Budapesti Hírlap, 1857. november (250-274. szám)

1857-11-25 / 270. szám

Pest Szerda, 230. Megjelenik e lap, vasárnap és ünnep utáni napokat kivéve, mindennap reggel. E­lőfizetési díj : V­idékre : f­é­l é­v­r­e : 10 frt, évnegyedre:1 frt. Hely­ben : félévre 0 frt, évnegyedre: 4 frt.­­ A hirdetések ötször hasálozott sorának egyszeri beiktatásáért 6 kr, többszöriért pedig 4 kr. szá­­mittatik. — Egyes szám 20 pkr. Cserkesztői iroda : Egyetemntcza l-ső sí, a. 2-ik emeleten.fj . Kiadó hivatal van: Egyetem-ntczában, 2-ik Ulán alatt, földm­int BUDAPEST Előfizethetni helyben: a lap kiadó hivatalában, Egyetem-nteza, 2-dik szám, földszint; v­i­d­é­k­e a minden cs. kir. postahivatalnál. — Előfizetést tartalmazó levelek a czim. lakhely s utolsó posta feljegyzése mellett a pénzzel együtt bérmentesítve egyenesen a kiadó hiva­talhoz utasitandók.­lyek utólsó szemlénk tárgyát képezték. A neve­zetesebb európai kérdésekben semmi változás nem történt, csak délkelet felé kissé sűrűbbek­nek látszanak azon felhők, melyek a politikai láthatárt borítják, bár az, mi főkép az augsl. „Alig. Ztg.-ban e tárgyban mondatik, nagyon is túlzottnak látszik. E lap szerint nem csak a há­rom dunai fejedelemség ,­h­anem Törökországnak összes szláv része teljesen alá volna ásva s or­szágszerte lázító iratok keringnének, miknek terjesztésében főleg a görög papság * nagyon buzgó ! — Nem védelmezzük pápa uralmékat s nem mondjuk, hogy politikai agitatiora — fő­leg Törökhon ellen — nem volnának képesek, hanem azt csakugyan fölteszszük róluk, hogy az eszközök választásában kissé okosabbak s lá­zító iratokat nem osztogatnak ott, hol — senki sem tud olvasni! — Ugyanezen tudósítások sze­rint a porta hatalmasan készül, mint ha háború előestéjén állna s ámbár bécsi követe által azt tudatá, miszerint a Dunafejedelemségek meg­szállása nincs szándékában, mégis egyre erősít­­teti a Duna mentébeni erősségeit s Omer pasáról mind e perczig nem tudatik, várjon elment-e Bagdadba vagy sem ? — Véleményünk szerint az egész bagdadi expeditio talán csak a zsák volt, melyet ütni szoktak, midőn a szamárnak akarnak szólni. Ily körülményekkel szemben könnyen megfoghatjuk , hogy a porta mindunta­lan sürgeti a párisi congressus egybeléptét. Hal­lomás szerint e végre Parisban már hivatalos lé­péseket is tett, mik természetesen Austria és Anglia részéről is gyámolíttattak, hanem a fran­­czia kormány nem látszik hajlandónak ez aján­lat elfogadására és— a párisi szerződés betűjé­hez ragaszkodván — be akarja várni az európai bizottmány jelentését. — A szerződés betűjét te­kintve Francziaországnak igaza van, hanem azon rendkívüli izgatottság, mely a fejedelem­ségekben nyilvánul, valóban kívánatossá tenné, hogy a párisi congressus valamely határozata által a mostani kétes állapot minél előbb véget érje, ha csak azt nem akarjuk, hogy a dolgok oly fejlődési irányt vegyenek, mely a diploma­tic minden előreszámítását teljesen tönkre teszi. — Mert ahogy a franc­ia kormány a külügymi­­nistérium egyik hivatalnokát Bukarestbe küldé, az csakugyan nem lesz elegendő az izgatottság lecsillapíttatására és Fouldnak londoni útja, a mely szintén kapcsolatba hozatik a Dunafejede­lemségek kérdésével, aligha közvetlenül érez­hető befolyással leend az ügy állására.­­ A helyzet súlyos voltát egyébiránt még a félhi­vatalos franczia lapok is elismerik s a „Pays“ egy nagy összeesküvésről szól, melynek főhelye Belgrád, ágazatai pedig egész Thesszália, Rume­­lia és Bulgáriára terjednek ; az utolsó belgrádi események is ide tartoznának, s a szambuli ható­ságok kezei közt ezen fondorkodások eredetére nézve már­is elvitázhatlan bizonyítványok vol­nának. Oroszország legszívesebben azt látná, ha a mostani szerb fejedelem fia javára leköszönne, minthogy ez utóbbi Sz.-Pétervárott növekedett s Oroszországnak nagy kedvelője , csak az a jó, hogy ,itt Oroszország kivonata nem egyedül döntő. A dán-holsteini ügy is csak ott van, a­hol volt, ámbár Dánia újabb emlékiratot küldött szét dip­­lomatiai képviselőihez. Ezen legújabb okirat leg­inkább a vita pénzügyi oldalát veszi tekintetbe és számokkal akarja bizonyítani, hogy a herczeg­­ségek soha túlterhelve nem voltak. Nincs kön­nyebb dolog , mint számokat csoportosítani és ez által port hinteni az avatatlannak szeme közé, hanem a mélyebben pillantó­ az ily számtani pensumok nem szokták elámitani, s ha szinte pénzügyi tekintetben teljesen igazolva lenne is a dán kormány eljárása , vannak más dolgok is, melyek számok által ki nem fejezhetők ugyan, de melyek azért mégis nagybecsű­ek s miknek nélkülözése vajmi fájdalmasan érezhető. Egyéb­iránt még Angliában is mindig több hang nyil­vánul a herczegségek mellett, mióta Ward angol főconsul ezeknek panaszait alaposaknak mondja. A dán lapok nagyon boszankodnak e miatt, s azt mondják, hogy Ward nézetei még a holsteini rendekein is túl járnak. Jele annak, hogy az an­gol consul jobban látott, mint maga a dán kormány! A harmadik fontos napi ügy — a kereske­delmi és pénzkrízis — szintén régi stádiumán található. Francziaországban, hol a krízis lételét nyilvánosan tagadják, kéz alatt szorgalmas nyo­mozások történnek a mostani válság okai iránt. Angliában pedig a bankad­ó felfüggesztése sem hozta meg a várt segélyt s így csakugyan nem marad egyéb hátra mint, minden mesterkélés mellőzésével, a krízis természetes lepergését be­várni. Orosz lapok szerint Shamyl egyik legfontosb erőssége Uj-Buturnai (Dagbesztánban) Orbelian orosz tábornok által ostrommal bevezetvén, Shamyl hatalma a kaszpi tenger partján tel­jesen megsemmisíttetett. Az orosz bulletinben nincs szó azon „egy emberről“, kit az oroszok minden csatában el szoktak veszteni; — megle­het", hogy ismét — megtalálták! FIZETÉSI HATÁRIDŐK.­ ­ Ez az a mozzanat, mely mintegy lelkét ké­pezi a September 26-diki s illetőleg az úrbéri hátralékok iránti igények valósítására vonatkozó cs. k. nyiltparancsnak. A mennyiben tudniillik szabad tér van az érdeklett feleknek arra nézve engedve, hogy a tárgyalások alkalmával a fize­tési határidők iránt egyezségre léphessenek, egy­részről a magánjogi szerződések szabadságát tünteti fel ezen mozzanat, melyekben mint tud­juk a „contractus contradentibus legem ponit“­­féle elv az uralkodó, más részről az által, hogy ezen egyezségek szorosan a bírósági felügyelet alá helyezvék, sőt a nevezett nyílt parancs 10-ik §-sa által korlátozvák is — államkormányzati bölcseséget is. A fizetési határidőket illetőleg a 8-dik s 15-ik §-ban találjuk a részletesben előírt szabályokat; szoros kapcsolatban áll azonban ezekkel külö­nösen a 10-dik §, melyben azon lényeges rende­let foglaltatik : „azon föltételt, hogy valamely fizetési, határidő meg nem tartása a többi határ­idők elvesztését vonja maga után,­­ nem szabad kikötni; a késedelmes fizető azonban köteles a lejárt fizetési részlettől a lejárat napjától számí­tandó törvényes késedelmi kamatokat fizetni.“ Szükség azonban megjegyeznünk, hogy ezen soroknak a 7-iks 8-dik §§-ok szolgálnak alapul, melyeknek elsőjében az rendeltetik, hogy a ha­táridők iránti egyeztetést jogérvényes ítéletek s egyezségek esetében a szolgabirói hivatalnak kell megkísérteni, — ott azonban, hol a fizetési határidők az ítéletben vagy a beperlett követe­lés világos volta iránt kötött egyezségben vagy teljességgel, vagy legalább az igénybe vett egész követelésre nézve nincsenek megállapítva, — a megyei (kerületi) hatóság a kötelezettek vagyoni állapotának tekintetbe vételével tarto­zik eljárni. (8. s 15. §.) Tehát ily esetekben már nem a szolgabírói hivatal, hanem a megyei ha­tóság. Ebből a bírósági illetékességre nézve világo­san kettő következik. Először ugyanis, hogy a fizetési határidők megállapításánál valamint a szolgabírói hivatal, úgy a megyei hatóságok is illetékesek , de következik az is , hogy a fizetési határidőkre nézve, viszonylatban a bírói illetékességgel, két különböző jogalap föltételez­­tetik. Hozzuk tisztába ezen jogalapokat s hatá­rozzuk meg, melyek hát azon esetek, hol a fize­tési határidőre nézve egyedül a szolgabirói hi­vatal ,­­ más esetekben pedig csupán a megyei hatóságok illetékesek ? Becapituláljuk kissé a dolgokat. Oly esetek fordulhatnak tudniillik elő, a­midőn a jogosítot­tak egy már korábban megkötött egyezség vagy bírói ítélet alapján akarják valósítani igényüket. De ezen egyezségekben s ítéletekben a fizetési határidőről semmi különös szerződés nem foglal­tatik , mert hiszen a régibb törvények a most fönforgó politikai szempontokat különben sem vehetvén alapul, azt, hogy mily arányban s men­nyi idő alatt kelljen az úrbéri hátralékokat ki­fizetni , meg sem határozták, hanem a hozott ítéletet vagy egyezséget tekinték törvényes vég­rehajtás közvetlen alapjául. Történtek egyéb­iránt egyezségek s hozattak ítéletek is, főleg 1853.január 1-je napjától kezdve, melyekben már vagy az egész követelésre, vagy annak rész­leteire nézve kitüzettek a határidők. Emlékezhe­tünk, hogy a most irányadóul szolgáló cs. kir. nyilt parancs 8-ik §-ja eleje amazokra nézve azt rendeli, hogy ha a szolgabirói hivataloknál meg­­kisérlett egyezség a fizetési határidőre vonatko­zólag nem sikerül s végrehajtás kéretik, kötele­sek azt megengedni a megyei hatóságok, s a kö­tött egyezség vagy ítélet értelmében foganatosít­tatni. Ha tehát ők kötelesek a kért végrehajtást megengedni s foganatosítani, kérdés: mikép kell értelmeznünk ugyanezen nyílt parancs második §-át? Ezt a szóban levő nyílt parancs 8-ik § -sából ki nem vehetnék, mert ott, mint említők, általá­ban csak az mondatik , hogy ha a szolgabírói hivatal által egyezség nem sikerülne, a megyei hatóság köteles a kötött egyezség vagy jogérvé­nyes ítélet értelmében megengedni a végrehaj­tást. Tehát ismét kérdés: az ilynemű végrehaj­tásoknak nem a szolgabírói, hanem a megyei hatóság képezi első fórumát? Meg kell vallanunk, hogy ezen 8-dik­k egy kissé komplicált, mert ugyanazon sorokban egy részről a szolgabírói hivatalok kötelességéül tűzi ki, hogy a tárgyalá­soknál ily esetekben mindenekelőtt egyezsé­get kísértsenek meg a fizetési határidőkre nézve; ugyanezen hivatal van fölruházva az­zal , hogy a keresetek hozzá intéztessenek, s mégis a köztörvényes­­eljárás ellenére, a végrehajtási folyamodványokat a megyei ha­tóságok jogosítják elintézni. Első pillanatra úgy látszik mindenesetre, hogy az eljárás lánczo­­latából egy középszem, mely a tárgyalást, ítéle­tet s végrehajtást összeköti, hiányzik. S ez annál feltűnőbb, minthogy valamint a polgárjogi, úgy a közigazgatási rendszerben is elv nálunk, misze­rint a pörös ügyek minden lényeges mozzanatá­nak első bírája mindenkor ugyanaz, a­mely an­nak tárgyalója volt. Ezen oly­annyira kirívó ellenmondást magá­ban foglaló határozvány azonban igazolva lesz azonnal, mihelyest a nevezett nyiltparancs 20-dik §-sát is elolvassuk s az előrebocsátottakkal kom­­bináljuk. Az mondatik ugyanis ezen §-ban : „az ezen rendelet értelmében hozott minden jogszerű határozat politikai uton is foganatosítható s a vég­rehajtási engedelmek, a követelésre jogosítottak­nak írás- vagy szóbeli kérelme folytán, első bí­róság — mely a szolgabirói hivatal — utján is be­nyújthatók, — a megyei hatóság által adandók. Tehát benyujtathatik a végrehajtási kérelem a szolgabirói hivatal útján is, hanem a fölött hatá­rozni , hogy a végrehajtásnak van-e helye vagy nincs, s hogy a kérelem foganatosíttathassék-e vagy nem, csak a megyei hatóságok jogosítják. Meggondolván tehát azt, hogy a fizetési határ­idők iránti egyezségeknek csak megkísérlésére, nem pedig megállapítására vannak följogosítva a szolgabírói hivatalok, é­s meggondolván, hogy azon esetekben midőn a fizetési határidők az ítéletben vagy a beperlett követelés világos volta iránt kötött egyezségekben nincsenek meg­állapítva, úgy azok kitűzésére csupán a megyei hatóságok hivatvák , a logicai kapcsot a 2-dik, 8-dik, 20-dik §§-ok közt egyedül a 15-dik §-ban találhatjuk föl; mert természetes, hogy miután az egyezségek nem sikerülése esetében a fizetési határidőket egyedül csak ők határozhatják meg, s így annak mind viszonyait mind indokait leg­inkább ismerik, s az ezek körüli eljárás és tár­gyalás első for­mi tény gyanánt valósággal csak ezen hivataloknál kezdődik, s természetes mon­dom, hogy a végrehajtási engedély is csak innen származhatik közvetlenül. Mindezek után tehát csak azt kell még észrevennünk, hogy a megyei hatóságoknak ezen joga sem korlátlan, s hogy ez a prudens arbitri­­umra nézve különösen , bizonyos megszorítása alatt áll a 8-dik §-nak. Más szóval nem épen úgy áll a dolog, hogy a megyei hatóság kénye,kedve szerint megengedhetne vagy megtagadhatna va­lamely végrehajtást, — mert ha az ítéletben vagy jogér­vény­es egyezségben már meg vannak határozva a fizetési határidők s ezekre kéretik végrehajtás, az ily kérelmeket el nem ütheti. Bécs, nov. 23.­­ Az „Oest. Ztg.“ minapi számában olvastuk, hogy a hadsereg létszámának tetemes leszállí­tása legfelsőbb helyen is elhatároztatott. Kellő helyen vett tudósítás után állíthatjuk, hogy az „Oest. Ztg“ azon értesítése, mely a pillanatnyi financzial s világszerte pénzválságos viszonyok közt rendkívüli érdekkel bír, félhivatalos közlésnek tekinthető.­­A további részletekre nézve olvasónkat a nemsokára közzéteendő ren­­delményre kell utasítanunk.­­ Említek egy iz­­ben, hogy a hivatalos „Wiener Zig“ új évvel gyökeres átalakuláson menend át. Ez abban fog állni, hogy a lap alakja meg fog változtattatni, illetőleg nagyobbittatni és az államnyomdában fog nyomatni. (Több mint félszázad óta Ghélen, ■ ennek örökösei voltak a „W. Zig“ kiadói.) Az irodalmi hétfői melléklap meg fog szűnni; he­lyében egy „Revue de deux monde­“féle szemle terveztetett, mely havonkint kétszer fogott meg­jelenni, s politikai s tudományos irodalmi szakra oszolva két szerkesztő alatt állani. Azonban ezen eszme nem annyira anyagi mint erkölcsi, vagy ha tetszik szellemi alapzat­­hiánya miatt elhagyatott; s igy e megszűnt hétfői lapot a tárcza választékos, irodalmi s tudományos tar­talma pótolandja. — Tél küszöbén mindig fon­tos kérdés az élelmiszerek ára. E részben feltűnik itt, hogy míg Magyarország terméke­nyebb vidékein a gabona szinte megszűnt érték lenni, mint a levegő, mely igen szükséges, de mert ingyen van bőven, nem érték, más szó­val a gabonának semmi ára , addig Bécsben a HIVATALOS RÉSZ. A Mainz városban és szövetségi várban egy lőportoronynak fellobbanása által történt szeren­csétlenség alkalmából O cs.k. Apostoli Fel­sége a belügyministerhez következő legfelsőbb kéziratot méltóztatott legkegyelmesebben in­tézni : „Kedves báró Bach! Azon nagy szerencsét­lenség,mely Mainz várost és szövetségi várat egy „lőportoronynak f. hó 18-án történt fellobbanása „által érte, késztet, alattvalóimnak oly gyakran „bebizonyult jótékony közrehatását igénybe ven­­­ni, hogy az e sajnos esemény által sújtottaknak „sikeres és gyors támogatás szereztessék. „E végből elrendelem, hogy az összes korona­­„országokban az országhatóságok által a mainzi „károsultak javára aláírások és gyűjtések nyit­hassanak s erre nézve a megkivántató bevezető „intézkedések haladéktalanul megtétessenek. „Egyszersmind birodalmam érsekei és püspö­kei, továbbá a többi vallásfelekezetek elöljárói „nevemben felszólítandók, hogy álláspontokból „adakozási gyűjtéseket rendezzenek és hatályo­san eszközüljenek.Ön azonnal megteendi a szük­séges intézkedést, hogy a befolyó pénzek kellően „egybegyüjtessenek s gyorsan külügyminisze­­­rember rendeltetési helyükre leendő elküldetés „végett átszolgáltassanak. Bécs, nov. 23. 1857. Ferencz József, s. k. , cs. k. A­p­o­s­t­o­­­i Felsége húsz ezer fo­rintot és Császárné Ő Felsége két ezer forintot saját magántárczájokból adományul a mainzi lőportorony fellobbanása által kárvallot­tak számára legkegyelmesebben rendelni mél­­tóztatott. Öcs. k. Apostoli Felségei, é. nov. 21-i legfelsőbb határozata által Hőgyészy Pált a soproni orsz. törvényszék elnökét a soproni orsz. főtörvényszék elnökévé legkegyelmesebben ki­nevezni méltóztatott. Öcs. k. Apostoli Felsége f. é. nov. 12-ki legfelsőbb határozata által kanonokká a brixeni székeskáptalannál, Steger János esperest és lelkészt Flaurlingban, leg­kegyelmesebben kine­vezni méltóztatott. öcs. k. Apostoli Felsége f. é. nov. 12-ki legfelsőbb határozata által S­y­k­o­r­a Ferencz mintatanárt Neustadtlban Morvaországban, az iskolai szakban hosszú éveken át kifejtett ér­demteljes működése s különbeni dicséretes ma­gatartása elismeréséül, koronás ezüst érdemke­reszttel legkegyelmesebben földiszkteni méltóz­­tatott. Ó cs. k. Apostoli Felsége f.é.nov. 12-ki legfelsőbb határozata által Bitter Ferencz mintatanárt Landlban Styriában, hosszú évi dicséretes alkalmaztatása elismeréséül, koronás ezüst érdemkereszttel legkegyelmesebben föl­­diszk­eni méltóztatott. Ö cs. b. Apostoli Felsége sajátkezüleg aláirt okmány által különös kegyelemből ,­a­u na­me­kér József első oszt. főtörzshadbirót, az austriai birodalom nemesi rangjára „nemes“ disz- és „robeswaldi“ melléknévvel legkegyel­mesebben fölemelni méltóztatott. Az igazságügyminiszer S­z­a­l­a­y Károly ideigle­nes törvényszéki segédet a kaposvári megyetörvény­széknél, jelen szolgálati helyén hagyva, végleges törvényszéki segéddé, s Torkos Sándort, a kő­szegi járási törvényszék tollnokát, a zalaegerszeg­i megyetörvényszéknél ideiglenes törvényszéki segéddé nevezte ki. Az igazságügyminiszer a tanácstitkársegédi állo­másra az eperjesi országos főtörvényszéknél Nagy László törvényszéki segédet a beregszászi megyei törvényszéknél kinevezte. NEMHIVATALOS RÉSZ Pest, november 24. ifj. (Politikai napi­ szemle.) Öt napi szünet után folytatjuk szemlénket. Hogy az olvasó­ héza­­got érzett volna,azt már szerénységből sem szabad hinnünk, hanem magunk sem érzünk hézagot, midőn a mai nap eseményét azokhoz fűzzük, me­­ sz. November 15. 1853

Next