Budapesti Hírlap, 1859. október (234-259. szám)

1859-10-25 / 254. szám

hogy a most községi kapcsolatba tartozó, volt uradalmi földbirtok tulajdonosai saját birtokukat a községi kapcsolattgl elválaszthatják saját jószágterületeket alakíthatóak s az iránti kérvényeidet az illető politikai országos kormányszéknél benyújthatják. A kormány ke­gyelni látszik ezen eszmét, mert noha a kérvények benyújtására ha­táridőt tűzött ki, egyszersmind megengedte, hogy ily kérvények­­ kitűzött határidő után is benyujtathatnak s a késedelem miatt a tár­gyalás és eldöntés alól nincsenek kizárva; sőt elrendelte, hogy ha az uradalmak maguk nem folyamodnának is, hivatalból nyomoztassák ki, vívjon és mennyiben léteznek e birtokokra nézve a községi kap­csolattóli elválasztás feltételei. A külön jószágterületek alakítására al­kalmasoknak ismert birtokok tulajdonosai azután tartoznak bizonyos határozatoknak eleget tenni (329. §.), nevezetesen mindazon ügyletek teljesítésére, melyek a helyközségek ügyletkörét képezik s ellátás végett hozzájok utasíttatnak, alkalmas személyzetet, t. i. a megki­vántató tulajdonokkal ellátott ügyvezetőt saját költségükön s felelős­ségük alatt kirendelni, ha t. i. e nem épen kellemes hivatalt önmaguk viselni nem akarják, vagy a kiszabott kellékek hiánya miatt nem viselhetik. Az uradalmak birtokosai most már tetszés szerint válaszhatnak akarnak-e a hely­községekbe beolvadva, az olykor talán műveletlen, neveletlen, durva szenvedélyektől zaklatott falusi birák a paczkázni szerető „nótárius foci“k ugyancsak görcsös kormánypálczája alatt maradni, a mindennemű apró vitáknak kitéve az egykori boldog kis királyság álmaiból teljesen kiábrándulni, vagy pedig oly költséges és fáradságos vesződséget vállalni a maguk nyakába, melynek gondja ha­sonlíthatlanul több, mint öröme s dicsősége. A helyközségekéhez hasonló kötelezettség alatt fognak ugyanis állani az elkülönzött polgártestü­­letek is ; rendes ügykörükbe fog tartozni : a törvények kihirdetése, a helybeli rendőrség gyakorlása, a katonai összeírásnál, beszállásolás­nál, adószedésnéli segélynyújtás, mind a tárgyakbani levelezés, rubri­­kázás; s még ezen rendes ügykörön kívül, az államhatóságok által különösen reájuk bízott egyéb ügyeket is tartoznak kezelni. Ha az uradalom birtokosa önmaga kedvet vagy tehetséget nem érez rendőr, conscriptor, szálláscsináló, adószedő lenni, ügyvezetőt nevezhet, kit megerősítés végett föl kell jelentenie; ezen ügyvezető a járáshivatal alá van rendelve, ez által fölfüggesztethetik, elmozdíttathatik, tehát egészen ettől függ, de az uradalom va­gy jószágterület által fizettetik, pedig az ilyen egyén, kit nem lehet minden zugból előrántani, alkal­masint jól fogja magát fizettetni s azt meg is érdemli; továbbá .A jó­­szágterü­let minden reá rovott kötelezettség teljesítéséért felelős; hanyagság esetében a kerületi hatóság minden intézkedést az ő költ­ségére tesz stb. Mindezt, mi itt elősorolva van, jobbról s balról megfontolva, nem csoda, ha a birtokosok keblét bizonytalanság s aggodalom üli s mint Hercules a választó után, izzadva töprenkednek, jobbra menje­nek-e vagy balra ? Szerény véleményem szerint sokkal kisebb roszat választanak, sőt egyenesen jól s helyesen tesznek, ha a községi kapcsolatban, sze­gényebb polgártársaik körében, megmaradnak. — Mindenekelőtt e véleményt támogatják a legfontosabb s legmagasabb politikai tekin­tetek. Hazánkban a birtokos nemesi osztály a műveltségnek, a füg­getlen, nemesebb érzelmeknek legkitűnőbb képviselője ; ennél van tudomány, jártasság, tapasztalás ; megszokott, megedzett s hosszas időn át kellőleg gyakorlott hazaszeretet, közü­gyek iránti érzék, rész­vét, fogékonyság. Kérdem, tanácsos lenne-e, ezen osztálynak a közsé­gektől elkülönzése által, a nemzet műveltebb s vagyonosabb részét a nagyobbára még szellemi kiskorúságban szendergő s amannak példá­jára, vezetésére valóban reá szoruló néptömegtől elválasztani s a­zn hatalmas erkölcsi befolyástól megfosztani, melynek segédkezén sokkal előbb emelkedhetnék az óhajtott szellemi a anyagi virágzás kellő fo­kára, mint magára hagyatva, vagy az ég tudja, miféle befolyásoknak martalékul vetve ? — Századokon át fönnállótt hazánkban a nemes és nem nemes néposztályok közti elkülönző fal, melynek gyűlöletességét a patriarchális viszony szelídsége enyhítette ugyan, de el nem enyész­­tethette, s melynek lerontásán a haza legjobbjai megfeszített erővel dolgoztak; a chinai fal, egy viharos időszak mennyköveitől megráz­va, szerencsésen leomlott; újra fel akarjuk-e azt építeni ? A hon javát csak egyesített,vállatvető,irigységet s féltékenységet nem ismerő testvér erők összehatása mozdíthatja elő sikeresen; meg akarjuk-e az erőket oszlatni szükségtelen, s csak kevesek hiúsága által sürgetett Separa­tismus által ? a gy­anakodásnak, féltékenységnek magvait akarjuk-e ültetni a köznép szivébe a vagyonosabb, műveltebb magyar testvérek ellen ? — Távol legyen tőlünk minden lépés, mely ily következmé­nyekre vezethet! De nemcsak erkölcsi kártól, értelmiség , tudomány, jellem és­­ függetlenség hiányából származó hátrányoktól kell félteni a falusi­­ községeket a vagyonos és értelmes elem elkülönzése folytán, hanem anyagi sülyedéstől is, miután a nagy s erős községek száma aránylag csekély lévén, a községek legnagyobb része, a vagyonokbak kivá­lása következtében, a mostani rendszerrel járó terhek súlya alatt kétségkívül le fogna roskadni. De kérdés, háramlanék-e ezen elkü­lönzésből valamely a fölemlí­tett hátrányokat egyensúlyozó, vagy a mérlegben fölbillentő hasz­n az uradalmakra ? — úgy hiszem, nem. — Egyes, kivételesen előfor­duló pimasz községelöljárók bántalmairól, — melyek ellenén legalább sok panaszt nem hallottam, — megszabadulna az 1848 előtt független urasághoz szokott, de azóta attól már meglehetősen elszoktatott nagy­birtokos , azonban ki áll jól, hogy sorsa ezáltal jobbá lenne ? nem teremtene-e magá­nk saját felügyelőjében, ki a közhatóság megerősít , tésétöl függ s ez által elmozdítható, még csiklandósb kis zsarnokot?­­ kétségkívül igen nagy terhet, felelősséget, igen érezhető költséget­­ vállalna magára akkor, midőn ez áldozatok eredménye másoktól­­ függ; midőn arra nézve nincs biztosítéka, hogy ez által a községi ter- ' bektől megmenekezik, mert ha a tapasztalás úgy fogja mutatni, hogy­­ a községek költséges szerkezet terheit el nem bírják, s adóképessé- i gük rész lábon áll, megint csak oda fogna visszaesni a dolog, hogy a teher egy része a nagybirtokokra rovatnék. Tehát bizonyos erkölcsi­­ kár, bizonytalan anyagi nyereség; kinek lenne nagy kedve ily­­ alkura ? ! A magyar földesúr a régi patriarchális rendszerben atyai ura­­ volt falujának, élén állott a­ községnek, kis király volt abban­ ,1849. óta nem egyéb lett, mint a községi bírónak bárkivel egyformán alá­­rendelt, bár vagyonosabb községi tag. Kétségkívül kellemetlen állap­­­pot az egykori kis királynak. De a bécsi lapok azért igen alaptalanul­­ csodálkoznak a fölött, hogy most, az önálló szervezet elfogadása­­ által mint vélik, újra kis királylyá lenni nem akar. A két állapot­­ közt igen lényeges különbség van, melyet mindenki ért és érez, ha­­ bővebben nem magyarázzuk is. Én, ha nagy földesúr volnék, szépen a község tagja maradnék- " A volt földesurak történeti jogokon alapult tekintélye most is megle-­­­hetős sértetlenül áll; én legalább nem sok esetet hallottam, hogy a­­ falusi elöljárók helyzetükkel visszaéltek volna, sőt hol a földesurnak bizalmat érdemlő egyénisége van, most is atyja s tanácsadója a pa- I­triarchá­s viszonyhoz szokott népnek. Maradjon hát a község tagja,­­ érvényesítse üdvös befolyását ereje s tehetsége szerint, és bizonynyal­­ nem fogja megbánni, hogy az elkülönzött jós­­ágterülettel együtt járó­­ terheket, költségeket, gondokat s felelősséget magára nem vállalta. Sokat lehet e tárgyban, mellette s ellene, fölhozni, nyitva a vitatkozás tere. Én elmondtam vidékemnek uralkodó véleményét. 6.­­ 21. Kassa, ppt. (Erdészeti kihágások.) Hegyes vidékeinkre a nyáron át munkában az ország boldogabb vidékein széjjel lenni szokott nép apránkint hazakerül. El fognak kezdődni a különféle erdészeti kihá­gások. Igenis a szegény népnek a lehető hideg télre tüzelőről, sőt téli foglalatossághoz anyagról is kell gondoskodni, és ez általában az er­dőből telik ki. Adna is az áldott erdő igen sokat, ha tehetségében állana, de a mely lovat minden ember csak igaz, és senki sem abra­­kol, bizony kevés erő van abban. A magyarországi öt közigazgatási kerület közös köztudomás szerint legtöbb erdeje van a kassai kerületnek, melynek gazdagsá­gának fő zöme csakugyan az erdőben is áll, mert még a hegyek éret­­tetését is az erdő segíti értékesíteni. És mikép áll az erdőmivelés e közigazgazgatási kerületben? Fájdalommal kell elmondanunk, hogy igen szomorúan, mert bár tagadhatóan, hogy az új erdőtörvény üdvös hatása imitt-amott igen jótékonyan mutatkozik, de az elvesző vaz a nagy Zahara pusztában. Valljuk meg, hogy az erdészeti értelmesség köztünk még igen alant fokon áll; fejtése iránt eszméletünk is még csak most ébredez, s így alkalmas erők hiányában a legü­dvösebb erdőtörvény sem képes magát érvényesíteni. Egy kimutatás van ke­zeim közt, mely szerint a múlt évi oktoberben Kassán tartott erdé­szeti államvizsgán 7 erdészj­elölt vizsgáltatott meg. Micsoda ez erdősé­­­­geink terjedtségéhez képest? Ismeretlenek vagyunk azon módokkal és fogásokkal, melyek­­ által az erdőhaszon folytonossá tehető. Az erdőt közönségesen oly­­ vagyonnak tekintjük és ismerjük, melyben a tőke ugyan rakásra­­ gyűlik, hogy hosszú idő múlva egykor ugyan szép haszonnal jövedel- l mezzen, de időközben csak terhet rak reánk. Az ily vagyon nem ké­­­­pes szeretetünket kivívni maga részére, mit pedig nem az iránta visel­tető szeretet ápol, annál nagyobb mértékben érzi a körülötte forgó kezek mostohaságát, minél több időt igényel hasznossá kifejtésére. Ez erdészetünk Borsa s ebben rejlik azon temérdek kár oka, ment TÁRCZA. A zsidók állami s társadalmi helyzetéről. A zsidók emanicipatiója érdekében annyi íratott már, hogy való­ban nem könnyű e tárgyról még csak egy kis vezérczikket is írni, mely valakit elolvasására csábítson. És mégis ezúttal egy egész röpiratot olvastam el, s szándékom bemutatni az olvasónak, mert abban e tágyról a­mi nem új eszme is, új alakban mondatik el, vagy egészen uj szempontokból. A röpirat czime: Emlékirat a zsidók helyzetéről Austriában. (Denkschrift über die Stellung der Juden in Öster­reich. Wien, Gerold.) A zsidóknak állampolgári egyenjogúságát ma már fölösleges volna humanitás szempontjából fejtegetni, javasolni, indokolni. Az ál­talános műveltség annyira elterjedt, miszerint arra nézve mindenki egyetért, hogy a zsidók mai helyzete a polgárisodásunk szenny­foltja. De érzelgősség és szenvelgett rokonszenvek itt nincsenek he­lyén. A kérdés tisztán gyakorlati. És mint gyakorlati tárgyalandó. A keresztény államnak s keresztény lakosainak több hasz­not igér­t, vagy több kárt okozhat-e a zsidók polgári egyenjo­gúsága ? Ily durva önzés szempontjából vizsgáljuk bár ügyüket, a zsidók nem fogják elveszteni. A városi ingatlanokra nézve, vagy a nagy földbirtokra nézve ugyan semmi kétség, hogy mind e realitások értéke tetemesen föl fog rúgni, ha a zsidók is a vevők sorában fognak állani. Attól nem kell félni, hogy e birtokok tetemes része ez esetben zsidó kézre fog kerülni. Föltéve ugyanis, hogy a zsidók azután összes pénzüket ipar- s kereskedelmi vállalatokból, melyekbe azokat eddig kizárólag fektetni voltak kénytelenek, kihúzni, s ingatlanok vásárl­­ására fordítani fognák, miután a városi és a mezei nagybirtok összes értéke több milliárdnyi értéket képvisel, mint a­mennyi millióról az istriai birodalom összes zsidósága rendelkezik, e birtoknak legro­­zabb esetben is csak minimális része kerülhetne zsidó kézre. A gyor­­s kézműiparra nézve minden fejtegetés fölösleges. Ez a­ogyasztók szempontjából tekintendő. A zsidó concurrentia persze snyomja az árakat, s csökkenti az eddig kiváltságolt iparágak nye­­rményét. Azonban van-e oly bárgyú consummens, ki inkább szeretne a­ereszténytől drágán, mint a zsidótól olcsón vásárolni ? Azonban ezek legyőzött előítéletek. A városokban, hol a kérész-, íny műveltség elég magas, hogy elavult bal­vélemény­eken túlemel­­ődjék ; és más részről a zsidók műveltsége is oly magas, hogy a jog­­eyenlőséget joggal követelni ismerjék, nincsenek valódi nehézségek.­­ A nehézségek az alsóbb társadalmi rétegekben vannak. Megvallom, magam is legújabb időkig azon „elfogultak“ közé tartozom, kik a felső-magyarországi tót­, sőt némely vidéken a ma­gyar parasztság és a galicziai földnép anyagi helyzetét féltik a zsi­dók azon miveletlen, lelkiismeretlen, fosztogató, pálinkaégető osztá­lyától, mely a szintén miveletlen föld népével közvetlen érintkezésben van. Adjunk a zsidónak egyenjogúságot — és túlsúlyt adtunk neki. Mert az egyenjogúság előnyt s túlsúlyt ad annak, kinek több pénze, több ügyessége s ravaszsága van. Ez lehet előítélet. De ezen előítéletet nem lehet eloszlatni se el­méletekkel, se Franczia- vagy Angolország példáival. Ott a zsidó aránytalanul kevés. Sehol sem található azonban (Oroszországot ki­véve) a földnéppel vegyülve a zsidóság oly nagy számmal, oly mély barbárságban s erkölcsi sülyedtségben , mint az austriai birodalom említett országaiban. Mily hatást teend itt az egyenjogúság—­e részben még nincs példa előttünk, magunknak kell átmenni a gyakorlati tapasztaláson. De örömmel vallom meg, hogy az előttünk fekvő röpirat leg­erősebb oldala épen az, mely imeren aggodalmakra vonatkozik. Vár­jon azokat diadalmasan eloszlatja-e? az olvasóra bízzuk megítélését, minthogy érdemesnek tartjuk az illető helyet egész terjedelmében itt közölni. „A zsidóknak földbirtokszereztetési joga ellen közönséges azon ellenvetés, miszerint ez esetben a paraszt, kin a zsidó ,a nélkül is gya­korolja uzsoráját, egészen ennek hatalmába fog esni; és név szerint Galicziában rövid idő alatt (1818—1853) több ízben történt, hogy pa­rasztjószágok potomáron zsidó hitelezők által átvétettek, vagy a ke­­­­resztény paraszttól ravaszul kicsikartattak, s több efféle. „Azonban ki ne tudná,hogy a törvények egész sora áll fönn, melyek részint a telkek földarabolása ellen intézvék; továbbá a parasztbir- t­tok állományaképen catasterbe jegyzett földek külön el nem adha­tók ; és valamennyi koronaországban létezik törvényszabta minimum, melyen alul a paraszttelkeket fölosztani nem szabad; hasonlókép erőtlenek s törvényteleneknek nyilváníttattak minden olynemü fölté­telek, mik által az adós kötelezné magát elhypothekált birtokrészét a nemfizetés esetében a hitelezőnek engedni át. Mind a korlátozó ren­deletek egy 1850. márt. 22-ki ministeri rendelet által továbbra is teljes erejökben fönntartottak. A járáshivatalok döntik el, vájjon a telek fölosztása vagy egy kiszakítás megengedhető-e? De még ez nem mind. Épen Galicziában az ottani parasztnak ivási s pazarlási hajlamai miatt egyéb korlátoló rendeletek is hozattak védelmére. Ilyen p. o., hogy a paraszt 5 frton túl menő kölcsönt nem vehet föl, jobbágy földeit el nem zálogosíthatja, legközelebbi termését vagy lel­tári vonómarháját el nem adhatja hatósági engedelem nélkül. „Ha mindezen korlátoló s megelőző határozatok daczára fönt­említett esetek adták elő magukat — annak csak két oka képzel­hető. Vagy az illető alsóbb hivatalok nem teljesítik ebbeli kötelessé­geiket , vagy — a­minthogy az előbbit föl nem tehetni — valószínű­leg a mondott rendeletek nem elégségesek, mit sem használnak. Ez pedig a dolgok valódi állásának vizsgálatából kétségtelenül ki fog sülni. „Mindennek alapja, hogy a galicziai parasztnak nincs pénze , de szüksége van pénzre, s a zsidónak többnyire pénze van. A galicziai paraszt többnyire miveletlen, röst és pazarló. A zsidó takarékos, nyel­­vágyó s­eszélyes. Ennek következése: a zsidót a parasztság nem nél­külözheti; ő nyújtja neki mindazt, mit nemzeti gazdászati fejlettség neki nyújthatna. Ő gondoskodik róla, gondolkozik helyette; ő feje, tanácsosa, gyóntatója, zálogháza, s élő hitelintézete. Ha már az emlí­tettekhez hasonló korlátoló szabályok szigoran foganatosíttatnak, nem nehéz kitalálni a következményeket. Ha zsidó kölcsönt akar adni — biztosságot kíván. Ha kézi zálog nem akad s a föld el nem zálogítható — nem ad a parasztnak kölcsönt. De miután a paraszt máskép nem segíthet magán, miután földbirtoki hitelintézetek , kis birtokosra számított hypothecalis bankok nem léteznek — a paraszt elszegényedhetik, birtokából kivetkőztetik, éhhel veszhet. És ha a zsidó mégis hitelez neki, az a törvények kijátszásával történik, mi rendesen fölrúgtatja a kamatot, mert a hitelező a fölfedezés esetében öt érő kár és büntetésre nézve fedezni akarja magát. És igy a paraszt még roszabb föltételeket kap. „Megtörténhetik igen is, ha a zsidók birtokképessége kimonda­­tik, hogy némely parasztgazdaság elszegényedett s a föld kellő mive­­lésére képtelen tulajdonosai kezéből a zsidó birtokába jutani; de ekkor legfölebb az sajnálandó, hogy ilyen parasztok egyáltalán talál­koznak az országban, nem pedig hogy jószágukat elvesztik; kivált ha az uj tulajdonosok azt kellőleg fölszerelik s a nemzeti vagyont szaporítják.“ Hogy hol itt a baj, és mi a teendő ? önkint következik. Népne­velés , a nép gazdászati oktatása; kis birtokra számított czélszerű hitelintézetek, közlekedési eszközök, és ipar­i kereskedelmi szabad­ság — mely a termékek bocsárát növelné. Azt tartanám, ez a teendő. De váljon czélszerű-e, hogy mindezt megelőzze a zsidók fö­l­­tétlen birtokképessége? mindig kérdés marad. Nem volna-e egy fokonkinti átmenet előkészíthető ? Azonban helyesen jegyzi meg alább szerzőnk : „Ha a galicziai hitelintézet mostani eljárását s azt meggondol­juk, mily nehézségekkel jár a nemzeti banktóli kölcsönvétel; mily keretáruk van a 32 éves zálogleveleknek, melyeket a kölcsönvevő kész­pénz gyanánt elfogadni kénytelen; és ha ennek ellenében a lengyel zsidó eljárását tekintjük — hajlandók vagyunk Lessing Nathanjá­­val fölkiáltani: melyik itt a zsidó ? K. Aurél i­lyet erdőségeinknek szemmel látott pusztulása nemzeti közvagyonun­­kon ejt. Ismét egy adatot mutatok föl, mely megyénként és szolgabiró járásonként­ adja elő a kassai közigazgatási kerületben a múlt évben elkövetett mezei és erdőrendőrségi kihágásokat. Az idézett nevek a szolgabirói járásokat, a kitett számok a kihágások számát jelölik: Abaúj-Torna megye : Kassa 18, Misnye 96, Szántó 93, Szepsi 248, Szikszó 123, Torna 827, — Gömör megye : Rima-Szombat 98, Rima-Brezó 98, Rosnyó 922, Nagy-Rőcze 45, Tornalja 493, — Sze­­pesmegye: Lőcse 81, Ofalu 68, Gölnitz 598, Késmárk 48, Lublyó 59, Poprád 1180, Szepes-Olaszi 89. — Sáro­r megye : Eperjes 21, Bártfa 316, Giralt 10, Siróka 25, Szwidnik 38, Szeben 43.­­— Zemp­­lén megye: S­z.Ujhely 114, Gálszécs 34, Homonna 46, Király Helmecz 65, Nagy-Mihály 91, Papi­ja 7, Szerencs 102, Sztropkó 110, Tokaj 50, Varannó 87, — Ungmegye : Ungvár 89, Nagyberezna 34, Nagy-Ka­pos 44, Tiba egy sem, — Bereg-Ugocsa megye: Beregszász 66, Kis-Al­­más 25, Kászony 67, Halmi 17, Munkács 185, Nagyszőlős 53, Alsó- Vereczke 105, — Máramarosmegye: M. Sziget 95, Huszt 568, Ökör­mező 23, Rahó 55, Sugatag 342, Técső 1500, Vissó 25. A kerületben eső szabad királyi városok területén : Kassa 182, Bártfa 18, Eperjes 31, Késmárk 55, Lőcse 491, Szeben 31, összeg 10,454 kihágás. E roppant mennyiségű kihágások kulcsául annyit kell még meg­jegyeznem, hogy a­hol kevés mutatkozik, nem mindenütt áll egyszer­smind, hogy ott kevés is történt, sőt leggyakrabban ok, hogy az illető birtokosok kevésbbé szorgalmasak azok följelentésében, s erdeiknek kihágások ellen oltalmazásában. Óhajtjuk, hogy a beálló téli hónapok ne adjanak a folyó évre ily eredményt. Nagyvárad, oct. 18. (Állam- és ország­építészet a nagyváradi köz­­igazgatási kerületben.) Országunkban az útépítészet még­­ többnyire őszi és téli munka; ne tessék azért, csodálkozni rajta, hogy­­ én is az útépítészetről épen őszszel szólok. Jól van-e ez így, nem vita­­­­tom, annyi világos, hogy mostani rendszerünk mellett nem igen lehet­­ máskép, mert az átcsinálás többnyire közmunkával eszközöltetvén, a­­ tavaszon és nyáron által mezei munkával elfoglalt népnek ilyenkor van legtöbb ideje annak teljesítésére, meg talán a nyári időkben­­ jobban kedvezvén a körülmények az utak járhatóságának, nem csoda,­­ ha akkor jut eszünkbe javítani, mikor a járhatlanság juttatja eszünk­be. És ez máskép alig is lesz kivihető, míg átalában az nem jön di­­­­vatba, mit a nagyváradi helytartóság már némely útvonalain életbe- s léptetett, t. i., hogy az útjavítás magánvállalkozóknak adassék ha­szonbérbe, kiknek nyáron át is az a fődolguk, hogy az útépítéshez és javításhoz lássanak, a hatóságot pedig egyszerűleg csak a szigorú felügyelet illetendi. Emlékezzünk a múltakról. A nagyváradi közigazgatási területen az államutak kiterjedése 5707/4ooo folyó midet tesz. Ebből már a múlt 1858-dik esztendőben csak a várad-kolozsvári és arad-szebeni vonal volt közmunkás javí­tás alatt, a többi bérlőknek adatott ki. Hordatott pedig az első két vonalra közmunka által ugyanaz év illetőségében 8303%, a többi vo­nalakra pedig a bérlők által 10,506 kúp kavics, úgy hogy minden folyó mértföldre 330 kúp esett, vagyis minden kúp kavicsra 12 kg fo­lyó és it jutott. Tekintve a kavics és utak minőségét, ez a szükséget semmi szín alatt sem elégítette ki, mégis irtóztatá­sokba került. E folyó évre , sőt egész 1858. november 1-étől számított öt évig az összes államutak kavicsozása bérbe van adva, s a bérlet által az előbbi költségekhez képest, 25—31 százlék­ kiméltetett meg, mely természetesen most már nagyobb javításokra és hidak épí­tésére fordíttathatik. Úgy hogy e folyó évre az eddigieknél minden­esetre szebb eredményt várhatunk, mely apránként eljuttat bennünket oda, hogy egyszer valahára a sík alföld is mindenfelé jól gondviselt utakkal dicsekedhessék, fő kép az állami vonalakon, mint az arad­­pécskai, hajdan a legroszabbak közé tartozó vonal is most már kő­­alapú úttal dicsekedhetik. E kerület országos építészeti tőkéjéül a múlt évről 781,200 újít tőke jött által. Ennek folytonos növekedése ismét országutaink javu­lásának alapját képezi. A szathmári új országút, mely a megyét Nagy-Károlytól kezdve Szathmáron , Avas-Újvároson át Már­­maros felé 12% mértföldnyi hosszan futja át, s a közlekedésnek már múlt évben egészen átadatott, létesülését ennek köszöni; hasonlóképen a szathmár - nagybánya - kapniki vonal is , mely most már szintén egészen jó karba van állítva. Az első vonal valószínűleg az álladalmi utak közé fog soroltatni.­­ Sza­bolcsban a tokaj-nagykálló-debreczeni vonalnak a tokaji kőbányák­ból javítása már a múlt évben megkezdetett 1653 köb­öl kő és 500

Next