Budapesti Hírlap, 1887. szeptember (7. évfolyam, 240-269. szám)

1887-09-16 / 255. szám

Budapest, 1887. VlI. évfolyam 255. sz. Péntek, szeptember 16. Budapesti Hírlap Elöntezést íruak: Égisz­­ívre 14 frt, félévre 7 frt, negyedévre 3 frt 50 kr., egy hóra 1 frt 20 kr. Megjelenik m­indeninnen, hétfőn és ünnep után való napon is. Felelős szerkesztő: Csukássi József. Szerkesztőség és kiadóhivatal, IV. Kalap­ utca 16. sz. Hirdetések díjszabály szerint. Egyes szám­ára helyben 4 kr., vidéken 5 kr. A stettini viszont­ nemlátás. Budapest, szept. 15. A hatás, melyet az úgynevezett stettini találkozás elmaradása csinál, nem kisebb a hatásnál, melyet várhat­tunk volna, ha e császári találkozás végbemegy. Hogy a negatív eredmény jelentősége kisebb-e, mint lett volna egy­ pozitív eredmény jelentősége, arra fe­lelni henye dolog. A mostani diplomá­cia ily epizódokban meríti ki asszonyi erejét. Jegyzékek, találkozások foglala­­toskodtatják s foglalatoskodván maga, azt hiszi, csinálja a történetet, pedig csak sürög-forog, csak szaladgál kény­szerű fejlődése mellett. Hasonlít ama komikushoz, a­ki akrobatának öltöz­ködve, kasírozott sulyokkal játszik s úgy tesz, mintha csakugyan emberfölötti munkát végezne. Pedig ez mind k­is játék, szemfényvesztés, időtöltés. A A história lassan lépeget érctalpak­kal tovább, fejlődésének útján, kér­lelhetetlenül taposva el alakokat, jo­gokat, határokat, népeket, ha útjában vannak. A diplomaták lenge árnyalakjai csak ide-oda lebegnek körülötte, s ha a komoly óra ütt, eltűnnek mint a sem­mik s az események még a nyomát is elsöprik mindannak, a mi őket a béke átmeneti idejében mozgásba hozta, ag­gasztotta s örvendeztette. Az európai nagy, élbre állított érdekeket irányuk­ról visszaterelni, vagy csak megállítani is útjokban, és oly kevéssé lehet, mint a Duna folyását medrében visszafordí­tani vagy gátakkal elállani. Csőrössel, sajkával lehet rajta produkciókat vé­gezni, árjával lehet ú­szni, árja ellen egy kis erőt produkálni , de vele bírni, folyását megakasztani, mást tenni vele, mint a­mit törvényei parancsolnak: ehhez egyesek zsenije és milliók ereje kevés. Európa két nagy folyója, a mely hátán hordja az összes diplomáciai járó­­műveket, ma két kérdés : a francia-né­met viszony és az orosz cárizmus hó­dító iránya. Minden patak ebbe a kettőbe sza­kad s egynek vizét se szabad megza­varni e kettő miatt, mig ezek termé­szete meg nem kívánja, hogy zavarosak legyenek Európa vizei. Meg lesz a stettini találkozás ? Jó ! — Perhalasztás. Elmarad a stettini találkozás ? Jó! — Perhalasztás. Uralkodók találkozása és csókja nem panaceája a békének. Ausztria há­borúját, melyben a német testvér szí­vébe döfte neki a kést, a találkozás és testvéri csók előzte meg. Orosz, né­met és osztrák-magyar uralkodók az utolsó időben minden évben rendeztek találkozót. Mit ért, ha a stettini talál­kozás elmaradásán a németországi köz­vélemény arca halálra válik ? Avagy a császári barátkozásnak csak egy évre terjed a melege ? Azontúl új találkozás nélkül kihűlnek a szívek, melyek ölel­­kezének ? Diplomaták játéka, diplomaták sak­kozása ez csak, igaz, hogy fölöttébb előkelő figurákkal. A valóság pedig az, hogy a barátkozó császárok, a­míg egy­más kezeit szorongatják, otthon lázas tevékenységgel készülnek az esemé­nyekre, melyeket mindenki előre lát, s melyek az utolsó testvéri csókot kö­vetni fogják. Mihelyt a nagy kérdések közül egyik megérik, mihelyt az egyik készülődő fél annyira túlszárnyalta ké­születeivel a másikat, hogy emberi szá­mítás szerint a siker biztosítékainak birtokában véli magát: abban a pilla­natban is lesz­­ ugyan még császárok találkozása, de az nem fog megakadá­­lyozni semmit. A német császár e pillanatban Stettinben lakomát és kocsikát; az orosz cár Kopershágában műkincseket szem­lélget és Hamlet sírját látogatja meg de nem mutat hajlandóságot arra, hogy öreg barátjánál vizitet csináljon. De je­lent-e ez sokat? Ha el is menne Stet­tinbe, azért a dánok mindig francia ba­rátok maradnának és a francia-orosz kacérkodás ismeretes. Azért, ha az orosz politika érdeke azt parancsolja, hogy a német veressék meg a francia által, ez érdek nem vallaná kárát a szettini ölel­kezésnek. És azért, akármit jelentsen is az orosz cár tüntető elmaradása,­­ tud­­j­uk, hogy tavaszig biztos a békénk lenn is, meg fönn is, nyugaton és keleten egyaránt. Mert a tél nem diplomatizál ugyan, nem is ír jegyzékeket, de tudjuk róla, hogy se diplomata, se hadvezér nem szeret vele­ szembeszállni. Hogy tavaszig azonban mi lesz, mivé fejlődik Európa helyzete, arra Stettin, a­mely különben csinos és jó­módú város és jól is meg van erősítve védő­művekkel, — semmiképen, semmi befolyással nem leszen. Magyar püspök Romániában. Budapest, szept. 15. (bP.) Szász Domokos erdélyi ref. püspök ur esete méltán kelt feltűnést, csodálkozást országszerte. Az első benyomás az, mintha a brailai és bukaresti püspökfogadás nem egy polgáriasult, a műveltség igényével föllépő és monarchiánkkal békés viszony­ban élő állam területén történt volna. Hasonlít a dolog ama — nem ritkán — gyászos kalandokhoz, melyeknek vallá­sos miszsziók a távol világrészek ősva­­donában, a pápua-négerek, vagy a pa­­pago-indiánok közt naponkint ki van­nak téve, hol rendes szokás az egyházi vagy tanítói hivatásában eljáró viká­riust megkergetni, bántalmazni, tortu­­rázni, nagyobb izgalmak engesztelő ál­dozatául esetleg megsütni és szertartá­sosan megenni. Az analógiát ehez egy kis rosszakarattal megtalálhatnék a ro­mánok ismert magyarfaló szenvedé­lyeiben. De a fölmerült eset sokkal komo­lyabb, a romániai nagyszámú magyar­ság érdekeire sokkal fontosabb s a szomszéd országgal való nemzetközi vi­szonyunk fejlődésére elhatározóbb lehet, hogysem ily kérdésben a tárgyilagossá­got a tárgyalásnál, az elfogulatlanságot az ügy megítélésénél szabad volna szem elől tévesztenünk. Keressük a román helyhatósági és rendőrközegek brutális föllépésének okát, plauzibilis magyarázatát. Első kérdés az, nem lépte-e túl a püspök egyházhatósági jogkörét, midőn román területen megjelent, hogy az ott letelepült református magyarokat a val­lás erősségeiben részesítse, iskoláikat meglátogassa, egyházi vagyonkezelésük rendjét ellenőrizze. Úgy tudjuk, hogy az erdélyi ref. egyházkerület püspöke a régi moldva-oláh területen ezt a jogot két­száz év óta gyakorolja, arra az egyházi alkotmány hatalmazta föl, mely a ko-, róna szentesítésével van ellátva s me­lyet ama területek szuverénje minden, kor elismert, bár se békekötési aktában, se más nemzetközi szerződésben erre írásosan kötelezve nem volt. Ha léteznék ez iránt szerződéses megállapodás, akkor a román hatósá­gok föllépése jogsértést involválna s ez esetben külügyi hivatalunknak kellene a sérelem ellen felszólalnia. Ily írásbe­­lileg kikötött jog nem létezése esetén is fennáll a szokásjog, a kétszáz éves múlttal bíró urus, melyet a román hatóságok csak fontos okokból törhet­nek meg egyoldalúlag. Szász Domokos püspök a romániai utazással csak azt a jogot gyakorolta, melyet igénybe vett eddig valamennyi előde. S ha most az ottani hatóságok rendszabályokat alkal­maznak a püspök ellen, ki híveit régi­ tisztéhez képest meglátogatja,­­ akkor fölmerül a szüksége annak, hogy e rendszabályok momentán okai felől magyarázatot kapjunk s egyúttal tájékoztatást az iránt­, mi fog­­ történni, jövőre az egyházi főhatóságoktól e rendszabályok folytán elszigetelt ma­gyar református egyházközségekkel Ro­mániában. Mindkét irányban a kérdést a bu­karesti kabinettel tisztába hozni a ma­gyar kormány iniciatívájára tartozik. S reméljük, hogy Tisza Kálmán ismerni fogja ez ügyben kötelességét. A másik kérdés, mely ez esetben­­OTT Mai számunk 12 oldalra terjed.

Next