Budapesti Hírlap, 1883. január (3. évfolyam, 1-31. szám)

1883-01-13 / 13. szám

ill. évfolyam. Budapest, 1883. Szombat, január 13 13. szám. Előfizetési árak: Egész évre 14 frt, félévre 7 frt, negyedévre 8 frt 60 kr., egy hóra 1 frt 20 kr. Megjelenik minden nap, hétfőn és ünnep utánni napon is. Felelős szerkesztő : Csukászi József Egyes szám­ára 4 kr. — Hirdetések díjszabály szerint. Szerkesztőség és kiadóhivatal: IV. kerület, kalap-utca 16. szám. A megyék háztartása. Ha van még élet a vármegyékben, Tisza Kálmán legújabb törvényjavaslatai megkísértik, hogy lehetne-e azt feltámasztani ? Kívánatos, hogy a próba sikerüljön, hogy az öncselekvés igazolja az önkormányzatot. Hogy ne legyen a megyei adminisztráció pusztán kormányzati kö­zeg, végrehajtója a miniszteri rendeleteknek, ha­nem a társadalom részvéte mellett a vidéki ér­dekek ápolója s a haladás eszközlőjévé váljék. Mert nem lehet mindent a központból intézni s kár volna a vidéki társadalmi tényezők erejét szunnyadni engedni vagy elfojtani. Ha az orszá­gos közigazgatás magasabb teendői biztosítva vannak, a helyi jó közigazgatás a népre fő fon­tossággal bír s ezért, a sok panasz dacára, azt tapasztaljuk, hogy népünk mindenütt ragaszko­dik a megyei intézményhez, habár nagy hiányai vannak és fél a centralizációtól. Jó közigazgatás kell, ez a fő, a rendszer mellékes. Lehet jó közigazgatás önkormányzati alapon, mint Svájcban, lehet állami központosí­tásnál, mint Francia- vagy Poroszországban. De az állami adminisztráció Oroszországban és az önkormányzat Amerikában egyaránt lehet rossz és korrumpált. Magyarországon az állami közigaz­gatási ágakban, az igazságügy, finánc, közleke­dési ügyekben nem találunk annyi dicsérni va­lót, hogy az önkormányzati ágak, úgymint a po­litikai, egyházi és o­kolái közigazgatásban a­mi kivetni való van, ne állíthatnék párhuzamba amazokkal. A szolgabiró a járásbiróval, az alis­pán az adófelügyelővel, a püspök a főispánnal bátran összehasonlítható, mint a közigazgatást egy se mutathat fel. A megye hanyag és inkor­rekt, az állami hivatalok önkényesek és erősza­kosak. Szakértelem olyan, amilyen. Becsületes­ség nem általános. Nagyon bajos ily elemekkel jó közigazgatást teremteni így is, úgy is. A kérdés, hogy a régi alapon, vagy európai minta szerint reformáltassék a közigazgatás Tisza által akként döntetett el, hogy a régi ala­pok megtartassanak. Experimentál a vármegyék­kel hét esztendő óta. Neki nincs a megyékre panasza, kortespolitikának a legalkalmatosabb intézmény a vármegye. A közigazgatási bizottsággal a megyéket az állami hatalom alá hajtotta. A minisztérium úr a megye felett. De az adminisztráció nem javult semmit. Végre is az ázsiai állapotok és a kor­rupció némely megyében úgy elharapóztak, hogy Tisza sem nézhette tovább. Itt egy főispánt bo­csátott el, amott egy alispánt helyezett el láb alól, a botrányt ha lehetett eltusolta, ha nyilvá­nosságra került a bűn, vizsgálatot rendelt. Év­­ről-évre így tengett a politikai adminisztráció, nem haladt előre, inkább hátra ment. Egyik me­gyében rend uralkodott, a szomszédban vissza­élés és rendetlenség. A­milyen a főispán és az alispán, amint a tisztikar választatott, a szerint óriási különbségek mutatkoztak a határos vár­megyékben. A­ki, hogy tapasztalta, egyik szidta a megyét, a másik dicsérte. Végre is mindenki, Tisza is belátta, hogy ez így nem maradhat, hogy a közigazgatási bi­zottság korántsem felelt meg azon várakozásá­nak, hogy már most jó közigazgatásunk lesz Ma­gyarországon. Behozta tehát a köztisztviselők kvalifiká­ciójáról szóló törvényt, hogy ezentúl tudatlan urficskák és dib dált emberek ne lehessenek me­gyei tisztviselők azért mert jó kortesek, vagy mivel befolyásos rokonaik vannak. E törvény által képzett, tehetséges és állandó tisztikart kívánt teremteni Tisza. Célját éri­e a jövő fogja megmutatni. A másik nem kevésbbé fontos reformkísér­let, a megyék háztartásának rendezéséről szóló törvényjavaslat. Most terjesztette Tisza a ház elé. E törvény célja, a megyéket a tespedésből kirántani s haladó tevékenységre buzdítani az­által, hogy helyre­állítja a házipénztárt, vagyis rendelkezési jogot ad a megyéknek saját jöve­delmeik felett. Megadja nekik az önmegadózta­tás jogát. A kombináció ez: a közigazgatási, árva és gyámhatósági személyzet fizetése s az okvetlen szükséges dologi kiadások fedezésére, nehogy az adminisztráció bármikor fennakadást szenvedhes­sen, az eddigi költségek ezentúl is az állami pénztárakból havonkint kiszolgáltatnak, minden megye megkapja a maga rendes dotációját. A­mi ezenfelül új kiadás felmerül, arról gondos­kodjék maga a megyei közönség, ne kunyeráljon folyton a belügyminisztertől személyzetszaporítást, új szolgabirót s más állások szervezését, hogy a protegált embereknek az állam terhére kenyeret és hivatalt adhasson, s ha az elég­nél több tisztviselő kell a megyei uraknak, tartsák el maguk. Ilyformán majd óvatosabbak lesznek a szolgabirói járások szaporításában s a központi személyzet nagyobbításában, hogy a megyeházán egyik a másikat tartóztatja a mun­kától beszélgetéssel és pipázással, mert együtt könnyebben lehet unatkozni. De ne csak az ügydarabok elintézése le­gyen a vármegye gondja, Tisza valóságos kultúr­intézményt akar belőle csinálni. A közigazgatás teendőin túl, foglalkozzék többet mint idáig az utak építésével, a közgazdaság emelésével, a közművelődés előmozdításával, a közjótékonyság­gal s közegészséggel. A „BUDAPESTI HEAP" TÁRCÁJA. ' ■»-«-»— ■■■■■-«—■»ni«»—«*■?!■.— -----------------rj~7T---------- " ■ " -• 111 ifi— A pazarlás krónikájából. — A francia nemesség a nagy forradalom előtt. — T­a i­n­e nagy munkájában „A j­e­l­e­n­­kor Franciaországának eredete“ érdekesen ecseteli a francia kiváltságos osztá­lyok viszonyait a nagy forradalom előtt. A ki­váltságosak száma 270,000 volt, kik közül 140,000 a nemességhez, 130,000 a papsághoz tartozott A nemesek 25—30,000 családban egye­sültek, a papok közül volt 23,000 szerzetes, 37.000 apáca, 60,000 plébános és vikárius. A püspökök és apátok, a grófok és herce­gek hajdan egyenrangúak voltak a karo­­lingiakkal s az első Capetekkel. Montchéry olyan úr volt, hogy sakkban tartotta I­ s. Fülö­­pöt. A saint-germain-des prési apátnak 430,000 hektárnyi birtoka volt, egy egész megye. A föld­nek egy ötödé a királyé, egy ötödé a polgári rendé, egy ötödé a parasztságé, egy ötödé a ne­mességé s egy ötödé a papi rendé volt. A főpa­pok, kik rendesen főnemesek voltak, mint ilye­nek óriási jövedelmeket húztak. És roppant sok jól fizetett szinekura volt, így volt az a világi életben is. Nézzük pl. Languedocot. Itt volt három alparancsnoki állás, kiknek mindegyike 16,000 frank évi fizetést hú­zott, de semmi dolguk sem volt, mert állásuk a vallásháborúk idejében teremtetett, a protestán­sok megfékezésére. Ép ily fölösleges intézmény volt a tizenkét királyi hadnagy, s a három fő­hadnagy, kik fejenkint évi 30,000 frankot kap­tak „a tartomány érdekében teljesített szol­gálataikért.“ Ugyanez a tartomány parancs­nokának, Périgordnak fizetésén kí­vül még 12.000 frank jutalmat ad, s ugyaneny­­nyit a feleségének, mikor ez először megjelent a tartománygyűlésen. Ugyanezen parancsnoknak egy negyven főnyi gárdát tartottak, a­mi évi 15.000 frankot emésztett fel. A kormányzó évi fizetése 60.000 livre, titkárai egyenként 7500 livret húz­tak, de voltak mellékjövedelmeik is. De az első­rangú ingyenélők árnyékában egész rakás má­sodrendű ingyenélő élősködik. A tartományi ülés ideje egy hat hétig tartó lakoma s ez alatt a kormányzó 25.000 livret ad ki ebédekre és es­télyekre. Ép ily fényűzőek és feleslegesek voltak az udvari állások is. Volt 295 konyhai alkalma­zott, nem számítva azokat, akik az asztalnál fel­­szogáltak; a főszakács az évi fizetésén s az egyenruha pénzen kívül megkeresett még évenkint 84.000 livret. A királyné főkomornái, kik 12.000 frank évi fizetést húztak, a gyertyamaradékok eladásából még 50,000 frank jövedelmet csinál­tak maguknak. A titkár, ki nyilvánosan 9000 frank évi fizetést kapott, beismeri, hogy állása neki 200,000 frankot jövedelmez. A főkomornák mindegyike csak kávéra évi 2000 frankot ka­pott. A királyi ház egyik szuperintendensnője, madame Lambelle, az almanachban évi 6000 frankkal szerepel, holott a valóságban 150,000 frank jövedelmet húzott. Gevres herceg egyet­len tűzijátékból, melynek rendezésével őt bízták meg, 50,000 frank hasznot rakott zsebre. Volt az udvarnál egy egész sereg palota­hivatalnok, méltóság, kik mind valami díszhe­lyet foglaltak el a király, királyné, vagy a ki­rályi család valamelyik tagja mellett, a legk­ü­­­­lömbözőbb neveket és címeket viselték, fizető­sök és mellékjövedelmeik voltak, s emellett sem­mi szükség sem volt rájuk, vagy csak az udvar díszítéséül szolgáltak. A „királyné ágyának őre“ 12,000 frankot, az „osztályintendáns“ (kitalálha­­tatlan hivatalos teendőkkel) 18,000, a svájci gárda tábornoka 30,000 frankot húzott évenként. A király de P­o­n­s hercegnek évi 25,000 frank nyugdíjat, leányának 6000 frank, fiának 15,000 frank nyugdíjat adott, s az apa halála után a leány nyugdíját 5000 frankkal megsza­­porította. Mikor S­é­c­h­e 11 e­s miniszter visz­­szavonult a magánéletbe, nemcsak régi penzió­ját (12,000 frank) tartotta meg, hanem húzta meg 20,000 franknyi miniszteri penzióját, s ezenkívül kapott még a királytól 40,000 frank penziót. R­o­u­i 11 é urat, ki vigasztalhatatlan volt, mert nem vehetett részt a bécsi szerződés meg­kötésében, azzal vigasztalták meg, hogy leányá­nak 10,000, unokahugának 6000 frank évi nyug­díjat adtak, bár ezek a dámák igen gazdagok va­­lának. A leggazdagabb emberek nem röstelték ki­nyújtani kezeiket, s mindent zsebre rakni, ami csak zsebre rakható volt. Egyetlen hét alatt az udvarhölgyek nyugdíja fejében 128.000 livre fizettetett ki, holott a tisztek két év óta egy garast se láttak fizetésükből. Chevreuse hercegnő, a­kinek férjének félmillió m Mai Hármunk 12 oldalt találma.

Next