ftot. A legutóbbi kimutatással összehasonlítva az ezüst készlet 112,107 forinttal, a bankjegyforgalom 4,199,742 fittal keresbedett. A legutolsó számítás szerint az összes austriai partvidék kereskedelmi marillája közel 9600 járműből áll, több mint 34,000 emberből álló hajósnéppel. — A kilépésre kijelölt bankigazgatók : Benvenuti, Coith, Königswart, Robert és Wertheimstein Zsigmond urak mindnyájan újra megválasztottak. — Az austriai nemzeti bank legutóbbi, i. é. jan. 10-kén tartott választmányi ülésében a bankkormányzó Ppitz úr jelentést tevén a múlt évi ügyletekről, igen kielégítőknek rajzolja az elért eredményeket és azon reményét fejezi ki, miszerint sokkal közelebb jött azon idő, melyben a bankigazgatásnak lehetséges lesz az alapszabályok minden követeléseinek teljes mértékben megfelelhetni. A fiókbankok állítása és erősbítése 1852-ben különösen örvendetes arányban történt. A prágai 2-ről 20 millióra emeltetett, a brünni leszámítolási pénztár szintén fiókká fog átalakulni. Linzben fiókbank már múlt septemberben lépett életbe, Lemberg és Triestben az illető tárgyalások folyamatban vannak. Addig míg önálló hitelintézetek nem fognak felállíttatni, a nemzeti bank segélyző bizottmánya működését folytatandja. A már átvizsgált s kihirdetett söradórendelet értelmében a serfőzés jövedékadói felügyelet alatt marad ugyan, de mégis különféle könnyítésekkel; így példa rendes üzletkönyvek hozatnak be. A fogyasztási adó a hűtőkádak sörmennyisége szerint, s a czukormérő alkalmazása mellett (14 Reaumur foknál) vettetik ki. Az adó egy foktól a lomb. velenczei királyságban 29 cent., Csehországban 3% kr., Magyarország- s *) Szerkesztőség a t. ez. beküldő urnák ezután közléseit is szívesen elvárja.